dynamo
dynamo
Stel ik wil af van een aparte volt regulator zoals hij origineel op het schutbord zit, welk merk/type dynamo moet ik dan nemen?
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: dynamo
Je kan 'one-wire' dynamo's kopen die hetzelfde eruitzien als een Mopar dynamo.
Daarnaast kan je ook voor een nieuwere/modernere dynamo kiezen die vaak een ingebouwde VR hebben en daarnaast al veel meer Ampere kunnen leveren dan de standaard Mopar voltmakers.
Daarnaast kan je ook voor een nieuwere/modernere dynamo kiezen die vaak een ingebouwde VR hebben en daarnaast al veel meer Ampere kunnen leveren dan de standaard Mopar voltmakers.
Re: dynamo
Ik heb een 1 wire gekocht van tuff stuff ivm ik al problemen had met m'n bedrading en dit was zeer makkelijk aan te sluiten en kon een hoop zooi achterlaten.
Ben nu ook bezig met de oorzaak van m'n slechte bedrading maar toen wilde ik gewoon ff rijden.
Amperage is wel aan de lage kant maar heb geen stereo/ airco of electrische ramen dus kan m'n auto makkelijk hebben.
Ben nu ook bezig met de oorzaak van m'n slechte bedrading maar toen wilde ik gewoon ff rijden.
Amperage is wel aan de lage kant maar heb geen stereo/ airco of electrische ramen dus kan m'n auto makkelijk hebben.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Re: dynamo
Hoeveel ampere is eigenlijk standaard en wat is wenselijk?
Eentje met een ingebouwde VR heeft mij voorkeur...
Eentje met een ingebouwde VR heeft mij voorkeur...
Re: dynamo
Welk amperage wenselijk is kan je uitrekenen. Hangt af van de uitrusting van je wagen: hoeveel gebruik je met alle verlichting aan, blower volopen, achterruit verwarming aan, stereo volopen, etc.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: dynamo
Ik begrijp dat 55-60 amp standaard is?Sjak Brak wrote:Welk amperage wenselijk is kan je uitrekenen. Hangt af van de uitrusting van je wagen: hoeveel gebruik je met alle verlichting aan, blower volopen, achterruit verwarming aan, stereo volopen, etc.
Re: dynamo
Ligt eraan wat voor wagen en uitrusting.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: dynamo
Het grootste probleem van de standaard Mopar dynamo's is dat ze stoppen met laden zodra de motor stationair draait met de koplampen aan bijvoorbeeld.
Als je dan ook nog in Drive staat met de remlichten erbij aan dan zakt de boordspanning behoorlijk in.
Je ontsteking vindt zo'n lage spanning ook vaak niet leuk.
Dan nog niet te spreken over de kachel-fan die vrijwel standaard op het laagste standje mee draait en al dan niet de ruitenwissers in dit landje.
Als je dan ook nog in Drive staat met de remlichten erbij aan dan zakt de boordspanning behoorlijk in.
Je ontsteking vindt zo'n lage spanning ook vaak niet leuk.
Dan nog niet te spreken over de kachel-fan die vrijwel standaard op het laagste standje mee draait en al dan niet de ruitenwissers in dit landje.
Re: dynamo
Ik gebruik een originele dynamo maar dan een 65 Ampere versie, al een hele verbetering ter opzichte van een 40(?) Ampere, wat volgens mij origineel is.
Moderne geluidsinstallatie met 6 speakers (nog geen sub), wissers aan, blower aan, lampen, en iets aan het opladen aan een 220 omvormer.. geen enkel probleem.
Nadeel is wel dat de laadstroom behoorlijk inkakt stationair met alles aan, zoals BBM al aangaf, een klein beetje gas bij geven is dan genoeg...
Moderne geluidsinstallatie met 6 speakers (nog geen sub), wissers aan, blower aan, lampen, en iets aan het opladen aan een 220 omvormer.. geen enkel probleem.
Nadeel is wel dat de laadstroom behoorlijk inkakt stationair met alles aan, zoals BBM al aangaf, een klein beetje gas bij geven is dan genoeg...
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
Re: dynamo
zit hier ook de regelaar bij in?moparton wrote:Ik heb een one wire van 100 amp erin. Super.
Re: dynamo
Heb ik dus last van; airco aan, remlicht aan, en de knipper aan. Kapt mijn radio er altijd mee, zonder airco geen probleem.BigBlockMopar wrote:Het grootste probleem van de standaard Mopar dynamo's is dat ze stoppen met laden zodra de motor stationair draait met de koplampen aan bijvoorbeeld.
Als je dan ook nog in Drive staat met de remlichten erbij aan dan zakt de boordspanning behoorlijk in.
Je ontsteking vindt zo'n lage spanning ook vaak niet leuk.
Dan nog niet te spreken over de kachel-fan die vrijwel standaard op het laagste standje mee draait en al dan niet de ruitenwissers in dit landje.
T&C '73
CdV '64
CdV '64
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: dynamo
Ieder beetje modernere dynamo kan makkelijk laadstroom leveren.
Dit is een Ford 3G dynamo uit een '90er Thunderbird ofzoiets.
