1e kamer vergadering

Mopar or No Car!
Post Reply
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

1e kamer vergadering

Post by moparwum »

Voor alle Moparisten , ik heb zojuist het eerstekamerdebat afgewacht , maar slecht nieuws voor al degenen met een kenteken na 01-01-1974 , op benzine gaan het aangepast tarief betalen , lpg en dieselrijders zijn helemaal de Sjaak , met dank aan Frans Weekers !
Lang leve Rutte II

Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1e kamer vergadering

Post by Dickdale »

Graaiers zijn het. Nooit hebben ze genoeg. Zelfs niet in tijden van crisis. Lang leve de EU!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
nr1freak
Posts: 109
Joined: 05 Jul 2007, 22:33
Location: gent-belgie
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by nr1freak »

kan iemand in het kort uitleggen wat er nu precies gaande is in nederland? ik zag al een en ander passeren op facebook, maar als simpele belg snap ik er niet veel van :roll:
go catch a 'cuda,
if you can...
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1e kamer vergadering

Post by Dickdale »

Vroegah was het zo dat wanneer je 25 jaar lang wegenbelasting had betaald van een auto de auto wegenbelastingvrij was en je dus niks meer hoefde te betalen. Omdat er veel mensen waren die gebruik maakten van deze maatregel icm de hogere emissie eisen die de EU ons oplegt, liep de overheid veel geld mis. Veel mensen kochten een 25 jaar of oudere oldtimer en gingen hiermee rijden. Het is immers een maatregel die je veel geld bespaard.

Nu heeft de regering besloten de leeftijd van belastingvrije auto's per 1 januari 2014 verhoogd naar 40 jaar. Er zijn dus veel mensen die nu voor hun hobby weer wegenbelasting moeten gaan betalen die bij een amerikaan niet mis is. En dat terwijl je er maar een paar duizend km per jaar mee rijdt. Daarnaast zijn er ook veel bedrijven de dupe en is de handel/waarde in en van auto's tussen de 25 en 40 jaar compleet ingestort.

Dit noemt de overheid legaal graaien van de burger... En dat, maar dan ga ik er nog dieper op in, Minister Weekers de tweede kamer verkeerd voor heeft gelicht. De eerste kamer heeft zonder hierna te kijken de maatregel gewoon goedgekeurd en er door gedrukt. Dit alles om meer geld binnen te halen en het enne gat met het andere te dichten...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
nr1freak
Posts: 109
Joined: 05 Jul 2007, 22:33
Location: gent-belgie
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by nr1freak »

Dickdale wrote:Vroegah was het zo dat wanneer je 25 jaar lang wegenbelasting had betaald van een auto de auto wegenbelastingvrij was en je dus niks meer hoefde te betalen. Omdat er veel mensen waren die gebruik maakten van deze maatregel icm de hogere emissie eisen die de EU ons oplegt, liep de overheid veel geld mis. Veel mensen kochten een 25 jaar of oudere oldtimer en gingen hiermee rijden. Het is immers een maatregel die je veel geld bespaard.

Nu heeft de regering besloten de leeftijd van belastingvrije auto's per 1 januari 2014 verhoogd naar 40 jaar. Er zijn dus veel mensen die nu voor hun hobby weer wegenbelasting moeten gaan betalen die bij een amerikaan niet mis is. En dat terwijl je er maar een paar duizend km per jaar mee rijdt. Daarnaast zijn er ook veel bedrijven de dupe en is de handel/waarde in en van auto's tussen de 25 en 40 jaar compleet ingestort.

Dit noemt de overheid legaal graaien van de burger... En dat, maar dan ga ik er nog dieper op in, Minister Weekers de tweede kamer verkeerd voor heeft gelicht. De eerste kamer heeft zonder hierna te kijken de maatregel gewoon goedgekeurd en er door gedrukt. Dit alles om meer geld binnen te halen en het enne gat met het andere te dichten...

even verder opgezocht... ik zie bedragen voor bv.Chevy Blazers van over de 400euro per kwartaal! als je van niks naar bijna 2000 euro per jaar gaat zou ik ook wel even met mn tanden knarsen! en er was nog iets met de LPG? als je die deruit haalt betaal je minder ofzo?
1 voordeel, nu gaan de al die oude pre '73 ers wel wat meer aandacht krijgen :) want eerlijk, hetgeen daarna nog gemaakt is... :kots:
go catch a 'cuda,
if you can...
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: 1e kamer vergadering

