Olie vraagje

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Olie vraagje

Post by Mr. Lee »

Hey guys, welke olie kan ik het beste in m'n 440 gooien? Blok is redelijk standaard op de nokkenas en intake na en heeft zo'n 450HP.

Welke dikte moet ik hebben en welk merk? Thanks! :good:
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Olie vraagje

Post by jvdwolde »

450 HP met alleen een andere nokkenas en intake?? :lol:

Anyway, ik gebruik zef Bardahl Olie, 20 W50...voldoet zeer goed, maar let wel op, als je de eerste keer een dure Olie in je blok gooit, moet je je Oliedruk heel goed in de gaten houden, omdat de dure Olie alle aanslag en shit oplost in je blok, hij word brandschoon van binnen maar een nadeel is dat je de kans loopt dat je aanzuig buis van je Oliepomp helemaal verstopt raakt..(zelf meegemaakt) bij mij ging het net goed...nieuwe pomp gemonteerd en knallen maar! :yeah:

Sjak Brak verkoopt ook Olie... :good:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by Sjak Brak »

Het "dure" als eigenschap olie doet uit zichzelf helemaal niks.

Ik denk dat je doelt op reinigende bestanddelen e.d.

Afhankelijk van de frisheid van het blok zou ik er 10W40 of 15W40 in kiepen met dit weer, bij warmer weer 15W40 of eventueel 20W50. En dan een goeie half-syntheet of minerale olie met voldoende zink&fosfor (ZZDP)-gehalte om je nokkenas/lifters/... te beschermen.

Toevallig voldoet Brad Penn olie aan deze eigenschappen :good: en is tevens een van de weinige oliesoorten op de markt met nog een beetje zink&fosfor-gehalte. En momenteel krijg je bij mij het oliefilter dr bij voor je Mopar. Meer info, bel/mail ff.

(20W50 kan wel bij koud weer, maar dan moet je echt goed lang warmdraaien voordat je gaat trappen)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by BigBlockMopar »

Met Fully grooved hoofdlagers kan je meestal wel de dikkere variant van de olie nemen als je nog geen HighVolume oliepomp hebt gemonteerd. Vrijwel alle goed opgebouwde motoren met fullygrooved lagers en een HV oliepomp hebben een goeie oliedruk met 10w40 olie. Klep-tuimelaars met naaldlagertjes zorgen ook voor een kleine reductie in oliedruk soms.
Een HV pomp is niet altijd noodzakelijk opzich. Gewoon even de oliedruk in de gaten houden als de motor warm is. Zolang deze niet onder de 20-25 psi zakt bij stationair toerental in Drive dan is er niets aan de hand.

Pas als je echt regelmatig de motor op z'n flikker gaat geven dan kan je beter naar een wat dikkere olie gaan met wat meer 'body'.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by Sjak Brak »

BigBlockMopar wrote:Pas als je echt regelmatig de motor op z'n flikker gaat geven dan kan je beter naar een wat dikkere olie gaan met wat meer 'body'.
Ook dan hoef je niet direct dikke blubber in je motor te gooien :) maar ligt er sterk aan hoe het gesteld is met het blok, hoeveel "ervaring" dat dit heeft zeg maar. Met 20W50 in lente/zomer kan er weinig fout gaan, hoewel je misschien wat pktjes weggooit 9voor de puristen not done natuurlijk :D )

En als je een motor geregeld hard gaat aftrappen zou ik kiezen voor een variant met meer dopes en een hoger gehalte aan syntheten, dit ivm betere stabiliteit bij hogere temperatuur.

(iedere olie heeft een zeker gehalte aan syntheten, afhankelijk van de hoeveelheid heet een olie een minerale olie, half-syntheet of volsyntheet, maar een "vol"syntheet heeft meestal ook maar 30-50% synthetisch gehalte)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: Olie vraagje

Post by 7T Cuda »

Het beste kun je een minerale 20W50 nemen voor jouw 440. Dat word aanbevolen bij temperaturen boven de 32 graden fahrenheit, oftewel 0 graden celcius. Dus hier in NL is het geen enkel probleem om het hele jaar door met 20W50 te rijden. Waarom zou je voor die 2 weken dat het tegenwoordig nog vriest in NL een 10W40 er in gaan gooien? nergens voor nodig.
Als je al met je mopar op pad gaat als het vriest.....

Een dunne olie zoals een 10W40 zou je alleen kunnen gebruiken in een gereviseerde 440, die dan ook nog eens met minimale toleranties is opgebouwd. Maar dan nog zou ik persoonlijk een 20W50 gebruiken. Je rijd sowieso een motor altijd goed warm voordat je gaat planken (een enkele onnozele daargelaten) en een 20W50 heeft dan toch een hogere viscositeit dan een 10W40.

Ik gebruik ook in al mijn Mopars Bardahl olie. Die is gewoon (ook voor mezelf) bewezen goed. In mijn Cuda gebruik ik ook gewoon 20W50 van Bardahl, en heb er 4 jaar mee geraced op drachten, en in die tijd geen sleutel op het blok gehad!
Dus voor mij is Bardahl gewoon de beste in prijs/kwaliteit. Want zo duur is bardahl niet met 27 euro voor een 5ltr can. :good:
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by Sjak Brak »

"old school" is inderdaad gewoon 20W50, en erg verkeerd is dat niet. En voor die prijs is Bardahl zeker een goede olie.

Maar een olie met synthetische componenten heeft wel een aantal voordelen, zeker voor mensen die goed (langdurig)doortrappen. Bv hogere temperatuurstabiliteit, wat toch belangrijk is als je uren lang flink staat te stampen. En bv dat de olie een filmpje vormt om te voorkomen dat je bij een onverhoopte luchtbel geen smering hebt, dit wordt dan (kort) opgevangen.

Daarnaast is de samenstelling van de dopes zeker van belang, de meeste oliesoorten op de markt hebben tegenwoordig een bedroevend laag gehalte aan bepaalde dopes, die motoren met lifters/stoterstangen wel nodig hebben. Bekendst is de ZZDP, wat oa door Comp Cams is aangegeven als een probleem tegenwoordig.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
dr performance
Posts: 3
Joined: 14 Jul 2008, 10:42

Re: Olie vraagje

Post by dr performance »

yes ik doe ook sae 20/w50 penn grade 1 THE GREEN OIL,,, die hebt de beste zinc additive voor jouw classic or highly stressed racing engines mvg
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: Olie vraagje

Post by Mr. Lee »

Ok thanks guys; 20W50 it will be :good:
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: Olie vraagje

Post by charger 73 se »

ik heb ook 20w50 brad penn voor mijn nieuwe 408 :good:
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
SIX-PACK SPEEDSHOP
Posts: 748
Joined: 08 Jun 2007, 10:14

Re: Olie vraagje

Post by SIX-PACK SPEEDSHOP »

Echte winners gebruiken KENDALL oil :yeah: :yeah: :yeah:
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: Olie vraagje

Post by 7T Cuda »

Kortom: Kendall, Brad Penn, Bardahl, allemaal hele goeie olieën. En alle drie een goede naam in motorsports. :good: En ieder heeft zo zijn eigen voorkeur voor een bepaald merk.
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by Sjak Brak »

Idd, en er zijn nog wel meer goede merken. Wel zou ik bij de standaard "automaterialenhandel"-olie wegblijven. Koop gespecialiseerde olie, die is tegenwoordig genoeg te vinden.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by Sjak Brak »

7T Cuda wrote:Je rijd sowieso een motor altijd goed warm voordat je gaat planken (een enkele onnozele daargelaten) en een 20W50 heeft dan toch een hogere viscositeit dan een 10W40.
Even los van de merken-voorkeuren, en terug naar de technische discussie :)

Het argument van de hogere viscositeit is op zich niet helemaal valide, anders kan je ook 90W140 differentieel-olie gebruiken voor je motor.

