Dodge Dart 'weer' op de Dyno bij Ludwig Performance, 3 jaar later...
Posted: 17 Aug 2016, 00:22
Enkele jaren geleden ben ik met m'n '73er Dart op de dynobank bij Ludwig Performance in Hillegom geweest, om een baseline 'indicatie-waarde' te krijgen van wat het brave stockstandaard 318-motortje onder de motorkap nu eigenlijk presteerde. (Zie topic).
In 2013 was dit 145pk op de achterwielen.
Nu, zo'n 3 jaar later, heb ik afgelopen maandag nog eens een bezoekje gedaan bij Richard van Ludwig Performance, om nog eens een vergelijkingswaarde te krijgen van de auto.
Enkele wijzigingen aan de setup zijn de ombouw van een 2-bbl naar 4-bbl Edelbrock intake, ombouw van IMPCO 300A-mixer naar een IMPCO 425 carburateur.
Daarnaast heb ik ook de timingchain-set vervangen en diverse malen de vervroegings-curve van de ontsteking aangepast sinds deze tijd.
De eerste paar runs zijn niet gefilmd, maar de 1e run toonde 158pk op de teller.
Na het terugstellen van de te rijk-afgestelde Max. doorlaat-schroef op de 425 carb klom het vermogen uiteindelijk naar zo'n nagenoeg 170pk.
Al met al een verbetering van zo'n 24 pk sinds 3 jaar terug.
Nu het inlaattraject was verbeterd, zou het zinnig zijn om het uitlaat-systeem ook aan te passen hierop.
Ik heb inmiddels een compleet nieuwe set 2,5" uitlaten liggen met Borla uitlaatpotten en X-pijp crossover. Het wachten is nog op een set full-length headers, wat naar mijn idee een flinke verbetering moet zijn tegenover de nu nog standaard gietijzeren uitlaatmanifoldjes.
Heb de laatste 2 runs van de sessie in een filmpje gegoten en op YouTube geknald 'ter leering ende vermaeck'...
Met dank aan Richard van Ludwig Performance en Rik van Parts-n-Stuff voor het maken van de videoclips en foto's.
In 2013 was dit 145pk op de achterwielen.
Nu, zo'n 3 jaar later, heb ik afgelopen maandag nog eens een bezoekje gedaan bij Richard van Ludwig Performance, om nog eens een vergelijkingswaarde te krijgen van de auto.
Enkele wijzigingen aan de setup zijn de ombouw van een 2-bbl naar 4-bbl Edelbrock intake, ombouw van IMPCO 300A-mixer naar een IMPCO 425 carburateur.
Daarnaast heb ik ook de timingchain-set vervangen en diverse malen de vervroegings-curve van de ontsteking aangepast sinds deze tijd.
De eerste paar runs zijn niet gefilmd, maar de 1e run toonde 158pk op de teller.
Na het terugstellen van de te rijk-afgestelde Max. doorlaat-schroef op de 425 carb klom het vermogen uiteindelijk naar zo'n nagenoeg 170pk.
Al met al een verbetering van zo'n 24 pk sinds 3 jaar terug.
Nu het inlaattraject was verbeterd, zou het zinnig zijn om het uitlaat-systeem ook aan te passen hierop.
Ik heb inmiddels een compleet nieuwe set 2,5" uitlaten liggen met Borla uitlaatpotten en X-pijp crossover. Het wachten is nog op een set full-length headers, wat naar mijn idee een flinke verbetering moet zijn tegenover de nu nog standaard gietijzeren uitlaatmanifoldjes.
Heb de laatste 2 runs van de sessie in een filmpje gegoten en op YouTube geknald 'ter leering ende vermaeck'...
Met dank aan Richard van Ludwig Performance en Rik van Parts-n-Stuff voor het maken van de videoclips en foto's.