Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by Iwema »

Hier een paar filmpjes van een 455 blok met meer dan 400pk die stationair 640 rpm loopt.
Starten gaat probleemloos zonder choke of extra ga te geven.
Na even gelopen te hebben stabiliseert de motor.
Zelfs met een mengel is arm en toch loopt hij vrijwel trillingsvrij.
Zie:
https://youtu.be/E4uRIzxCZ9M
https://youtu.be/jiz7uCQQyNc
https://youtu.be/9FLFP455_LA
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by WietseR/T »

Wat bedoel je met een opgevoerde motor? 400pk uit een 455CID is niks extreems hoor.
De mogelijkheid om rustig stationair te draaien hangt af van de nokkenas die gebruikt word, hoe meer duratie deze heeft hoe slechter ze draaien bij lage toeren. (denk maar aan een F1 motor, die kan niet 1000rpm draaien want dan dondert ie uit)
Mede door een langere overlap waar beide kleppen open staan, dit zorgt voor een laag inlaat vacuum en geeft ook de gelegenheid voor de uitlaat gassen om terug te stromen naar de inlaat waardoor de aangezogen verse lucht word vervuild en minder zuurstof bevat.
Meer toeren, hoger vacuum==> (betere brandstof distributie) en een wat rijker mengsel helpen hierbij.
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by Iwema »

Ik zeg ook niet dat dit en extreem gevoerde motor is.

Deze motor loopt volgen mij zeer rustig en stabiel.

Om de motor stabiel te laten lopen moet de verbranding en drukopbouw perfect zijn.
Dit verhoogt het motor vermogen en verlaagt het brandstofverbruik

Deze Austin Healy Sprite (4 cylinder) is een originele Engelse racer.
Hij kon nooit onder de 1200 toeren stationair blijven lopen.
Na ombouw van de ontsteking loopt hij 725 toeren stationair en licht helemaal stil.
Zie: https://youtu.be/g4YfvN-Dc1I

Als je op het onderwerp "coin on running engine" gaat zoeken zie je vrijwel alleen maar filmpjes met extreem dure auto's; zoals
Rolls, BMW 12 cilinder en Mercedes 12 cilinder.

Met een betere ontsteking kan dit zelfs ook met 4 cilinder motoren.

Onderstaande filmpjes geven een beeld hoe strak en stabiel zelfs 4 cilinder motoren kunnen lopen.
Hier staan EURO munten op het motorblok.


Bij deze 4 cilinder Land Rover 2 1/4 uit 1961 staat een EURO op het motorblok.
https://youtu.be/6gPlIsTgYLM

Ook deze 4 cilinder Citroën DS loopt zo stabiel at er een EURO op blijft staan.
https://youtu.be/UMt-Slvyoxs

Voor meer filmpjes met 4, 6 en 8 cilinder motoren waar een EURO munt op blijft staan; zie https://www.skyfireignition.nl/pages/cl ... challenge/
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by TheDeputy »

Goed stationair lopen ligt in mijn ogen meer aan een goede mengselvorming en het juiste ontstekingstijdstip. Bij laag toerental en een wilde nokkenas zorgt de grote klepoverlap voor een slechte vulling en daarmee slechte mengselvorming. Daar kun je wel een fancy ontsteking op zetten maar als het mengsel kut is dan veranderd een 'betere vonk daar niet zoveel aan.
Met een originele verdeler kun je wat dat betreft net zoveel bereiken als met 1 of andere 'high performance' ontsteking. Als je maar weet wat je doet uiteraard.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by WietseR/T »

Bij een revisie/opbouw van een motor worden vaak de onderdelen niet gebalanceerd, dat is meer voor hoge toeren race motoren, maar als je een keer een blokje reviseert is dat een van de belangrijkste dingen om te doen als je een munt stuk op z'n kant wil laten staan.
Alle fabrieksonderdelen vallen binnen een bepaalde tolerantie, en daar valt nog wel het een en ander te pakken.
Daarnaast is het ook maar net wat voor type motor het is, alhoewel het misschien lijkt dat een V8 een gebalanceerde motor is is dat niet helemaal juist.
Je zit met primaire en secundaire vibraties die bij alle motoren optreden, de lijn 5, -6 zijn samen met boxer motoren het beste design om deze vibraties zo veel mogelijk eruit te werken.

