vervuiling oldtimers

Mopar or No Car!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: vervuiling oldtimers

Post by Sjak Brak »

Als het niet de bedoeling was, waarom is die regeling dan 20 jaar terug geïntroduceerd?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
KingOfFools
Posts: 516
Joined: 08 Jun 2007, 21:15

Re: vervuiling oldtimers

Post by KingOfFools »

Dat vind ik een rare vraag, Sjak.
Er zijn genoeg zaken, die anders uitpakken dan verwacht/beoogd. Vaak worden ze dan weer teruggedraaid. Kijk naar het vrijgeven van het tandartstarief. Het was niet de bedoeling dat de tarieven zouden stijgen. Schijnbaar is dat toch gebeurd. Geen enkele tandarts doet echt iets fouts, als hij meer gaan vragen dan voorheen op het moment dat niemand hem een bovengrens oplegt (behalve moreel/maatschappelijk).
De politiek blinkt tegenwoordig uit in het verzinnen van regels die anders uitpakken dan verwacht.
Gaat het ook niet om. Ik vraag me waar die regel van belastingvrijheid van een 25jarig vehikel oorspronkelijk vandaan komt.
I take when you're young and leave you when you're old!
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: vervuiling oldtimers

Post by Mr. 900 »

De belastingmaatregel is mede door de inzet van diverse oldtimerclubs en politici die zelf een oldtimer hobby hadden in het leven geroepen mede door de invoering van de houderschapsbelasting en afschaffing van de 60 dagen kaart.
De oldtimer verzamelaar zou gigantisch op kosten gejaagd worden als er niet iets zou worden verzonnen voor deze groep.

De oorspronkelijke regeling was veel uitgebreider. Oa. moest je een 2e belastingplichtige auto als dagelijkse erbij hebben en mocht je maar 5000 km/j met je oldtimer rijden.
Controle hierop was in de praktijk heel moeilijk, dus hebben ze alles behalve de bouwjaar eis laten vallen.

Het is inderdaad jammer dat dergelijke regelingen door bepaalde personen "misbruikt" worden om goedkoop auto te kunnen rijden.
Deze mensen doen echter niets raars, ze kijken naar hun beurs, dat doet toch iedereen!
Dit sterft echter vanzelf uit met de nieuwe regeling. De dagelijkse 1986 auto verslijt ook.
De 1987 en jonger wordt alleen voor het benzine deel belastingvrij. Voor het diesel en LPG deel moet je blijven betalen, ook nadat ze 30 oud zijn geworden.

Ook ligt het brandstofverbruik van een 25 jaar oude auto een stuk hoger en heb je veel meer onderhoudskosten.
Ik vraag me af of het nog wel zoveel scheelt, zeker nu je ook zo'n klein belastingvrij nieuw kippenhok kunt rijden vanaf 6999 euro.

Ik hoop alleen dat de politiek de nieuwe regeling een kans geeft, en niet kortzichtig de boel helemaal afschaft.
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: vervuiling oldtimers

Post by Dodgefever68 »

zou hij jouw hobby verneuken? Nee, hij houdt zich netjes aan de regels
dit vind ik juist bullshit

tuurlijk misbruiken zij de regels, dan pakken ze ons toch ook mee???
die nieuwe regels gelden toch om zulke autos minder aantrekkelijk te maken??
er staat nergens dat het niet geld voor 300, charger, fury, imperial, cuda, etc. en andere merken/modellen.....zag nergens een uitzondering staan hoor...
weet niet meer waar ik het gezien heb maar er zit volgens mij in Leek (Groningen) iemand die heeft gewoon een autohandel vol met hoofdzakelijk mercedes oldtimers, allemaal nieuwe kentekens allemaal diesel of lpg....dat is geen hobby hoor...dat is handel en dat verneukt de boel gewoon
enzo zijn er vast nog veel meer.....1 ding geef ik je gelijk regels zijn regels, maar zo verpest je het wel
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: vervuiling oldtimers

Post by Sjak Brak »

Mr. 900 wrote:Ik hoop alleen dat de politiek de nieuwe regeling een kans geeft, en niet kortzichtig de boel helemaal afschaft.
idd
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: vervuiling oldtimers

Post by NY69 »

Mr. 900 wrote:
Ook ligt het brandstofverbruik van een 25 jaar oude auto een stuk hoger en heb je veel meer onderhoudskosten.
.
Indeed!

Dat wordt meestal vergeten.
Een belastingvrije auto rijden en daarmee besparen ten opzichte van -bij voorbeeld- een Aygo is alleen onder vrij zeldzame omstandigheden mogelijk.

- Hogere brandstofkosten / kosten lpg inbouw
- meer, vaak ook duurdere onderdelen nodig (zeker als je een mopar rijdt :boos: )
- reparatiekosten (denk niet alleen aan techniek, maar vooral ook roest => las- en spuitwerk)

Vooral wanneer je een klassieker als "normale" auto gaat gebruiken (veel km, zomer en winter) gaat het ineens vrij snel met de slijtage (ongeacht het merk). Daar komen de meesten pas achter als ze eenmaal zo'n ding hebben en er een paar winters mee hebben gereden of een paar keer langs de kant van de weg hebben gestaan. Dan is de lol er vaak al gauw af en komt de wagen afgeragd en/of met storingen voor weinig op marktplaats => ook nog eens flinke afschrijvingskosten.

Klassieker rijden is een way of life :OO:
there's no substitute for inches
live first, downsize later
Thing
Posts: 917
Joined: 08 Jun 2007, 17:29

Re: vervuiling oldtimers

Post by Thing »

dagelijks gebruik is BETER voor een auto en "slijtage" dan eens in de maand uit de schuur halen... ieder jaar schelden dat die lekbak alles onder pist.. en dan maar weer een stel pakkingen vervangen...
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
Lennard
Posts: 441
Joined: 08 Jun 2007, 13:13

Re: vervuiling oldtimers

Post by Lennard »

snap niet wat er mis mee is om dagelijks met een auto te rijden die je leuk vind ( belasting vrij of niet )
tis alleen jammer dat de overheid het allemaal probeert onbetaalbaar te maken met allerlei achterlijke regeltjes enzo

ik rij ook dagelijks belasting vrij maar betaal daar qua onderhoud zeker de prijs voor ( tis nog ford ook :P )
in 6 maanden al veel te veel vervangen om het rijdend te houden. Dus echt om het goedkoop is het mij niet te doen maar meer om het rijden met de auto zelf ( hoewel er wel LPG in ligt moet ik eerlijk toegeven ).
en tja zolang het kan kan het ben ik van mening, en als ik alleen het lpg deel zou moeten betalen zou ik het niet eens zo'n ramp vinden.

Groeten lennard
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: vervuiling oldtimers

Post by jvdwolde »

Lennard, die LPG heb je er toch alleen maar inliggen om het milieu minder te belasten? :good:
Voor de gebruikskosten op benzine doe je dat zéker niet!
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Lennard
Posts: 441
Joined: 08 Jun 2007, 13:13

Re: vervuiling oldtimers

Post by Lennard »

:happy: idd

ps lag er al in toe ik hem kocht en zo te zien sinds 1980 ergens ofzo zo'n ouwe meuk als dat het lpg systeem is :lol:
Post Reply