Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by jvdwolde »

Ik ben er al eens eerder over begonnen en werd eigenlijk uitgelachen door heren die zeker weten dat het onmogelijk is... :D
Nu weer een nieuwe film, het werkt echt...



Neem even de tijd om dit filmpje te bekijken, geloof je het nog steeds niet, zoek dan eens op Youtube
Wie heeft er zin om hier eens mee te gaan experimenteren?
Het lijkt me wel grappig om eens zoiets te bouwen, op MP staat een man die er ook mee rond rijd en ik kreeg deze mail van hem..

hallo

Ik maak het settje zelf, en ben weer bezeig met een ander systeem. dit systeem is veel te duur. koste 675,- euro.
ik kan ze gaan maken voor een 250,-a 275,- en dan is het nog beter ook, dit is tot 30% en de ander gaat naar 40% toe, en misschien 42 a 43 %.

bij het nieuwe model komt er ook een amphere meter bij. voor het "zout" gehalte te meten.

het kan op ieder systeem, tot 1600 is de generator een 3 cell, en daarboven wordt het een 5-cell.
kan ook op vrachtauto, boot , trekker , enz,,enz,,

op een 8-cilinder bespaart het oude systeem al 50%!! wordt het nog leuk rijden.

Ik werk voor www.niburu.nl en ben van de afdeling vrije energie en waterstof projecten,

m.v.g. roland
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Wilf »

Ik heb het filmpje niet gezien maar als ik al niburu lees in je post weet ik al genoeg.

Niburu is een groep die denkt dat wij slaven zijn van de Bilderberh-groep, welke aliens zijn die ons vergiftigen met contrails, electromagnetische straling (zet je aluhoedje op!!!!!), gif in ons drinkwater en seinen via crop circles. Kennedy was uiteraard vermoord door de aliens van Bilderberg en J. Edgar Hoover is de opper-alien.

Yeah! 8)
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by jvdwolde »

Afgezien van dat dan.... :lol:
Elke verrekte mongol op youtube rijd er mee rond, ik heb net een ouwe Mercedes gekocht, die gaat er ook aan geloven, ik zal de resultaten hier laten zien, positief of negatief!
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
KingOfFools
Posts: 516
Joined: 08 Jun 2007, 21:15

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by KingOfFools »

Wilf wrote:Ik heb het filmpje niet gezien maar als ik al niburu lees in je post weet ik al genoeg.

Niburu is een groep die denkt dat wij slaven zijn van de Bilderberh-groep, welke aliens zijn die ons vergiftigen met contrails, electromagnetische straling (zet je aluhoedje op!!!!!), gif in ons drinkwater en seinen via crop circles. Kennedy was uiteraard vermoord door de aliens van Bilderberg en J. Edgar Hoover is de opper-alien.

Yeah! 8)
Ja, en wat klopt daar dan niet van?? :?

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de testresultaten.
Maar afgezien of het werkt, zou rijden of waterstof niet tot meer schaarste van drinkwater gaan leiden.....?
I take when you're young and leave you when you're old!
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Wilf »

Om waterstof te maken heb je zoveel energie nodig dat je eerst alle olie moet opstoken om waterstof te maken voor alle auto's :lol: Nadat je die ontzettend (energetisch) dure omzetting heb gemaakt zou het wel heel erg dom zijn om vervolgens die waterstof te verbranden in een brandstofmotor (met een efficiëntie van hoogstens 45%)...

Ik geloof best dat een motor op waterstof kan lopen, ik geloof alleen niet dat diezelfde motor genoeg waterstof kan maken om zichzelf rijdende te houden. Dit zou niet alleen betekenen dat de dynamo een opbrengst van meer dan 200% zou moeten hebben maar ook dat door dat extra verbruik er geen extra frictie/energieverlies zou optreden in het systeem. :hmmm:

De perpetuüm mobilae bestaat niet.
KingOfFools
Posts: 516
Joined: 08 Jun 2007, 21:15

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by KingOfFools »

Da wist ik wel..... :roll:
I take when you're young and leave you when you're old!
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by jvdwolde »

dat bedoel ik nou....... :gaap

Ik heb al voorbeelden gezien van waterstof productie die draaiden op 12 volt en 3 Amp. niet heel veel productie natuurlijk maar het was wel degelijk waterstof en zuurstof wat er vrij kwam.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Sjak Brak »

jvdwolde wrote:Ik heb al voorbeelden gezien van waterstof productie die draaiden op 12 volt en 3 Amp. niet heel veel productie natuurlijk maar het was wel degelijk waterstof en zuurstof wat er vrij kwam.
Goed, aangezien je niet uitsluit dat het zou werken....

