dynamo

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

dynamo

Post by Dickdale »

Stel ik wil af van een aparte volt regulator zoals hij origineel op het schutbord zit, welk merk/type dynamo moet ik dan nemen?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: dynamo

Post by BigBlockMopar »

Je kan 'one-wire' dynamo's kopen die hetzelfde eruitzien als een Mopar dynamo.
Daarnaast kan je ook voor een nieuwere/modernere dynamo kiezen die vaak een ingebouwde VR hebben en daarnaast al veel meer Ampere kunnen leveren dan de standaard Mopar voltmakers.
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: dynamo

Post by Crash »

Ik heb een 1 wire gekocht van tuff stuff ivm ik al problemen had met m'n bedrading en dit was zeer makkelijk aan te sluiten en kon een hoop zooi achterlaten.
Ben nu ook bezig met de oorzaak van m'n slechte bedrading maar toen wilde ik gewoon ff rijden.

Amperage is wel aan de lage kant maar heb geen stereo/ airco of electrische ramen dus kan m'n auto makkelijk hebben.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: dynamo

Post by Dickdale »

Hoeveel ampere is eigenlijk standaard en wat is wenselijk?

Eentje met een ingebouwde VR heeft mij voorkeur...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: dynamo

Post by Sjak Brak »

Welk amperage wenselijk is kan je uitrekenen. Hangt af van de uitrusting van je wagen: hoeveel gebruik je met alle verlichting aan, blower volopen, achterruit verwarming aan, stereo volopen, etc.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: dynamo

Post by Dickdale »

Sjak Brak wrote:Welk amperage wenselijk is kan je uitrekenen. Hangt af van de uitrusting van je wagen: hoeveel gebruik je met alle verlichting aan, blower volopen, achterruit verwarming aan, stereo volopen, etc.
Ik begrijp dat 55-60 amp standaard is?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: dynamo

Post by Sjak Brak »

Ligt eraan wat voor wagen en uitrusting.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: dynamo

Post by BigBlockMopar »

Het grootste probleem van de standaard Mopar dynamo's is dat ze stoppen met laden zodra de motor stationair draait met de koplampen aan bijvoorbeeld.

Als je dan ook nog in Drive staat met de remlichten erbij aan dan zakt de boordspanning behoorlijk in.
Je ontsteking vindt zo'n lage spanning ook vaak niet leuk.

Dan nog niet te spreken over de kachel-fan die vrijwel standaard op het laagste standje mee draait en al dan niet de ruitenwissers in dit landje.
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: dynamo

Post by MoparJW »

Ik gebruik een originele dynamo maar dan een 65 Ampere versie, al een hele verbetering ter opzichte van een 40(?) Ampere, wat volgens mij origineel is.

Moderne geluidsinstallatie met 6 speakers (nog geen sub), wissers aan, blower aan, lampen, en iets aan het opladen aan een 220 omvormer.. geen enkel probleem.

Nadeel is wel dat de laadstroom behoorlijk inkakt stationair met alles aan, zoals BBM al aangaf, een klein beetje gas bij geven is dan genoeg...
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: dynamo

Post by moparton »

Ik heb een one wire van 100 amp erin. Super.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: dynamo

Post by Dickdale »

moparton wrote:Ik heb een one wire van 100 amp erin. Super.
zit hier ook de regelaar bij in?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Rara
Posts: 32
Joined: 17 Dec 2010, 20:59

Re: dynamo

Post by Rara »

BigBlockMopar wrote:Het grootste probleem van de standaard Mopar dynamo's is dat ze stoppen met laden zodra de motor stationair draait met de koplampen aan bijvoorbeeld.

Als je dan ook nog in Drive staat met de remlichten erbij aan dan zakt de boordspanning behoorlijk in.
Je ontsteking vindt zo'n lage spanning ook vaak niet leuk.

Dan nog niet te spreken over de kachel-fan die vrijwel standaard op het laagste standje mee draait en al dan niet de ruitenwissers in dit landje.
Heb ik dus last van; airco aan, remlicht aan, en de knipper aan. Kapt mijn radio er altijd mee, zonder airco geen probleem.
T&C '73
CdV '64
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: dynamo

Post by BigBlockMopar »

Ieder beetje modernere dynamo kan makkelijk laadstroom leveren.
Dit is een Ford 3G dynamo uit een '90er Thunderbird ofzoiets.

