Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Dit subforum is om je als nieuweling op het forum voor te stellen en met anderen kennis te laten maken.
Laat weten wie je bent, wat je leuk vindt aan de Mopar-hobby en hoe je met Mopar's in contact bent gekomen.
Welkom!
Post Reply
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Robroy ‘72 T&C »

Dag Allemaal!
ik vrees dat ik de Nederlandse snelwegen ook ga belasten met 2200 kg Mopar !
In december van Bert Zijlstra gekocht via catawiki een Town&Country '72 , 9-seater met een 440. Het is een 'barnfind', die 35 j :P aar heeft stilgestaan. Bert heeft hem uit Phoenix, Arizona hierheen gehaald en alles wat verteerd is ( als het goed is) vervangen. Daarbij ook een geheel nieuw subframe. De koets is belachelijk goed, kennelijk weinig UV bij geweest, maar de rest moet zich nog maar bewijzen. Het lijkt exact dezelfde wagen te zijn als die van forumlid Cudabee.
Ik heb er nog niet in kunnen rijden, want eerst RDW en zout van de weg af. zit dus op hete kolen te wachten : happy:

ik ben 57 en had als dertiger een buick century uit '57 als daily driver. totdat ik hem uitleende voor een huwlijk en de cardan er onder vandaan gereden werd. toen heb ik hem teruggebracht naar Roden, maar het virus is gebleven . Naast het huis in amersfoort staat ook een '95 xjs waar mijn dame zich met veel plezier in verplaatst. Met een betrouwbare 4.0 zes-pitter, wat ik had ooit een 12 pitter en daar heb je een eigen werkplaats bij nodig. Om het verhaal compleet te maken onderhoud ik een super v craft op het water uit ( toevallig) ook 1972 van 14 meter met twee oude Dafjes er in. al met al de handen vol :hmmm:

De T&C heeft iets lobbigs/goedmoedigs , zo van: oh, jeetje heb ik de stoep per ongeluk meegenomen toen ik achteruit reed?! een knuffelbeer van staal. Ik hoop er veel mee te rijden en daar kan ik de vriendelijkheid en de kennis die ik hier bespeurde waarschijnlijk heel goed bij gebruiken.
ik zie uit naar het delen van de ervaringen, dus wordt vervolgd!
Attachments
chrysler11.jpg
chrysler10.jpg
chrysler9.jpg
chrysler8.jpg
chrysler7.jpg
chrysler6.jpg
chrysler5.jpg
chrysler4.jpg
chrysler3.jpg
chrysler1.jpg
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Dickdale »

Welkom! Mooi ding. Veel plezier er van!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by jeffrey..... »

Poe. Mooie auto! :good:
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
jelmoer
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2012, 23:32
Location: Delluf

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by jelmoer »

Ziet er zeer jeugdig uit voor een bejaarde👍🏻
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by blade »

Welcome to the forum. That's an awesome grocery getter! :good:
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Robroy ‘72 T&C »

Vandaag de wagen opgehaald uit Damwoude/Fr. Spannende eerste 175 km naar Amersfoort!. Zweet in de handen, zon eerste rit, dat kennen jullie vast wel. Elk geluid is verdacht. Dit machien heeft bijna geen mile meer gereden sinds '85! Inmiddels is tie RDW-goedgekeurd en het nodige aan rubbers/slangenklemmen/carb vervangen en kachel gebypassed. Hij zweet nog wat olie door de pakkingen, natuurlijk. Heelhuids aangekomen zonder af te slaan of heet te lopen (zucht!) De 440 houdt wel een beetje in, vooral bij het eerste stukje gaspedaal., alsof tie net niet verzuipt en de wagen 'waggelt' bij stationair toerental. Boven de 75 mile heb je ook niet veel meer over. Nu vergaat het horen en zien je ook bij die snelheid van het windgeruis. De nieuwe carb is misschien niet goed afgesteld. Maar remmen en electriek, koeling en versnellingsbak lijken goed. zelfs de oude radio functioneert nog.
Heeft iemand een suggestie voor een garage met liefde, min of meer in de buurt van Amersfoort? Jagpoint doet USA liever niet meer sinds Hans overleden is.
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Robroy ‘72 T&C »

