Goedendag
Ik hebeen vraagje
Op de Specs kaart van mijn nokkenas staat intake -1 BTDC
Betekend dat hij dan eigenlijk 1 graad ATDC moet staan ? Ivm het - teken ?
Mvg Rudolf
Nokkenas specificaties
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: Nokkenas specificaties
Nee, intake opens @ 1° BTDC. Ik neem aan dat die waarden @ 0.050" lift zijn?
[(Intake open) + (intake close) + 180] / 2 = Intake center line
[1 + 31 + 180] / 2 = 106° = intake centerline, zoals op de cam card staat. 4° advance @ intake centerline is t.o.v. Lobe Separation Angle (LSA) van 110° (110 - 4 = 106), zoals op de cam card staat.
Als het -1 zou zijn, dan zou de intake centerline 105° zijn.
[(Intake open) + (intake close) + 180] / 2 = Intake center line
[1 + 31 + 180] / 2 = 106° = intake centerline, zoals op de cam card staat. 4° advance @ intake centerline is t.o.v. Lobe Separation Angle (LSA) van 110° (110 - 4 = 106), zoals op de cam card staat.
Als het -1 zou zijn, dan zou de intake centerline 105° zijn.
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Re: Nokkenas specificaties
Okey bedankt voor de info
Dan is mijn valve timing in ieder geval niet verlopen/versprongen
Groeten Rudolf
Dan is mijn valve timing in ieder geval niet verlopen/versprongen
Groeten Rudolf
Re: Nokkenas specificaties
Toch nog een klein vraagje
Ik heb op een website https://mgispeedware.com/camshaft-calculator/ de gegevens van mijn nokkenas ingevoerd , daar word toch weer aangegeven dat het 1°ATDC moet zijn ..... zucht
Zie onderstaande gegevens
Iemand nog ideeën of suggesties?
Ik heb op een website https://mgispeedware.com/camshaft-calculator/ de gegevens van mijn nokkenas ingevoerd , daar word toch weer aangegeven dat het 1°ATDC moet zijn ..... zucht
Zie onderstaande gegevens
Iemand nog ideeën of suggesties?
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: Nokkenas specificaties
Als je het - teken blijft invoeren, dan is het logisch dat het programma er 1° ATDC van maakt. Shit in = shit out ;-)
De intake centerline van 106° is gewoon een hard gegeven. Zo is de cam gefabriceerd. Eveneens voor de LSA.
Anders zelf de nokkenas nog een keer uitklokken bij een reeks andere lifts, bv. 0.100", 0.150" zowel BTDC en ATDC en het aantal graden vanaf 0 (wat TDC moet zijn als referentie) wat je afleest op je gradenwiel behorend bij die lift op beide punten bij elkaar optellen, 180 bij optellen en heel het zaakje delen door 2. Oh, wel een solid lifter gebruiken (of een hydro lifter die omgebouwd is naar een solid icm een instelbare stoterstang.
De intake centerline van 106° is gewoon een hard gegeven. Zo is de cam gefabriceerd. Eveneens voor de LSA.
Anders zelf de nokkenas nog een keer uitklokken bij een reeks andere lifts, bv. 0.100", 0.150" zowel BTDC en ATDC en het aantal graden vanaf 0 (wat TDC moet zijn als referentie) wat je afleest op je gradenwiel behorend bij die lift op beide punten bij elkaar optellen, 180 bij optellen en heel het zaakje delen door 2. Oh, wel een solid lifter gebruiken (of een hydro lifter die omgebouwd is naar een solid icm een instelbare stoterstang.
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Re: Nokkenas specificaties
Ik ga van de week weer verder met de tips die je me gegeven hebt
Bedankt voor de info
Bedankt voor de info