Post by NY69 »

nr1freak wrote:

even verder opgezocht... ik zie bedragen voor bv.Chevy Blazers van over de 400euro per kwartaal!
De Blazers die op benzine rijden kunnen voor 120,- per jaar blijven rijden onder de voorwaarde dat ze in dec-jan-feb geen gebruik maken van de weg, dus ook niet op de weg geparkeerd staan.
De Blazers die op gas rijden, mogen ongeveer € 800,- per kwartaal gaan aftikken.

En daar zijn sommige mensen wat pissig over :hammer:
for obvious reasons :x
there's no substitute for inches
live first, downsize later
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by Dodgefever68 »

:sucks: sucks! moet de plymouth 2 maand schorsen is eind februari 40 jaar dus dan weer volledig, maar nog steeds geen brief gekregen
dat ik januari moet gaan betalen... vreemd dat ze zoiets er door drukken met nog iets van 3 week te gaan is toch absurd?

de 1985 pick-up gaat op een frame van 1976 (2 en half jaar schorsen en dan is hij 40 jaar)
ik laat mij mijn geld niet afpakken, zoals hij nu is raak ik hem niet kwijt.
met andere woorden ze verdienen aan mij helemaal niks, waarom nou in godsnaam geen regeling voor lpg??
ik zou voor de zowel de plymouth en de dodge best 120 euro in het jaar willen betalen of iets hoger ik rij er immers mee!
nou ja rijden...plymouth 2 jaar op kenteken heb er g%&^*$* nog geen 500 km mee gereden...
plymouth 2350 kilo schoon aan de haak en de pick-up rond de 2000 kilo.... :hammer: :banned: :sick:
moet je nagaan

1. minstens 1derde van de waarde weg (zoals hij nu is kun je dr niks mee)
2. gasinstallatie €1299 naar de knoppen
3. impco 425 mixer nutteloos
4. omkeuren! eerst kon dat per brief, maar dat is hoe kan het ook anders het is net of duivel er mee speelt veranderd!
gewoon ff naar de rdw dus €50 heb ik van horen en zeggen, moet het nog zien....
5. div onderdelen kopen, benzine tank, benzine pomp, carburateur
6. en een vermogen betalen aan de pomp om er mee te rijden!
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
User avatar
nr1freak
Posts: 109
Joined: 05 Jul 2007, 22:33
Location: gent-belgie
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by nr1freak »

hm, je zou denken, voor het milieu gaan ze de wagens op LPG minder belasten (minder uitstoot) maar nee... raar...
ik kreeg hier zelf een ECO-lening voor m'n 2011 Dodge RAM! die kerel van de bank keek raar als hij zag dat dat ding om en bij de 400PK heeft, maarja, LPG is LPG!
vandaar dat ik iedereen op dat andere forum wanhopig op zoek naar stallingsplaatsen zag zoeken! ok dat die wagens in de winter niet buiten mogen, dat doen de meeste toch al niet, maar dat ze dan ook nog niet op straat mogen staan... :sucks:
go catch a 'cuda,
if you can...
User avatar
Henri
Posts: 616
Joined: 03 Jan 2012, 13:18
Location: Flevo Polder

Re: 1e kamer vergadering

Post by Henri »

ECO-lening???? voor een auto.
Beware of Flying DRIVESHAFTS! :OO
User avatar
nr1freak
Posts: 109
Joined: 05 Jul 2007, 22:33
Location: gent-belgie
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by nr1freak »

Henri wrote:ECO-lening???? voor een auto.
yup, is eigenlijk bedoelt voor de priusen enzo denkik maar er stond "wagens met uitstoot minder dan blablabla of wagens met een LPG installatie komen in aanmerking voor een goedkopere eco-lening" dus ook Hemi's :) :winner:
go catch a 'cuda,
if you can...
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by ARLI »

NY69 wrote: De Blazers die op gas rijden, mogen ongeveer € 800,- per kwartaal gaan aftikken.
Lijkt me een beetje veel.