Intussen kennis gemaakt met Ronald van oldtimerland. er stonden vier plymouth/dodges/chryslers/chevys in de zaak en in de grote ruimte er naast wel 40 motorblokken van diverse Porches maserati's en amerikanen in een prachtige werkplaats, dus dat lijkt wel goed te zitten. eind deze maand de compressies meten en dan kijken waar we aan toe zijn. Vandaag gaat deze auto de eerste regenbui meemaken in zijn leven ;) alles flink ingespoten met WD 40. bij het optillen/losscheuren van de vloerbedekking schrok ik een beetje want de vloer voor is wél flink aangetast. Kennelijk houdt die vloerbedekking méér vocht vast dan de rest van de auto, die redelijk roestvrij is. Mooi geduld klusje straks om die rommel er uit te halen en alles in de epoxy te zetten.
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by BigBlockMopar »

Welkom!
Nette wagon :)
User avatar
scamp
Posts: 1403
Joined: 01 Feb 2008, 21:52
Location: amsterdam

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by scamp »

Cool :yeah:
Dodge Rumble Bee Hemi 2005. Plymouth Roadrunner 1970. Gmc caballero 1980
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Nieuwe 'greenhorn' er bij, update

Post by Robroy ‘72 T&C »

uitgebreide inspectie achter de rug. ik wil er gewoon/daily mee kunnen rijden en dat is het nog lang niet ondanks het glimmende uiterlijk.

compressiewaarden van de 440:

1-8 bar bar
2-7,5 bar
3-8 bar
4-8- bar
-----
5-8,5 bar
6-8 bar
7-7,5 bar
8- 7,5 bar

lijkt me niet hoog voor 68000 mijl, maar wel gelijkmatig;

Remslangen zijn nu vervangen;
benzineleiding zijn nu vervangen;
bougies, kabels en rotor nu vervangen;
alle slangen/slangenklemmen koeling nu vervangen;
kick down werkt nog niet;
schakelt te snel na.ar 3 dus waarschijnlijk vaccuum stuk

- flink gat in de bodem voor het rechterachterwiel bij overgang wagon naar seats; lassen
- vloer panelen voorin beginnen door te roesten vanwege zeiknatte isolatie; isolatie er uit ( het lijkt wel stro!) , dik in de Owatrol en later lassen;
- lek voorraam, waarschijnlijk dichtkitten ipv alles loshalen en dan niet meer behoorlijk terugkrijgen;
- stuurhuis lekt als een vergiet. dit laatste punt (stuurhuis en pomp) blijkt wel lastig nu. Ronald heeft massa's onderdelen ergens onderweg. alles lijkt momenteel veel trager te gaan. Alles wacht dus hierop en dat gold voor veel van zijn auto's.

ben benieuwd hoe de wagon hierna ( stuurhuis) weer rijdt! wordt vervolgd
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by BigBlockMopar »

schakelt te snel na.ar 3 dus waarschijnlijk vaccuum stuk
Het is geen Chevy-meuk :)
Er zit een stangenstelsel tussen carb-linkage en transmissie. Dat moet goed afgesteld zijn anders gaat de transmissie stuk!
Deze linkage zorgt voor een verhoging van de oliedruk in de transmissie voor betere klemming van de koppelingsplaten en verhoogde schakelmomenten.
Zonder linkage/afstelling kan de bak gaan slippen en heel snel slijten.
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Re: vervolg Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Robroy ‘72 T&C »

Een paar nieuwe wapenfeiten:


