Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Just Fun »

Afgelopen weekend was ik bezig met de Thermoquad carb. De auto loopt opzich lekker maar geeft even een "hik" als ik het gas snel intrap. Ik vindt het afstellen van een Thermoquad geen vervelend werk en ga er wel uit komen maar mij viel iets op wat jullie mij vast zo kan vertellen...

Beide kleppendeksels hebben een soort van ontluchting / beluchting. De rechter (foto links) is aangesloten op het luchtfilterhuis achter het luchtfilter. (heel mooi, komt er ook geen zooi door de carb)

De linker (foto rechts) is aangesloten op de carburateur, of eigenlijk ná de carburateur want die komt bijna rechtstreeks in het manifold. Daar kan me een partijtje "valse lucht" doorheen... :hmmm: ....!?!?!
In de kleppendeksel zit een soort terugslag klep maar die slaat alleen dicht als ik erin blaas. Niet als je er aan zuigt...

Wat is de meerwaarde van dit systeem? Ik wil de TQ daar afdoppen en de ontluchting ergens anders aansluiten. Of een filtertje of iets.. Maw dit moet toch effect hebben op de afstelling?

Image
If you can't beat them, join them..
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by challenger72 »

dat klepje op je linker kleppendeksel is de pcv klep,je kan t beste die milieurommel eraf halen en in elk klepdeksel een breather zetten.Die slang op je carb. goed afdoppen anders zuigt ie nog valse lucht
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by SuperFlyTNT »

Ik heb evt. nog wel een aantal needles met verschillende diameters/verlopen om de benzinetoevoer naar de venturi te regelen. Die hangen aan de uiteinden van de beugel die achter je choke toren zit. Bij stationair toerental wordt die beugel door vacuum naar beneden getrokken. In het midden zit die beugel aan een alu buisje vast met daarin een veer (step-up spring). De stijfheid van die veer bepaalt ook hoe snel die beugel naar beneden wordt getrokken/hoe snel die beugel naar boven wordt geduwd. Er bestaan verschillende step-up veren voor de TQ. Als de needles net niet genoeg benzine doorlaten (diameter is op dat moment dikker dan nodig) als de motor meer lucht naar binnen trekt bij een acceleratie, dan kan je een moment van arm mengsel creëren met als gevolg die 'dip' bij snel accelereren.

PM bij interesse.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Dodgefever68 »

Is dat zo kan de pcv valve ook gewoon weg???
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by BigBlockMopar »

Nee.
Tenzij je witte drab en sludge in je blok wilt hebben, dan kan ie gewoon weg :)

Het pcv-systeem is geen milieucrap maar gewoon een ventilatie-systeem voor je motorblok. Zeer noodzakelijk om vocht en carterdampen af te voeren.
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by moparwum »

@ Just Fun :

Hierbij een link om ff goed door te nemen :)

http://www.newyorkeronline.org/m-r/carb ... onPage.htm


Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Sjak Brak »

Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Just Fun »

Thanks guys, informatie waar men vrolijk van wordt... :yeah: :yeah:

Ik heb nog een T-stuk liggen en koppel de pcv slang aan de andere slang net achter het filter. Dicht maken lijkt mij idd geen optie.

@SuperFlyTNT je hebt PM

@moparwum en Sjak Brak, bedankt.. :good:

Ik twijfelde even om een filmpje te plaatsen maar zal dit vanavond alsnog maar even doen, dan kun je horen wat die "hik" is. (niet allemaal tegelijk gaan lachen dan hé.. :ohja: )
If you can't beat them, join them..
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by BigBlockMopar »

Holley-fanboys (en andere figuren die een uitgebreide carburateur te moeilijk vinden om af te stellen :D ) noemen zo'n Thermoquad ook wel vaak een Thermo-Bog, omdat deze carburateurs redelijk gevoelig zijn voor een juiste afstelling.
Een ander 'probleem' tegenwoordig is dat deze carb's uitgebracht zijn in een 'smog-tijdperk'. Daardoor moet men ze soms enigszins modificeren om ze prettig rijdbaar te krijgen weer.
71challenger
Posts: 351
Joined: 11 Jun 2007, 18:21

