Ploffen uit uitlaat

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Matthijs
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2022, 20:36

Ploffen uit uitlaat

Post by Matthijs »

Mijn rebuild 318 wil niet lekker lopen, koud stationair. Is door de vorige eigenaar uitbesteedt.
Blok is standaard gehouden met edelbrock performer intake en holley carb.
Rijdt op lpg 300a 50 70.
Start voor geen meter op lpg, zeker niet nu het buiten warm is. Ben zo een minuut aan het starten.
Koud binnen 5a10sec.
Ploffen uit de uitlaat, lijkt van cil 8en/of6 te komen. Zodra de motor op bedrijftemp is gaat dit nagenoeg helemaal weg. Dan loopt het wel iets hoog stationair.
Bougies bekeken en nr 8, nr 6 waren donkerder en wat aanslag, de rest mooi bruin.
Ontsteking 36gr all in. Initial is dan ca 28gr. Vaccuum vervroeger op ported. Dichtgeknepen.
Wat te doen? Is dit lpg afstelling of ontsteking probleem? Uitlaatklep misschien? Kan ik die 300a mixer iets armer zetten?
Dodge d150 met 318 manual 4speed

Bedankt alvast
Slantytown
Posts: 15
Joined: 23 Jan 2018, 20:34

Re: Ploffen uit uitlaat

Post by Slantytown »

Hoi Matthijs
Zorg eerst maar met afgedopte vervroeger dat je totaal op zo'n 32 a 33 graden voorontsteking zit op LPG.
Initial 28 kan niet kloppen, veelste veel. Zal eerder rond 12/14 graden voorontsteking uit moeten komen stationair.
Ported vacuum is goed.
Zorg er uiteraard voor dat je componenten van onsteking in goedwerkende staat zijn. Is het puntjes of elektronisch?
Geen vacuum lek ergens, keer afdoppen die handel om te checken.

Verder is het niet gek om eens een compressietest te doen zodat je zeker weet dat dat snor zit.

Bobine wil ook nog wel eens raar doen in mijn ervaring, ff verwisselen met een zeker weten goeie.

Succes.
Matthijs
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2022, 20:36

Re: Ploffen uit uitlaat

Post by Matthijs »

Ja, al loopt mijn motor iets hoog stationair waardoor er misschien al iets vervroeging is. Ik heb een schaalverdeling op de demper en dit was wat ik heb gemeten. Dan heb ik het slangetje van de vervroeger dichtgeknepen.
Zal de timing controleren.

Startmotor gaat goed rond en als ik iets verlaat gaat het stotteren. Dit lijkt de beste positie.
Vaccuummeter staat op 22a23, fluctueert iets.
Bougies en kabels vervangen. Geen elektronische ontsteking voor zover ik weet. Maar alles nieuw en ca 1jaar oud.
Post Reply