- twee taxaties door erkende experts: een van 13000 vond ik aan de lage kant voor een all risk en een van 22000 Euro die me weer wat rooskleurig overkomt. Enfin, vervangingswaarde van 22 K kan ik prima mee leven voor 40 euro per maand.
- stangenstelsel afgesteld ( dank) en heb nu merkbaar drie versnellingen, alhoewel nr 3 nog steeds best vroeg inschakelt;
- alles electrisch rond ontsteking is vervangen, maar hij start slecht omdat de bendix van de startmotor er uitvliegt nét voordat de motor 'pakt'. we gaan op zoek naar een nieuwe startmotor uit de VS, maar misschien weet iemand een Nederlands adres?
Hij houdt ook niet van regen. Er zit een 'electronisch ontstekingsversterker' op die ik er van verdenk dat ie niet van vocht houdt....
- stuurhuis gereviseerd, nieuwe O ringen en lekt niet meer.
- tank lekt een beetje als je hem volgiet. waarschijnlijk ook veel roest in, dus waarschijnlijk vervangen.
- de deur rubbers zijn verdroogd en verhard , daardoor lekt het naar binnen en werd de vloerbedekking nat, hence de roest.
weet iemand een adres voor rubbers die passend te maken zijn?
- mijn krik bleek niet te passen. er zit niet de 'haak' aan die je in de 'bumper gleuven' moet schuiven. Wel zit er een afneembare lepel aan, die min of meer onder de vóórbumper past. Ik ga waarschijnlijk een twee tons garagekrik achterin leggen, das het voordeel van zon wagon. En jeetje, wat moet die krik hoog om hem achter uit de veren te tillen!
- boven 60 mijl gaat het rechtervoorwiel 'zoeken'. Het reageert later dan ik wil en dan met teveel uitslag. uitlijnen en rubbers nakijken.
- weet iemand waar de cruise control het vaak begeeft? niet zo heel belangrijk, maar leuk als tie het ook weer doet. Er zit zo'n iel kunststoffen draaiknopje aan je stuur waarvan ik me afvraag of dat nog veel aanstuurt.

( ik durf dit eigenlijk geen project te noemen wanneer ik naar het echte restauratiewerk daar kijk, dus hou ik dit draadje nog maar even aan)
dank voor de hulp en wordt vervolgd!
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Dickdale »

Voor rubbers zou je eens kunnen kijken bij Technirub. Je kan hun een stuk opsturen en dan maken zij het na. Kost wel wat, denk ik.

Elk project heeft zijn eigen omvang. Gewoon blijven posten. Altijd leuk om te lezen! :yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Robroy ‘72 T&C »

ik voeg de beeld verslag van de revisie van de stuurbekrachteging toe. in stukje want max 10.
Attachments
20210603_131457.jpg
20210603_122621.jpg
20210603_122614.jpg
20210603_122608.jpg
20210603_120555.jpg
20210603_120549.jpg
20210603_120544.jpg
20210603_120451.jpg
20210603_120448.jpg
20210602_164607.jpg
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Robroy ‘72 T&C »

tweede reeks fotoserie revisie stuurbekrachteging
Attachments
20210603_161807.jpg
20210603_161803.jpg
20210603_145539.jpg
20210603_145533.jpg
20210603_144309.jpg
20210603_142838.jpg
20210603_140736.jpg
20210603_140732.jpg
20210603_131506.jpg
20210603_131503.jpg
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Robroy ‘72 T&C »

derde reeks foto's stuurbekrachting
Attachments
20210607_134306.jpg
20210607_134300.jpg
20210607_134245.jpg
20210607_131059.jpg
20210607_110921.jpg
20210607_110911.jpg
20210607_105753.jpg
20210607_105746.jpg
20210607_105731.jpg
20210603_164514.jpg
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Robroy ‘72 T&C »

vierde reeks revisie stuurbekrachteging
Attachments
20210608_163509.jpg
20210608_163505.jpg
20210608_163449.jpg
20210608_163007.jpg
20210608_102201.jpg
20210608_102156.jpg
20210608_102149.jpg
20210608_102143.jpg
20210607_162826.jpg
20210607_162812.jpg
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
User avatar
Robroy ‘72 T&C
Posts: 10
Joined: 14 Feb 2021, 14:48
Location: amersfoort

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Robroy ‘72 T&C »

vijfde reeks revisie stuurbekrachtiging
Attachments
20210608_163007.jpg
20210608_161602.jpg
20210608_110313.jpg
20210607_162822.jpg
20210607_162817.jpg
20210607_153413.jpg
20210607_153406.jpg
20210607_153341.jpg
20210607_153334.jpg
Chrysler T&C '72, Jag xjs 1995, ooit Buick century '57, Super v Craft, 20 ton, '72
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by Dickdale »

Interessant om te zien hoe de techniek werkt.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
ReneVanK
Posts: 33
Joined: 17 Oct 2019, 14:26

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Post by ReneVanK »

Goed bezig.

Voor deur rubbers enzo. Zou ik even op casey's discount zoeken. Die kan best veel leveren.
Post Reply