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by 71challenger »

BigBlockMopar wrote:Nee.
Tenzij je witte drab en sludge in je blok wilt hebben, dan kan ie gewoon weg :)

Het pcv-systeem is geen milieucrap maar gewoon een ventilatie-systeem voor je motorblok. Zeer noodzakelijk om vocht en carterdampen af te voeren.
de pcv valve wordt toch ook wel eens vervangen door een breader, zodat er op elke kleppendeksel een breader zit ??
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Sjak Brak »

71challenger wrote:de pcv valve wordt toch ook wel eens vervangen door een breader, zodat er op elke kleppendeksel een breader zit ??
Ja, maar dat wil nog niet zeggen dat dit goed werkt.

Als je alleen 2 breathers hebt, dan is er geen actieve onluchting/doorstroming van je carter, bij een PCV-systeem wel.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by BigBlockMopar »

2 breathers zijn lang niet zo effectief als een PCV-systeem (Postive Crankcase Ventilation).
Auto's in de jaren '40/50 hadden al een soort van motorventilatie dmv een roaddraft-tube.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Bean Bandit »

Even een schemaatje, dat maakt het wat duidelijker.
Dus aan een kant een breader en aan de andere kant de pcv valve.
pcv.jpg
Klik op het plaatje voor een grotere versie.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Just Fun »

Bean Bandit wrote:Even een schemaatje, dat maakt het wat duidelijker.
Dus aan een kant een breader en aan de andere kant de pcv valve.
pcv.jpg
Klik op het plaatje voor een grotere versie.

Groeten, Remco
Jhaa... daar zit wat in.. Nou snap ik die aanzuiging vanuit de carb. :hmmm:
Toch wil ik de pcv afkoppelen van de carb en denk deze dan aan te sluiten op het luchtfilterhuis en de breather-slang dan voorzien van een klein luchtfilter voor de ademhaling... Of werkt dit niet? Zuigt het luchtfilterhuis niet genoeg aan?
If you can't beat them, join them..
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Just Fun »

BigBlockMopar wrote:Holley-fanboys (en andere figuren die een uitgebreide carburateur te moeilijk vinden om af te stellen :D ) noemen zo'n Thermoquad ook wel vaak een Thermo-Bog, omdat deze carburateurs redelijk gevoelig zijn voor een juiste afstelling.
Een ander 'probleem' tegenwoordig is dat deze carb's uitgebracht zijn in een 'smog-tijdperk'. Daardoor moet men ze soms enigszins modificeren om ze prettig rijdbaar te krijgen weer.
Deze TQ was idd een fultime smog killer en ik heb, zoals velen, alle meuk verwijderd maar niet naar de setting gekeken.
Vooral in de secundairy kun je schijnbaar nogal wat wisselen. (zoals SuperFlyTNT eerder al zei)
If you can't beat them, join them..
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Sjak Brak »

Just Fun wrote:Toch wil ik de pcv afkoppelen van de carb en denk deze dan aan te sluiten op het luchtfilterhuis en de breather-slang dan voorzien van een klein luchtfilter voor de ademhaling... Of werkt dit niet? Zuigt het luchtfilterhuis niet genoeg aan?
Dat werkt inderdaad niet, je luchtfilterhuis is dan gewoon een groot uitgevallen breather...
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Just Fun »

Zoals belooft een kort "hik" filmpje. Je hoeft nog net geen ships en bier te pakken. :happy:
Het is geen vol gas, wel gewoon stevig..

If you can't beat them, join them..
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by moparwum »

Dit lijkt mij een acceleratiepomp probleempje ( te weinig opbrengst ) :hmmm:

Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by BigBlockMopar »

Als je ook de 2e trap gebruikt bij optrekken dan kan ook daar het probleem in zitten. Dit kan je tunen door de 'airdoor' af te stellen. Strakker, in dit geval.