Het gaat erom dat je een optimum vindt tussen goede doorstroming (dus olie moet dun genoeg zijn) en voldoende dikte (simpel gezegd: de olie moet niet wegsijpelen voordat ie zn ding kan doen).

Voor een motor met ruimere toleranties/lagerspeling/.... denk je dan eerder richting een wat dikkere minerale of half-synthetische olie gaat (bv 20W50) en bij een superstrak blok met minieme toleranties bv een (half)synthetische kan je ook gerust wat dunnere olie nemen want dat levert dan vermogenswinst zonder dat er nadelige neven-effecten zijn.

Daarnaast zal je bij winterse omstandigheden kiezen voor een tikje dunner dan in de zomer, vooral als het om een daily driver gaat.

Wel leuk dat er tegenwoordig nog steeds 120 verschillende meningen zijn over wat beter is, dat was 30 jaar terug niet anders :lol:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
340cuda
Posts: 556
Joined: 08 Jun 2007, 22:43
Location: Wognum

Re: Olie vraagje

Post by 340cuda »

ik heb 10w40 Brad Penn (Hulke olie :D ) in mijn verse 408
Patrick Bakker
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by BigBlockMopar »

Sjak Brak wrote:... anders kan je ook 90W140 differentieel-olie gebruiken voor je motor.
Nou... nou heb ik ooit een 440 gehad met wat 'ruime' lagerspelingkjes en wat gebroken zuigerveertjes hier en daar.
Die vond die achter-as olie maar al te lekker hoor... :sneaky: :lol:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by Sjak Brak »

Ik wist wel dat je zou happen :good: :lol:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: Olie vraagje

Post by 7T Cuda »

Technisce discussie... altijd leuk!
Sjak Brak wrote:Het argument van de hogere viscositeit is op zich niet helemaal valide, anders kan je ook 90W140 differentieel-olie gebruiken voor je motor.
Mijn argument is zeker wel valide, maar jij trekt het uit zijn verband. Het ging om de vergelijking tussen een 10W40 en 20W50. En niet een bewering van hoe dikker hoe beter. Ik stelde dat een 20W50 bij een warme motor 'dikker' blijft dan een 10W40. En dat een 20W50 dan de juiste viscositeit heeft, en een 10W40 dan te dun is voor de gemiddelde 440 (topicstarter) met de nodige kilometers.
Sjak Brak wrote:Voor een motor met ruimere toleranties/lagerspeling/.... denk je dan eerder richting een wat dikkere minerale of half-synthetische olie gaat (bv 20W50) en bij een superstrak blok met minieme toleranties bv een (half)synthetische kan je ook gerust wat dunnere olie nemen want dat levert dan vermogenswinst zonder dat er nadelige neven-effecten zijn.
Ja, dat zei ik dus ook in mijn eerste reactie. 20W50 gebruik je in een 'gebruikte' motor, en 10W40 hooguit in een motor met minimale toleranties. Maar, zoals ik eerder zei: Ik PERSOONLIJK gebruik ook in een nieuwe motor liever 20W50. Maar daarover verschillen de meningen per motorbouwer en/of gebruiker.
Sjak Brak wrote:Daarnaast zal je bij winterse omstandigheden kiezen voor een tikje dunner dan in de zomer, vooral als het om een daily driver gaat.
Ik ken niemand die voor de winter zijn olie vervangt voor dunnere, en dan in het voorjaar die olie er uit haalt, en dan weer dikke olie erin terug doet. Of jij moet dat wél doen. In dat geval ken ik er 1. :D
Maar hier voor hebben ze nou juist de multigrade olie uitgevonden. Dat dat wisselen niet meer nodig is. In de tijd dat onze motoren ontworpen zijn had je gewoon singlegrade olie. Bijvoorbeeld een SAE30 of SAE40. Dan hing het er maar vanaf in welk klimaat je leefde om te bepalen welke grade olie je gebruikte. En was dat klimaat sterk wisselend in zomer en winter, dán ging men olie wisselen voor de winter van 40 naar 30. Maar met een multigrade 20W50 is dat niet nodig.
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: Olie vraagje

