Prijs voor een 440

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
six-tee-nine
Posts: 68
Joined: 10 Jun 2007, 11:11
Location: Schilde, Antwerp, Belgium

Prijs voor een 440

Post by six-tee-nine »

Wie kan mij effe zeggen wat een gebruikte 440 mag/moet kosten?

Weet misschien eentje liggen maar ik wil gewoon weten of ik een faire vraagprijs heb of ik in de zeik gezet wordt.
Ik weet eigenlijk nog nix over het blok buiten dat het compleet is, verder geen gegevens .
User avatar
Fred ~ Moparstore
Posts: 202
Joined: 09 Jun 2007, 09:33
Location: Leopoldsburg, België

Re: Prijs voor een 440

Post by Fred ~ Moparstore »

De goedkoopste die ik ooit gekocht heb was € 500, de duurste € 1000. Beiden incl. automaatbak trouwens, en niet in onderdelen ofzo....
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Prijs voor een 440

Post by challenger72 »

het is denk ik wel belangrijk om te weten uit welk jaar ie komt,ivm compressieverhouding en vermogen.helemaal als je er verder niks aan gaat veranderen om het vermogen ed wat op te peppen.Eind 60-er jaren lijkt mij meer waard dan zo"n halverwege 70-er geval met egr en andere milieu,brandstofbesparende shit erop.
User avatar
six-tee-nine
Posts: 68
Joined: 10 Jun 2007, 11:11
Location: Schilde, Antwerp, Belgium

Re: Prijs voor een 440

Post by six-tee-nine »

Ja dat is niet zo'n probleem met wat hulp van de webpagina's van 440source kan ik wel perfect achterhalen van welk jaar het blok is en alle andere dingen die je moet weten.
En als je een volldige heropbouw wil doen zoals ik is een blok van latere bouwjaren niet zo'n probleem.

Het blok dat ik weet liggen moet € 1000 kosten en ik denk zonder bak.
User avatar
Streetrod
Posts: 1136
Joined: 07 Jun 2007, 22:22

Re: Prijs voor een 440

Post by Streetrod »

Ja dodgie heeft van alles liggen

Ronnie
Dodge Coronet '57 2 deurs sedan airride LS2 :yeah:
Chevy Suburban '50 3 topchop airride kompleet verbouwd VERKOCHT
www.troostbloemen.nl
User avatar
Fred ~ Moparstore
Posts: 202
Joined: 09 Jun 2007, 09:33
Location: Leopoldsburg, België

Re: Prijs voor een 440

Post by Fred ~ Moparstore »

1000 euro voor een blok alleen, dat je toch moet reviseren, vind ik nogal geld.... :hammer:
User avatar
six-tee-nine
Posts: 68
Joined: 10 Jun 2007, 11:11
Location: Schilde, Antwerp, Belgium

Re: Prijs voor een 440

Post by six-tee-nine »

@ fred, dat was nu net wat ik ook dacht....

@ smidje, ik dank dat we het hier over dezelfde persoon hebben
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by Sjak Brak »

challenger72 wrote:het is denk ik wel belangrijk om te weten uit welk jaar ie komt,ivm compressieverhouding en vermogen.helemaal als je er verder niks aan gaat veranderen om het vermogen ed wat op te peppen.Eind 60-er jaren lijkt mij meer waard dan zo"n halverwege 70-er geval met egr en andere milieu,brandstofbesparende shit erop.
Pre-72 blokken zijn misschien iets pittiger, maar dat verschil wordt heel erg overgewaardeerd. Het grootste verschil in pks zit m in het feit dat na 72 netto pks werden weergegeven, terwijl in de jaren 60 vrij willekeurige pk-aantallen werden genoemd zodat er een mooi getal in de verkoopfolder stond.

Een belangrijker verschil is dat tot en met 73 er een gesmede krukas in zat, daarna een gegoten. Het onderblok zelf is tussen 69 en 73 ongewijzigd gebleven.