Laat dan eens de technische onderbouwing zien van dat proces, in het bijzonder de thermodynamische balans ben ik benieuwd naar. Voorstanders van die waterstof-processen laten dat soort details altijd heel geheimzinnig in het midden, terwijl deze uitermate relevant zijn.

M.i. ziet dat er grofweg (en versimpeld) als volgt uit in de conventionele thermodynamica:

Verbrandingsmotor met rendement van ca 25% zwengelt oa ook een dynamootje aan met een rendement van ca. 80%. Die stroom wordt gebruikt om voor electrolyse van water. Laten we voor het gemak aannemen, dat dit redelijk efficient verloopt, dus ca. 90% energierendement. Stel dat die motor alleen gebruikt wordt om de dynamo aan te zwengelen, dan heb je per kilowatt die erin gaat voor 1 * 0.25 * 0.8 * 0.9 = 0,18kW aan chemische energie vrijkomen. De overeenkomende hoeveelheid waterstof zal dan ook hooguit ongeveer 0.18kW energie opleveren bij verbranding, en dan kom je weer met het 25% rendement van dezelfde verbrandingsmotor, dus van de oorspronkelijke kW blijft er dan over 25% * 0.18 = 0,045kW aan mechanische energie die deze waterstof levert. De rest is verlies (voornamelijk warmte), op je oorspronkelijke kilowatt dus 1 - 0.045 = 0,955kW, oftewel een rendement van 4,5% en 95.5% verlies.

Maar ben benieuwd naar het tegendeel natuurlijk, dus kom maar op :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by jvdwolde »

Al die technische bla bla...
Ik ga zo'n ding monteren op mijn Benz. en dan zien we wel wat er gebeurt toch? :D
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Sjak Brak »

Ja, altijd geinig :) en kijk uit dat die benz niet vastslaat, die wagens zijn bepaald niet zo degelijk als een renault :D

Maar ben nog steeds benieuwd naar de thermodynamische onderbouwing ;)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by jvdwolde »

:? Thermodiewatte?? :lol:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Sjak Brak »

Ja dat is even schrikken he, maar dit is geen off-topic-topic maar techtalk, dan praten we heel soms ook over andere dingen dan tieten en bier :lol:

Trouwens, ik heb dorst. Pilsje?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
KingOfFools
Posts: 516
Joined: 08 Jun 2007, 21:15

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by KingOfFools »

Als ze maar geen auto ontwikkelen die op bier rijdt..... :sucks:

Maar even voor deze leek:
De huidige motoren zijn verbrandingsmotoren. Je hebt dus een brandbaar goedje nodig, tot op heden vnl diesel, benzine en gas. Is waterstof dan echt een vervanger voor de benzines, of werkt het ook echt anders?

Overigens nog een andere vraag: Ik merk dat mijn dagelijkse auto bij warm weer zuiniger rijdt dan bij koud weer. Zal mede te maken hebben met de 'verbranding'. In de zomer zuigt de motor warme lucht aan, wat zorgt voor een betere verbranding (en meer rendement). Is er niet iets te maken wat de lucht verwarmt voordat hij de 'motor' ingaat zodat er altijd sprake is van een betere verbranding?
I take when you're young and leave you when you're old!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Sjak Brak »

De verbranding loopt juist efficienter bij koudere lucht, waarom denk je dat mensen die serieus met performanve bezig zijn allerlei manieren bedenken om koude lucht aan te voeren?

Dat je verbruik hoger ligt kan aan andere factoren liggen, bv olie blijft dikker, je zet meer verbruikers aan, enz. Benzine heeft wel wat meer moeite met vernevelen bij koude temperaturen, en daardoor zijn er allerlei dingen gemaakt om meer brandstof toe te voeren, wat je verbruik ook nadelig beinvloed (denk aan choke e.d.)

