aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Er zitten diverse deukjes en oneffenheden die ik met plamuur vul.
De plek waar het dak met de quarter aan elkaar gelast is zou soms met smeertin gevuld worden? ik ben wel tin tegengekomen bij deze body maar niet op deze plek.
Heeft iemand ervaring met het opvullen? smeertin brengt mogelijk warmte en dus vervorming in de plaat, polyester is minder sterk.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7492
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Ik denk zelf dat plamuur te hard is voor dit gebied en zal breken/scheuren op den duur.
De fabriek gebruikte niet voor niets tin lijkt me.
De fabriek gebruikte niet voor niets tin lijkt me.
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Ja eens, maar ik lees dat er ook opwerking kan komen doordat er verschillende metalen op een klein stukje van elkaar zitten.
En de plamuur uit 69 was natuurlijk nog niet zo goed als nu.
Maar ik heb wel ervaring met smeertin en kan het op zich wel vullen.
En de plamuur uit 69 was natuurlijk nog niet zo goed als nu.
Maar ik heb wel ervaring met smeertin en kan het op zich wel vullen.
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Ik geloof dat de Amerikaanse forums meestal zeggen dat ze de diepe naad met tin doen voor een stevige "verbinding" en dan met goede kwaliteit plamuur het afwerken.
De tin zit er dan om trilling/kleine bewegingen te voorkomen dat de plamuur zou kunnen doen scheuren.
De tin zit er dan om trilling/kleine bewegingen te voorkomen dat de plamuur zou kunnen doen scheuren.
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Marck Hartveld heeft bij mijn auto de tin verwijderd en gekeken of er roest onder zat. Dat zat er onder. Daarna heeft hij de delen goed aan elkaar gelast en alsi gebruikt om op te vullen.
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Dank voor jullie tips, op de Amerikaanse forums kom ik veel tegenstrijdige tips tegen. Echte ervaring van auto's die jaren geleden zijn behandeld vind ik niet direkt.
-Plamuren: nadeel is dat bij krachten/trillingen de puntlasjes niet afdoende zijn en de plamuur kan gaan schuren.
-Vullen met smeertin: brengt warmte en soms spanning in de plaat wat later problemen kan geven, ook zouden de moderne primers niet goed tegen het lood kunnen wat erin zit.
-Eventuele oude tin verwijderen, extra laspunten voor meer sterkte, stralen en vullen met AlSi plamuur (Dickdale)
Ik denk dat ik voor de laatste optie ga, vraag me alleen af of deze plamuur echt op het kale metaal kan of dat er eerst een epoxy onder moet. Bij epoxy plamuren is het beter om er een epoxy laag onder te zetten, vandaar.
Waarschijnlijk is dit spul niet op basis van polyester en moet dan op het kale metaal.
-Plamuren: nadeel is dat bij krachten/trillingen de puntlasjes niet afdoende zijn en de plamuur kan gaan schuren.
-Vullen met smeertin: brengt warmte en soms spanning in de plaat wat later problemen kan geven, ook zouden de moderne primers niet goed tegen het lood kunnen wat erin zit.
-Eventuele oude tin verwijderen, extra laspunten voor meer sterkte, stralen en vullen met AlSi plamuur (Dickdale)
Ik denk dat ik voor de laatste optie ga, vraag me alleen af of deze plamuur echt op het kale metaal kan of dat er eerst een epoxy onder moet. Bij epoxy plamuren is het beter om er een epoxy laag onder te zetten, vandaar.
Waarschijnlijk is dit spul niet op basis van polyester en moet dan op het kale metaal.
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
En dan is er ook nog een manier om over de aanzetting een strookje plaat te lassen. Je kunt het dan met weinig plamuur afwerken. Er blijft dan wel een holle ruimte over die voor problemen kan zorgen.
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Ook bij de mijne is de oude tin verwijderd en zijn extra laspunten voor meer sterkte gemaakt. De naad is zoveel mogelijk dichtgelast en het laatste beetje geplamuurd.
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Ik heb bij mijn Challenger een nieuwe dakplaat erop gezet en opnieuw met tin gevuld..
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
dat soort naden word (bij andere auto's) ook wel hardgesoldeerd, met messing of brons.
vaak hoef je dan ook niet meer te plamuren omdat dit een hele nette naad oplevert.
vaak hoef je dan ook niet meer te plamuren omdat dit een hele nette naad oplevert.
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Bij mijn RR is het geplamuurd en zit ook al weer 8 jaar en nog steeds netjes.
Dodge Rumble Bee Hemi 2005. Plymouth Roadrunner 1970. Gmc caballero 1980
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Een ander nadeel van het wederom gebruiken van tin of een ander metaal is het galvanische effect waar het uiteindelijk alsnog gaat roesten. Lassen en Alsi gebruiken naar mijn mening. Dat kan met of zonder epoxy primer.
-
- Posts: 115
- Joined: 28 Sep 2011, 12:33
- Contact:
Re: aanzetting dak/quarter smeertin of plamuur
Peter Heesen
Dodge Charger SE
1970 440 Ci.
727 Torqueflite
5 3/8 Rear axle
Dodge Charger SE
1970 440 Ci.
727 Torqueflite
5 3/8 Rear axle