Performance onder de maat

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Performance onder de maat

Post by spstrikwerda »

Ik heb een issue met de performance van mijn Coronet: deze valt mij nogal tegen :(
Een tijd geleden heb ik hier ook eens een topic over geopend, maar toen dacht ik nog dat het puur en alleen aan de 440 zou kunnen liggne. Inmiddels ben ik wijzer geworden en weet dat het aan heel veel dingen kan liggen. Ik denk dat de grootste boosdoener de motor is (laag compressie 73 440) en de eindoverbrenging (2.76 highway gears).
Voordat ik echter de hele motor en diff uit elkaar trek, wil ik eerst eens het één en ander uitsluiten. De vorige eigenaar (uit de USA) zegt dat het blok compleet gereviseerd is met nieuwe nokkenas en zuigers, maar ik heb er geen bonnetjes van gekregen. Of hij is gereviseerd naar factory 73 specificaties en dat rijdt nog steeds als een strontkar :lol:

Maar hoe ga ik te werk? Hoe kan ik zonder de motor uit elkaar te trekken zien wat de compressie is, welke nokkenas wordt gebruikt en of het laag-compressie zuigers zijn? En hoe kom ik erachter welke stall converter ik in mijn auto heb zitten? Is dit af te lezen?

Als ik van voor naar achter door de auto ga, denk ik dat de volgende dingen performance issues kunnen veroorzaken:

- Distributeur
- Bougies
- ontsteking timing
- afstelling carburateur

Deze punten zijn vorig jaar echter nog gecheckt door PTTM, dus ik neem aan dat dat voor mekaar is.

Als we wat verder gaan kom ik op het volgende:

- hoeveel compressie?
- welke nokkenas zit er nu in?
- zitten er laag-compressie zuigers in?
- welke koppen zitten erop, en hoe flowen deze
- wat voor stall converter hangt er onder
- ring / pinion wijzigen naar 3.23 of 3.55

Dit is een behoorlijke lijst. Ik heb echter geen idee waar te beginnen. Het liefst trek ik niet gelijk mijn motor uit elkaar zonder dat ik zeker weet dat het daar aan ligt. Ik heb in mijn hoofd om een afspraak te maken bij een dyno testbank hier in Friesland om eerst eens te kijken wat de huidige performance eigenlijk is.

Wie kan mij op weg helpen? Ik weet al behoorlijk veel van motor revisie dus daar deins ik niet voor terug.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
Bassus
Posts: 33
Joined: 27 Apr 2011, 13:31

Re: Performance onder de maat

Post by Bassus »

blokken uit 1973 hebben gietnummer 3698330
Koppen uit 1973 hebben gietnummer 3462346

Dit zou je als eerste kunnen checken om te zien of de motor echt uit 1973 komt

Als dit zo is en de vorige eigenaar heeft 'm stock laten reviseren, dan heeft deze motor 220pk bij 3600rpm. Koppel 475 Nm. Compressie zou 8.2 op 1 zijn. (the Ultimate American V8 Engine Data Book)
er zijn veel manieren om hier wat aan te doen. de beperkende factor is jou portemonnee.

Weet je zeker dat je een stall converter hebt ? moet je veel gas geven om weg te kunnen rijden ?
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Performance onder de maat

Post by MoparJW »

Maak anders eens een filmpje ;)
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Performance onder de maat

Post by Sjak Brak »

Bassus wrote:Weet je zeker dat je een stall converter hebt ?
Iedere Torqueflite heeft een stall converter.

@ topicstarter: eerst inderdaad alle afstelling/onderhoudzaken nakijken/uitsluiten, dus luchtfilter, bougiekabels etc. Bv een gare ontsteking kan ook de halve stal aan pks op afwezig zetten. Zoek ook naar vacuumlek/valse lucht, en als dat ook is uitgesloten, dan is brandstofsysteem het volgende om te controleren, niet alleen de carb maar ook pomp en filter.

Compressie meten is niet veel werk, dus kan je sowieso ook ff doen, evenals de nummertjes nakijken.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Performance onder de maat

Post by SuperFlyTNT »

@ Topicstarter; de performance valt jou nogal tegen; dat is aardig subjectief. In wat voor zin valt de performance jou tegen? Welke verwachtingen had je dan bij deze auto m.a.w. wat is je vergelijkingsmateriaal?

Voor de rest; het kan geen kwaad om de tuning zelf nog eens door te nemen, alvorens te bepalen dat er onderdelen uitgewisseld moeten worden om de 'performance te verbeteren'.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: Performance onder de maat

Post by Dodgefever68 »

ik heb ook geen vergelijkingsmatriaal maar moet zeggen dat mijn 440 rb in de wagon aardig van zijn plek komt als ik het gas intrap
en dat met 2300 kilo
maar in de pick-up heb ik een 440 uit een camper liggen, nu na wat speurwerk (voor de ombouw) heb ik begrepen dat deze 440 niet echt toppers zijn kwa preformance. misschien dat jou 440 ook een camper 440 is? ( deze kopen ze vaak voor een ombouw naar 440)
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Performance onder de maat

Post by BigBlockMopar »

Een lage compressie is Killer nr.1 voor efficiëntie en daardoor ook performance.
Dat gekoppeld aan een lange overbrenging maakt voor een luie auto.