Ik zie dat jij oogt op dat Skyfire ontstekings systeem, ik weet niet wat dat systeem kost maar betwijfel het of dat het waard is.
Een goed opgezet MSD systeem komt ook een heel eind, maar het moet even afgesteld worden door iemand die er alle fijne kneepjes van weet.
Die Skyfire lijkt me een heel dynamisch systeem dat alle vervroeging e.d. automatisch afstelt, wat wel goed doet aan het brandstof verbruik...maarja voor mij blijft mijn 440 een zuipert met wat voor ontstekings systeem ook.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by BigBlockMopar »

Volledig automatisch de vervroeging afstellen is praktisch onmogelijk op een oudere motor. Er is geen knock-sensor en/of Lambda-sensor aanwezig die informatie terugkoppelt naar de ECU waardoor deze nooit weet wat er in de verbrandingskamer gebeurt.
De enige leidraad is een vacuumsignaal om de werklast van de motor te bepalen. Dan is nog de vraag of de motortemperatuur zelf nog wordt meegenomen in de berekening. Of inlaatmanifold temperatuur.

Maar is het echt zo'n kunst om een Amerikaanse motor uit de jaren '70 rustig te laten lopen? In het smog-tijdperk hadden deze motoren een bedroevend lage compressieverhouding, een "bezemsteel" nokkenas en zeer laat stationair ontstekingstijdstip om genoeg hitte in de uitlaat te brengen om evt. onverbrande brandstof/uitstoot te verminderen.

Ik zie graag een beetje performance motor met leuke nokkenas erin zo'n munttestje doorstaan :)
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by WietseR/T »

Volgens mij zijn er wel kits die met een klopsensor geinstalleerd kunnen worden, nog een krukas sensor erbij en je bent al een heel eind, maar dat soort kits zijn vast prijzig en het in mijn mening niet waard.
Als die van mij stationair draait blijft zelfs een koffie kopje er niet op staan :)
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by Iwema »

Het brandstofverbruik van de Pontiac 455 meten wij met een vaste testrit.
Eindhoven via e snelweg naar Eersel
Door Eersel naar de grens richting Postel.
Dan weer terug naar Eindhoven over de zelfde weg.
We houden een snelheid aan van ongeveer 5kmh boven de maximale toegestane snelheid (i.v.m. de afwijking van de km teller).

Het verbruik is dan 1 op 5,75 op LPG !

Naast de SkyFire Ignition is er ook een SkyFire Emission op het blok.
Deze regelt is samenwerking met de ontsteking de mengverhouding van het IMPCO/OHG450 LPG systeem.

Dit is noodzakelijk omdat de scoop, die constant open staat, tijdens het rijden de inlaatlucht met overdruk naar de motor stuurt.
Dit is dus geen nep scoop, maar een die echt werkt.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by WietseR/T »

Iwema wrote: 20 Aug 2021, 16:06 Het brandstofverbruik van de Pontiac 455 meten wij met een vaste testrit.
Eindhoven via e snelweg naar Eersel
Door Eersel naar de grens richting Postel.
Dan weer terug naar Eindhoven over de zelfde weg.
We houden een snelheid aan van ongeveer 5kmh boven de maximale toegestane snelheid (i.v.m. de afwijking van de km teller).

Het verbruik is dan 1 op 5,75 op LPG !

Naast de SkyFire Ignition is er ook een SkyFire Emission op het blok.
Deze regelt is samenwerking met de ontsteking de mengverhouding van het IMPCO/OHG450 LPG systeem.

