gepepte slant six

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
marcel1
Posts: 136
Joined: 22 Jun 2007, 10:43

gepepte slant six

Post by marcel1 »

hoi,


toch wel mooi wat sommige mensen kunnen bouwen.
ook een slant six kan wat meer pk's voort brengen.
zelfs een turbo erop is mogelijk.
http://www.dutra.org/doug/doug-sl6-exha ... -duals.htm
Image
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by Sjak Brak »

Vanwege de opstelling van in- en uitlaatspruitstukken zijn dit soort blokken ideaal om een turbo op te zetten.

In australie had Chrysler ook een leuk L6 blokkie, de Hemi Six :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by alain »

Hier een paar foto's van een Supercharged Hemi 6 op LPG :D

Image

Image
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
marcel1
Posts: 136
Joined: 22 Jun 2007, 10:43

Re: gepepte slant six

Post by marcel1 »

zo dat ziet er behoorlijk heftig uit, komt dit ook uit ausie vandaan?
User avatar
maurice
Posts: 18
Joined: 08 Jun 2007, 12:52

Re: gepepte slant six

Post by maurice »

het is wel bangelijk maar het is geen hemi ;)
dust ya all
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by Sjak Brak »

maurice wrote:het is wel bangelijk maar het is geen hemi ;)
die /6 niet, maar die aussie 6 wel ;)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
66 Fish
Posts: 35
Joined: 19 Jun 2007, 11:21
Location: Den Haag

Re: gepepte slant six

Post by 66 Fish »

Kijk aan!!
Ik had nooit verwacht dat iemand zou beginnen over 6 cilinders :D

De anderkant van de wereld hadden ze vroeger inderdaad de beruchte Valiant Charger met de HEMI 6 cilinder.
http://www.valiant.org/nz.html
("The Australian 6 pack Hemi Chrysler Chargers would not only match the mighty US V-8s in a straight line; the lightweight, short wheelbase coupes would also blow their big American relatives to the dust around corners." :evil: ) Sorry kon het niet laten...
Uiteraard is een beetje V8 wel cooler. Het geluid en gevoel zal een 6 cilinder niet evenaren en op de strip met moeite.

Mijn Slant six blokje zal op een dag uitgerust worden met een turbo of supercharger. Als het geld er voor is.
Vaak worden de 170 cui Slant sixjes voorzien van een turbo of NOS omdat die hogere RPM`s aankunnen dan de 198 of 225.
Maar met een 225 Slant six kun je ook tegen de 12 seconden komen op de 1/4 mile.
Veel info op: http://www.slantsix.org/forum/
Super Sixed Slant Six
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by alain »

66 Fish wrote: Maar met een 225 Slant six kun je ook tegen de 12 seconden komen op de 1/4 mile.
Veel info op: http://www.slantsix.org/forum/
Ik heb op het vorige forum eens een filmpje gepost van een slant in Australie die 12,17 rijdt.

Last edited by alain on 05 Jul 2007, 22:56, edited 2 times in total.
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by alain »

11's doen ook mee :good: :

Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by alain »

marcel1 wrote:zo dat ziet er behoorlijk heftig uit, komt dit ook uit ausie vandaan?
Yep, maar weet niet meer van wie. Kwam hem tegen op het net ergens.
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by alain »

Ow, en 8's met een Hemi 265 6 cilinder!

Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by BigBlockMopar »

User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by alain »

Waarom ging dat ene filmpje die ik plaatste wel goed dan? :?
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by BigBlockMopar »

Om ik die stiekum al even goedgezet had voor je... :P
Maar weet ik veel dat je de smaak te pakken krijgt een nog meer filmpjes ging posten... :D :D :good:
User avatar
66 Fish
Posts: 35
Joined: 19 Jun 2007, 11:21
Location: Den Haag

Re: gepepte slant six

Post by 66 Fish »

Dit weekend is mijn Barracuda '66 met 225 cui slant six voorzien van LPG.
Meteen hebben wij er een Super Six mainfold (alu intake :D ) en two barrel craburateur van een 318 op gezet.

Dat is vooruitgang, letterlijk en figuurlijk. De door de LPG vermindering van vermogen wordt netjes
gecompenseerd door de two barrel. Op benzine is het feest ietsjes groter.

Op de snelweg hoef ik het gaspedaal maar een klein stukje in te drukken om 120 km/h te rijden. (Nog minder dan normaal.)
Maar ja, dit is het begin. Als je eenmaal de smaak te pakken heb, dan wil je meer.

