Mijn temperatuur- en benzinemeter werkte niet meer, bleek de spanningsregelaar te zijn die in de benzinemeter verwerkt zit.
Ik heb er een goedkope oplossing voor gevonden en aangezien het vaker voor schijnt te komen en ik ziek en verveeld thuis zit zal ik die even delen ;
De foto's zijn van mijn Fury maar het zal elkaar niet zoveel ontlopen.
De normale werking van het circuit: 12 Volt komt binnen op pen 2, gaat via de printbaan naar de ingang van de spanningsregelaar (I), deze regelt de spanning af naar 5 Volt, 5 Volt gaat inwendig naar de ingang van de brandstofmeter (A), en vanaf hier via de printbaan naar de ingang van de temperatuurmeter (A)
De condensator is er voor om de spanning af te vlakken en zo de spanningsregelaar te beschermen.
Benodigheden:
De 7805 is een klein spanningsregelaartje dat gevoed kan worden met 5 tot 35 Volt en deze zuiver af regelt naar 5 Volt.
Het regelaartje kan 1 Ampère aan, dit is meer dan genoeg aangezien de spanning alleen wordt gebruikt om de weerstand op de temperatuursensor en de tankvlotter te meten.
Wel kan hij flink warm worden, vandaar dat ik een heatsink gemonteerd heb.
Zoek een mooi plekje op de achterzijde om de 7805 met heatsink te monteren. Boor hier een gaatje, tap daar m3 draad in en voila.
Démonteer de 7805 weer en sluit hem als volgt aan (Solderen, isoleren met krimkous, draadoogjes ook solderen):
Ik heb de originele condensator er maar bij laten zitten maar volgens mij is dit niet nodig.
Belangrijk: Smeer een beetje koelpasta tussen de 7805 en de heatsink voor je ze weer monteert.
Het zou er nu ongeveer zo uit moeten zien:
Ik heb het massapunt van de verlichting (midden) gebruikt als min.
Mocht de originele regelaar roet in het eten gooien (Zoals bij mij) dan kun je deze omzeilen;
Gebruik voor het draadoogje dat op de ingang van de originele regelaar komt (I), een draadoogje groter dan het draadeind.
Plaats vervolgens een (niet geleidend) fiberringetje tussen het draadoogje en het moertje zoals hier afgebeeld:
Zorg er bij het vastzetten van het draadoogje voor dat deze geen contact maakt met het draadeind.
Gevolg hiervan is dat de originele regelaar geen spanning meer krijgt.
Succes!
Andy
Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
Nette tutorial. Ik heb dit destijds ook gedaan met mijn Plymouth. Bij mij zat de fout toch ergens anders want ondanks een perfecte 5v bleven die meters verkeerde waardes geven maar het was wel leuk om te doen Ik had hem ingebouwd in de originele behuizing, zodat hij ook weer verwijderbaar was eventueel.
Ik heb de behuizing daarvoor zeer goed platgeschuurd en er een laagje koelpasta op gedaan vooraleer de 7805 goed vast te draaien.
Ik heb de behuizing daarvoor zeer goed platgeschuurd en er een laagje koelpasta op gedaan vooraleer de 7805 goed vast te draaien.
Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
En ik maar denken dat ik iets origineels heb bedacht!
Die manier is ook wel makkelijk inderdaad, helaas zit bij mij het regelaartje in de brandstofmeter verwerkt. Heb nog geprobeerd hem te verwijderen maar dat bleek nog een hele toestand..
Die manier is ook wel makkelijk inderdaad, helaas zit bij mij het regelaartje in de brandstofmeter verwerkt. Heb nog geprobeerd hem te verwijderen maar dat bleek nog een hele toestand..
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
Origineel of niet, hoe dan ook hele interessante "how to"
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
Dat dus. Het gaat er niet om wie als eerste was (ik heb het zelf ook weer van Allpar) maar hoe je het uitlegt en dat doe je perfect!Sjak Brak wrote:Origineel of niet, hoe dan ook hele interessante "how to"
Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
Hoop in ieder geval dat iemand er iets aan heeft
Ik zal, zodra mijn - lpg tankmeter op benzinemeter project - afgerond is, deze ook posten
Ik zal, zodra mijn - lpg tankmeter op benzinemeter project - afgerond is, deze ook posten
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
Eindelijk weer een zinvol topic! thanks!
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
Zonder offtopic te gaan!! Wauw
Misschien wat voor het Tech Archive herman?
Misschien wat voor het Tech Archive herman?
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies
-
- Posts: 740
- Joined: 23 Jun 2007, 13:43
- Location: stadskanaal
- Contact:
Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
Nice! leuk om zulke dingen te zien, heb die van lpg tankmeter op benzinemeter project al eens gezien van een andere meneer
http://w200.weetjewel.com/w200_tips/fue ... _meter.htm
van een dodge w200
http://w200.weetjewel.com/home.html
http://w200.weetjewel.com/w200_tips/fue ... _meter.htm
van een dodge w200
http://w200.weetjewel.com/home.html
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren
Klopt ja, ik had er al een en ander over gelezen.
Ik probeer iets kant en klaars te maken dat er zo tussen gezet kan worden zonder al te veel poespas..
Eens kijken of ik wat aan die weerstandswaardes heb
Ik probeer iets kant en klaars te maken dat er zo tussen gezet kan worden zonder al te veel poespas..
Eens kijken of ik wat aan die weerstandswaardes heb
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi