Koelsysteem doorspoelen

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Koelsysteem doorspoelen

Post by spstrikwerda »

A.s. zaterdag ga ik de 22" radiator in de Coronet vervangen door een 26" (originele BB radiator). Er komt gelijk een andere waterpomp ('68, gebruikt) op. Ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om het volledige koelsysteem eens flink door te spoelen. Nou zijn hier talloze methodes voor: azijn, soda, citroenzuur, etc. Ik heb deze klus nog niet eerder gedaan, daarom vraag ik advies.

Ik had het als volgt bedacht:
  • 1. Nieuwe radiator en waterpomp vol jakkeren met citroenzuur oplossing en 2 dagen lekker laten borrelen daarna schoonspoelen
    2. Ouwe gore koelvloeistof uit auto janken
    3. Koelsysteem vol blèren met water-soda oplossing en doorspoelen totdat motor warm aanloopt
    4. wederom de boel eruit janken
    5. koelsysteem vol blaffen met leidingwater en flink spoelen totdat motor warm loopt
    6. water eruit laten lopen
    7. dit herhalen totdat water goed schoon is
    8. Oude radiator en waterpomp eruit rossen
    9. Nieuwe radiator en waterpomp erin jakkeren
    10. Als het goed is, is alles nu schoon en kan het systeem gevuld worden met koelvloeistof
Doe ik het zo goed? Of mist er iets? Tips worden zoals gebruikelijk erg gewaardeerd :yeah:
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
RikV8
Posts: 19
Joined: 22 Mar 2013, 16:48

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by RikV8 »

Zou eerst het systeem schoonspoelen met je oude radiator voordat je er een nieuwe inhangt. Anders loopt al de vervuiling ook door je nieuwe systeem heen.
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by Crash »

RikV8 wrote:Zou eerst het systeem schoonspoelen met je oude radiator voordat je er een nieuwe inhangt. Anders loopt al de vervuiling ook door je nieuwe systeem heen.
Dank dat stap 1 is Oude radiator en waterpomp vol jakkeren

Qua stappenplan zit je wel meer dan goed alleen geen idee hoe het zit met citroenzuur en koelvloeistof bij elkaar gaan.
Wat ik heb begrepen is Azijn ook een goede schoonmaker en wat minder agressief is dan Soda.

Hoewel Soda waarschijnlijk ook weinig aanricht op een gietijzer blokje.

En zou je slangen ook natuurlijk mee vernieuwen
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by spstrikwerda »

Heb gisteravond de nieuwe waterpomp en radiator al ff volgegoten met een water-citroenzuurpoeder oplossing. Zag vanochtend al de nodige troep uit de pomp komen. Ik laat het lekker door borrelen tot morgenavond, zodat het spul er zaterdag schoon in kan.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by Bean Bandit »

Je "nieuwe" 26 inch radiator is ook een tweedehands? Anders snap ik niet waarom je die zou willen doorspoelen.

Groeten, REmco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by spstrikwerda »

Klopt dat is een tweedehandsje gekocht van Henk-Jan :) Waterpomp komt bij Arjen vandaan.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by spstrikwerda »

Radiator past niet in de coronet. Moet andere radiatorsteun in voor een 26". En dat is nogal een gedoe. Ik had met me domme harses ook beter moeten kijken van te voren :smack: :hammer: :hmmm:

Loopt er hier ook iemand rond die wel eens een andere radiator steun heeft gemonteerd?

Zoiets:
Image
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by Dickdale »

Delen A en B heb je nodig. Wat je moet doen is het doorboren van de puntlassen, zoals omcirkelt. Daarnaast moet je de binnenspatborden ook losmaken van A en B. Deze zit ook gepuntlast.

Image

Niet zo'n heel duidelijke foto, maar bij mij ziet het er zo uit.

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by Dickdale »

Zat nog even te denken. Een andere lompere oplossing is een stuk er uit slijpen met de slijptol...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by Ferry83 »

Is het spoelen van je koelsysteem met citroenzuur oid schadelijk voor je lpg verdamper? Ben nu van plan nieuwe leidingen +waterpomp + thermostaat + radiateur te plaatsen.

Groet,
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Koelsysteem doorspoelen

Post by challenger72 »

ik spoel altijd met afwasblokjes en heet water,vergeet je kachelkraan niet op warm te zetten met spoelen
Post Reply