Zelf had ik er al een dikker uitlaatsysteem onder gebakken, zodat de flow niet te veel geremt wordt. Helaas doet het gietijzeren uitlaatspruitstuk dat wel.
Tijd voor Headers. :evil:
Super Sixed Slant Six
User avatar
66 Fish
Posts: 35
Joined: 19 Jun 2007, 11:21
Location: Den Haag

Re: gepepte slant six

Post by 66 Fish »

Super Sixed Slant Six
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by alain »

66 Fish wrote:...... Helaas doet het gietijzeren uitlaatspruitstuk dat wel.
Tijd voor Headers. :evil:
Maar dan wel korte zeker zodat er nog een turbo aan vast kan? :letop: :D
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
66 Fish
Posts: 35
Joined: 19 Jun 2007, 11:21
Location: Den Haag

Re: gepepte slant six

Post by 66 Fish »

Wel hmm.
Ik heb vernomen dat een turbo of supercharger niet echt samen gaan met LPG, of weinig winst boekt.
Super Sixed Slant Six
User avatar
mopar_Jo
Posts: 173
Joined: 15 Jun 2007, 19:14
Location: Heiloo

Re: gepepte slant six

Post by mopar_Jo »

66 Fish wrote:Wel hmm.
Ik heb vernomen dat een turbo of supercharger niet echt samen gaan met LPG, of weinig winst boekt.
Als je een turbo gaat gebruiken heb je niet echt een spagetti uitlaat nodig.
De turbo is een weerstand in het uitlaatsysteem geworden en de druk verzamelt zich vanzelf voor de turbo. Daarna is alleen nog een rechte pijp naar achter nodig om de gassen snel kwijt te raken zonder tegendruk van dempers.

Misschien een systeempje bedenken om de turbo te "bypassen" als je op LPG rijdt en dan de turbo boost op benzine kunnen inschakelen via een klep.
Leuk om over na te denken.
Misschien gewoon proberen, dan zie je vanzelf of het wel of niet werkt, altijd leerzaam.

zou leuk zijn als er in Nederland ook mensen ervaring hiermee hebben, niet alleen in Amerika of Australie.
Plymouth Valiant Convertible V8 Signet 1965
Plymouth Valiant V200 1964 4drs
Chrysler Le Baron convertible T1 1988
Ford MUTT M151A1 1969
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by Sjak Brak »

66 Fish wrote:Ik heb vernomen dat een turbo of supercharger niet echt samen gaan met LPG, of weinig winst boekt.
Waar heb je dit soort onzin vernomen?

Ik heb genoeg literatuur liggen over geblazen LPG-motoren, kan wel een pakketje kopieren voor je als je wilt.

Met LPG is het net zoals met onderdelenontvetter, als je power wilt, dan moet je vaak de buidel wat dieper opentrekken voor zwaardere componenten. LPG als brandstof heeft wel een aantal voordelen tov benz., en als je die optimaal benut, dan zul je zeker evenveel vermogen hebben.

Alleen dual fuel lever problemen op, omdat de optimale afstellingen van beide brandstoffen nogal ver uiteen liggen (ontstekingscurve, vervroeging, inlaattemperatuur, enz). Een auto die optimaal is afgesteld op reiniger zal op gas als een natte krant rijden, en andersom zal een wagen die scherp is afgesteld voor op gas gaan pingelen op peut. Daarom rij ik op LPG-only met de Imperial, ding gaat behoorlijk van zn plek.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by alain »

66 Fish wrote:Wel hmm.
Ik heb vernomen dat een turbo of supercharger niet echt samen gaan met LPG, of weinig winst boekt.
Ik weet ook niet waar dit idee vandaan komt, maar ik rij zelf met een W200 op LPG met een turbo en ik kan je zeggen dat hij het echt wel doet :good:

Image

mopar_Jo wrote:Als je een turbo gaat gebruiken heb je niet echt een spagetti uitlaat nodig.
De turbo is een weerstand in het uitlaatsysteem geworden en de druk verzamelt zich vanzelf voor de turbo. Daarna is alleen nog een rechte pijp naar achter nodig om de gassen snel kwijt te raken zonder tegendruk van dempers.

Misschien een systeempje bedenken om de turbo te "bypassen" als je op LPG rijdt en dan de turbo boost op benzine kunnen inschakelen via een klep.
Leuk om over na te denken.
Misschien gewoon proberen, dan zie je vanzelf of het wel of niet werkt, altijd leerzaam.

zou leuk zijn als er in Nederland ook mensen ervaring hiermee hebben, niet alleen in Amerika of Australie.
Ook bij een turbo motor geldt dat hoe minder weerstand in het uitlaatsysteem, hoe beter. Ik heb op de W200 voor het gemak gewone originele truck spruitstukken gebruikt omdat ik daar geen wereldprestaties van verwacht (dat kan de standaard motor toch niet aan). Bij mijn andere turbo project ('69 Dart) verlang ik iets meer en daar heb ik het block ook voor gebouwd. Daar heb ik "spaghetti" pijpen (oftewel turbo headers) voor gemaakt uit RVS. Het uitlaattraject na de turbo dient ook zo kort mogelijk met zo weinig mogelijk weerstand te zijn.

Image

Image

Image
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
66 Fish
Posts: 35
Joined: 19 Jun 2007, 11:21
Location: Den Haag

Re: gepepte slant six

Post by 66 Fish »

Mooi laswerk Alain!!! (Waar heb je die buizen zo mooi laten buigen?)

