Page 1 of 1

Onderstel advies Dodge bus

Posted: 19 Jan 2019, 09:15
by b350maxi
Goede morgen,

Ik heb jullie advies nodig. Ik wil het onderstel van mijn Dodge b350 maxi upgraden. We zijn geregeld met 8 man op pad en/of bepakt op reis, dus ik ben in eerste instantie op zoek naar een goede oplossing voor het doorzakken achter. De bladveren zijn nog in goede staat. Ik heb me al georiënteerd wat de mogelijkheden zijn en ik kom op de volgende opties:

-Hijackers (Gabriel); budget oplossing heb ik begrepen, alhoewel de meningen hierover verdeeld zijn.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... model/b350
-Load carrier shocks, mc pherson style. Wat ik las op dit forum was positief.. die van Monroe. Alleen die zijn er niet voor mijn bus, naar mijn weten heeft alleen Gabriel deze shocks.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... model/b350
-Load lifter dmv luchtbalgen; Ondersteund wanneer geladen en kan je dmv compressor levelen. Ook hierover zijn de meningen verdeeld.
https://www.airliftcompany.com/shop/88105/
-Volledig luchtvering systeem voor en achteras; uiteraard de duurste optie, maar wel gaaf. Zal wel boven de 10k kosten.
https://www.vbairsuspension.com/nl/pagi ... ing4c.html

Wat zouden jullie doen? Zijn er nog meer opties? Het is voor lange reizen, betrouwbaarheid en comfort op hogere snelheid staat dus bovenaan.

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 19 Jan 2019, 09:26
by boyanka
Ik heb load carrier shocks en bij six pack ligt er nog een setje.
Maar dat zijn van die coil overs.
Bevalt mij prima

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 19 Jan 2019, 09:39
by b350maxi
boyanka wrote: 19 Jan 2019, 09:26 Ik heb load carrier shocks en bij six pack ligt er nog een setje.
Maar dat zijn van die coil overs.
Bevalt mij prima
Kijk dan ga ik ff bij Hans informeren. Welk merk heb je?

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 19 Jan 2019, 10:29
by boyanka
Ik dacht Monroe.

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 19 Jan 2019, 11:02
by boyanka
Deze waren niet meer leverbaar, zitten onder mijn andere bus. Maar de andere schokbrekers zijn vergelijkbaar

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 19 Jan 2019, 20:30
by BigBlockMopar
Ik heb ook een tijdje rondgereden met die Monroe schokbrekers, maar schokbrekers zijn niet bedoeld om een doorzakkende vering te verhelpen bij zware belading.
Ook de ophangpunten van de schokbrekers zijn niet bedoeld om (constant) extra last te dragen.
Schokbrekers moeten ophangingsbewegingen dempen.

Zet er gewoon 1 of 2 veerbladen bij als upgrade, al dan niet met 'betere' schokbrekers die ook het extra veermoment en belading kunnen dempen.

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 19 Jan 2019, 21:33
by boyanka
Onder een maxi van zitten normaal gesproken 5 veerbladen. Een normale uitvoering van de b250 heeft er 4 en een b150 heeft er 3.
Is inderdaad een goede optie om een blad er bij te steken. Anderzijds kan je ook stellen dat de bus een laadvermogen heeft van ca 1000kg. Dus het zou normaal gezien gewoon in orde moeten zijn met 8 man er in.

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 20 Jan 2019, 00:53
by BigBlockMopar
Ik weet niet of Van's dezelfde veerblad-diktes hebben als voorgaande Mopars, maar ik heb op m'n Mini-junior Mopar Dodge Dart al 7 veerbladen zitten links en rechts, mede vanwege de 2 gastanken achterin.

Image

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 20 Jan 2019, 09:22
by Dickdale
BigBlockMopar wrote: 20 Jan 2019, 00:53 Ik weet niet of Van's dezelfde veerblad-diktes hebben als voorgaande Mopars, maar ik heb op m'n Mini-junior Mopar Dodge Dart al 7 veerbladen zitten links en rechts, mede vanwege de 2 gastanken achterin.

Image
Even off topic maar hoe bevalt je de qa1 verstelbare shocks, Herman?

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 20 Jan 2019, 09:36
by boyanka
Volgens mij zijn die van een bus iets dikker, zeker de onderste.
Is een beetje slecht te zien.

Re: Onderstel advies Dodge bus

Posted: 20 Jan 2019, 11:07
by BigBlockMopar
De onderste bladveer is (bij Vans/trucks e.d.) meestal dikker om als laatste veiligheid te dienen om het geheel doorzakken te voorkomen.

De QA1's die ik heb zijn wellicht iets te zwaar 'gevalved' voor de auto maar bevallen prima.
Van de ? 18 instelbare standen staan ze bij mij nog pas op stand 5 of 6 dacht ik. Bij een hogere stand worden ze te stijf voor dagelijks gebruik en zal je er meer aan hebben bij circuit-toepassingen. Maar dat hoop ik ooit nog wel te kunnen testen :)