Dit is noodzakelijk omdat de scoop, die constant open staat, tijdens het rijden de inlaatlucht met overdruk naar de motor stuurt.
Dit is dus geen nep scoop, maar een die echt werkt.
Jij hebt dus een auto met dat Skyfire systeem?
Plaats even een foto als je die hebt, ben wel benieuwd.
Mijn 440 Coronet rijd ook 1 op 5 of zo, gewoon op E5 benzine met een Holley Stealth Sniper EFI en RTR MSD ontsteking.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by BigBlockMopar »

(Iwema is dealer van het systeem)

Mooi als het allemaal netjes samenwerkt inderdaad.
Ik zou zelf nog even een test doen met een gevoelige luchtdrukmeter of die scoop überhaupt wel overdruk genereert tijdens rijden in de inlaat.
Meestal is nl. de overdruk het grootst 'onder' de motorkap door inkomende rijwind door de grill en onder de voorkant van de auto.
Daarom komt bij sommige auto's ook de neus omhoog en gaan ze relatief licht sturen bij hoge snelheden. Dat is omdat de inkomende lucht zich 'ophoopt' in de motorruimte en niet snel genoeg weer een weg naar buiten kan vinden. (Een air-dam onder de bumper kan hierbij duidelijk verschil uitmaken.)

Als je dan een gat in de motorkap maakt (en deze niet goed afsluit van de motorruimte zelf, wat er veel doen) dan fungeert deze eerder als ventilatiegat voor de motorruimte dan dat er overdruk in de motor wordt geproduceerd.
Attachments
IMG_5292altweb.JPG
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by Iwema »

Dit is de Pontiac Trans Am model uitgekomen in 1973 met een 455 blok.
De scoop geeft zoveel overdruk dat het LPG systeem niet alleen een mechanische drukcompensatie nodig heeft maar ook een elektronische met Lambda sonde.
Met alleen mechanische competentie gaat de motor bij ongeveer 80kmh te arm lopen
Attachments
pontiac2.jpg
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by BigBlockMopar »

Dat is mooi. Dan zit de scoop goed in de luchtstroom over de motorkap.
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by Iwema »

Voor wat betreft het verbruik:
Motoren verbruiken meestal 15 tot 20% meer brandstof op LPG dan op benzine.
Dus zou jou auto LPG op ongeveer (1op 5 maal 0,825=) 1 op 4,1 halen.
En deze Pontiac zou dan op benzine (1 op 5,75 : 0,825=) 1 op 7 moeten kunnen halen.
Dit zijn theoretische berekeningen die een indicatie geven van het verbruiksverschil tussen deze auto's.

Omdat er al 5 jaar geen Lambda regelingen meer geleverd worden voor IMPCO LPG systemen is voor deze wagen speciaal de SkyFire Emission met Lambda regeling ontwikkeld.
I.v.m. de overdruk als gevolg van de scoop zijn er diverse extra instellingen in de software opgenomen.
Zonder deze extra aanpassingen kon de motor alleen zonder scoop lopen.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by WietseR/T »

Vergeet ook niet dat ik met een 727 automaat rijd met een 4.10:1 diff in de achteras :p
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by BigBlockMopar »

Mijn '73 Dart haalt slechts ong. 1:4,5 qua verbruik op LPG bij dagelijks (stevig) gebruik.
360ci motor, 11,3:1 compressie, A500-Overdrive transmissie, 3.23:1 overbrenging (Tenminste, het verbruik heb ik voor het laatst gemeten met een 3.55 overbrenging).
Daarna niet meer gemeten sinds dat de KM-kabel stukging, dus met de huidige 3.23 overbrenging zou ie iets zuiniger moeten kunnen zijn inmiddels.

De ontsteking wordt aangestuurd door een MegaSquirt 3X ECU op basis van motorvacuum, motortemp en inlaatmanifold-temp.
Dampgas LPG-injectie staat nog op de planning voor 'ooit'.

