Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling
Posted: 20 Dec 2017, 00:08
Enkele jaartjes terug had ik de stock timing chain op m'n dagelijks gebruikte 318-motor vervangen voor een nieuw setje.
Omdat ik toen dacht dat een motorwissel snel relatief plaats zou vinden ( ), koos ik ervoor om een standaard ketting-set te monteren.
Na het plaatsen voelde ik toen direct dat de motor bij lagere toerentallen weer wat meer kracht had.
De laatste tijden echter dacht ik te merken dat de motor deze kracht toch weer enigszins kwijt was.
Nu kon ik het afgelopen weekend niet laten om toch de 318 nog even open te trekken aan de voorkant en kijken hoe het zit met de vervangende ketting.
Nou het werd duidelijk dat er na slechts enkele jaartjes gebruik alweer een flinke speling op de ketting zat. Genoeg om de nokkenas 4-5° graden verlaat te hebben tov. de krukas en het ontstekingstijdstip niet zo zuiver op de 'graad' te houden.
Na het monteren van een gebruikte double roller timingchain die wel meerdere spiebanen in het krukas-tandwiel had, merkte ik dat de motor z'n verloren torqjes weer redelijk had teruggevonden.
Conclusie;
De standaard-stijl timing chain setjes zijn het eigenlijk niet waard om te gebruiken.
https://www.bigblockmopar.nl/2017/12/3- ... hain-wear/
Omdat ik toen dacht dat een motorwissel snel relatief plaats zou vinden ( ), koos ik ervoor om een standaard ketting-set te monteren.
Na het plaatsen voelde ik toen direct dat de motor bij lagere toerentallen weer wat meer kracht had.
De laatste tijden echter dacht ik te merken dat de motor deze kracht toch weer enigszins kwijt was.
Nu kon ik het afgelopen weekend niet laten om toch de 318 nog even open te trekken aan de voorkant en kijken hoe het zit met de vervangende ketting.
Nou het werd duidelijk dat er na slechts enkele jaartjes gebruik alweer een flinke speling op de ketting zat. Genoeg om de nokkenas 4-5° graden verlaat te hebben tov. de krukas en het ontstekingstijdstip niet zo zuiver op de 'graad' te houden.
Na het monteren van een gebruikte double roller timingchain die wel meerdere spiebanen in het krukas-tandwiel had, merkte ik dat de motor z'n verloren torqjes weer redelijk had teruggevonden.
Conclusie;
De standaard-stijl timing chain setjes zijn het eigenlijk niet waard om te gebruiken.
https://www.bigblockmopar.nl/2017/12/3- ... hain-wear/