Start relais probleem ? charger 68

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Ronny
Posts: 6
Joined: 13 Apr 2014, 15:18
Location: Deurne

Start relais probleem ? charger 68

Post by Ronny »

Ik heb een fusible link verbrand aan het start relais .
Nu heb ik deze vervangen maar nu heb ik geen stroom meer naar oa mijn dashbord ( zelf de klok staat stil )
( dashbord zekeringen zijn OK )

Wat ik zie/meet zonder accu aangesloten en zonder enige schakeling met contact sleutel ) is dat mijn start relais op de accu aansluiting ( ook fusible link ) samen met de startmotor spoel aansluiting verboden zijn met elkaar ( multie meter geeft verbinding aan )
Ook de kleinere bedrading ontsteking met massa geeft een verbinding ( multimeter geeft verbinding weer )

iemand enig idee , betreffende de interne werking van dit start relais ?



Mvg Ronny
Attachments
SI_SR102_Terminal.jpg
1968 Charger
1985 Corvette
1991 Corvette
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by MoparJW »

De pluskabel van de accu zit als het goed is op de zelfde terminal als de fusible link, of het relais wel of niet werkt zou dus niet uit moeten maken voor de stroom naar je dashboard.

Ik zou eens beginnen met zoeken naar de oorzaak van het doorbranden van de fusible link bij de beruchte ''bulkhead'' stekkerverbinding en de bedrading van en naar de amperemeter/meter zelf.
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by MoparJW »

Schema met startrelais
Attachments
68ChargerB.jpg
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
Ronny
Posts: 6
Joined: 13 Apr 2014, 15:18
Location: Deurne

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by Ronny »

Mopar JW

Bedankt voor deze info
Ik moet opzoek naar het waarom deze "fusible link" doorgebrand is .
Auto is voor de winter zonder problemen weg gezet , accu los en aan een lader . Nu met weer aansluiten ontstaat dit probleem , rare reuk , rook en "fusible link" kabel gloeit rood op en verbrand.


Zou het kunnen zijn dat het opladen van de accu mede oorzaak is dat er problemen zijn ontstaan in de amp meter of de bedrading ?
De zwarte kabel heeft ook "brand" sporen in de connector !

"Am meter" en "ignition switch" zijn mijn nieuwe aandacht punten .

Is er nog een methode om deze "fusible link cable" te vervaangen door "iets anders" ?
Mij is ergens verteld dat een 1,5 Ohm weerstand blokje dezelfde werking/beveiliging zou hebben .
Iemand enige ervaring advies hierin ?

mvg Ronny
1968 Charger
1985 Corvette
1991 Corvette
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by Mr. Lee »

Ik heb het ook gehad bij een 69-er Charger jaren geleden; zo van het één op andere moment geen stroom, en de auto wilde niet meer starten. Mijn probleem bleek de AMP-meter zelf die de geest had gegeven. Ik heb de meter buiten gesloten door de 2 draden achterop de meter gewoon aan elkaar te koppelen en toen werkte alles weer naar behoren, op de AMP-meter na dan.
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by Rebel »

Ronny wrote:Mopar JW

Bedankt voor deze info
Ik moet opzoek naar het waarom deze "fusible link" doorgebrand is .
Auto is voor de winter zonder problemen weg gezet , accu los en aan een lader . Nu met weer aansluiten ontstaat dit probleem , rare reuk , rook en "fusible link" kabel gloeit rood op en verbrand.


Zou het kunnen zijn dat het opladen van de accu mede oorzaak is dat er problemen zijn ontstaan in de amp meter of de bedrading ?
De zwarte kabel heeft ook "brand" sporen in de connector !

"Am meter" en "ignition switch" zijn mijn nieuwe aandacht punten .

Is er nog een methode om deze "fusible link cable" te vervaangen door "iets anders" ?
Mij is ergens verteld dat een 1,5 Ohm weerstand blokje dezelfde werking/beveiliging zou hebben .
Iemand enige ervaring advies hierin ?

mvg Ronny
Een weerstand is zinloos en zijn daar niet geschikt voor. Een weerstand is om de spanning naar beneden te brengen bijvoorbeeld voor de bobine.
Je kunt er wel een zware zekering voor plaatsen.

Als je met de piepfunctie van een multimeter werkt moet altijd de draden los halen. Omdat je anders door alle verbindingen in je auto aan van alles en nog wat verkeerde signalen krijgt.
Tussen de kleine aansluitingen moet je een weerstand meten en tussen de grote draden niets.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Ronny
Posts: 6
Joined: 13 Apr 2014, 15:18
Location: Deurne

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by Ronny »

Mr Lee
Bedankt voor deze info en update , naar aanleiding van de info en advies van MoparJW heb ik eens onder het dashboard gekeken en ook ontdekt dat een van de kabels achter op de ammeter niet is wat het zou moeten zijn ( versmolten en wat los ) .
Ik zal deze los moeten gaan maken en de ammetyer uit het circuit halen , deze meters zijn een bekent probleem naar ik nu heb vernomen op verschillende Mopar info sites .
Dit als alternatief en "nood oplossing" om planning te maken voor een gehele vernieuwing van bedrading .

Rebel
Ook bedankt voor de info .
De weerstand is dus geen oplossing , een zekering zou dit wel kunnen zijn . Maar welke zou geschikt zijn is dan de vraag , omdat de fusible link niet om te zetten is naar een zekering/ampères .

De "fusible link" is een zwakkere schakel in de bedrading om te voorkomen dat de vervolg bedrading schade oploopt .
De "fusible link" draad is 2 of 4 "draadnummers" ( Ga ) hoger als de bedrading welke beschermt dient te worden , dus een dunnere draad dan de te beschermen bedrading .
iemand enige info of ervaring met deze fusible link draad : de een zegt het is "gewoon automotive installatie draad" met een bepaalde diameter, de ander informeeerd dat er een speciale legering bij de normale koper draden zit welke samen deze "fusible link" vormen.
Naar mijn idee is het gewoon "automotive installatie draad" welke bij een overbelasting de benodigde opdonder opvangt door middel van doorbranden ( een simpele oude versie van een smelt zekering welke nu niet meer toegepast zou worden ) en daarom ook altijd "vrij geplaats" is en niet in het passagiers gedeelte van de auto ?!

Graag een reactie en of visie op deze vragen en stellingen
Alle advies en info zijn welkom
1968 Charger
1985 Corvette
1991 Corvette
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by Mr. Lee »

User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by Rebel »

De zekering moet zwaarder zijn dan de maximale laadstroom van je dynamo. Maar als je het toch gaat veranderen zou ik als eerste de plus van de dynamo gelijk aan je accu hangen. Dat scheelt al een hoop. Dan hoeft de laadstation niet meer door de stekkers en het dashboard. Daarna kun je een zekering plaatsen voor de voeding van de auto. Waarschijnlijk heb je aan 40 A dan wel voldoende. Het zou best kunnen dat het meer is maar dat weet misschien iemand anders weer.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Ronny
Posts: 6
Joined: 13 Apr 2014, 15:18
Location: Deurne

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by Ronny »

Heb de ammeter uit het circuit gehaald , door de beide kabels ( zwart en rood ) op dezelfde terminal te zetten achter op de meter .
De zwarte was al wat verbrand en het aansluit punt was wat los .

Helaas , zodra ik de accu weer aansluit zie ik de fusible link "opzwellen" en lichte rook opstijgen van/uit deze bedrading
Direct de accu los en zie ook een laatste vleugje rook uit de "bulkhead" opstijgen ?!
Ergens zit nog een kortsluiting want zelfs met deze korte fracties met de accu aangesloten heeft de secondewijzer van de klok niet bewogen ?!

Momenteel door de opties heen en ga kijken hoe ik het beste bij alle bedrading/kabelboom kan komen achter/onder en in dashboard in de hoop nog wat te kunnen ontdekken in afwachting van nieuwe bedrading welke ik wil gaan bestellen .
Probleem zal ergens in een "splice" onzichtbaar in de kabelboom of de "bulkhead" zitten en zijn op het moment niet bereikbaar/zichtbaar .

Ik wil de bedrading ( nagenoeg ) origineel terug plaatsen waarbij ik wel de wijziging wil maken waarbij de laadstroom niet meer door de firewall hoeft , of is er betere ervaring te delen om de gehele "bulkhead" te vervangen door directe bedrading

Enig advies en of raad m.b.t. waar nieuwe kabelboom/wiring harness ( voor dash en motor gedeelte ) aan te schaffen in Nederland of bestellen via de VS .?

Geen Oldtimer Paas rit ! :(
1968 Charger
1985 Corvette
1991 Corvette
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by Dickdale »

Zoals ik zei: €198,30 via deze gast prinstruckshop@gmail.com, 21 circuits. Hij heeft ze op voorraad in nl...

Wat je kan doen is je bulkhead connector doorboren en daar de draden doorheen trekken. Dan lijkt het alsof je hem gebruikt maar heb je niet de problemen met slechte contacten zoals velen die de originele draadboom nog zo hebben...

Of je kiest voor painless wiring en je betaalt een godsvermogen...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Dots
Posts: 55
Joined: 19 Jun 2012, 06:44

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by Dots »

ik heb het schema van mijn challenger aangepast. verlichting en claxon via relais de B+ van de dynamo rechtstreeks naar de accu de ampère meter buiten werking gesteld. door de draden van en naar de amperemeter door te lussen op de zekering kast (een zwarte en een rode draad zie rechter schema bij de zwarte pijl) er is al een stekker lip waar je hem op kunt drukken.
misschien heb je er wat aan.
ik heb de originele schema's aangepast met paint voor als ik later iets op moet zoeken.
Attachments
73ChallengerA recht kleur.jpg
73ChallengerB recht kleur nieuw.jpg
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
jeroen.68coro
Posts: 445
Joined: 08 Jun 2007, 23:57

Re: Start relais probleem ? charger 68

Post by jeroen.68coro »

Geen painles nemen. Ik heb er spijt van dat ik t erin heb zitten in mn dodge. Volgende winter al die zooi eruit en maak ik, op basis van orginele diagram , de kabelboom zelf.
Je kan bijna niks terug meten en de kleuren ed zijn gebaseerd op chevy bedrading.


Gr jeroen
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack


Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
Post Reply