Conische voorwiellagers

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Conische voorwiellagers

Post by Andy »

Beste mede Moparfanaten,

Ik ben bezig rondom de remmerij te vervangen van mijn 65'er Fury. Ik hou het toch nog even bij trommels dus heb conische voorwiellagers welke afgesteld moeten worden.
Nu heb ik altijd geleerd; met een draaiend wiel de naafmoer aadraaien tot de speling eruit is, dan een slagje terug waarbij de ring achter de moer een fractie mee terug draait. Ik vond zelf dat ik de moer pittig strak moest draaien voor hij spelingvrij was, daarnaast vond ik het moeilijk aan te voelen of het wiel zwaarder liep naarmate ik hem vaster draaide, aangezien alleen de trommel al bijna zo groot is als een Suzuki Alto wiel en het hele gebeuren behoorlijk wat massa heeft.

De Plymouth service manual zegt aantrekken tot 10NM, dan één spreidpen uitsparing terug draaien. Gevolg is nog dat er nog een fractie speling overblijft.

Iemand tips?

Alvast bedankt!
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Conische voorwiellagers

Post by TheDeputy »

Gewoon het service manual volgen. Het kan wel zijn dat je de naaf nog een keer moet nastellen wanneer je er een flinke rit mee hebt gemaakt.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Conische voorwiellagers

Post by challenger72 »

je moet het wiel erop zetten en dan afstellen er moet een heel klein beetje speling op zitten,maar dat is minimaal als de lagers warm worden is de speling weg
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Conische voorwiellagers

Post by Andy »

Ik dacht dat ze bij montage al spelingvrij moesten zijn, maar uitzetten klinkt wel logisch inderdaad :hmmm:
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Conische voorwiellagers

Post by JWtje »

Zo strak zetten dat ze tijdens het rijden vastlopen en dan iets terug.
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Conische voorwiellagers

Post by Andy »

JWtje wrote:Zo strak zetten dat ze tijdens het rijden vastlopen en dan iets terug.
Het probleem is inmiddels opgelost, maar als je je nog steeds verveelt mag je hieronder nóg wel een paar deerniswekkende posts plaatsen hoor.
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
Post Reply