CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timing
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timing
Heb vandaag een 'BlackBox' van CB Performance in m'n daily hok ingebouwd.
Dit kastje is een digitaal programmeerbare ignition advance timing.
http://www.cbperformance.com/ProductDet ... tCode=2013
Van origine is CB Performance een bedrijf dat performance parts maakt voor VW kevers, maar hun BlackBox-unit kan ook motoren tot 8 cylinders aansturen, waardoor dit product ook aanhang heeft bij Amerikaanse auto's.
Met de gewichtjes en veertjes in een standaard Mopar ontsteking kan je slechts relatief beperkte ontstekingscurves aanmaken.
Buiten dat, is het aanpassen van de ontstekingscurve een omslachtig karwei, met name als je het meerdere keren wilt doen.
Hier bieden digitale control boxes uitkomst. De ontsteking wordt gelocked en de vacuumvervroeging afgedopt.
Na installatie van de BlackBox-module en vrij simpele software kan je via een laptop je eigen aangemaakte vervroegingscurve uploaden.
De BlackBox heeft ook een vacuum-aansluiting en kan dus de engine-load mee laten werken op de vervroegingscurve van de ontsteking.
Vandaag heb ik alleen nog maar een simpele curve zitten ontwerpen met de motor in Neutraal en zal de komende dagen nog flink wat finetuning moeten doen om tot een betere vervroegingscurve te moeten komen.
Dit kastje is een digitaal programmeerbare ignition advance timing.
http://www.cbperformance.com/ProductDet ... tCode=2013
Van origine is CB Performance een bedrijf dat performance parts maakt voor VW kevers, maar hun BlackBox-unit kan ook motoren tot 8 cylinders aansturen, waardoor dit product ook aanhang heeft bij Amerikaanse auto's.
Met de gewichtjes en veertjes in een standaard Mopar ontsteking kan je slechts relatief beperkte ontstekingscurves aanmaken.
Buiten dat, is het aanpassen van de ontstekingscurve een omslachtig karwei, met name als je het meerdere keren wilt doen.
Hier bieden digitale control boxes uitkomst. De ontsteking wordt gelocked en de vacuumvervroeging afgedopt.
Na installatie van de BlackBox-module en vrij simpele software kan je via een laptop je eigen aangemaakte vervroegingscurve uploaden.
De BlackBox heeft ook een vacuum-aansluiting en kan dus de engine-load mee laten werken op de vervroegingscurve van de ontsteking.
Vandaag heb ik alleen nog maar een simpele curve zitten ontwerpen met de motor in Neutraal en zal de komende dagen nog flink wat finetuning moeten doen om tot een betere vervroegingscurve te moeten komen.
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
The next level.
Toch vreemd.......zit je met je raamslingers en trommelremmen dat ouwe hok te programeren met een lappie
Toch vreemd.......zit je met je raamslingers en trommelremmen dat ouwe hok te programeren met een lappie
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
Dodge Tradesman ‘76 shorty
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
Mwah, de software werkt alleen nog met een Windows systeem dus zo ver gevorderd kan ik het nog niet vinden
-
- Posts: 830
- Joined: 10 Jun 2007, 21:20
- Location: ede
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
Ik vind het altijd leuk om upgrades te lezen
Krijg je er een soort uni curve bij of kun je zoiets downloaden dan?
Krijg je er een soort uni curve bij of kun je zoiets downloaden dan?
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
De BlackBox komt met een standaard voor geprogrammeerde curve. Maar het is aan te raden om alsnog zelf een curve in te geven met veilige waardes.
Sowieso is ervaring met afstellen van ontstekingscurves wel aan te raden met zoiets als dit, maar als de ervaring al aanwezig is is dit waarschijnlijk ook de reden geweest om een programmeerbare control box te kopen om meer afstelmogelijkheden te hebben dan op de standaard ontsteking.
Sowieso is ervaring met afstellen van ontstekingscurves wel aan te raden met zoiets als dit, maar als de ervaring al aanwezig is is dit waarschijnlijk ook de reden geweest om een programmeerbare control box te kopen om meer afstelmogelijkheden te hebben dan op de standaard ontsteking.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
Na een middagje stoeien met de BlackBox heb ik het zaakje vrij goed lopend gekregen.
Heb er wel een GM ontstekingsmodule bij moeten schroeven 'helaas' omdat het met de Mopar ECU niet zo simpel leek en lukte om aan te sluiten.
Daarnaast heb ik me tot nu toe slechts gefocused op het meest gebruikte gebied van de timing map, datgene met relatief hoog vacuum en de lagere toeren (linksboven). Bij de hogere toeren en laag vacuum ("stevige acceleratie" ) wil de motor nog wat steken laten vallen dus daar moet nog aan gewerkt worden.
Het mooiste en snelste manier om zo'n timing map 'optimaal' te krijgen, is om een middag/dagje te boeken op een dyno-bank.
Pas dan kan je echt fine tunen en het hele toeren gebied beslaan.
Maar voorlopig blijft het nog even beperkt tot streettuning van de ontstekingscurve.
Schermfoto van de huidige timing map die ik nu in de BlackBox heb zitten;
Heb er wel een GM ontstekingsmodule bij moeten schroeven 'helaas' omdat het met de Mopar ECU niet zo simpel leek en lukte om aan te sluiten.
Daarnaast heb ik me tot nu toe slechts gefocused op het meest gebruikte gebied van de timing map, datgene met relatief hoog vacuum en de lagere toeren (linksboven). Bij de hogere toeren en laag vacuum ("stevige acceleratie" ) wil de motor nog wat steken laten vallen dus daar moet nog aan gewerkt worden.
Het mooiste en snelste manier om zo'n timing map 'optimaal' te krijgen, is om een middag/dagje te boeken op een dyno-bank.
Pas dan kan je echt fine tunen en het hele toeren gebied beslaan.
Maar voorlopig blijft het nog even beperkt tot streettuning van de ontstekingscurve.
Schermfoto van de huidige timing map die ik nu in de BlackBox heb zitten;
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
Dit projectje staat voorlopig even op een laag pitje omdat de GM HEI-module irritante startproblemen geeft. Heel lang moeten starten voordat de motor aanslaat.
Of, na alles netjes achter een relais te hebben geplaatst, dat ie soms na 2/3 pogingen helemaal niet weer wil starten...
Zeker iets wat je niet wilt hebben op een auto waar je dagelijks op wilt kunnen vertrouwen. Dus voorlopig even een andere manier zoeken, en/of eerder een andere auto om de Blackbox op uit te proberen.
Wat ik wel wijzer ben geworden ervan is dat de vervroegingscurve in de huidige standaard Mopar ontsteking nog wel een stukje sneller kan zijn voor wat meer vermogen bij lage toeren.
Of, na alles netjes achter een relais te hebben geplaatst, dat ie soms na 2/3 pogingen helemaal niet weer wil starten...
Zeker iets wat je niet wilt hebben op een auto waar je dagelijks op wilt kunnen vertrouwen. Dus voorlopig even een andere manier zoeken, en/of eerder een andere auto om de Blackbox op uit te proberen.
Wat ik wel wijzer ben geworden ervan is dat de vervroegingscurve in de huidige standaard Mopar ontsteking nog wel een stukje sneller kan zijn voor wat meer vermogen bij lage toeren.
-
- Posts: 830
- Joined: 10 Jun 2007, 21:20
- Location: ede
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
Jammer, en vreemd... Kan het zijn dat het starttoerental aan de lage kant is of dat de accuspanning te ver terugzakt met starten? Veel succes met verder hobbyen
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
Ik denk dat het probleem in de GM module ligt.
Is een gebruikt ding wat ik ooit heb overgenomen van iemand.
Wellicht dat met een andere module alles veel beter gaat, daar ga ik nog even naar opzoek.
Het liefst sluit ik the BlackBox echter aan op de standaard Mopar ECU, maar dat leek me bij de eerste aansluitpoging niet te lukken, waardoor ik de GM-module wilde gaan gebruiken als trigger-unit voor de Blackbox.
Is een gebruikt ding wat ik ooit heb overgenomen van iemand.
Wellicht dat met een andere module alles veel beter gaat, daar ga ik nog even naar opzoek.
Het liefst sluit ik the BlackBox echter aan op de standaard Mopar ECU, maar dat leek me bij de eerste aansluitpoging niet te lukken, waardoor ik de GM-module wilde gaan gebruiken als trigger-unit voor de Blackbox.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
Waar heb je die ECU eigenlijk voor nodig? Alleen als versterkings module voor het pickup signaal van de verdeler? Als ik zo die website van Blackbox lees (jammer dat ik geen installatie handleiding zie staan) doet die Blackbox module al het werk?
Groeten, Remco
Groeten, Remco
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
De BlackBox zou alles inderdaad kunnen overnemen, alleen toen ik als eeste alleen de BlackBox op de bobine had aangesloten, leek het erop dat de motor boven de 3500 toeren geen goede vonk meer kreeg en daardoor ging sputteren.
Ook kon ik geen hogere voorvervroeging instellen dan ong. 25 graden.
Ik had het idee dat de dwell-tijd van de bobine gewoon te kort was. De bobine is een MSD Blaster 2.
Na een rewire met de GM-module erbij leek dat probleem (grotendeels) verholpen te zijn. Toen ik later de gehele ontsteking achter een relais plaatste om zodoende de volledige accuspanning te kunnen geven, leek het erop alsof de gm module daar niet mee overweg kon en startproblemen ging geven.
Een tijd terug heb ik deze module al eens eerder geprobeerd als simpele vervanger voor een Mopar ECU, en deze gaf toen nagenoeg dezelfde problemen.
Daarom wil ik nu de Mopar ECU in het systeem erbij houden omdat daarvan de dwell-spanning naar de bobine in ieder geval goed is.
Ik ga sowieso CB Performance eens contacten hoe zij denken dat de Mopar ECU het beste aangesloten kan worden, en waarom als ik de Blackbox alleen aansluit, de motor het moeilijk krijgt boven 3500 toeren.
Ook kon ik geen hogere voorvervroeging instellen dan ong. 25 graden.
Ik had het idee dat de dwell-tijd van de bobine gewoon te kort was. De bobine is een MSD Blaster 2.
Na een rewire met de GM-module erbij leek dat probleem (grotendeels) verholpen te zijn. Toen ik later de gehele ontsteking achter een relais plaatste om zodoende de volledige accuspanning te kunnen geven, leek het erop alsof de gm module daar niet mee overweg kon en startproblemen ging geven.
Een tijd terug heb ik deze module al eens eerder geprobeerd als simpele vervanger voor een Mopar ECU, en deze gaf toen nagenoeg dezelfde problemen.
Daarom wil ik nu de Mopar ECU in het systeem erbij houden omdat daarvan de dwell-spanning naar de bobine in ieder geval goed is.
Ik ga sowieso CB Performance eens contacten hoe zij denken dat de Mopar ECU het beste aangesloten kan worden, en waarom als ik de Blackbox alleen aansluit, de motor het moeilijk krijgt boven 3500 toeren.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
Ligt het niet aan de bobine? Als ik het zo begrijp is de Blackbox oorspronkelijk voor een VW Kever bedoelt. Misschien moet je niet zo'n zgn "canister" bobine maar zo'n nieuw model proberen?
Zo een:
MSD
Crane Cams:
Groeten, Remco
Zo een:
MSD
Crane Cams:
Groeten, Remco
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
Ik had dacht ik juist gelezen ergens dat de Blaster 2 coil wel een aardige match zou zijn voor een HEI module.
Er slingert waarschijnlijk nog wel ergens zo'n soort bobine rond in m'n garage uit m'n Opel-tijdperk. wellicht kan ik daar eens mee proberen.
Er slingert waarschijnlijk nog wel ergens zo'n soort bobine rond in m'n garage uit m'n Opel-tijdperk. wellicht kan ik daar eens mee proberen.
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
hou ons op de hoogte
Ik werk met plezier.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin
De kleinere bobines zijn wel anders. Stukken efficiënter. In zo'n canister zitten de twee spoelen op één zelfde recht stuk kern gewikkeld. Bij die nieuwe, iig bij de Crane Cam (die heb ik zelf nl.) bestaat de kern uit twee E vormige stukken, die samen een soort 8 vormen. Dit is veel efficiënter dan de traditionele bobine. Deze vorm vermindert magnetische verliezen en verhoogt het redement. Deze kleine bobines heten E-core bobines, naar de vorm van de kern.
Lees het stukje van de topic starter Scott Novak, op de volgende link
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=119175
Links de oude stijl canister bobine, rechts de nieuwe e-core bobine:
Groeten, Remco
p.s. Ik denk als je zo'n onstekings doos (bijv. CB Blackbox, Crane Fireball Hi6, MSD 6AL, etc) gebruikt, dat je zo-wie-zo een E-core bobine moet nemen. En ze zijn ook kleiner, dat is in sommige gevallen ook erg prettig.
Lees het stukje van de topic starter Scott Novak, op de volgende link
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=119175
Links de oude stijl canister bobine, rechts de nieuwe e-core bobine:
Groeten, Remco
p.s. Ik denk als je zo'n onstekings doos (bijv. CB Blackbox, Crane Fireball Hi6, MSD 6AL, etc) gebruikt, dat je zo-wie-zo een E-core bobine moet nemen. En ze zijn ook kleiner, dat is in sommige gevallen ook erg prettig.