meerdere vragen..

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
luigi164
Posts: 21
Joined: 13 Nov 2014, 22:41
Location: Breda

meerdere vragen..

Post by luigi164 »

Ben niet zo'n poster hier maar meer 'n lezer. Op vele Moparforums gezocht maar niet kunnen vinden heb ik wat vragen:

- Veel gelezen over z.g.clutch-fan. Vraag: als de motor net gestart is, draait de fan dan of moet ie pas mee gaan draaien als 't nodig is en de motor dus op temperatuur is?

- Heb een behoorlijk verlies van atf en dan m.n. (volgens mij) tussen transmissie en motor. O-ring peilstok is 't niet, de lekkage komt van 'n hoger punt. 't drupt boven op de uitlaat. Lekkage is voornamelijk bij langere stilstand en verlies dan zeker zo'n kwart tot een halve liter. Heb iets gelezen over een aftapplug van de converter?? Dus, wat kan ik checken zónder de transmissie te verwijderen? Heb geen brug zal er dus onder moeten kruipen o.i.d.

Luigi164

Betreft Chrysler Newport Coupe 1971 met 383
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: meerdere vragen..

Post by BigBlockMopar »

Bij lang stilstaan loopt de convertor langzaam leeg richting transmissie. Zodra daar het oliepeil boven bepaalde (matige) olieseals uitkomt beginnen meestal de lekkages.
De aftapplug is vrijwel nooit de oorzaak.
Meestal is het simpelweg de gearselector shaftseal die lekt, of de converter seal in de transmissie.

Je kan als test eens alles droogmaken onder de auto en na een paar dagen kijken waar het nat wordt van de olie.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: meerdere vragen..

Post by BigBlockMopar »

De (thermo)clutchfan draait altijd mee met de motor echter zal deze intern meer slippen bij een koude motor.

Als je een warme/hete motor uitzet en de fan draait nog zeg 2-3 slagen verder dan is de clutch versleten.
luigi164
Posts: 21
Joined: 13 Nov 2014, 22:41
Location: Breda

Re: meerdere vragen..

Post by luigi164 »

Nou, gister een dagje onder de Chrysler doorgebracht en alles eens goed schoongemaakt,ontvet en drooggemaakt. Daarna warmgedraaid, transmissieolie op peil gebracht, en stukje gereden. Terug in de box, schone opvangbak eronder en nu maar afwachten....
Vanochtend ff gekeken: nog geen druppel in de opvangbak...!! Maar ja, lekkage begon vaker na wat langer stilstaan dus nog niet te vroeg juigen en nog maar even aanzien. Wordt vervolgd..

Luigi
luigi164
Posts: 21
Joined: 13 Nov 2014, 22:41
Location: Breda

Re: meerdere vragen..

Post by luigi164 »

Gevonden !! Vandaag weer ff onder de Chrysler gekeken en ja hoor, plasje gedaan....Lekkage komt van de shift linkage, als ik 't goed zeg.
Al een beetje rondgezocht op diverse Mopar-forums over 't vervangen van de seal. Mmm, lijkt me een lastig klusje. Zeker al je geen brug hebt en alles onder de krik (met assteunen uiteraard..) moet doen. Naar ik heb begrepen moet de valvebody eronderuit en ja, eea kan er wel eens uitvallen..
Heb net deze link gelezen:
http://www.forcbodiesonly.com/mopar-for ... light=seal

Ben best wel technisch maar van automaatbakken heb ik geen kaas gegeten

Iemand enig idee wat dit grapje zou gaan kosten bij een specialist/garage ?

Luigi
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: meerdere vragen..

Post by BigBlockMopar »

De valvebody zelf blijft gesloten en komt als gehele unit eronder vandaan, dus er zal niets uitvallen. De Park-rod in de transmissie is alleen even klooien om los te krijgen.
Ik denk dat een beetje ervaren garage dit sealtje met zo'n 2 uurtjes werk moet kunnen vervangen. Ik zou dan gelijk vragen of beide rembanden weer even afgesteld kunnen worden.
Ik heb zelf weleens bij een eigen transmissie gedaan, weliswaar met beschikking over een brug wat het klusje een stuk prettiger maakt om te doen.
Het is echter nog altijd vervelend werk om onder een olie druipende transmissie te moeten sleutelen als de pan eraf is.

Je kan ook als tijdelijke oplossing proberen af en toe eens wat remvloeistof van boven/buitenaf op het sealtje te druppelen. Remvloeistof laat het rubber van de seal enigszins opzwellen waardoor de lekkage wellicht minder wordt of voorlopig even weg gaat.
luigi164
Posts: 21
Joined: 13 Nov 2014, 22:41
Location: Breda

Re: meerdere vragen..

Post by luigi164 »

Thanx, zal eens informeren bij mijn garage wat eea zal gaan kosten. Had al zo'n vermoeden dat 't een k..klusje zou zijn. Zal 't trucje met de remvloeistof eens proberen....

Luigi
luigi164
Posts: 21
Joined: 13 Nov 2014, 22:41
Location: Breda

Re: meerdere vragen..

Post by luigi164 »

Nou, Chrysler is vandaag bij garage geweest en de seals laten plaatsen. Seals waren inderdaad verrot. Verse olie erin weer gaan....

Ow ja, monteur vertelde me dat hij bij een bijeenkomt was geweest over alle eigenschappen van diverse soorten olie. Hieruit werd ook duidelijk dat 't moeilijk is om een automatische trans 100% lekvrij te maken. ATF heeft n.l. een soort van "kruipolie" eigenschappen, en zal zeker bij een wat langere stilstand een weg naar buiten zoeken. Dit klopt ook wel volgens mij want op http://www.fcbo.com ergens een topic gelezen dat een mix van 50/50 ATF/Aceton een uitstekend middel is om vastgeroeste bouten e.d. los te krijgen....Ga ik tóch eens proberen als 't nodig i.p.v. WD40 oid
Let wel: zijn niet mijn woorden/ervaringen, geef 't alleen ff door..

Luigi
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: meerdere vragen..

Post by NY69 »

Mooi dat 't is opgelost.
Misschien ter afsluiting nog even een foto van de Newport?
there's no substitute for inches
live first, downsize later
luigi164
Posts: 21
Joined: 13 Nov 2014, 22:41
Location: Breda

Re: meerdere vragen..

Post by luigi164 »

Nou vooruit dan:
100_2334.JPG
Luigi
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: meerdere vragen..

Post by ARLI »

mooie car
Ik werk met plezier.
Ary
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2011, 16:25

Re: meerdere vragen..

Post by Ary »

Erg mooie auto
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: meerdere vragen..

Post by JWtje »

Sealtje is overigens ook vrij eenvoudig te vervangen zonder de valvebody eronderuit te halen.
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: meerdere vragen..

Post by challenger72 »

ja en daar kom ie nu mee.............
Post Reply