Met 500 rpm, transmissie in Drive, koplampen en kachelfan aan, nog steeds boven de 13v laadspanning;
Dit is een Ford 3G dynamo uit een '90er Thunderbird ofzoiets.
Met 500 rpm, transmissie in Drive, koplampen en kachelfan aan, nog steeds boven de 13v laadspanning;
Re: dynamo
Zit hier een volt-regulator bij in, Herman?BigBlockMopar wrote:Dit is een Ford 3G dynamo uit een '90er Thunderbird ofzoiets. Met 500 rpm, transmissie in Drive, koplampen en kachelfan aan, nog steeds boven de 13v laadspanning;
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: dynamo
Ja. Dat gepruts met externe kastjes op een anderhalve meter afstand van je dynamo ben je vanaf.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: dynamo
Ik vond dit op internet, Alternator 101 :
http://www.autoshop101.com/trainmodules ... lt101.html
http://www.chargerr.com/Alternators/ALT.HTM
Dan weet je zo'n beetje hoe een moderne dynamo werkt en aangesloten moet worden.
Groeten, Remco
http://www.autoshop101.com/trainmodules ... lt101.html
http://www.chargerr.com/Alternators/ALT.HTM
Dan weet je zo'n beetje hoe een moderne dynamo werkt en aangesloten moet worden.
Groeten, Remco
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: dynamo
En hier de lijst waar de dynamo in zit:
94-96 Mustang 3.8 V-6
94-95 Mustang 5.0
94-96 Thunderbird 3.8 V-6 (non SC)
95-96 Windstar 3.0 V-6 (most are 3.8's)
93-96 E/F series Trucks/Vans 4.9 L6*
96 Sable 3.0 V-6
94-96 Cougar 3.8 V-6
En het bijbehorende aansluitschema:
Succes
Rene
94-96 Mustang 3.8 V-6
94-95 Mustang 5.0
94-96 Thunderbird 3.8 V-6 (non SC)
95-96 Windstar 3.0 V-6 (most are 3.8's)
93-96 E/F series Trucks/Vans 4.9 L6*
96 Sable 3.0 V-6
94-96 Cougar 3.8 V-6
En het bijbehorende aansluitschema:
Succes
Rene
Re: dynamo
130A handig als je onderweg nog wat moet lassen.
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Re: dynamo
Ook altijd in de gaten houden als je 100+A ipv 40-60 erinzet, dat je de volledige bedrading van laadcircuit vervangt en ook kabeldikte aanpast aan dubbele stroomsterkte
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: dynamo
Hoezo Sjak? Stroom wordt gevraagd van de accu/dynamo door de verbruikers. Kan goed zijn dat de dynamo nooit de 130A zal leveren.
Wel verstandig om je verlichting via relais te schakelen om je lichtschakelaar en je bedrading te ontlasten.
Gr
Rene
Wel verstandig om je verlichting via relais te schakelen om je lichtschakelaar en je bedrading te ontlasten.
Gr
Rene
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: dynamo
Voor elke 40 jaar oude auto geldt...
Helemaal natuurlijk als het verwachte Amperage beduidend hoger kan zijn dan standaard.
Punt.Sjak Brak wrote:... dat je de volledige bedrading van laadcircuit vervangt ...
Helemaal natuurlijk als het verwachte Amperage beduidend hoger kan zijn dan standaard.
Re: dynamo
Bv na lang doorstarten levert de dynamo meestal wel maximaal amperage. In de winter duurt dat meestal nog wat langer ivm ontwaseming, achterruitverwarming, verlichting, etc die je dan ook direct aanzet.78tradesman wrote:Hoezo Sjak? Stroom wordt gevraagd van de accu/dynamo door de verbruikers. Kan goed zijn dat de dynamo nooit de 130A zal leveren.
Los daarvan is de bedrading van hokken van 30-40+ jaar oud toch vaak al dubieus, wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt, en soms zelfs voor brandgevaar kan zorgen.
2 knaken aan kabel en kwartiertje werk kan je een hoop ellende besparen.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: dynamo
Moet de nieuwe draad van de dynamo naar de accu (startrelais) nog gezekerd worden? Ik ga nu een 78A dynamo plaatsen en heb een nieuwe kabel getrokken (3.2mm) nog zonder zekering.
Patrick Bakker
Re: dynamo
Af fabriek zit er de fusible link in de +-kabel geknoopt, maar een dikke zekering kan natuurlijk ook.
Hou wel de functie in gedachte, het is een brandbeveiliging, dus als die zekering klapt is er meestal iets goed mis, alleen zekering wisselen is dan geen oplossing voor t probleem
Hou wel de functie in gedachte, het is een brandbeveiliging, dus als die zekering klapt is er meestal iets goed mis, alleen zekering wisselen is dan geen oplossing voor t probleem
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: dynamo
Sjak haal je niet iets door elkaar? (of ik) De dynamo draait met het starten toch nooit zo snel dat hij het volledige amperage kan afgeven? De accu levert toch de startstroom niet de dynamo. Als de accu redelijk leeg is of er worden veel verbruikers aangesproken dan zal de dynamo als de motor loopt het benodigde amperage afgeven. Dacht ik.....
Gr
Rene
Gr
Rene