Post by 7T Cuda »

Ja Herman, in sommige gevallen is het wél hoe dikker de olie hoe beter.
Zo heb ik een W200 met redelijk 'versleten' motor. Gebruikte olie. Na het jaarlijks verversen van de 20W50 heb ik er een blikje Bardahl B2 Oil Treatment aan toegevoegd. Dat is een olie stabilisator zoals ze het noemen, het is net stroop.
Maar het olie verbruik werd wel een stuk minder! :yeah:
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by Sjak Brak »

Met stroop vang je geen vliegen maar wel lekken :? :hmmm: :lol:

Had bij de Imperial ooit een forsche lekkage aan de bak, had daar als tijdelijke fix (bak zou toch eronderuit gaan) ook zon "oil treatment" in geperst (gieten kan je dat niet meer noemen :lol: ) en waarempel, een verbetering van 100%, in plaats van iedere 100km 1 liter atf erbij hoefde ik slechts iedere 200km atf erbij te kieperen :yeah: :OO:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
chryslert
Posts: 260
Joined: 22 Feb 2009, 12:57
Location: ermelo

Re: Olie vraagje

Post by chryslert »

ik hoorde vandaag nog van iemand dat die speciale oil behandeling vroeger blue band heette, en dat er rustig 1 of 2 pakjes de motor in verdwenen :P :D en het werkt ongeveer 10 uur.

en nieuwe vol synthetische olie met schoonmaak extracten erin is ook niet altijd handig, als je dat in een oud blok pleurt met veel roet erin en dat roet gaat los zitten en komt overal tussen, kun je hem uit elkaar trekken. :sucks:
maak het af, voordat het jou afmaakt
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by Sjak Brak »

chryslert wrote:en nieuwe vol synthetische olie met schoonmaak extracten erin is ook niet altijd handig, als je dat in een oud blok pleurt met veel roet erin en dat roet gaat los zitten en komt overal tussen, kun je hem uit elkaar trekken. :sucks:
"vol" synthetische olie is normaliter nog steeds voor de helft of meer minerale olie.

De toevoegingen is inderdaad een aandachtspunt, in een volgekoekt blok kan het tot problemen leiden, maar goed, zon dichgeslibte klomp ijzer is op zichzelf al een probleem (immers, de roet en blubber komt niet uit de lucht vallen). Het draait soms nog wel maar daar is dan alles mee gezegd, stuiptrekken is een betere omschrijving. Met een reinigingskuur komt het genadige nekschot hooguit wat eerder :D

Maar ff serieus, syntheet op zich is niks mis mee, het zorgt kort gezegd voor betere temperatuurstabiliteit van de olie, en voor een beschermende filmlaag, dus betere smering. Probleem is echter dat zogenaamde syntheten vaak bestemd zijn voor moderne pedaalemmers die aan milieu-eisen moeten voldoen, en dan zit er zowat een pak jif door iedere liter olie :lol: :sick: maar er zijn ook (semi)syntheten die het wel goed doen in oude motoren, en dan niet alleen de bekende groene olie die hier al genoeg genoemd is, maar bv ook Kroon heeft een goeie semi-syntheet die leuk is voor oldtimers.

Maar de realiteit is dat er geen dure olie in een terminaal blok wordt gekiept :lol: dus eigenlijk overbodige discussiepunt...
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by ARLI »

SIX-PACK SPEEDSHOP wrote:Echte winners gebruiken KENDALL oil :yeah: :yeah: :yeah:

ik ben wel geen winner maar ik geef me 440 meer op zijn klote en voor langere duur dan merendeel op dit forum en ik ben te spreken over kendall
niet te duur
Last edited by ARLI on 05 Dec 2009, 08:38, edited 1 time in total.
Ik werk met plezier.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Olie vraagje

Post by Sjak Brak »



:D
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Olie vraagje

Post by challenger72 »

:yeah: :winner: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: 8)
Post Reply