Ze hadden 10 jaar geleden nooit gratis wegenbelasting in moeten voeren. Bijvoorbeeld € 200 per jaar had beter geweest. Dan was de staatschuld in 10 jaar ook geen 100 miljard euro verder opgelopen.
Ik betaal al jaren € 2020 voor me 730d. ( + voor transporter + econoline + transit +GSX-r nog meer)
Ik ben er ook ziek van, 2 oldtimer motor + bmw oldtimer + camper + vrachtwagen = katjechen = 2600 euro per jaar :x
Ik werk met plezier.
dodgem880
Posts: 45
Joined: 14 Dec 2013, 14:52

Re: 1e kamer vergadering

Post by dodgem880 »

Blazer weegt net zoveel als een Dodge w200.. Moet vanaf januari 175,- permaand betalen op gas.

Een chevrolet k30 6.2 diesel die zijn pas echt de sjaak. Ik ga de mijne ook schorsen en zie het wel in de zomer wat ik doe..Denkelijk terug bouwen op benzine :hmmm: of 45km kenteken :hmmm: Weet het nog niet.
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by Dodgefever68 »

door ARLI » do dec 19, 2013 9:30 pm ''Lijkt me een beetje veel.''
watblieft??? :letop:

Stationwagon.....Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 721,00
Pick-up......Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 610,00

beide op lpg en dan woon ik in Groningen meende dat hier het nog altijd goedkoper is dan elders in het land
Ze hadden 10 jaar geleden nooit gratis wegenbelasting in moeten voeren. Bijvoorbeeld € 200 per jaar had beter geweest.
:good: een hele goeie dit was inderdaad een stuk beter geweest!
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by BigBlockMopar »

Ze hadden 10 jaar geleden nooit gratis wegenbelasting in moeten voeren. Bijvoorbeeld € 200 per jaar had beter geweest.
De wegenbelasting voor nieuwere auto's is nu toch ook nog steeds gratis?
Je mag het zonder verdere kosten gewoon betalen :D

En of er nou wel of niet wegenbelasting gegraaid had geworden al die jaren, dat tekort had er toch wel gekomen natuurlijk.

Maar, een vrijstelling had niet voor de veelal suffere dagelijks bruikbare hokken uit de jaren 80 e.d, moeten gelden maar wel gewoon voor datgene wat enige historische waarde heeft.
Wat mij betreft had vanaf dag 1 al die vrijstelling hooguit tot ergens begin '70er jaren ofzo mogen gelden. Dat zeg ik niet omdat ik toevallig een hok uit '73 heb maar imo is er na de mid-'70er jaren op Amerikaans auto-gebied toch weinig interessants meer uitgekomen en ging de Amerikaanse auto-industrie snel naar een dieptepunt toe.
User avatar
nr1freak
Posts: 109
Joined: 05 Jul 2007, 22:33
Location: gent-belgie
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by nr1freak »

[/quote]De wegenbelasting voor nieuwere auto's is nu toch ook nog steeds gratis?
Je mag het zonder verdere kosten gewoon betalen :D

En of er nou wel of niet wegenbelasting gegraaid had geworden al die jaren, dat tekort had er toch wel gekomen natuurlijk.

Maar, een vrijstelling had niet voor de veelal suffere dagelijks bruikbare hokken uit de jaren 80 e.d, moeten gelden maar wel gewoon voor datgene wat enige historische waarde heeft.
Wat mij betreft had vanaf dag 1 al die vrijstelling hooguit tot ergens begin '70er jaren ofzo mogen gelden. Dat zeg ik niet omdat ik toevallig een hok uit '73 heb maar imo is er na de mid-'70er jaren op Amerikaans auto-gebied toch weinig interessants meer uitgekomen en ging de Amerikaanse auto-industrie snel naar een dieptepunt toe.[/quote]


helmaal mee eens, ik zag op een ander forum iemand jammeren dat hij nu ongelooflijk veel moest betalen voor zijn mid '80's Toyota Hilux en z'n aftandse corolla... :sick: ...op deze manier wordt er tenminste mss terug wat meer geinvesteerd in de mooiere pre 73'ers!
go catch a 'cuda,
if you can...
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: 1e kamer vergadering

Post by NY69 »

