kentekenplaat vraagje

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
mack
Posts: 41
Joined: 22 Jun 2014, 20:59

kentekenplaat vraagje

Post by mack »

hoi, op de plymouth zitten kleine blauwe kentekenplaatjes, de vorige eigenaar heeft de achterste plaat omgebogen en nu ik ze terug had gebogen ziet het er natuurlijk niet uit, de platen moeten zoals ik kan zien er al heel lang opzitten maar nu ik andere wilde bestellen zie ik op mn kentekenpapieren niet dat er een aantekening opstaat voor kleine platen. moet ik nu voor de apk en voor toekomstige bekeuringen de grote platen bestellen of is het bouwjaar de reden dat er kleine opzitten?
het bouwjaar is 1972.
gr mack
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: kentekenplaat vraagje

Post by Sjak Brak »

Bouwjaar is niet relevant voor afmeting van de plaat. Het gaat om de vermelding op kenteken, of het al dan niet is toegestaan.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: kentekenplaat vraagje

Post by BigBlockMopar »

Het gaat er ook om of er wel of niet plek is voor grote platen. Is de ruimte er, dan krijg je grote platen.
Tenzij de bovenrand van de kentekenplaat lager komt te zitten dan 51cm (?) dacht ik, dan krijg je ook kleine platen.
Dus even wat grindtegels achterin gooien en langs de rdw ermee voor een kleine platen verzoek.
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: kentekenplaat vraagje

Post by Robchally »

Kijk even op rdw.nl:

Als je auto ouder is dan 1978
Én het kenteken bestaat uit twee letters en vier cijfers

Dan mag je altijd blauwe platen rijden. Of het nou op je kenteken staat of niet

Onze chally is ook van 72
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: kentekenplaat vraagje

Post by Sjak Brak »

...maar voor kleine platen moet je wel een vermelding hebben, en dat wordt door de RDW bepaald. Als je wagen wel voldoet aan de eisen voor kleine platen, maar niet de vermelding heeft, dan mag je officieel geen kleine platen. FF langs de RDW in dat geval.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: kentekenplaat vraagje

Post by Mr. Lee »

Om de kleine "Amerikaanse plaatjes" te mogen voeren moet je de vermelding 18.2 op je kentekenbewijs hebben staan.
Heb je dat niet, dan moet je die lelijke vierkante of lange kentekenplaten officieel monteren.

Ik heb geen 18.2 goedkeuring maar heb wel gewoon de Amerikaanse plaatjes gemonteerd; mag dus niet. Alleen bij de keuring monteer ik dan even die vierkante platen ;)
Post Reply