Is de ontsteking wel eens afgesteld?
Nou is het geluid op camera's vaak om te janken, maar dit lijkt wel een tractor bij stationair-toerental. :D
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by moparwum »

BigBlockMopar wrote:Als je ook de 2e trap gebruikt bij optrekken dan kan ook daar het probleem in zitten. Dit kan je tunen door de 'airdoor' af te stellen. Strakker, in dit geval.

Is de ontsteking wel eens afgesteld?
Nou is het geluid op camera's vaak om te janken, maar dit lijkt wel een tractor bij stationair-toerental. :D
Bij dit toerental gaat je secundairy valve nog lang niet open bij gebrek aan vacuum ( vergelijk de Carter AVS )
ga NIET zitten schroeven aan de veerspanning van je secondairy , alvorens te weten waar het probleem echt zit :hammer:
Dus : Lezen , lezen en nog een keer lezen !
smile-138.gif
smile-138.gif (28.04 KiB) Viewed 3846 times
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Just Fun »

moparwum wrote: Bij dit toerental gaat je secundairy valve nog lang niet open bij gebrek aan vacuum ( vergelijk de Carter AVS )
ga NIET zitten schroeven aan de veerspanning van je secondairy , alvorens te weten waar het probleem echt zit :hammer:
Dus : Lezen , lezen en nog een keer lezen !
smile-138.gif
Of de secundairy open gaat dat denk ik ook niet (meer).. :hmmm:
Ik zoek het in de benzine lucht vehouding. Wum denkt aan de acceleratiepomp en ik denk aan de stroom "valse lucht" die door de pcv aansluiting komt.

Als de motor stationair draait en ik draai het gas vol open dan hoor je een soort opbouwing van het aanzuigen van de lucht. Ik weet even niet hoe ik dat moet omschrijven. Het geeft nog net geen knal naar binnen. Het is kort maar krachtig maar tijdens het rijden resulteert dat in een hik..

Gezien het mooie weer dit weekend ga ik de pcv op de carb afdoppen en eens testen. Van de secundairy blijf ik nog even af... :happy: Ja ja we doen het stapje voor stapje..
If you can't beat them, join them..
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Sjak Brak »

Af fabriek zat de PCV er ook op, dus dit zal niet mogen zorgen voor verkankerd lopen. Als je verdenking toch die kant op gaat, zou je de PCV-klep zelf nog kunnen vervangen, is onderdeel van een knaak.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by SuperFlyTNT »

Just Fun wrote: Vooral in de secundairy kun je schijnbaar nogal wat wisselen. (zoals SuperFlyTNT eerder al zei)
De afstelling waar ik het over had, zit in het primaire circuit. In de acceleratiepomp zit niet veel fijnafstelling en het is meer symptoombestrijding om aan de acceleratiepomp te rommelen om het hikje te verhelpen als de naaldjes die aan die beugel hangen een te arm mengsel doorgeven bij een bepaalde vacuumwaarde.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by Mr. 900 »

Sjak Brak wrote: Dat werkt inderdaad niet, je luchtfilterhuis is dan gewoon een groot uitgevallen breather...
:? De oudere motoren, van voor het smog tijdperk, hebben toch ook de carterventilatie via een slang vanaf het ene kleppendeksel op het luchtfilterhuis aangesloten, met de beluchting via een open "paddestoel" olievuldop op het andere kleppendeksel.
Waarom zou "Just Fun" zijn idee dan niet werken?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Beluchting / ontluchting en aansluiting TQ carb

Post by BigBlockMopar »

In de loop van de jaren '60 hadden de meeste merken al wel een pcv-systeem onder de motorkap. In de '50er jaren nog niet, toen was er voornamelijk alleen nog rij-windventilatie. En dat is ook het tijdperk waarin de meeste sludge-vorming in motoren optrad.
De fabrieken hebben natuurlijk niet zomaar de carter-ventilatie uitgebreid met een extra onderdeel. :)
Post Reply