Newport 1966

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
W Allers
Posts: 10
Joined: 27 Jul 2010, 11:06

Newport 1966

Post by W Allers »

Na heel wat jaren lid te zijn, en eigenlijk nooit echt gesleuteld te hebben wil ik me toch is gaan verdiepen in mijn bak...en wat reparaties gaan uitvoeren. Nu ben ik er alleen achter gekomen dat ik helemaal niks maar dan ook echt niks weet van mijn motor. Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor motor ik precies heb en het type caberateur?
Hij lekt namelijk wat brandstof en zou graaaaag een revisie setje hiervoor willen kopen.
Het gaat om een Chrysler Newport uit 66 met een mopar motor (weiand!!??) er zit een holley caberateur op... En dan houd het voor mij al op.
Hierbij even wat foto's , hopelijk kan iemand deze Noob wat bij scholen
Attachments
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: Newport 1966

Post by Polara1964 »

staat er geen typenr op de carb?
deze lekt waarschijnlijk door een uitgedroogde pakking vanwege de LPG installatie en daardoor t weinige rijden op benzine.

Naar mijn weten zou aan de linker onderzijde van t block de inhoud moeten staan (ik vermoed een 383)?

good luck
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Newport 1966

Post by SuperFlyTNT »

Dat is een Holley 4160 carb, wsl een 600cfm. Intake is een Weiand 8008 "Action Plus" of "Stealth" aluminium dual plane intake voor Chrysler "B" motoren (361, 383, 400 cubic inch). Je kan er ook een Edelbrock carburateur op zetten, waar de pakking horizontaal zit en boven de vlotters. Holleys hebben de pakkingen verticaal zitten tussen vlotter en main body en daar kunnen ze naar verloop van tijd gaan lekken.

Je zou een poging kunnen wagen om aan de bijrijderskant onder de verdeler (dat ding met die zwarte kap waar de bougiekabels op zitten) te zoeken naar een vlakgefreesd stuk op het motorblok waar de cylinderinhoud ingeslagen moet zitten. Dat vlakgefreesde stuk zit onder een hoek van 45 graden.

Pas bij de latere blokken is de cylinderinhoud meegegoten bij het gietnnummer (onderop het blok links en rechts). Anders staat er slechts een 7-cijferig gietnummer. 2468130 is bv voor een 383.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
W Allers
Posts: 10
Joined: 27 Jul 2010, 11:06

Re: Newport 1966

Post by W Allers »

Bedankt voor jullie reactie! Inmiddels al een hoop informatie hier over kunnen vinden nu.

Mijn carburateur lekt, zoals te zien is op de foto. Ik heb nu een revisie set gevonden voor mijn carburateur, nu is mijn vraag weet iemand of ik dan ook deze pakking erbij heb zitten en of dit enigszins makkelijk te doen is voor een n00bie als mij?
http://brunekreefperformance.nl/pages/b ... 60-321.php

Waar zou ik daarna eventueel mijn carburateur kunnen laten afstellen en mijn compressie kunnen meten?
Ik denk dat ik namelijk heel wat vermogen mis... Graag zou ik er wat meer uit willen halen, iemand tips?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Newport 1966

Post by BigBlockMopar »

Zo'n Holley carb stelt niets voor qua moeilijkheid.
Revisiekitjes voor deze carburateurs zijn overal wel te koop. Check anders de forum-adverteerders bijvoorbeeld.

Een verkeerde afstelling even daargelaten, dat je vermogen kwijt bent is niet zo gek met zo'n standaard LPG-slurf hangend aan de carb (Extra weerstand/restrictie in het inlaatsysteem).
Daarnaast hangt je (open) luchtfilter daardoor tevens op de meest in-efficiënte plek van de motorruimte; recht boven het hete uitlaatspruitstuk (Hete lucht = minder vermogen.)

Een 'dual fuel-setup' (benzine+LPG) is altijd een compromis. Zowel op benzine als op LPG zal de motor nooit geheel efficiënt kunnen lopen.
W Allers
Posts: 10
Joined: 27 Jul 2010, 11:06

Re: Newport 1966

Post by W Allers »

Nu jij dat zo zegt.... Ja dat zuigt, en nog niet eerder over nagedacht. Eerst had ik een heel mooi luchtfilter, alleen de gas inbouwer heeft dat destijds aangepast. Heb gehoord van iemand dat ik ook gelijk me inlaat moet polijsten als ik dan toch mijn carb. eraf heb. Klopt dit?
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Newport 1966

Post by ARLI »

inlaat polijsten slaat nergens op
Ik werk met plezier.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Newport 1966

Post by BigBlockMopar »

Met LPG als brandstof kan het geen kwaad, alleen zijn dit handelingen die je kan doen als je nog meer dingen aan je motor doet die de efficiëntie kunnen verhogen. Is hier niet aan de orde.
W Allers
Posts: 10
Joined: 27 Jul 2010, 11:06

Re: Newport 1966

Post by W Allers »

Vandaag eindelijk is mijn compressie gemeten, en de waardes waren niet al te best denk ik..
8,5 8,5 6,4 7,5 8,7 7,0 7,0 7,0 dus er is meer aan de hand dan alleen een beetje warme lucht van me uitlaat in me luchtfilter.

Weet iemand waar ik wat handleidingen kan vinden van me block, versnellingsbak en carb?

Thx!!
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Newport 1966

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
philippe
Posts: 257
Joined: 12 Jan 2015, 21:36

Re: Newport 1966

Post by philippe »

Post Reply