318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een '77 W-200 Dodge, met een standaard 318 erin, waar een OMVL met carburateurring voor de gasverzorging zorgt.
de auto heeft ongeveer 20.000 miles gelopen, ik heb 2 jaar terug een koppakking lek gehad, en ze alle twee vervangen.
mijn auto loopt ook regelmatig op benzine, en dat doet ie ook behoorlijk goed.
het vreemde is dat ongeacht of ie op benzine of gas loopt, dat ie stationair soms bijna als een Harly loopt, en dan weer als een straaljager.
dat snap ik maar niet.

verder rijd ik regelmatig met een kar van 2000/2500Kg en aangezien het hier licht heuvelachtig is, moet ie behoorlijk werken. Dan merk ik dat ie makkelijk terugvalt vanaf 90Km/h naar 30/40Km/h
en nu vind ik het vreemd dat als je een motor hebt met (maar)150Pk uit 5,2 L dat die niet meer voor elkaar krijgt.

Ik bedoel, toen ik mijn (andere) Dodge met 1500 Mile kocht, trok die er met 4 spinnende wielen een Peugeot 205GTI eruit bij de stoplichten.
Ik heb geen idee waar die "umpf" gebleven is?

hebben jullie misschien tips voor mij?

PS ik wil er niet mee racen, maar als ie lekker doortrekt met een kar erachter, vind ik dat geweldig.

Groet, Bart
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by jeffrey..... »

welkom!

meet eens compressie, heb je geen vacuumlek? kijk eens waar je ontsteking op staat. of laat deze eens controleren/afstellen door iemand met een beetje kennis van zaken. ook qua totale vervroeging e.d.

succes!
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

compressie: om en nabij de 9 Bar over alle cilinders, niet veel erboven of eronder, voorontsteking 9*,vacuumlek? geen idee.
controleren/afstellen, Hier? (Frankrijk) je hebt eerder kans een monteur tegen te komen die weet hoe een UFO te repareren!
User avatar
panther-pink
Posts: 1058
Joined: 09 Jun 2007, 16:07
Location: nijverdal

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by panther-pink »

Als je daar woont neem ik aan dat je Frans spreekt .....ik niet maar probeer hier eens ......
https://mopar-owners-club.com/
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by boyanka »

Omvl is het probleem.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

boyanka wrote:Omvl is het probleem.
leg eens uit?
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

panther-pink wrote:Als je daar woont neem ik aan dat je Frans spreekt .....ik niet maar probeer hier eens ......
https://mopar-owners-club.com/
Hmmm, waarom zou ik dan hier terechtkomen?
heb jij wel eens Frans gelezen of geschreven? da's echt wel wat anders als Frans spreken.
daarbij komt nog eens wat, het merendeel van die lui 1) zit alleen te eten op een treffen, 2) zijn mannen met geld die alles "laten" doen, je weet wel, "mannetjes"... 3) rijden zelden, want de benzine is ook hier te duur, en weet je wat ervoor nodig is hier een gasinstallatie in te bouwen? (als ik eens wil gaan tanken moet ik 100KM rijden!) dichtstbijzijnde tankstation is 50Km.

en nee, ik heb niets "gerookt", is helaas eigen ervaring :cry:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by BigBlockMopar »

Ik zou beginnen met de ontsteking eens open te maken en probeer te zien of de vervroegingsgewichten nog soepel bewegen.
Als ze stroef bewegen dan zou dat deels je probleem kunnen zijn.
Daarnaast kan de ontsteking niet goed op tijd staan.
LPG wil een andere maximale vervroeging en verloop zien dan benzine.
User avatar
w200
Posts: 176
Joined: 08 Jun 2007, 23:03
Location: westkapelle

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by w200 »

Schakeld hij niet terug ?
Gr ed
w200
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

Toen ik vorig jaar zomer de test deed zonder ahw, waren alle schakelmomenten zoals ze horen te zijn volgens de FSM (factory Service Manual).
als ik dan rijd met de aanhanger moet ik zeggen dat ik daar niet op let. waar het mij om gaat, is dat ik vind dat deze motor meer door moet gaan, zonder zo vlug terug te vallen in snelheid.
nu ben ik aan het onderzoeken waardoor dit veroorzaakt word, ik heb het gevoel dat er iets niet in orde is. en ik weet nog niet wat.
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

Uiteindelijk bleken het de kleppen te zijn.
Ik kon het maar niet vinden, en ben door blijven rijden, totdat op een dag ik met de kar erachter reed, en het "broem" in "kakkeplofhakkeplof" veranderde.
Nu zit op deze motor ook twee verschillende koppen op. enfin, ik had een andere "liep goed toen ie uitgebouwd werd" motor staan, die maar eens ingebouwd, en nog voordat ik thuis was van de garage (12km) lagen ook daar al de koppakkingen uit!!!???
toen heb ik het hele spul even aan de kant gezet, er de neus van vol!
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by Dickdale »

de aanhouder wint en dat soort zaken hoort helaas bij dit soort auto's...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

Weet hier iemand wat voor een gevolgen het kan hebben voor de motor als die met twee verschillende koppen rijd?
toen ik deze auto kocht, met deze motor erin, liep de motor supermooi rond, je kon er het bekende dubbeltje op z'n kant op zetten.
daarna heb ik eens een grote zware tocht gemaakt, 2000km waar er een koppakking gesneuvelt is. bij het repareren daarvan ben ik erachter gekomen dat er twee verschillende koppen op zitten. toen kleppen ingeslepen, klephoedjes vervangen, nieuwe koppakking erop,en dichtmaken. nu, nog geen 10.000 miles later weer problemen met de kleppen, misschien zelfs pakking? wat nu?
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by boyanka »

Wat voor koppen zitten er dan op?
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

een originele, waar de kleppen geen rotators hebben, en de andere waarvan 4 kleppen wel rotators hebben, doordat het al een paar jaar geleden is, weet ik niet meer welke kleppen die rotators hebben.en eigenlijk heb ik toen ook niet naar gietnummers of zo gekeken. helaas.
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by boyanka »

Kans is aanwezig dat je nokkenas versleten is
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

boyanka wrote: 27 Nov 2018, 20:20 Kans is aanwezig dat je nokkenas versleten is
Dat hebben ze me al eens eerder verteld, maar wat ik bij uitbouw van deze motor zag, is dat alles nog lekker heen en weer gaat. Klepstoters en zo, ik weet niet helemaal precies hoe je dat kunt/moet meten en/of het dus nog binnen de spec's is, maar zo op het oog gaan alle kleppen even ver open.

Bloknummer; 4006730-318-12 van 26-'76
kopnummers;4027593 en 4027188 één is met en één is zonder kleprotator.

maar kan dat wel op één onderblok?
area51
Posts: 12
Joined: 15 Mar 2017, 19:16

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by area51 »

Dat hebben ze me al eens eerder verteld, maar wat ik bij uitbouw van deze motor zag, is dat alles nog lekker heen en weer gaat. Klepstoters en zo, ik weet niet helemaal precies hoe je dat kunt/moet meten en/of het dus nog binnen de spec's is, maar zo op het oog gaan alle kleppen even ver open.

Bloknummer; 4006730-318-12 van 26-'76
kopnummers;4027593 en 4027188 één is met en één is zonder kleprotator.

maar kan dat wel op één onderblok?


en, iemand die dit weet?
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: 318 loopt niet helemaal lekker zoek meer torque

Post by Iwema »

Even aan de computer hangen, dan wordt direct duidelijk waarom de motor niet goed loopt.

Hugo
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
Post Reply