Met 500 rpm, transmissie in Drive, koplampen en kachelfan aan, nog steeds boven de 13v laadspanning;

Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: dynamo

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:Dit is een Ford 3G dynamo uit een '90er Thunderbird ofzoiets. Met 500 rpm, transmissie in Drive, koplampen en kachelfan aan, nog steeds boven de 13v laadspanning;
Zit hier een volt-regulator bij in, Herman?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: dynamo

Post by BigBlockMopar »

Ja. Dat gepruts met externe kastjes op een anderhalve meter afstand van je dynamo ben je vanaf.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: dynamo

Post by Bean Bandit »

Ik vond dit op internet, Alternator 101 :

http://www.autoshop101.com/trainmodules ... lt101.html
http://www.chargerr.com/Alternators/ALT.HTM

Dan weet je zo'n beetje hoe een moderne dynamo werkt en aangesloten moet worden.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
78tradesman
Posts: 212
Joined: 21 Aug 2011, 20:46

Re: dynamo

Post by 78tradesman »

En hier de lijst waar de dynamo in zit:

94-96 Mustang 3.8 V-6
94-95 Mustang 5.0
94-96 Thunderbird 3.8 V-6 (non SC)
95-96 Windstar 3.0 V-6 (most are 3.8's)
93-96 E/F series Trucks/Vans 4.9 L6*
96 Sable 3.0 V-6
94-96 Cougar 3.8 V-6

En het bijbehorende aansluitschema:

Image

Succes
Rene
User avatar
Dots
Posts: 55
Joined: 19 Jun 2012, 06:44

Re: dynamo

Post by Dots »

130A handig als je onderweg nog wat moet lassen. :lol:
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: dynamo

Post by Sjak Brak »

Ook altijd in de gaten houden als je 100+A ipv 40-60 erinzet, dat je de volledige bedrading van laadcircuit vervangt en ook kabeldikte aanpast aan dubbele stroomsterkte :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
78tradesman
Posts: 212
Joined: 21 Aug 2011, 20:46

Re: dynamo

Post by 78tradesman »

Hoezo Sjak? Stroom wordt gevraagd van de accu/dynamo door de verbruikers. Kan goed zijn dat de dynamo nooit de 130A zal leveren.
Wel verstandig om je verlichting via relais te schakelen om je lichtschakelaar en je bedrading te ontlasten.

Gr
Rene
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: dynamo

Post by BigBlockMopar »

Voor elke 40 jaar oude auto geldt...
Sjak Brak wrote:... dat je de volledige bedrading van laadcircuit vervangt ...
Punt. :)

Helemaal natuurlijk als het verwachte Amperage beduidend hoger kan zijn dan standaard.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: dynamo

Post by Sjak Brak »

78tradesman wrote:Hoezo Sjak? Stroom wordt gevraagd van de accu/dynamo door de verbruikers. Kan goed zijn dat de dynamo nooit de 130A zal leveren.
Bv na lang doorstarten levert de dynamo meestal wel maximaal amperage. In de winter duurt dat meestal nog wat langer ivm ontwaseming, achterruitverwarming, verlichting, etc die je dan ook direct aanzet.

Los daarvan is de bedrading van hokken van 30-40+ jaar oud toch vaak al dubieus, wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt, en soms zelfs voor brandgevaar kan zorgen.

2 knaken aan kabel en kwartiertje werk kan je een hoop ellende besparen.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
340cuda
Posts: 556
Joined: 08 Jun 2007, 22:43
Location: Wognum

Re: dynamo

Post by 340cuda »

Moet de nieuwe draad van de dynamo naar de accu (startrelais) nog gezekerd worden? Ik ga nu een 78A dynamo plaatsen en heb een nieuwe kabel getrokken (3.2mm) nog zonder zekering.
Patrick Bakker
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: dynamo

Post by Sjak Brak »

Af fabriek zit er de fusible link in de +-kabel geknoopt, maar een dikke zekering kan natuurlijk ook.

Hou wel de functie in gedachte, het is een brandbeveiliging, dus als die zekering klapt is er meestal iets goed mis, alleen zekering wisselen is dan geen oplossing voor t probleem :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
78tradesman
Posts: 212
Joined: 21 Aug 2011, 20:46

Re: dynamo

Post by 78tradesman »

Sjak haal je niet iets door elkaar? (of ik) De dynamo draait met het starten toch nooit zo snel dat hij het volledige amperage kan afgeven? De accu levert toch de startstroom niet de dynamo. Als de accu redelijk leeg is of er worden veel verbruikers aangesproken dan zal de dynamo als de motor loopt het benodigde amperage afgeven. Dacht ik.....

Gr
Rene
Post Reply