lekker warm musclecarweer

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
janB
Posts: 123
Joined: 12 Jun 2007, 21:46

lekker warm musclecarweer

Post by janB »

Tis ook altijd weer iets nieuws.Ik rijd sins twee weken met een 3:55 sper rond, wel effe wennen om door caravans ingehaald te worre met mijn 340 pk, ik wil niet meer als 3000rpm cruisen op de snelweg en dan zit ik net aan de 100kmh.
Gisteren en vandaag werd het koelwater en de motorolie +/- 20 °C warmer dan normaal,ipv 170-180 °F was het nu rond de 200/210, ook met 100kmh op de autobahn.
Mijn vraag is nu kan dit alleen door het warmw weer komen of is er iets anders aan de hand?Buiten een nieuwe 3:55 achteras is er niets aan de auto veranderd.
Het beste bewijs voor buitenaardse intelligentie is het feit dat ze nog nooit geprobeerd hebben kontakt met ons op te nemen.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: lekker warm musclecarweer

Post by BigBlockMopar »

10-15 graden buiten temperatuur verschil kan wellicht net genoeg zijn om een misschien matig koelsysteem over de grens heen te helpen dat deze de motor niet meer voldoende kan koelen.
Zakt de temp wel weer terug naar 'normaal' als je langzamer rijdt?

Ik heb enkele keren met een 3.9 overbrenging en een 'enthusiaste' 440 wel 2.5 uur naar Drachten gereden zonder enige koelingsproblemen. 160° thermostaat en ook echt 160 graden blijven.
Alleen bij stadsverkeerd klom de temp naar de 180-190 soms, maar ik had dan ook geen fan-shroud.
Staat je ontsteking nog wel op tijd?
User avatar
janB
Posts: 123
Joined: 12 Jun 2007, 21:46

Re: lekker warm musclecarweer

Post by janB »

Als ik langzamer rij dan wordt ie nog warmer, 210/210 en de el.fans staan dan constant te blazen, in stadsverkeer dan.De ontsteking staat eerder laat dan vroeg ivm met pingelen(weer zoiets wat altijd op de loer ligt bij mijn auto).
Het rare aan het verhaal is dat er vorige week niks aan de hand is, alleen gisteren en vandaag met die tropische temperaturen.
Heb vroeger veel koelingsproblemen gehad totdat er een dubbele el.fan op kwam.
Ik zal vanavond, als het wat afgekoeld is , nog eens een rondje draaien, als ie dan koeler blijft weet ik waar het aan ligt.Mijn auto produceert sowieso veel hitte, iets wat me altijd al gestoord heeft.
Het beste bewijs voor buitenaardse intelligentie is het feit dat ze nog nooit geprobeerd hebben kontakt met ons op te nemen.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: lekker warm musclecarweer

Post by BigBlockMopar »

Een te laat ontstekingstijdstip maakt een motor heter (slechtere ontbranding) en kan er juist daardoor voor zorgen dat deze gaat pingelen vanwege de hogere temperatuur van het inlaat-manifold.
User avatar
janB
Posts: 123
Joined: 12 Jun 2007, 21:46

Re: lekker warm musclecarweer

Post by janB »

Ik bedoel minder vervroegd.Het is toch zo dat bij zo veel mogelijk vervroeging de motor meer vermogen levert?Ik heb dus minder vervroeging als eigenlijk zou moeten.De compressieverhouding is aan de hoge kant, zo rond de 1:11,5 en daardoor pingelt de motor vrij snel.
Het beste bewijs voor buitenaardse intelligentie is het feit dat ze nog nooit geprobeerd hebben kontakt met ons op te nemen.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: lekker warm musclecarweer

Post by BigBlockMopar »

Mijn 440 had ook 11:1 compressie. Je bent dan inderdaad wel snel gelimiteerd met je ontstekingstijdstippen, zeker met 11.5 op 1.
Maar als de rest goed lijkt en als toch blijkt dat je koelsysteem aan de magere kant is dan zou ik een radiateur met 3 of meer koelribben nemen, of zowieso een fan-shroud monteren.
User avatar
janB
Posts: 123
Joined: 12 Jun 2007, 21:46

Re: lekker warm musclecarweer

Post by janB »

Het probleem is ook dat ik 1. een aluminium radiator heb waar geen passende shrouds voor te vinden zijn en 2. een underdrive March pulleyset, waardoor de fan bij laag rpm te weinig toeren maakt om de zaak koel te houden.Dus om de zaak echt goed koel te krijgen moet er weer het een en ander vervangen worden.
Eerst sparen voor een Keisler overdrive op mijn 727 :D
Het beste bewijs voor buitenaardse intelligentie is het feit dat ze nog nooit geprobeerd hebben kontakt met ons op te nemen.
User avatar
Streetrod
Posts: 1136
Joined: 07 Jun 2007, 22:22

Re: lekker warm musclecarweer

Post by Streetrod »

Fan-shroud kun je ook zelf maken heb ik ook gedaan paste ook niks bij mij.