Egr is trouwens niet per definitie een verslechtering op een motorblok, eerder een verbetering zelfs, maar een oude egr-klep met poreuze vacuum-aansluiting zorgt vaak wel voor problemen als deze gaan haperen. Verder is de egr zo afgedicht als je er van af wilt ;)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
B1runner
Posts: 84
Joined: 10 Jun 2007, 20:42

Re: Prijs voor een 440

Post by B1runner »

Gaat het over dat blok van progear die op marktplaats staat?
Dan zijn dit de nummers
4006630-440-10
11-22-74
5r440e
Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by BigBlockMopar »

Sjak Brak wrote:Een belangrijker verschil is dat tot en met 73 er een gesmede krukas in zat, daarna een gegoten.
Zo belangrijk is dat eigenlijk ook weer niet want ik ken een motor met een gegoten krukas die tegen de 600pk levert en rond de 11 seconden op de kwartmijl rijdt.
Dus ook de zogenaamde waardeverminderen omdat er wellicht een gegoten krukas in een motor ligt is ook redelijk overtrokken altijd.
Ik moet de eerste Mopar-rijder nog tegenkomen in Nederland die z'n gegoten krukas aan bonken heeft gereden met straatgebruik.
User avatar
Pedalfred
Posts: 767
Joined: 10 Jun 2007, 12:16
Location: Sneek
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by Pedalfred »

Het wordt logischerwijs steeds lastiger goede 440 basis blokken te vinden , dus logisch loopt ook de prijs op. Koop niks wat je niet kan ronddraaien aan de krukas en haal als het even kan het blok open om de staat van drijfstangen/cilwangen/rods etc te checken.

Vergeet ook niet dat veel blokken die ergens te koop staan niet om sonst ergens uitgelepeld zijn.... en mazzel heeft alleen de duivel...

1977 & 78 blokken zijn de beste/sterkste ( als is dat met minimale verschillen) Vermogens verschillen in bouwjaren is bulshit en is er niet.
Vermogen wordt gemaakt door een combo van zuigers , nokas en koppen ( naast nog wat ander kleinspul ) en niet door het basisblok qua bouwjaar.
Slechte blok jaren zijn er niet echt.

Voor een goed ! basis blok met immer toch wel de voorkeur voor een forged cranck & rods ( waarom minder nemen als meer beter is!...) mag echt! wel een rug kosten,is echt niet te duur.
( maar BBM's verhaal is duidelijk en correct , dustisgeenmust..)

Kun je er om welke reden ook niet in/op/aan kijken , maartdraait wel lekker rond, ookal blijft dat altijd een enorme gok..., ga er dan gewoon vanuit dat ie geheel gereviseerd moet worden daar dit in de meerderheid van deze used engines ook gewoon het geval is.

In het geval iemand een blok aanbiedt die al / of nog steeds erg ! goed moet zijn of net gereviseerd is... zorg dan dat ie dat kan aantonen en bewijzen... anders...... En vraag ook
vooral waarom ie dan wegmoet. Want waarom een net gereviseerde motor verkopen....

Als laatste , als je er verder geen kijk op hebt of verstand van hebt.... laat dan liggen en koop
ergens een blok alwaar ze je goed kunnen adviseren of helpen met je keuze etc. doelende
op collega moparclubleden ( in het vertrouwen dat die je niet belazeren....) of bedrijven die
hier sponsoren etc. Want vaak is goedkoop gewoon duurkoop en ellende in the end.. ik bedoel dat in het geval dat je er geen kijk op hebt. ;)

Wat je ook gaat doen Succes ! :good:
Last edited by Pedalfred on 05 Jul 2007, 00:42, edited 1 time in total.
Greetssss

Mopar-Muscle power addict...

I just might like working on them even more than driving them, luckaly with mopars thats not a problem....
User avatar
B1runner
Posts: 84
Joined: 10 Jun 2007, 20:42

Re: Prijs voor een 440

Post by B1runner »

Hey Fred.

