knallende 383
knallende 383
hoi,bij deze,kan iemand me adviseren hoe het komt dat bij verhoging van het toerental hij begint te ploffen in de uitlaat.
zit nog al een snelle nokkenas in,type onbekent,zit zelf te denken aan te slappe klepveren,ontsteking al diverse malen uitgewisseld,2x bougies vernieuwt,2x carburateur verwisseld,pakkingen vernieuwt,mischien kromme koppen,brandstofpomp
uitgewisseld,dacht misschien te arm,niets verandert,radeloos!
zit nog al een snelle nokkenas in,type onbekent,zit zelf te denken aan te slappe klepveren,ontsteking al diverse malen uitgewisseld,2x bougies vernieuwt,2x carburateur verwisseld,pakkingen vernieuwt,mischien kromme koppen,brandstofpomp
uitgewisseld,dacht misschien te arm,niets verandert,radeloos!
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: knallende 383
Ik zie het er niet expliciet bij staan, maar heb je de ontsteking al eens GOED afgesteld? Inclusief de vervroeging etc..
Ik lees alleen ontsteking vervangen.
Groeten, Remco
Ik lees alleen ontsteking vervangen.
Groeten, Remco
Re: knallende 383
alles is door een kenner afgestelt en diverse malen door gepraat met hans van sixpack,een haperende draadboom zou
eventueel ook een bijdrage kunnen zijn,maar hoe warmer hij wordt hoe meer knallen
eventueel ook een bijdrage kunnen zijn,maar hoe warmer hij wordt hoe meer knallen
Re: knallende 383
Doet ie dit alleen onbelast (bv in zn vrij), bij gas loslaten onder het rijden, of juist als je optrekt?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: knallende 383
hij heeft het zowel belast als onbelast bij toename van het toerental,compressie getest,was okee.
om de kabelboom uit te sluiten,misschien ontsteking rechtstreeks op accu aansluiten,bij geen resultaat de
standaard nokkenas terug plaatsen om de eventuele zwevende kleppen te voorkomen.stationair stampt ie erover
om de kabelboom uit te sluiten,misschien ontsteking rechtstreeks op accu aansluiten,bij geen resultaat de
standaard nokkenas terug plaatsen om de eventuele zwevende kleppen te voorkomen.stationair stampt ie erover
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: knallende 383
Mogelijke oorzaken;
- Te rijk mengsel.
- Te late ontsteking.
- Lekkende uitlaatklepzetel(s).
- Lekkende uitlaatpakking.
- Verkeerde bougies.
- Te rijk mengsel.
- Te late ontsteking.
- Lekkende uitlaatklepzetel(s).
- Lekkende uitlaatpakking.
- Verkeerde bougies.
Re: knallende 383
als die het boven de 5000 rpm heb zou dat kunnenjoparbenz wrote:hoi.
,zit zelf te denken aan te slappe klepveren,
maar ik vermoed dat die het al heeft bij lager toerental.
Ik werk met plezier.
Re: knallende 383
Ik heb ook al het een en ander geprobeerd bij deze 383.
Het onderblok is voor mij van onbekende afkomst dat zat al in elkaar. Dus de nokkenas is een ???
De motor is daarna helemaal opgebouwd met punten ontsteking en standaard koppen met zwaardere klepveren.
Na het inbouwen begon het ploffen in de uitlaat/carb.
Daarna uitgewisseld zijn de ontsteking compleet met alles er op en aan voor een elektroniche. (natuurlijk alles afgesteld en 6x de volgorde van de kabels bekeken. Dat hielp niets .
Compressie gemeten en die is op alle 8 cil goed.
Daarna de carburator vervangen voor een andere edelbrock die het goed doet op een andere auto. Geen verschil.
Inlaat Manifold gedemonteerd en nieuwe pakkingen gemonteerd (misschien vacuum lek). Geen verschil.
Lifters vervangen. geen verschil
Het komt duidelijk uit de rechter cilinderbank en volgens mij is het cilinder 6 die het probleem is.
Dus daarna de rechter cilinderkop uitgewisseld voor een andere. Geen verschil.
Trek je de bougie kabel van cil 6 (zou ook 4 kunnen zijn het is alweer een tijdje geleden dat ik er wat aan heb gedaan) Dan is het ploffen weg.
Als iemand een idee heeft horen we dat graag.