Image

Ronnie
Dodge Coronet '57 2 deurs sedan airride LS2 :yeah:
Chevy Suburban '50 3 topchop airride kompleet verbouwd VERKOCHT
www.troostbloemen.nl
User avatar
barry
Posts: 945
Joined: 08 Jun 2007, 13:20

Re: lekker warm musclecarweer

Post by barry »

keb geen fanshroud nodig. M'n fan gaat bij hogere toeren plat staan zodat ie een ontiegelijke zuigende werking veroorzaakt. Met het hete weer kwam ie tot de 160F.(oeioeioei!! :lol: )
Alleen nog maar een...69 er chrysler 300.
en een...71 er chrysler 300 station
en een camper w200 76 er
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: lekker warm musclecarweer

Post by Sjak Brak »

Bij mn Imperial loopt de temperatuur zelden hoger dan 170 graden, ongeacht hoe lomp ik rij. Dus er is toch iets niet 100% met je koelsysteem

Die underdrive pulley voor je fan kan best wel eens (mede) de boosdoener zijn, die bedient nl ook de waterpomp.

Als lapmiddel kan je een flesje wetterwet (of hoe dat ook heet) in je radiator flikkeren, scheelt een paar graadjes. Ik heb nog een flesje over, heb m zelf toch niet nodig.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: lekker warm musclecarweer

Post by MoparJW »

mn auto werd ook opeens steeds warmer, vooral boven de 80, en op de snelweg kwam ie gevaarlijk dicht bij de "H", alles gloeiend heet onder de kap.
Een nieuwe thermostaat erin en nu blijft ie mooi koel, ik kan zelfs de kleppendeksels weer aanraken na een lange rit :?
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
janB
Posts: 123
Joined: 12 Jun 2007, 21:46

Re: lekker warm musclecarweer

Post by janB »

Het merkwaardige bij mij is dat tot voor de buitentemp. over de 30°C heen ging(zaterdag dus)er niets aan de hand was,170/180°F op de snelweg, olietemp ook rond de 170.
Zelfs de olie(van het blok) werd gisteren tegen de 200°F, evenals het koelwater.
Vorig jaar is er en nieuwe 440 met alle aanhangsels nieuw opgekomen, dus dat zou allemaal goed moeten funktioneren, mijn thermostaat opent, de bovenste radiatorslang wordt gloeiend heet :D (ik weet niet of ik daar zo blij mee moet zijn ;) ).
Dat wordt dan Zweden ipv Italie met vakantie.
Als ie het nog steeds doet op het eind vd week heb ik in ieder geval weer een probleem erbij.
Bedankt voor de tips.
Het beste bewijs voor buitenaardse intelligentie is het feit dat ze nog nooit geprobeerd hebben kontakt met ons op te nemen.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: lekker warm musclecarweer

Post by jeffrey..... »

235 ofzo is toch pas 100 graden? en dan kookt ie nog niet direct omdat je systeem onder druk staat. dus als ie echt niet heter wordt als dat kan het toch wel?
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: lekker warm musclecarweer

Post by BigBlockMopar »

213° F = 100° Celsius.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: lekker warm musclecarweer

Post by jeffrey..... »

o :oops:
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
janB
Posts: 123
Joined: 12 Jun 2007, 21:46

Re: lekker warm musclecarweer

Post by janB »

doordat de dop vd radiateur pas bij een bepaalde druk open gaat om koelwater in het overloopreservoir te laten lopen, funktioneert het hele systeem onder druk en daardoor komt je kookpunt hoger te liggen, dwz dat de zaak gaat koken bij pakembeet 115 of 120°C.
Het probleem is ook niet zo dat ik niet kan rijden met warm weer, ik wou alleen weten waarom de hele handel zo warm werd in een keer.
de underdrive pulley en het ontbreken van een shroud zorgen er denk ik voor dat mijn koelsysteem weinig overkapaciteit heeft bij tropische temperaturen
Het beste bewijs voor buitenaardse intelligentie is het feit dat ze nog nooit geprobeerd hebben kontakt met ons op te nemen.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: lekker warm musclecarweer

Post by Sjak Brak »

janB wrote:de underdrive pulley en het ontbreken van een shroud zorgen er denk ik voor dat mijn koelsysteem weinig overkapaciteit heeft bij tropische temperaturen
dan weet je ook wat je te doen staat ;)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply