A.s. zaterdag ga ik de 22" radiator in de Coronet vervangen door een 26" (originele BB radiator). Er komt gelijk een andere waterpomp ('68, gebruikt) op. Ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om het volledige koelsysteem eens flink door te spoelen. Nou zijn hier talloze methodes voor: azijn, soda, citroenzuur, etc. Ik heb deze klus nog niet eerder gedaan, daarom vraag ik advies.
Ik had het als volgt bedacht:
1. Nieuwe radiator en waterpomp vol jakkeren met citroenzuur oplossing en 2 dagen lekker laten borrelen daarna schoonspoelen
2. Ouwe gore koelvloeistof uit auto janken
3. Koelsysteem vol blèren met water-soda oplossing en doorspoelen totdat motor warm aanloopt
4. wederom de boel eruit janken
5. koelsysteem vol blaffen met leidingwater en flink spoelen totdat motor warm loopt
6. water eruit laten lopen
7. dit herhalen totdat water goed schoon is
8. Oude radiator en waterpomp eruit rossen
9. Nieuwe radiator en waterpomp erin jakkeren
10. Als het goed is, is alles nu schoon en kan het systeem gevuld worden met koelvloeistof
Doe ik het zo goed? Of mist er iets? Tips worden zoals gebruikelijk erg gewaardeerd
Zou eerst het systeem schoonspoelen met je oude radiator voordat je er een nieuwe inhangt. Anders loopt al de vervuiling ook door je nieuwe systeem heen.
RikV8 wrote:Zou eerst het systeem schoonspoelen met je oude radiator voordat je er een nieuwe inhangt. Anders loopt al de vervuiling ook door je nieuwe systeem heen.
Dank dat stap 1 is Oude radiator en waterpomp vol jakkeren
Qua stappenplan zit je wel meer dan goed alleen geen idee hoe het zit met citroenzuur en koelvloeistof bij elkaar gaan.
Wat ik heb begrepen is Azijn ook een goede schoonmaker en wat minder agressief is dan Soda.
Hoewel Soda waarschijnlijk ook weinig aanricht op een gietijzer blokje.
Heb gisteravond de nieuwe waterpomp en radiator al ff volgegoten met een water-citroenzuurpoeder oplossing. Zag vanochtend al de nodige troep uit de pomp komen. Ik laat het lekker door borrelen tot morgenavond, zodat het spul er zaterdag schoon in kan.
Radiator past niet in de coronet. Moet andere radiatorsteun in voor een 26". En dat is nogal een gedoe. Ik had met me domme harses ook beter moeten kijken van te voren
Loopt er hier ook iemand rond die wel eens een andere radiator steun heeft gemonteerd?
Delen A en B heb je nodig. Wat je moet doen is het doorboren van de puntlassen, zoals omcirkelt. Daarnaast moet je de binnenspatborden ook losmaken van A en B. Deze zit ook gepuntlast.
Niet zo'n heel duidelijke foto, maar bij mij ziet het er zo uit.
Is het spoelen van je koelsysteem met citroenzuur oid schadelijk voor je lpg verdamper? Ben nu van plan nieuwe leidingen +waterpomp + thermostaat + radiateur te plaatsen.