Ik meende gelezen te hebben dat de 1977 440ci van mindere kwaliteit matriaal is gemaakt dan de jaren er voor.
Image
User avatar
Pedalfred
Posts: 767
Joined: 10 Jun 2007, 12:16
Location: Sneek
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by Pedalfred »

Integendeel , de casting van een 77 ( algemeen dan even , tkan best zijn dat er ergens een rotte peer was, geld voor elk jaar..) blok is op bepaalde plaatsen dikker en de metaalkwaliteit
beter dan de oude ( lees beginjaren) blokken.

Maar tzijn geen monsterverschillen !, maar ze zijn er wel.

Op veel USA forums en data van bekende motorbouwers melden deze berichten als jaren.
( staan ook wel fotos ergens online van die vergelijken en spookverhalen inzake de pre 70 blokken etc...) Heb zelf hier ook 2 kale 77 / 78 érs.. en je kunt het idd zien.

Maar zoals gezegd, als je de keuze HEBT kun je die maken , maar ook alle andere jaren zijn
prima blokken.. slechte jaren zijn nergens echt bewezen bekent..

;)
Greetssss

Mopar-Muscle power addict...

I just might like working on them even more than driving them, luckaly with mopars thats not a problem....
User avatar
B1runner
Posts: 84
Joined: 10 Jun 2007, 20:42

Re: Prijs voor een 440

Post by B1runner »

The 1977 440 block that weighed in at 234 pounds was the heaviest block the author has seen. When sonic checked, this block proved to have very thick cylinder walls with all thrust surfaces well over 0.200 thick. But the hardness for this block was only 180 on the Brinell scale which showed it to be made of the late model cast iron. Probably still a very good candidate for a healthy output motor.

Ook de verhalen dat 440 blokken na 1970 dunnere cilinder wanden zouden hebben is dus bullshit als je het zo lees.

http://www.arengineering.com/articles/sonicbig02
Image
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by Sjak Brak »

Dit boek bevat een mooi overzicht van de jaar-tot-jaar verschillen van alle mopar V8 blokken t/m de Magnums, verder ook de /6. Verder ook de verschillen in crank, koppen, enz. en nog veel meer:

Image
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ruudje
Posts: 8
Joined: 18 Jun 2007, 00:02

Re: Prijs voor een 440

Post by ruudje »

Pedalfred wrote:Het wordt logischerwijs steeds lastiger goede 440 basis blokken te vinden , dus logisch loopt ook de prijs op. Koop niks wat je niet kan ronddraaien aan de krukas en haal als het even kan het blok open om de staat van drijfstangen/cilwangen/rods etc te checken.
ik heb 4 jaar geleden bij iemand op dit forum (ga geen namen noemen)voor 1250 een 440 gekocht
ik kreeg de krukas ook niet rond '
volgens hem ''plakte'' de zuigers een beetje ,in goed vertrouwen het blok gekocht
bleek later dat de zuigerwand verroest was en dat de zuiger muurvast zat ..........
resultaat hiervan was maximale overbore

oja dat blok was ook incl automaat
na het reviseren van het blok,kwam ik er achter dat die L*L met vingers een small block automaat had meegegeven
ik als leek zijnde wist toen niet beter,nu wel....................

dus let goed op wat je koopt!!

Ruudje
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by Sjak Brak »

Ik heb de topic ff naar de tech-talk verplaatst :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by BigBlockMopar »

Alle motoren die ik ooit heb gekocht waren allemaal nog op hun standaard boring.
383, 400, diverse 440's. Zelfs m'n laatste aanwinst, een 392" was nog nooit eerder opgeboord.
Op de 392 na heb ik voor al deze motoren nooit meer dan 500 gulden of euro betaald. Het is een kwestie van zoeken en op het juiste moment kopen.
Maar als je echt op zoek bent naar een 440, of er echt eentje nodig hebt dan ben je vanzelf bereid om er meer voor te betalen uiteraard.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by ARLI »

Ik heb afgelopen jaar in Wognum een 440 gekocht voor 1000 euro
En die wordt nu voor paar duizend euro opgeknapt.
------------------------------------------
Dit blok komt binnenkort keurig netjes gereviseerd en opgevoerd te koop.
Ik weet er niet veel van alleen dat er de volgende onderdelen nieuw in komen
Hoofdlagerset STD Drijfstanglagerset STD
Nokkenaslagerset
Zuigerveerset STD
Set klepveren/veerschotels/klepspieen t.b.v. nokkenas met .540" lift
Set solid lifters
Distributieset
Nieuwe nokkenas en crane rockers 1,6
Blok mag weg voor kostprijs + 500 euro.
De kostprijs weet ik nog niet omdat ik alle facturen nog niet binnen heb
--------
500 euro is voor een goed blok niet te duur.

