Nieuw hier met een Jensen

Dit subforum is om je als nieuweling op het forum voor te stellen en met anderen kennis te laten maken.
Laat weten wie je bent, wat je leuk vindt aan de Mopar-hobby en hoe je met Mopar's in contact bent gekomen.
Welkom!
Post Reply
User avatar
badhuis
Posts: 7
Joined: 22 Mar 2018, 20:41
Location: Tilburg

Nieuw hier met een Jensen

Post by badhuis »

Nu eindelijk legaal (=RDW gekeurd en gekentekend) op de weg, mijn Jensen Interceptor uit 1968. Eerste type, met de standaard 383 ci Chrysler V8 en 727 automaat. Ik heb de auto al een paar jaar. Gekocht van een Engelse eigenaar die veel plaatwerk had vernieuwd. Mechanisch was er bijna niets gedaan, ik heb wat werk gestoken om het onder de motorkap wat netter te krijgen. Ik las dat de tanden van de tandwielen een nylon coating hadden die na verloop van jaren afbrokkelden. Inderdaad! Er lagen genoeg stukjes in het carter. Nieuwe tandwielen en ketting erop en de boel loopt weer zonder die zorgen. Ook maar een nieuwe waterpomp en oranje elektronische Mopar ontsteking gemonteerd incl nieuwe verdeler.

Over zorgen gesproken, er is natuurlijk nog zat te doen aan zo'n oude bak. Motor loopt goed, maar de carburateur lekt soms benzine (met name als de motor net uit is vreemd genoeg) en ik heb 2x gestaan nadat de motor afsloeg staande voor een stoplicht. En dan met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Pas na een kwartiertje slaat ie weer aan. Heat soak? Te hete carburateur / verdampte benzine?

Een uur geleden zijn er nieuwe banden binnengekomen. Was plotseling en snel nodig omdat de bestaande oud zijn en eentje er opeens zijn binnenste wil laten zien :happy: Die komen er dus maandag op. Opmerkelijk zijn de prijsverschillen van de verschillende merken banden: van 255 euro per band (Vredestein Classic) tot de 78 die ik nu betaal (Hankook, kwam in de ANWB bandentest er als goed uit). Standaard maatje van 205/70x15 aangehouden. Verder ga ik dit weekend bezig met het monteren van een andere rembekrachtiger (zonder is best lastig rijden met zo'n zware bak) en wat interieurwerk. Plus uitvogelen wat voor LPG systeem er in moet komen want 1 op 5 op benzine vind ik teveel van het goede. Ben van plan de auto veel te gaan gebruiken.
Attachments
IMGP1535.JPG
nylon tandwielresten.jpg
1968 Jensen Interceptor 383ci
User avatar
badhuis
Posts: 7
Joined: 22 Mar 2018, 20:41
Location: Tilburg

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by badhuis »

Autootje zelf
20181219_145612 kopie.jpg
20181219_145626 kopie.jpg
1968 Jensen Interceptor 383ci
User avatar
badhuis
Posts: 7
Joined: 22 Mar 2018, 20:41
Location: Tilburg

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by badhuis »

dit was een goede band :D
band crack kopie.jpg
1968 Jensen Interceptor 383ci
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by Dickdale »

Welkom! Dacht dat de Jensen allemaal een 440 hadden?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
badhuis
Posts: 7
Joined: 22 Mar 2018, 20:41
Location: Tilburg

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by badhuis »

Nee, de Mk1 (1966-69) en Mk2 (69-71) hadden de 383. Mk3 (71-76) heeft de 440. Meest gewilde motor (meeste pk) schijnt de 383 van 68/69 te zijn. Motor en bak werden ingekocht bij Chrysler en ongewijzigd geplaatst. Originele werkplaatshandboek hoofdstuk motor en bak zijn leeg, verwijzen ook gewoon naar de Chrysler WSM.
1968 Jensen Interceptor 383ci
User avatar
panther-pink
Posts: 1058
Joined: 09 Jun 2007, 16:07
Location: nijverdal

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by panther-pink »

Welkom , Chrysler heeft ook nog 440 six-pack motoren verkocht aan jensen ; jensen interceptor SP .
User avatar
badhuis
Posts: 7
Joined: 22 Mar 2018, 20:41
Location: Tilburg

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by badhuis »

Inderdaad! Ultieme motor voor de Interceptor. Hadden een slechte naam overigens in de jaren 70 en 80. Meeste zijn in die jaren omgebouwd naar standaard 4 barrels. Maar veel worden tegenwoordig weer teruggezet naar een sixpack.
1968 Jensen Interceptor 383ci
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by boyanka »

