distributie verkeerde stand gemonteerd.

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by ARLI »

Ik heb een blok gekocht jaren geleden van iemand op dit forum.
Vorig jaar ben ik met hoog gespannen verwachtingen met dit blok gaan rijden.
Slecht lopen slecht af te stellen te kort vermogen vermogen
temp liep op
na 15 minuten rijden aan de kant gezet
blok er uit
alles nagekeken ( behalve de distributie timing )
weer in elkaar met nieuwe pakkingen en olie en 4 dagen sleutelen en vele km voor onderdelen te halen
nu met dikkere koppakking er tussen om compressie half puntje te verlagen ( hemi pakkingen)
boel er weer in gesleuteld weer rijden weer helemaal ruk, geen vermogen en zo.

Afgelopen week bij Ron Kroonder geweest. Omdat ik alles al had gehad dacht ik dat het alleen nog de distributie kon wezen. Dit heb ik samen met Ron uit elkaar gehaald en wat bleek.
Er zat een speciale distributie in die je per graad kan verzetten door dat er in het onder tandwiel verschillende spleen's zaten
Echter voor elke spleen is er ook een apart stipje.
Ik denk dat de persoon die deze motor ( en naar zijn zeggen nog 59 andere) in elkaar heeft gezet het verkeerde stipje in lijn had gezet.
boel recht gezet, starten en lopen. Tevens mooier lopen dat het ooit heeft gedaan.
Wat is moraal van het verhaal.
lees tussen de regels door.
Image
Ik heb heel veel geluk gehad dat die nog loopt en dat de kleppen de zuiger niet hebben geraakt!!!!
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by ARLI »

stond bijna 3 tanden verkeerd. Gelukkig te vroeg. Dus uitlaatklep ging tijdens arbeidsslag open en zo. Geluid is nu ook veel beter dan eerst.
Ik werk met plezier.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by SuperFlyTNT »

Zeker als je niet weet of de distributie en nokkenas van dezelfde fabrikant zijn, dan kan het echt geen kwaad om de nokkenas in te meten. Merktekens zeggen dan niets. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt dat ik een distributie die niet bij de cam hoorde puur op de merktekens had gemonteerd. Stond ook te vroeg, niet voorbij de 3000rpm te krijgen. Zaakje goedgezet en motor liep als de brandweer :)

Later ook nog eens een nokkenas en distributie die niet bij elkaar hoorden verkocht aan een forumlid met de opmerking dat de nokkenas ingemeten moest worden. Dit was vervolgens door de motorbouwer niet gedaan, met als gevolg dat de cam ook te vroeg stond.

En het is al helemaal treurig als er niet goed wordt gekeken naar de merktekens, ongeacht of het zaakje wel of niet bij elkaar hoort. Dat soort dingen mogen gewoon niet gebeuren.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by Stargazer »

Hey bekend verhaal...
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by BigBlockMopar »

Ik probeerde tussen de regels te lezen maar is weinig plek. Daarom blijft nog de enige vraag over, wat is dit voor een motorblok?
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by Crash »

dus in andere woorden "vertrouw nooit je mede forum gebruiker" :P
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by Dickdale »

De les hier uit is dat je, als je een goede, motor koopt hem gewoon ter plekke uit elkaar moet halen met de verkoper er bij...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by SuperFlyTNT »

Heel de motor uit elkaar halen hoeft niet per se, tenzij je alles totaan de lagers wilt controleren ;) . Iemand die motoren in elkaar zet, zal ook wel een degree wheel en meetklokje hebben. Kost mss een uurtje max om de nokkenas in te meten, inclusief alle voorbereidingen. Als dat wordt geweigerd en je wilt de motor graag hebben (prijs is goed of wat dan ook), dan kan je het altijd zelf nog doen voordat je met de motor gaat rijden. Let wel dat bij de meeste motoren de cam (redelijk) goed staat, maar je kan net die ene treffen (net als ARLI) waarbij het niet goed zit. Een uurtje meten van tevoren weegt niet op tegen het zaakje achteraf los te halen en te bekijken, maar dat is mijn mening.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
moparfrd
Posts: 854
Joined: 09 Jun 2007, 07:15
Location: Ridderkerk

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by moparfrd »

Deze fout heb ik ook wel eens gemaakt

grtz Fred
Dodge D100 Sweptline ( Utiline ) "71 HEMI powerd Dodge Dakota V8 5spd "88"


Duc M900S4

Puppy-Power.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by ARLI »

Het is een 440
en je bent nooit te oud om te leren.
Ben nu bezig met de klepspeling en dat valt ook niet mee ondanks me ervaring.
Ik werk met plezier.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by JWtje »

Ik had het gedaan. Raar maar stom. Had deze motor met opzet 4 graden vroeger gezet en ik meen ook uitgeklokt maar dat is denk ik alweer 10 jaar geleden. Gelukkig niets kapoet.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by ARLI »

2 weken verder en weer wat geleerd.
Ik heb er dus dikke kendall olie en en vorige week ging ik kleppen stellen en na de hele avond stellen en draaien snapte ik er niets meer van. ( dat komt niet heel vaak voor )
Deze week boel terug gesteld en de motor even laten draaien zo dat de motor niet meer bok koud was.
Toen weer kleppen gesteld en toen ging het goed.
Wat bleek achteraf.
Het was koud en die olie is net smeervet zo dik als het koud is.
Lifters kwamen niet uit.
Op internet lees je dan dat je de valve lash koud moet afstellen maar mogelijk dat de schrijver in Texas zit en dat het daar 35 graden is.
Tip van Arjan voor kleppen stellen.

Laat em even 30 seconden lopen en ga dan kleppen stellen. Dan zit er overal olie en is de viscositeit wat beter als dat de olie 5 graden is.
Print schema van Hughes engines uit en volg deze stappen.
Bougies er uit.
Nulpunt goed bepalen
Draai motor altijd in goede draairichting met de hand ( ik moet dan wel de fan demonteren ) ivm oliepomp die toch een beetje olie in pompt in nokkenastrein ipv er olie uit zuigt.
Stift er bij dat je op verdeler 8 streepjes zet
Verdelerklap verwijderen en dan naar onderbrekers stand kijken voor tdc van zuigers te bepalen.

Alles is nu gelukt en ik heb eindelijk plus + plus + plus 500 pk. Grasveld voor de deur ziet er niet mooi meer uit.
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: distributie verkeerde stand gemonteerd.

Post by ARLI »

Afgelopen weekend een geweldig Race weekend gehad in Coventry.
Ik heb me eigen nog nooit verdiept in punten voor world final maar nu heb ik ze wel.
http://points.f1stockcars.com/H112.htm
Kortom, motor deed wat die moest doen en op lage olie druk en hoge temperatuur na deed die wat die moest doen. Vermogen leveren.
Ik werk met plezier.
Post Reply