De MegaSquirt ECU krijgt zijn signaal van een stock leanburn-verdeler, en stuurt op zijn beurt een 7-pin HEI-module aan welke de bobine laat vonken.
Tzt wordt de enkele bobine vervangen door een coil-on-plug systeem per cylinder, maar heel veel verbetering verwacht ik daar niet van.
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by TheDeputy »

Mooie combo Herman :good:
Mbt het skyfire systeem ben ik echter wat sceptisch. Spullen die te mooi klinken om waar te zijn, zijn dat meestal ook. Een verbetering van 20% behaal je niet zomaar. Bij onze oude motoren is de mengselvorming vaak gewoon erg slecht. Dit wordt dan gecompenseerd met een rijker mengsel. Een slecht mengsel blijft moeilijk te ontsteken. Zodra de vonk er is moet het gaan branden en dan maakt het in mijn ogen vrij weinig uit wie die vonk produceert.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by Iwema »

Het verbruik is het beste te vergelijken met de opgegeven fabriekswaarden.
Voor deze Pontiac Trans Am uit 1973 /1974 is dit: 1: 4,1 gemiddeld en op de buiten weg tussen de 1: 4,6 en 1: 5,5 op benzine.

Dus is 1 : 5,75 voor een opgevoerde motor op LPG niet verkeerd.
Het speciale motorblok is uitstekend om race motoren van te bouwen:
"Much like the best of the earlier supercars, the spec sheet for the 1973-1974 SD-455 reads like a racing engine. The Super Duty’s block was reinforced for greater rigidity and was fitted with 4-bolt main caps".

Voor meer info over deze speciale auto met zie:
https://www.barrett-jackson.com/Media/H ... as-lights/

Voor wat betreft de vonk
De SkyFire Ignition2 heeft een extreem krachtige vonk

Je moet het zo zien.
Als ik een kampvuur snel wil ontsteken dan kan dat met een lucifer, een aansteker, een hobbybrander of een lasbrander.
De SkyFire Ignition2 is de lasbrander ronder de ontstekingen.
Snel en constant.
Dus ontstaat piekdruk altijd en op het juiste moment. Dit resulteert o.a. in een stabiele loop, laag brandtofverbruik, meer vermogen en gunstige emissiewaarden.

Daarnaast heeft de vonk ten opzichte van het trigger signaal een maximale afwijking van 0,000.005 seconde (5us) en is de 3D timming-map voorzien van 60.000 velden. Dit om een maximale nauwkeurigheid te waarborgen.

De mengel vorming bij LPG is vele malen beter dan bij benzine.
Bij benzine vindt met name bij lage motorbetaling ontmenging (benzine damp word weer vloeibare benzine).
Deze vloeibare benzine kan niet verbrand worden.

Voor de geïnteresseerden die iets over mijn achtergrond willen weten; kijk even op mijn profielpagina.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Kan een opgevoerde motor rustig stationiar lopen?

Post by Iwema »

Hierbij een andere auto met een opgevoerde motor welke we voorzien hebben van een SkyFire 2 Ignition en een SkyFire Emission.
Het is een 1968 Chevrolet Camaro 327 / 383 Blueprint stroker met een testrapport van 440 pk.
Wat opvalt is dat de motor extreem rustig stationair loopt.

zie: Videolink https://youtu.be/7O6UsDeJWzw

Het LPG systeem bestaat uit een IMPCO EB verdamper en een IMPCO 425 mixer.

Voordat SkyFire 2 Ignition en een SkyFire Emission waren geplaatst was het brandstofvrbruik 1 o p 2 (50L /100 km). Na plaatsing van de SkyFire 2 Ignition en de SkyFire Emission daalde het verbruik naar 1 op 5,6 (18L / 100 km).

De SkyFire Emission is een electronische regeleenheid die het mogelijk maakt om lambda 1 te rijden voor maximaal vermogen en in deellast met een armer mengsel te rijden.
Dit optimaliseert zowel het brandstoverbruik als het motorvermogen.
Er wordt geen afbreuk gedaan aan de emissiewaarden.

Co < 0,04 bij een HC van < 30 ppm

zie: videolink https://youtu.be/6UAwrt74g7Q
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
Post Reply