You are missing the point guys.
Er zijn mensen die veel hebben geïnvesteerd in een auto (ook jaren 80 hokken) in het vertrouwen dat de onbeperkte belastingvrijstelling die verleend is, ook daadwerkelijk onbeperkt is.
Het gevolg van deze regel is dat mensen een boel geld kwijt zijn (financieel) voor een auto waar ze niet in kunnen/mogen rijden (operationeel), vanwege onze onbetrouwbare overheid. Niet mogen rijden + geld kwijt = dubbel genaaid.
Vergelijkbaar met in een keer hypotheekrente aftrek voor iedereen afschaffen: veel mensen kunnen dan hun lasten niet meer betalen en de huizenprijzen zullen kelderen.
Ik ken mensen die zo voor enkele tienduizenden Euro's de boot ingaan.
En dat zijn ook gewoon hardwerkende belastingbetalers.
Hoewel ik er niet zo hard door getroffen word, vind ik het een ongekend lage schoftenstreek.
Maar goed voor de Haagse boeven dat we hier in een land vol angstige zoutzakken zitten (vergelijkbaar met Duitsers) die het zich allemaal laten overkomen, want in een land als Frankrijk hadden ze wel raad geweten met dit soort dieventuig: kop d'r af :boos:
there's no substitute for inches
live first, downsize later
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1e kamer vergadering

Post by Dickdale »

Precies! Goed verwoord. Ik zeg doen en ga mee. Het wordt tijd dat ze in den haag eens krijgen te horen en voelen hoe het zit...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
janB
Posts: 123
Joined: 12 Jun 2007, 21:46

Re: 1e kamer vergadering

Post by janB »

NY69 wrote:
Maar goed voor de Haagse boeven dat we hier in een land vol angstige zoutzakken zitten (vergelijkbaar met Duitsers) die het zich allemaal laten overkomen, want in een land als Frankrijk hadden ze wel raad geweten met dit soort dieventuig: kop d'r af :boos:
D'r zijn er ins ons land toch wel voor minder doodgeschoten. Krijgt Volkert binnenkort niet een dagje proefverlof? :OO:
Het beste bewijs voor buitenaardse intelligentie is het feit dat ze nog nooit geprobeerd hebben kontakt met ons op te nemen.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by ARLI »

Dickdale wrote:Precies! Goed verwoord. Ik zeg doen en ga mee. Het wordt tijd dat ze in den haag eens krijgen te horen en voelen hoe het zit...
Ga je in de politiek?
Ik werk met plezier.
User avatar
aspirin
Posts: 76
Joined: 19 Jul 2009, 13:39
Location: Utrecht

Re: 1e kamer vergadering

Post by aspirin »

Hoe zit het nou met de 'ophokplicht'? Moeten alle oldtimers in het kortingstarief straks de stalling in?
Plymouth Valiant 1964
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: 1e kamer vergadering

Post by Rebel »

Ja, in december, januari en februari. Mogen ook niet op de openbare weg staan.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: 1e kamer vergadering

Post by NY69 »

Mogelijk kun je daar met wat creativiteit onderuit komen, mocht je dat per se willen; door de auto op iemand anders' naam te zetten op 1 december en dan te kiezen voor vol tarief, om hem in februari weer over te schrijven en te kiezen voor kwarttarief.
Ik weet niet of zoiets in de praktijk kan hoor, het is maar een idee.
En stallen is voor de meeste mopars wel goedkoper dan voltarief :D
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by ARLI »

ik heb stalling
3 maanden kost net zo veel als 12 maanden
want ik zit alleen deze 3 maanden vol
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by ARLI »

ik bedoel
ik heb ruimte om ook auto's van andere te stallen.
afgelopen week een edsel en een oud Mercedes coupe er bij in de stalling gekregen.
staat nu
520i
928s
escort 1.6 ghia
220d
164
guiliatta
525
kever
t2
t3
peugot 306 convertible = te koop voor weinig
en nog 80 caravans en 15 campers en 15 vouwwagens en 10 boten
Ik werk met plezier.
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: 1e kamer vergadering

Post by Dodgefever68 »

ben blij dat ik op dat gebied in het noorden woon, durf mijn pick-up wel zonder kentekenplaten achter op de openbare weg te zetten
de keer dat oom agent daar langs rijd...
Attachments
1527076_572614992809253_1659418788_n.jpg
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
Post Reply