Welkom,
Onder de motorkap ligt het in ieder geval goed vol bij een Jensen
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
badhuis
Posts: 7
Joined: 22 Mar 2018, 20:41
Location: Tilburg

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by badhuis »

Een onderwerp wat velen hier wel onder handen zullen hebben gehad: ombouw naar LPG.
Zojuist een 70 liter tankje gekocht, kan precies achter de achterbankleuning onder de hoedenplank. Dat monteren plus een 8 mm leiding trekken naar de motorruimte zal geen problemen opleveren. Maar dan: behoud van de Carter AVS plus een Impco 300A 50/70 met arm? Of toch beter een Impco 425 met kleppenplaat? Dual fuel of LPG only?
Ik vraag me af of er wel genoeg ruimte is voor een schuine 300A naast het blok. Ben ook meer geneigd te gaan voor de 425.

Die kleppenplaat onder de 425, wat precies moet dat zijn? Even gekeken op Summit, er zijn zoveel varianten.... zie door de bomen het bos niet meer.
Of heeft iemand wat te koop? Zou heel fijn zijn.

En qua verdamper, wat is aan te bevelen voor een 425?
Vragen vragen.....

Heb in het verleden wel een paar auto's op LPG gezet (Triumph 2000 en 2500, Rover P4, Jaguar 420, Range Rover) maar nog nooit een Chrysler V8.
1968 Jensen Interceptor 383ci
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by BigBlockMopar »

Hallo Dion,

Zo'n 300A aan een slurf bevestigd, plaatst de luchtinlaat van de motor op de slechtst mogelijke plek in de motorruimte, nl. recht boven de uitlaat.
Dit zorgt voor een slecht mengsel van hete lucht en LPG wat makkelijk pingelen kan veroorzaken en de motor-performance niet ten goede komt.

t.o.v. een 300A is een 425 een hele verbetering.
De verdamper voor de 425 kan hetzelfde blijven als voor de 300A.
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by boyanka »

Een 2e motorkap vinden om daar een gat in te maken zodat je de arm niet nodig hebt
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
panther-pink
Posts: 1058
Joined: 09 Jun 2007, 16:07
Location: nijverdal

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by panther-pink »

LPG ? Als jij er een daily driver van maakt en de auto nooit gaat verkopen …..ok.
Maar rij je af en toe dan zou ik dat nooit doen , vind hetzelf sowieso al niet wat en mocht je,m willen verkopen dan zal hij in waarde dalen voor een eventuele koper.
User avatar
badhuis
Posts: 7
Joined: 22 Mar 2018, 20:41
Location: Tilburg

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by badhuis »

Jarenlang gewacht om mijn Jensen op de weg te krijgen. Fantastische auto, plan is inderdaad om hem als dagelijks vervoer te gaan gebruiken. Er zijn er niet veel die een Jensen als DD gebruiken, jammer dan. Okee, voor slecht weer is er wel een modern autootje maar ik hoop de meeste kms toch hier mee te maken. Moet kunnen, ik rij al 35 jaar in oude auto's. En ja, ik weet dat het voor sommige mensen zonde is om er LPG in te doen maar in die discussie heb ik nooit zin. Iedereen moet zelf weten wat ie met zijn auto doet. Wat mij betreft zijn er al genoeg museumexemplaren, dat is en zal mijn auto nooit zijn. Ben meer een DHZer dan een poetser en ik weet van mezelf dat ik de auto minder ga gebruiken als er geen lpg in zit. Rij nu nog in een ouwe Jaguar 420 waar ik 12 jaar geleden al LPG in stak.

Mocht ik de auto ooit gaan verkopen (niet onwaarschijnlijk, vervangen door een superzeldzaam lingsgestuurd exemplaar wat ik nog heb staan die alleen nog "even" helemaal opgebouwd moet worden) dan haal ik de LPG er wel weer uit, geen probleem toch?

Eerst kijken welke kleppenplaten er onder de 425 kunnen en passen op de Chrysler. Kan dat nog niet zo 123 vinden :(
1968 Jensen Interceptor 383ci
KingOfFools
Posts: 516
Joined: 08 Jun 2007, 21:15

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by KingOfFools »

hear hear!
Mooi te horen. Hopelijk veel plezierige km's met je Jensen.
I take when you're young and leave you when you're old!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by BigBlockMopar »

In Nederland op benzine blijven rijden terwijl je een andere keus hebt is net zoiets als zeggen van "ik vind het best leuk om vrijwillig wat meer belasting te betalen" ... :)

Onder een 425 kan een 'standaard' 4-bbl Holley kleppenplaat.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Nieuw hier met een Jensen

Post by ARLI »

1 op 5 is toch niet zo slecht....
Ik werk met plezier.
Post Reply