Het onderblok is voor mij van onbekende afkomst dat zat al in elkaar. Dus de nokkenas is een ???
De motor is daarna helemaal opgebouwd met punten ontsteking en standaard koppen met zwaardere klepveren.
Na het inbouwen begon het ploffen in de uitlaat/carb.
Daarna uitgewisseld zijn de ontsteking compleet met alles er op en aan voor een elektroniche. (natuurlijk alles afgesteld en 6x de volgorde van de kabels bekeken. Dat hielp niets .
Compressie gemeten en die is op alle 8 cil goed.
Daarna de carburator vervangen voor een andere edelbrock die het goed doet op een andere auto. Geen verschil.
Inlaat Manifold gedemonteerd en nieuwe pakkingen gemonteerd (misschien vacuum lek). Geen verschil.
Lifters vervangen. geen verschil
Het komt duidelijk uit de rechter cilinderbank en volgens mij is het cilinder 6 die het probleem is.
Dus daarna de rechter cilinderkop uitgewisseld voor een andere. Geen verschil.
Trek je de bougie kabel van cil 6 (zou ook 4 kunnen zijn het is alweer een tijdje geleden dat ik er wat aan heb gedaan) Dan is het ploffen weg.
Als iemand een idee heeft horen we dat graag.
Re: knallende 383
vanmorgen onsteking rechtstreeks op accu aangesloten,geen enkel verschil,dus draadboom lijkt okee.
daarna nog bobine van mijn andere coronet uitgewisseld ook geen effect,ontstekings modules zijn ook
al uitgewisseld.daarna ontsteking wat vervroegt en wat verlaat ,werd alleen maar beroerder,dus die staat wel redelijk.
lijkt mij dat we het toch in de koppen moeten zoeken
daarna nog bobine van mijn andere coronet uitgewisseld ook geen effect,ontstekings modules zijn ook
al uitgewisseld.daarna ontsteking wat vervroegt en wat verlaat ,werd alleen maar beroerder,dus die staat wel redelijk.
lijkt mij dat we het toch in de koppen moeten zoeken
Re: knallende 383
boek nog geen vooruitgang,heb nu de verdeelkap met kabels van de andere coronet gepakt,gemonteerd en gestart.
geen verschil,heb de bobine,balast resistor en verdeelkap met kabels weer terug geplaatst op de ander.gestart en
kom er achter dat deze nu ook staat te knallen,terwijl voor de uitwisseling alles nog goed was.Komt voor mij over
of bij de superbee de spanning verkeert is,meet met motor uit 12,6 volt.Kan de dynamo de ontsteking beinvloeden
en wel zodanig dat de bobine ervan stuk gaat?
geen verschil,heb de bobine,balast resistor en verdeelkap met kabels weer terug geplaatst op de ander.gestart en
kom er achter dat deze nu ook staat te knallen,terwijl voor de uitwisseling alles nog goed was.Komt voor mij over
of bij de superbee de spanning verkeert is,meet met motor uit 12,6 volt.Kan de dynamo de ontsteking beinvloeden
en wel zodanig dat de bobine ervan stuk gaat?
Re: knallende 383
Volgens mij is er een nok verdwenen van je nokkie stokkie op 6 , controleer de lift maar eens . Je zal de eerste niet zijn
Enige nuance in dit bericht : Als de nieuwe nokkenas is ingelopen afwijkend van de voorgeschreven procedure van de fabrikant , kunnen er zomaar een aantal nokken verdwenen zijn . m.i. is dit het euvel
Wum.
Enige nuance in dit bericht : Als de nieuwe nokkenas is ingelopen afwijkend van de voorgeschreven procedure van de fabrikant , kunnen er zomaar een aantal nokken verdwenen zijn . m.i. is dit het euvel
Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Re: knallende 383
vandaag een tijdje aan het stoeien geweest met de Coronet.
Met koude motor loopt hij op zich nog redelijk dus gelijk met een temp. meter alle headerpijpen gecontroleerd.
cilinder 4 en 6 deden totaal niks,er zit ook pittig temp. verschil op cilinder 1 en 7 ten opzichte van de rest
klepdeksel verwijderd en gestart zonder ontsteking,de tuimelaars gaan gewoon netjes op en neer net als 2 en 8,geen visueel verschil zichtbaar.
Alle bougies verwijderd, 4 en 6 waren zeiknat van de benzine,dus nu verzopen maar meerdere bougies waren vetgeslagen.
