Street 440 build

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Street 440 build

Post by arnie_human »

Omdat het topic van een forumbewoner niet genoeg informatie gaf, kom ik bij deze met mijn vraag.

De 440 voor in mijn Dart Swinger gaat volgende maand naar de revisieboer ;)
Daarom ben ik nu naar een eventuele setup aan het kijken.
Ik heb ooit ergens een Weiand Tunnel Ram met 2 2x4 carbs op de kop getikt en zou dit estetisch erg mooi vinden maar of het goed is voor mijn wensen van drivability weet ik niet. Verder heb ik nog niks aangeschaft ook nog geen torque converter of nokkenas. Ook over de keuze wat deze betreft ben ik er nog niet uit. Hoge stall converter of juist niet wat zijn de voors en tegens ???

Daarom wil ik jullie vragen naar specs van jullie 440 setups en of jullie iedeen hebben voor mijn build.

Ik wil een budget build doen met nieuw forged pistons en lagers en deck vlakken en cilinders opboren.
Qua prestaties zoek ik naar een goeie street setup, die gewoon oerdegelijk is en lekker rijd voor de toerritten op de mooie droge zomerse dagen.
Maar uiteraard wel de mogelijkheid af en toe het asfalt te testen. Pk`s zijn voor mij niet het belangrijkste. ik kijk niet naar een gerichte max Hp van 550 ofzo. Als de algehele trekkracht en het vermogen mooi als 1 streep op het asfalt komt is mij net zo belangrijk.

Ik hoor graag wat jullie iedeen zijn.
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Street 440 build

Post by Sjak Brak »

Op LPG zal de tunnelram niet zon probleem geven, ook bij mildere setup, aangezien je dan geen druppelvorming krijgt.

Voor de opbouw is het wel van belang om te bepalen welk toerenbereik de motor effectief moet zijn. Daarbij spelen oa de eindoverbrenging en de bak een rol, en bv ook rijstijl en wensen (maak je bv veel snelweg km, dan ga je niet blij worden van een 4.56 eindoverbrenging als je geen behoorlijke overdrive hebt)

Een motor die van 3-6000rpm optimaal presteert heb je weinig aan als je bak al doorschakeld bij 4400rpm.

Etc.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: Street 440 build

Post by arnie_human »

Ik zoek een goede cruiser dus voor ritjes over de veluwe met max 90 km/h denk ik. En lekkere trekkracht bij tussen accelereren en vanuit stilstand.

Maar ik hoorde en las dat een tunnel ram beter is voor hogere rpm dan voor trekkracht onderin. Klopt dit!??

Mvg Arnoud
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Street 440 build

Post by Bean Bandit »

Dat is voor benzine inderdaad waar. Tunnel rams zijn hoofdzakelijk bedoelt voor hoge toeren motoren. Hoe een tunnel ram zich gedraagt icm LPG weet ik niet. Zoals Sjak als schrijft kan je wat wildere inlaatspruitstukken gebruiken icm LPG, welke icm benzine voor straat gebruik niet erg geschikt zijn.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: Street 440 build

Post by arnie_human »

Ja maar ik ga niet op gas rijden. Want men zegt dat je op gas alleen moet koken :P

Nee effe zonder gekheid er komt geen gas installatie in de auto.

Mvg Arnoud
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Street 440 build

Post by BigBlockMopar »

Maar dan loop je wel 20 jaar achter op de realiteit want tegenwoordig kookt men electrisch, dus gas is een prima, zelfs beter, alternatief :D

De jaren '60 tunnelrams zijn leuk als plantebakje in de tuin ofzo. Er zijn veel betere manifolds in omloop inmiddels die wel leuk koppel maken bij lagere toerentallen. Dat is precies wat je wilt in een straatauto.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Street 440 build

Post by Dickdale »

RPM Perfomer?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Street 440 build

Post by Bean Bandit »

Ja zoiets, of een TORKER/TORKER II, ware het niet dat die wel single plane zijn. En er zijn nog wat andere merken. Moet je ff zoeken op Jegs of Summit oid.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: Street 440 build

Post by arnie_human »

Een Weiand 7512 is dat wat ?? Dat is een single plane intake lijkt veel op de oude Torker als ik mij niet vergis.

Maar heren wat voor gearing moet ik aan zitten te denken dan ?? Je hoort veel mensen dat ze een 3.91 gearing in de achteras hebben. Ik heb volgens mij de standaard 8 3/4 as met 2.73 gearing.

Maar wat is wenselijk voor een 440 met wat meer koppel ?

mvg Arnoud
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Street 440 build

Post by BigBlockMopar »

Met het Straatauto-principe in mind; Des te meer koppel je motor heeft des te minder gearing heb je nodig.
Mijn '60er NewYorker met 500" motor rijdt veel leuker en prettiger met een 3.23 overbrenging dan een 3.9. Er zit koppel genoeg in de motor.

3.55 en hoger is alleen leuk als je een overdrive-transmissie hebt zodat je de motor op de snelweg naar een meeting ofzo nog een acceptabel toerental kan laten maken.

Ik heb een 3.55 in m'n Dart zitten, maar dat is voornamelijk om het gebrek aan koppel in de 318 te compenseren.
Maar desondanks kan ik met de overdrive-transmissie wel gewoon met het normale verkeer meerijden zonder constant hoge toeren te moeten maken.