En er is maar 1 manier om het te leren en dat is de manier die geld kost.
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by ARLI »

Sjak Brak wrote:Dit boek bevat een mooi overzicht van de jaar-tot-jaar verschillen van alle mopar V8 blokken t/m de Magnums, verder ook de /6. Verder ook de verschillen in crank, koppen, enz. en nog veel meer:

Image

Dit boek legt op mijn nachtkastje en lees ik altijd voor het slapen gaan.
Ik werk met plezier.
User avatar
six-tee-nine
Posts: 68
Joined: 10 Jun 2007, 11:11
Location: Schilde, Antwerp, Belgium

Re: Prijs voor een 440

Post by six-tee-nine »

Ik ben misschien wel een leek maar ik vond ooit onderstaand documentje :
Als je dit gelezen hebt ben je al wat wijzen om een blok te kopen.

http://www.440source.com/blockinfo.htm

Verder ga ik ervan uit dat alles wat ik vind van motoren moet gereviseerd worden tezij hij nog in de auto ligt waar hij uit moet en ik hem kan horen draaien en de km stand kan zien.
Als dat niet het geval is geloof ik zelden de verkoper want ik heb al teveel gehoord en gezien...
Thing
Posts: 917
Joined: 08 Jun 2007, 17:29

Re: Prijs voor een 440

Post by Thing »

ga NOOIT uit van een km stand...

:letop:
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
User avatar
Pedalfred
Posts: 767
Joined: 10 Jun 2007, 12:16
Location: Sneek
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by Pedalfred »

six-tee-nine wrote:Ik ben misschien wel een leek maar ik vond ooit onderstaand documentje :
Als je dit gelezen hebt ben je al wat wijzen om een blok te kopen.

http://www.440source.com/blockinfo.htm

Verder ga ik ervan uit dat alles wat ik vind van motoren moet gereviseerd worden tezij hij nog in de auto ligt waar hij uit moet en ik hem kan horen draaien en de km stand kan zien.
Als dat niet het geval is geloof ik zelden de verkoper want ik heb al teveel gehoord en gezien...
Verstandig praat ;) , mocht je niks vinden wat naar je zin is , kom dan es langs , heb altijd goede blokken liggen , alleen verkoop ik ze niet ongereviseerd en bouw meestal alleen blokken met wat power .., maar wel kan je het bouwproces geheel volgen en i.o.l zelf e.a bepalen.

Ga je zelf aan de slag ook goed , mocht je nog es wat willen weten , hier optforum zitten|zat mensen met de kennis en je mag ook mij altijd een pm'tje sturen als je er niet uitkomt.

Greetsss
Greetssss

Mopar-Muscle power addict...

I just might like working on them even more than driving them, luckaly with mopars thats not a problem....
User avatar
six-tee-nine
Posts: 68
Joined: 10 Jun 2007, 11:11
Location: Schilde, Antwerp, Belgium

Re: Prijs voor een 440

Post by six-tee-nine »

Dank je voor het aanbod, maar het demonteren en na het machinewerk weer opbouwen van een motor is een van de leukste fases uit een restauratie en aangezien het mijn eerste V8 wordt wil ik dat absoluut zelf doen.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Prijs voor een 440

Post by ARLI »

klinkt spannend

alles voor het eerst zelf doen.

Er is maar 1 manier omdit te leren en dat is door schade en schande.
Maar met geluk en voldoende luisteren naar de goede adviezen kom je een eind.

Succes.
Ik werk met plezier.
Post Reply