Compressie gemeten van 4 en 6 allebei 9 bar.
Het enige wat mij nu opviel dat het klepoverlap al bij ruim 15 graden voor tdc is,klopt dit?????
Ik heb geen specs van de nokkenas!
Het lijkt of de motor een slechte verbranding heeft waardoor hij snel verzuipt.
Met koude motor loopt hij op zich nog redelijk dus gelijk met een temp. meter alle headerpijpen gecontroleerd.
cilinder 4 en 6 deden totaal niks,er zit ook pittig temp. verschil op cilinder 1 en 7 ten opzichte van de rest
klepdeksel verwijderd en gestart zonder ontsteking,de tuimelaars gaan gewoon netjes op en neer net als 2 en 8,geen visueel verschil zichtbaar.
Alle bougies verwijderd, 4 en 6 waren zeiknat van de benzine,dus nu verzopen maar meerdere bougies waren vetgeslagen.
Compressie gemeten van 4 en 6 allebei 9 bar.
Het enige wat mij nu opviel dat het klepoverlap al bij ruim 15 graden voor tdc is,klopt dit?????
Ik heb geen specs van de nokkenas!
Het lijkt of de motor een slechte verbranding heeft waardoor hij snel verzuipt.
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
Re: knallende 383
@ Mr Bean , ben je bij joparbenz langs geweest , of zit je in het verkeerde topic ,of heb je dezelfde problemen ? I
k snap het ff niet
k snap het ff niet
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Re: knallende 383
Ik ben langs geweest en dit zijn mijn bevindingen
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: knallende 383
Beetje snelle nokkenas heeft het openingstijdstip van de inlaatklep op ong. 30° BTDC zitten en sluitingstijdstip van de uitlaatklep op ong. 30°ATDC. Je kan met een meetklokje op de intake tuimelaar van cyl#1 kijken wanneer de klep open begint te gaan op het eind van de uitlaatslag en waar het TDC merktekentje op de demper dan zit in relatie tot dat punt. Overlap op 15° BTDC kan je dus hebben, maar het gaat erom in hoeverre de overlap periode is gefaseerd t.o.v. TDC. Als de inlaatklep opengaat bij 20° TDC dan zal de uitlaatklep dichtgaan bij 40°ATDC en de nokkenas er 'te laat' inzitten. Andersom kan ook. In beide gevallen zul je zien dat beide kleppen bij 15°BTDC al open staan. Als je geen specs van de nokkenas hebt, dan kan je nu alleen kwalitatief kijken of er een noemenswaardige afwijking zit in de kleptiming t.o.v. het TDC merkteken op de demper. Maar je blok hoeft er iig niet helemaal voor uit elkaar.
SuperFly TNT
SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Re: knallende 383
Hoeveel graden verschil maakt 1 tand verkeerd op de nokkenas?
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
-
- Posts: 830
- Joined: 10 Jun 2007, 21:20
- Location: ede
- Contact:
Re: knallende 383
tanden tellen en delen door 360 graden?! iemand meet een oud tandwiel in de schuur die kan kijken?
ben wel nieuwsgierig wat het is....
ben wel nieuwsgierig wat het is....
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
-
- Posts: 836
- Joined: 14 Jun 2007, 22:27
Re: knallende 383
gewoon distributiedeksel eraf halen en kijken of ie op tijd staat is de manier om rare problemen op te lossen.
Re: knallende 383
JW heeft deze nokkenas er in gestoken , misschien dat hij wat meer weet .
gr Rob
gr Rob
dodge coronet superbee
Re: knallende 383
Ik had JW al een PM gestuurd,en reactie gehad
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
Re: knallende 383
Als ik het goed begrijp zit de overlap altijd evenredig verdeelt over tdc?
Dan kan ik morgen dus de nokkenas overlap uitmeten door de openingstijd in graden van de inlaatklep en sluitingstijd van uitlaatklep t.o.v krukas te meten.
ben benieuwd wat de uitkomst is.
Ik heb begrepen dat er een nokkenas inzit met 244 graden duration. @050 lift
Dan kan ik morgen dus de nokkenas overlap uitmeten door de openingstijd in graden van de inlaatklep en sluitingstijd van uitlaatklep t.o.v krukas te meten.
ben benieuwd wat de uitkomst is.
Ik heb begrepen dat er een nokkenas inzit met 244 graden duration. @050 lift
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...