Kopnummers kan je zien als je een kleppendeksel eraf haalt.
Met een compressietest kan je meten wat de startcompressie is van de motor. Dit zegt niets over de compressieverhouding maar kan aantonen hoe de staat van de zuigerveren/kleppen zijn, en of de motor een 'relatief' hoge of lage compressieverhouding heeft.

Een motor uit '73 heeft al belabberde comp.verhouding vanzichzelf, maar als daar een revisie tegen aan gegooid wordt met vaak bijbehorende dikkere composiet koppakkingen dan ligt de comp.verhouding meestal nog lager dan stock.
Vanaf fabriek werden dunne stalen koppakkingen gebruikt.
Sowieso worden motoren in de US nooit vaak met een 'frisse' 10:1 comp.verhouding opgebouwd maar eerder 9:1 vanwege angst voor pingelen door baggerbenzine.

Met lauwe motorperformance mag ik hopen dat er geen higher stall convertor in zit want dat geeft het gevoel dat er tussen motor en bak een pudding-verbinding zit.

Je zou een evt. versleten timingchain kunnen 'voelen' door de krukas heen en weer te draaien zonder bougies in de koppen.
Na een kleine beweging van de krukas zou je een 2e zwaartepunt kunnen voelen. Dat is het punt waarbij de nokkenas wordt meegenomen door de ketting.
Bij een nog strakke ketting voel je dit niet.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Performance onder de maat

Post by Bean Bandit »

Ook een beetje spelen met je ontsteking kan helpen.
Nadat ik m'n distributor had verwijderd en weer had terug geplaatst, merkte ik dat m'n motor minder pit had dan voorheen. Door de ontsteking wat vroeger te zetten, voelde ik duidelijke verbetering. (de stroomverdeler was dus duidelijk door mij niet goed terug geplaatst :oops: )

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Performance onder de maat

Post by spstrikwerda »

Iedereen tot zover bedankt voor alle tips, zitten veel bruikbare tussen!!! Komend weekend ga ik maar eens aan de slag met de ontsteking. Alles doormeten en waar nodig vervangen. Ik heb nog een oude punten verdeler, en lees dat het zeker de moeite waard is om zo'n electronische conversie kit van Mopar te kopen?

Verder vermoed ik inderdaad dat de compressie laag is. Tevens kwam door een leakdown test die ik 2 jaar geleden heb laten uitvoeren, al naar voren dat er 2 cylinders met meer dan 20% drukverlies zijn en eentje zelfs met meer dan 40%. Hoogstwaarschijnlijk zuigerveren en kleppen die niet goed sluiten.

Ik begin eigenlijk steeds meer te denken aan een complete revisie. Gewoon een frisse 440 met hoge compressie, veel pk's en een partij koppel waar je U tegen zegt :-)

Enfin, hij gaat binnenkort in elk geval op de rollerbank om te zien hoeveel paarden er al naar de eeuwige jachtvelden zijn. Of heeft dat nu geen zin???
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Performance onder de maat

Post by Dickdale »

User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Performance onder de maat

Post by Sjak Brak »

Rollerbank zou ik pas doen op het moment dat je gecontroleerd/vervangen/gerepareerd hebt wat je wilt/moet doen. Als je bv nu al weet dat er wat dingen nniet goed zijn, wat is dan de relevantie van het getal dat die bank uitpoept?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Performance onder de maat

Post by spstrikwerda »

Daar heb je inderdaad gelijk in Sjak. Beter dat ik eerst even de ontsteking, bougiekabels, bougies etc. naloop om zeker te weten dat dat goed is. Ik laat bij een kennis van mij dan even de compressie meten en ook de vervroeging even goed afstellen. Dat zou wel het één en ander moeten opleveren.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Performance onder de maat

Post by challenger72 »

je moet niet vergeten dat je ook went aan het vermogen,vooral bij zulke oldtimers met automaat.Toen ik mn challenger kocht zat er een 318 automaat in,die eruit gegooid en en 360 magnum met 300 pk erin en automaat.Een wereld van verschil,maar ja na een tijdje toch maar een 408 stroker en geupgrade automaat erin dat ging hard zeg.Je voelt m al aankomen: het was nog niet genoeg dus overwogen om er een 5 of 6 bak manueel in te bouwen,wordt ie lekker direct van dus t gevoel dat er veel power in zit maar dat kitje ging toch 4 tot 5000 euro kosten,werd me te gortig,toen ik een ritje in een handgeschakelde 2005 musclecar had gemaakt was de kogel door de kerk,challenger voor goed geld verkocht en nog steeds de proefrit wagen in mn bezit,zo'n moderne 6 liter handbak v8 ramt wel erg hard door,niet te vergelijken met de oldtimers en dan de wegligging en verbruik nog erbij ,een wereld van verschil.
Maar goed als ik jouw was zou ik deze 440 reviseren en mooi opbouwen met hogere compressie en een street nokkenas en een moderne 5 of 6 handbak erin ,is veel directer daar krijg je geen genoeg van.Die oude automaatbakken verliezen in mijn ogen behoorlijk vermogen in slip ed,maar goed dit is mijn ervaring , voor mij nooit meer een automaat,amen
Post Reply