Maar is meer iets voor een andere topic, laten we ons hier beperken tot de waterstof :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by jvdwolde »

KingOfFools wrote:Als ze maar geen auto ontwikkelen die op bier rijdt..... :sucks:

Maar even voor deze leek:
De huidige motoren zijn verbrandingsmotoren. Je hebt dus een brandbaar goedje nodig, tot op heden vnl diesel, benzine en gas. Is waterstof dan echt een vervanger voor de benzines, of werkt het ook echt anders?
Waterstof gaat echt benzine vervangen in de toekomst! Duitsland gaat komend jaar 740 Mlln Euro investeren in waterstof pompen, en wil minimaal 1000 pompstations in de komende jaren plaatsen.
(je praat dan over auto's met een brandstofcel, dat is wat anders dan de waterstof generatoren die ter plekke het goedje aanmaken wat dan gelijk door de motor verbrand word)
Je kan Waterstof bij alle brandstoffen gebruiken, benzine, diesel en lpg, het zorgt voor een betere verbranding en daarom, meer PK's en schonere uitlaatgassen.
In Amerika word het veel bij trucks gebruikt om het verbruik en de pk's te verbeteren.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Wilf »

Waterstof wordt NOOIT de toekomst.

Ten eerste omdat het veel te veel energie kost om het te maken, ten tweede omdat waterstof alleen interessant is bij electrische toepassing (electrische auto's) en accu's in een veel snellere ontwikkelingscurve zitten (omdat overal een accu in zit tegenwoordig) en ten derde omdat waterstof door de dampkring stijgt en wij dus bij grootschalig gebruik langzaam maar zeker een droge aarde krijgen, iets wat misschien overdreven klinkt maar als je je beseft dat 0,1% (en snel slinkende) van het water op aarde drinkbaar is, ze liever geen zeewater hiervoor gebruiken en dat er steeds meer mensen op aarde komen (exponentiële groei) dan kan je wel aan je water voelen dat de hoeveelheid energie die wij nodig hebben onszelf zal uitroeien.
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by jvdwolde »

Waterstof kan je net zo makkelijk uit zeewater halen.
We zullen zien! waarom gaat Duitsland dan 740 millioen Euro investeren? ze hadden jou eerst moeten bellen dus.. :lol:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Bean Bandit »

jvdwolde wrote: Je kan Waterstof bij alle brandstoffen gebruiken, benzine, diesel en lpg, het zorgt voor een betere verbranding en daarom, meer PK's en schonere uitlaatgassen.
In Amerika word het veel bij trucks gebruikt om het verbruik en de pk's te verbeteren.
Ben je niet in de war met LPG? Ik heb eens op een Australische website gezien dat ze LPG inspuiten in diesel motoren van vrachtwagens. Dit rijdt zuiniger, is dus goekoper en ook nog schoner.

Groeten,
Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Wilf »

Nee, Duitsers moet je volgen! Kijk maar naar de 1e en 2e Wereldoorlog :D

Of naar de Hindenburg :P
User avatar
Arnoldsat
Posts: 91
Joined: 08 Dec 2008, 05:01
Location: vlakbij Utrèg
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Arnoldsat »

@Sjak,

Ik kan je redenering helemaal volgen behalve
18kW aan chemische energie vrijkomen. De overeenkomende hoeveelheid waterstof zal dan ook hooguit ongeveer 0.18kW energie opleveren bij verbranding
Volgens die berekening wordt er 18kW aan elektrolyse uitgevoerd in het water, en daardoor wordt 'een zekere hoeveelheid' waterstof en zuurstof aangemaakt. Maar waarom zou dat ook 18kW opbrengen?
Ik weet niet wat de energie-inhoud van waterstof is, maar het zou mij verbazen als dat precies gelijk is aan de hoeveelheid elektrolyse die je er in stopt.
Even ter vergelijking:
De energie-inhoud van benzine is ongeveer 32 MJ/liter.
De energie-inhoud van vloeibare waterstof is ongeveer 8,9 MJ/liter.
Dat is niet hoopvol, want waterstofgas (en zuurstofgas) hebben natuurlijk nog VEEL minder energie.
In ieder geval een cijfer van deze meneer:

100 Ampère aan 13,8 Volt levert hem 5 liter waterstof/zuurstof mengsel per minuut.

Misschien zijn er mensen met toevoegingen? :good:
I love classic US built V8 powered automobiles! Arnold's 1971 Newport on arnoldsat.com
~ Just because you know how to work on it doesn't mean you know how it works ~
~ Clean it, if it's Dirty. Oil it, if it Squeaks. But: Don't fix it, if it Works! ~
User avatar
Dikkiedik
Posts: 101
Joined: 19 Oct 2007, 20:03
Location: Obdam

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Dikkiedik »

Wat Sjak (volgens mij) probeert uit te leggen is dat er voor de ontleding van water in waterstof en zuurstof evenveel energie nodig is als dat er vrijkomt als deze 2 met elkaar reageren (verbranden) en weer water vormen.
Waterstof is in feite niets meer dan een opslagmedium van energie. Energie die EERST erin gestopt moet worden voordat je dezelfde hoeveelheid eruit kan halen. Met 1Kw aan electriciteit kun je NIET meer waterstof maken dan precies die hoeveelheid die ook 1Kw oplevert bij verbranding. Dat heet de wet van behoud van energie. Sorry voor de dromers maar sommige natuurkundewetten zijn nou eenmaal echt waar. En aangezien de meeste processen geen rendement van 100% hebben zul je dus zelfs minder energie terugkrijgen dan dat je er in eerste instantie hebt ingestopt.

Groeten Dick
'77 W200, 360, D60 Front&Rear, no deadline...
User avatar
Arnoldsat
Posts: 91
Joined: 08 Dec 2008, 05:01
Location: vlakbij Utrèg
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Arnoldsat »

Aha, duidelijk.
Jammer hoor!

Groeten
I love classic US built V8 powered automobiles! Arnold's 1971 Newport on arnoldsat.com
~ Just because you know how to work on it doesn't mean you know how it works ~
~ Clean it, if it's Dirty. Oil it, if it Squeaks. But: Don't fix it, if it Works! ~
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Sjak Brak »

@ Arnold: wel juist quoten svp, je zet iets heel anders neer in je quote dan wat ik daadwerkelijk heb geschreven.

@ Dikkiedik: Inderdaad, en bovendien: al die processen hebben een inherent verlies (bv verbrandingsmotor geeft meer warmte af dan wat anders) waardoor je meer dan 1kW moet verbruiken voor je een hoeveelheid waterstof hebt die 1kW oplevert bij verbranding.

Door die verliezen is het een erg inefficient gebeuren.

Ik zal mn eerdere voorbeeld wat uitgebreider neerkalken:

We gaan uit van een verbrandingsmotor, die we voor 1kW laten lopen.

Een beetje verbrandingsmotor heeft een thermisch verlies van pak m beet 80%.

Dan hou je effectief over aan mechanische energie 20% * 1kW = 0,2kW

Laten we even aannemen, dat deze 0,2kW volledig wordt benut om de dynamo aan te drijven (in werkelijkheid zal dit minder zijn :letop: ), en laten we aannemen dat de dynamo een rendement geeft van 90%.

Dan levert de dynamo 90% * 0,2kW = 0,18kW aan electriciteit, die je oa voor de electrolyse gaat gebruiken. In werkelijkheid treedt ook hier verlies op in de vorm van weerstand in de bedrading enz dus die 0,18kW is een erg geflatteerd getal.

Of andersom geredeneerd, om "1kW" aan waterstof te "maken" zou je in dit systeem minimaal 1/0.18 = 5,56kW moeten stoppen.

En die waterstof ga je weer gebruiken om een motor aan te drijven met een matig rendement :D

Of in jip-en-janneke-taal: You dont get something for nothing ;)

Ik ben overigens nog steeds aan het wachten op een onderbouwing van degenen die beweren dat het wel efficiënt en rendabel werkt :hmmm:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by jvdwolde »

Moet je nog even wachten tot ik het ingebouwd en getest heb... ;)
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Arnoldsat
Posts: 91
Joined: 08 Dec 2008, 05:01
Location: vlakbij Utrèg
Contact:

Re: Dodge Pickup, rijd 100% op waterstof! SJAK!!

Post by Arnoldsat »

Ha Sjak,

Sorry voor die quote. Ik heb ge-copy-paste, maar had duidelijk wat meer tekst moeten selecteren.

Groeten!
I love classic US built V8 powered automobiles! Arnold's 1971 Newport on arnoldsat.com
~ Just because you know how to work on it doesn't mean you know how it works ~
~ Clean it, if it's Dirty. Oil it, if it Squeaks. But: Don't fix it, if it Works! ~
Post Reply