LPG : starten bij koude temperaturen

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
mudmux
Posts: 126
Joined: 09 Apr 2009, 15:31

LPG : starten bij koude temperaturen

Post by mudmux »

een LPG vraagje :

m'n wagen rijd op LPG-only. (start dus niet eerst benzine zoals vele 'modernere' LPG systemen)

nu het kouder wordt,
vanaf welke buitentemperatuur kan ik moeilijkheden (onmogelijkheden ;) ) verwachten bij het starten ?

zou hij bij vriestemperaturen nog direkt op LPG kunnen starten ? ervaringen ?
thx.
User avatar
Dikkiedik
Posts: 101
Joined: 19 Oct 2007, 20:03
Location: Obdam

Re: LPG : starten bij koude temperaturen

Post by Dikkiedik »

Als je ontsteking en accu in goede staat zijn hoef je geen problemen te verwachten.
Eigen ervaring met de W200 ook alleen op LPG: starten en lopen terwijl de ANWB in de straat bezig was het ene na het andere benzinehok aan de gang te krijgen :D
'77 W200, 360, D60 Front&Rear, no deadline...
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: LPG : starten bij koude temperaturen

Post by Sjak Brak »

Dikkiedik wrote:Als je ontsteking en accu in goede staat zijn hoef je geen problemen te verwachten.
Idd.

Zolang je nog ver verwijderd bent van het vriespunt van je koelvloeistof, en condenstatiepunt van het gasmengsel is er niks aan de hand.

Startproblemen bij koud weer zijn eerder gerelateerd aan slechte ontsteking en/of slechte accu.

Hier een filmpje opgenomen, auto hele nacht buiten gestaan met buitentemperaturen tot -21,5 graden, op moment van starten nog -18 graden. (sorry geen Mopar, maar principe is hetzelfde natuurlijk)

Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
mudmux
Posts: 126
Joined: 09 Apr 2009, 15:31

Re: LPG : starten bij koude temperaturen

Post by mudmux »

thx !
good news !
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: LPG : starten bij koude temperaturen

Post by Dodgefever68 »

Dat vroegen ze mij ook altijd ''wil je trailduster met koud weer slecht starten zeker''
ook lpg only
:good: kan je vertellen nooit problemen, en ik heb echt wel eens in een vorst periode gestart
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: LPG : starten bij koude temperaturen

Post by boyanka »

;) die van mij start altijd gewoon (op lpg), al is het min 20 geweest
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: LPG : starten bij koude temperaturen

Post by Iwema »

Ik heb klanten in Noorwegen en Schotland.
Starten bij minus 25 graden is geen probleem.
Wel opletten met het vragen van motorvermogen zo lang de motor kout is.
Het beste is om de motor bij een koude start eerst enkele minuten stationair te laten lopen en dan rustig wegrijden.
Zodra de temperatuurmeter uit de hoek is kun je gas geven.

Hugo
www.iwemalpg.com
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
CNY73
Posts: 267
Joined: 22 Oct 2010, 21:20
Location: Slachthuis

Re: LPG : starten bij koude temperaturen

Post by CNY73 »

idd ook nooit problemen gehad.
die schijn je wel te kunnen krijgen wanneer je met je diesel op slaolie gaat rijden. Dit kan dan gaan esteren/vlokken.
User avatar
John
Posts: 55
Joined: 22 Aug 2007, 17:38
Location: Roelofarendsveen

Re: LPG : starten bij koude temperaturen

Post by John »

Ik heb dezelfde set-up en heb wel extra schakeling gemaakt voor koud starten.

Ik had al eerder 2 dingen voor koud start op de E verdamper gemaakt. (membraam en de bijpass).

Maar mijn eigen idee om de afsluiter tijdelijk open te zettten werkte veel beter.
Het duurde dus te lang voordat de motor aansloeg met koud starten.
Het shotje via het kastje gestuurd is te weinig.
Ik heb mijn oude gas/benzine schakelaar gebruikt om(op de benzine stand) de afsluiters van lpg tijdelijk geheel open te zetten. Doordat de afsluiters geheel open staan kan het gas makkelijker naar de motor komen.
Als ik start zet ik hem weer op de normale stand zodat alles weer via het kastje geregeld wordt.
Ik heb nog nooit backfire gehad was mijn probleem perfekt opgelost.

Misschien hebt er iemand nog wat aan.
Post Reply