Sjak, ik ben heel geinteresseerd in informatie over turbo/LPG (op Slant 6jes). Als je wat kopietjes wil maken, dan zal ik mijn adres even PMen.

Gisteren heb ik vrij lang op het Slant Six Forum gelezen en ook hebben ze daar leuke "Articels", artikelen (hier douwe). Ondertussen heb ik ook email contact met een persoon die met turbo's bezig was.

Over de LPG in combinatie met een turbo op een /6:
(wat ik zelf heb kunnen op het Slant Six forum, oa hier klikkerdeklik )
-Zo kort mogelijk uitlaatspruitstuk, buizen even lang en het liefst van gietijzer voor de warmt overdracht.
-LPG is inderdaad wel geschikt (maar vergt een andere afstelling als benzine, Sjak :) )
-Dik (diameter) uitlaat systeem zonder veel demping.
-Ook heb ik gelezen dat LPG in vergelijking met benzine een hoger octaan gehalte zou hebben, maar precieze cijfers vond ik niet. (Ik zag 105 en 150 langs komen...). Vind ik een beetje vaag omdat het ongeveer 10% minder vermogen als benzine levert, misschien zijn andere verschillende soorten LPG in omloop. Ze hebben het ook veel over propane, verwarrend.

Benzine inspuiting schijnt ook een leuke vermogen winst leveren, maar met LPG lijkt mij dat lastig. Tenzij je het vloeibaar in je motorblok spuit. Nou ja... dan ontploft je motor of smelt weg. De uitsettingscoefficient tussen vloeibaar en gas verschilt nogal. Maar door de lage temperatuur in vloeibare toestand zou je er leuke dingen mee uitkunnen halen als je hetgoed kan afstellen en doseren. Waterinspuiting zorgt eveneens voor koeling.

Ik ga nog wat meer reseach doen en zal dan een topic open op het Slant Six Forum.
Als ik wat noemenswaardig vind, dan zal ik het hier posten.

Wel wil ik even zeggen dat ik allemaal enorm leuk vind, maar zelf ben ik opzoek naar een vermogen winst tegen lage kosten, tweedehands turbootje kwam in aanmerking. Injectie systemen gaat buiten mijn budget en kennis.

Bedankt iedereen!
Alan
Super Sixed Slant Six
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by Sjak Brak »

66 Fish wrote:Sjak, ik ben heel geinteresseerd in informatie over turbo/LPG (op Slant 6jes). Als je wat kopietjes wil maken, dan zal ik mijn adres even PMen.
Zal eens kijken wat ik zoal kan vinden. De info is niet /6 specifiek, maar de principes blijven hetzelfde.

Hier alvast een leuke leestip over LPG in zn algemeenheid:

http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=359

En een geinig artikeltje, heb m al eens vaker gepost, maar blijft leuk:

http://img.photobucket.com/albums/v704/ ... uslpg1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v704/ ... uslpg2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v704/ ... edited.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v704/ ... uslpg4.jpg
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
mopar_Jo
Posts: 173
Joined: 15 Jun 2007, 19:14
Location: Heiloo

Re: gepepte slant six

Post by mopar_Jo »

66 Fish wrote:Wel hmm.
Ik heb vernomen dat een turbo of supercharger niet echt samen gaan met LPG, of weinig winst boekt.
misschien word het afgeraden vanwege backfire, welke onder druk erg gevaarlijk wordt, hoewel ik alleen bij het starten weleens backfire heb gezien bij een auto. Dan is de druk nog niet echt hoog lijkt mij.
zie: http://go-lpg.co.uk/Turbo.html
Iemand ervaring hiermee of kan iemand dit onderbouwen of ontkrachten? :evil:

ik kijk nog even verder, maar krijg wel de kriebels om even bij de sloop een (low presure) turbootje te halen met dumpvalve en sissend over de straat scheuren, maar wil geen schade aanrichten aan m'n wagen.

Nog een vraag, ik zie weinig intercoolers toegepast worden, is dat bij LPG minder noodzakelijk of kan dat juist vermogen opleveren (betere vulling door kouder mengsel)?
Last edited by mopar_Jo on 13 Jul 2007, 01:17, edited 1 time in total.
Plymouth Valiant Convertible V8 Signet 1965
Plymouth Valiant V200 1964 4drs
Chrysler Le Baron convertible T1 1988
Ford MUTT M151A1 1969
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: gepepte slant six

Post by Sjak Brak »

Op LPG wil je altijd een zo koud mogelijk mengsel, de brandstof is al gasvormig. Verder keldert het octaangetal naarmate de temperatuur stijgt. Dus een intercooler zal zeker gunstig uitpakken.

Backfires hebben niks met onder druk te maken, maar in minimaal 75% van de gevallen met ontstekingsproblemen en in de overige 25% met te arm mengsel (bv tijdens starten, of vacuumlek). Als je een blok op LPG wilt laten lopen raadt ik dan ook aan om zeker een GOEDE ontsteking dr in te zetten, EN ervoor zorgen dat deze een geschikte vervroegingscurve heeft en voorontsteking.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply