Torqueflite probleem

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Torqueflite probleem

Post by Andy »

Ik heb een probleempje met mijn automatische versnellingsbak, beetje lastig uit te leggen maar ik ga mijn best doen.

Wanneer ik de auto start, in drive zet en wegrij werkt alles naar behoren. Echter wanneer de laatste trap bereikt is en ik zo op lagere snelheid een stukje doorrij voel ik na verloop van tijd een zacht klopje tegen het gaspedaal.
De auto rijdt dan gewoon door en schakelt netjes terug wanneer ik bijvoorbeeld afrem bij een stoplicht. Wanneer ik vervolgens weer rustig optrek schakelt hij niet op en blijft dus hangen in zijn 1.

Door het gaspedaal vervolgens verder in te drukken, zeg driekwart, voelt het alsof ik ergens doorheen druk en na dat gedaan te hebben schakelt hij weer gewoon op. Het voelt een beetje of ik met de kracht op mijn gaspedaal een stroef bewegende plunjer ergens doordruk.

Het hele verhaal gebeurt alleen nadat ik het klopje tegen mijn pedaal heb gevoeld, steeds als ik erna even plankgas geef (en dus de denkbeeldige plunjer doordruk) is er niets meer aan de hand.
Naar mijn idee gebeurt er iets in de bak en is dat voelbaar op mijn pedaal via de throttle linkage.

De kickdown functioneert naar behoren, en de verbinding met mijn carburateur staat goed afgesteld. tevens is de olie vers/op peil en het filter nieuw.
Het is een Torqueflite 727, en deze hangt in een 65'er Fury

Heeft iemand een suggestie waar ik het kan zoeken?
Alvast veel dank :good:

Groet,

Andy
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Torqueflite probleem

Post by BigBlockMopar »

De throttle pressure valve of de valvebody zelf kan versleten zijn waardoor je dit voelt wellicht.
Vuil of een stukje metaal in de valvebody kan ook een oorzaak zijn.
Als je zeker weet dat je linkage verder netjes en relatief spelingsloos gemonteerd zit zou je het daarin kunnen zoeken.

De KD-linkage heeft wel gewoon nog steeds een veer eraan zitten die deze naar voren toe trekt, tegen de throttle linkage aan?
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Torqueflite probleem

Post by Andy »

Linkage zit inderdaad gemonteerd met de veer op de juiste plaats. Valvebody demonteren en controleren dus. Kan dat gewoon onder de auto?
En wat zit er precies aan de binnenzijde verbonden aan de throttle linkage?
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Torqueflite probleem

Post by BigBlockMopar »

Een asje met een heveltje dat drukt op een plunjer :)
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Torqueflite probleem

Post by Andy »

Duidelijk :)

Maar voor ik de boel uit elkaar trek, is die plunjer te verwijderen zonder het hele valvebody eronderuit te halen?
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Torqueflite probleem

Post by BigBlockMopar »

Nee, de valvebody moet eruit komen.
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Torqueflite probleem

Post by Andy »

Revisieboekje opgesnord, ik ga er mee aan de gang. Dank voor je informatie!
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
Post Reply