Single plane intakes, diepe overbrengingen, hoge stallconvertors en (te) wilde nokkenassen zijn allemaal dingen die, wel goed samenwerken, maar juist het werkgebied van een motor naar een hoger toerentalbereik brengen. Dat is precies wat je eigenlijk niet wilt op straat want daar kom je amper boven de 3-4000 toeren normaal gesproken.
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: Street 440 build

Post by arnie_human »

Ok dan heb ik dus indd niks aan de Tunnel Ram intake want die is meer voor hoge toeren.

En dual plane is beter voor koppel ?

En overdrive ? hoe weet je welke versnellingbak een overdrive heeft ?
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Street 440 build

Post by BigBlockMopar »

Een overdrive-transmissie herken je aan het feit dat ie niet zomaar past in je A-body Mopar :D
Dual plane werkt beter in de lagere toerentallen.
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: Street 440 build

Post by arnie_human »

Ook dan blijven we dus bij de 727 want die past wel gewoon ;)

Dual plane ga ik dan nog naar op zoek.

bedankt
gr Arnoud
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Street 440 build

Post by ARLI »

met single plane is het eenvoudiger boven de 500 pk te komen.

Wie heeft er een dualplane intake op een motor zitten die meer dan 500 pk levert op dit forum?
Ik werk met plezier.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: Street 440 build

Post by jeffrey..... »

500 lijkt me ook zat voor op straat als je dan met een duel plane een vlakkere koppelkromme krijg zou ik dat zeker doen. Rpm airgap schijnt het op toeren ook goed te doen trouwens
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Street 440 build

Post by Sjak Brak »

Holley street dominator, is een bescheiden single plane, komt goed uit de tests, ook bij mildere setups, ook op kwastenreiniger :)

@ Jeffrey: de toevoeging "airgap" is voor sb, een BB heeft dat standaard al, zelfs op de simpelste gietijzeren 2-barrel 383 intake.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: Street 440 build

Post by arnie_human »

wat doet een single plane nog aan je koppel levering anders dan een dual plane dan ??
Zit er een duidelijk verschil in vermogen levering tussen die 2 intake soorten ??

Kijk tunnel ram en een (lagere) single plane daar snap ik het verschil wel goed in want dat is met het oog al te zien en te benoemen maar het verschil tussen dual plane en single plane is mij een beetje onduidelijk'.

mvg Arnoud
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Street 440 build

Post by Sjak Brak »

Aanbevolen leesvoer:

Image

Image

Image
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: Street 440 build

Post by jeffrey..... »

@ sjak. O ja. Dat is zo. Troebel moment :smack:
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Street 440 build

Post by Bean Bandit »

Het laatste boek is erg goed :good:. Ik heb deze en de small block versie. Erg informatief, niet voor performance, meer hoe je een motor moet reviseren en waar op te letten etc. Erg veel foto's hoe de handel uit- en inelkaar moet.

Ik heb een hoop van dit soort boekjes op Amazon in Duitsland gekocht. Scheelde een hoop kosten (invoer, btw en transport). Let even op de prijs, deze boekje worden voor ~$25 verkocht in de US, soms zie ik ze voor ~€40 aangeboden! Da's te duur.

Vermogen vrijmaken:
  • Een goede set headers met een dubbel uitlaatsysteem. Een balans pijp geeft meer koppel in de lage toeren.
  • Een elektrische waterpomp, geeft je ook een paar pk's meer.
Hieronder een link naar een artikel waar de redacteuren een gewone straat motor van wat nieuwe onderdelen voorzien. Na elke upgrade gaat de auto de dyno op, om te zien wat het opgelevert heeft. Het gaat weliswaar om een small block, maar dit geldt natuurlijk ook voor een big block.
http://www.streetlegaltv.com/tech-stori ... t-swinger/

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Street 440 build

Post by BigBlockMopar »

Bean Bandit wrote:Hieronder een link naar een artikel waar de redacteuren een gewone straat motor van wat nieuwe onderdelen voorzien. Na elke upgrade gaat de auto de dyno op, om te zien wat het opgelevert heeft. Het gaat weliswaar om een small block, maar dit geldt natuurlijk ook voor een big block.
http://www.streetlegaltv.com/tech-stori ... t-swinger/

Wel grappig om te zien dat ze aan het eind van de rit, met nieuwe 4bbl carb, high dollar ontstekingspul en dure headers en X-pijp uitlaat, nog steeds maar 10pk meer hebben dan mijn (toen) 2-bbl 318 met gietijzeren in- en uitlaat, op LPG... :)

Image

Image
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: Street 440 build

Post by arnie_human »

Wat voor cam specs adviseren jullie dan?
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Street 440 build

Post by SuperFlyTNT »

:hmmm:

SuperFly TNT
Last edited by SuperFlyTNT on 03 Nov 2015, 16:03, edited 1 time in total.
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Street 440 build

Post by BigBlockMopar »

De CompCams XE268H is een vrij populaire nokkenstok.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Street 440 build

Post by ARLI »

vroeger heb ik een tijdje met deze geraced >
Xtreme Energy Hi-Lift XE275HL Cam

voor racen kwam die te kort omdat ik meer op hoge toeren wilde heb ik er toen wat meer extreme ingezet in combinatie met 1.6 rockers.
ik denk dat je met single plane en 750cfm en 1.5 rockers en boven genoemde nokkenas op tussen 450 en 480 pk uit kan komen met een mooi startende en mooi lopende 440.
voor straat zou ik zeggen prima.
let ook op lifters en arp boutenset en distributie en nieuwe olie pomp en pakkingen en zo en zo
zeg maar dag tegen je spaarvarken.
Ik werk met plezier.
Post Reply