Misfire??

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Misfire??

Post by valiant318 »

ik heb vanochtend mijn edelbrock carb 500cfm (stationair) afgesteld om vervolgens de elektronische ontsteking af te stellen.
(de vacuum van carb en ontsteking los gekoppeld, anders loopt hij niet stationair+ heb begrepen dat het eerst zo moet)

Maar toen, ik hing de stroboscoop aan cilinder 1 en scheen op de timing tag, wat me opviel is dat de lamp soms 3 a 4 keer flits en dan weer ff niet, dan weer paar flitsen (geen continuïteit) dit lijkt mijn een misfire, hierbij is het toerental gelijk gebleven!

De auto staat nu zon 3 jaar in de garage en ben de puntjes op de i aan het zetten, heb wel de oude bougiekabels erop zitten (waar hij goed mee liep), verder is alles nieuw
ik heb een proform vac advance ontsteking en heb een HEI module er tussen.

Weet iemand waar ik moet gaan kijken.
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Misfire??

Post by BigBlockMopar »

Dat ligt vaak altijd aan de klem van de ontstekingslamp die om de bougiekabel zit.
Als deze niet goed zit of teveel storing van andere naastliggende kabels heeft dan wil dit nogal eens voorkomen.
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Misfire??

Post by valiant318 »

oke dankjewel, ik zal eens proberen om maximale afstand te bewaren ivm inductie.
strobo lamp is trouwens van Hella.
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Misfire??

Post by Sjak Brak »

Heb je vacuum-aansluiting aan de carb wel afgedopt nadat je deze hebt losgekoppeld?

Als je ontsteking gesteld is en alles weer aangesloten, dan kan je waarschijnlijk ook de afstelling van je carb nog eens nalopen, (want die is nu nog gebaseerd op niet-afgesteld ontsteking)

Als er echt zo vaak een "misfire" is, dan zou je moeten merken dat de motor niet mooi rond loopt.

Bougiekabels is ook makkelijk te controleren of deze nog goed zijn: met lopende motor (in het donker) met een plantenspuit water vernevelen onder de kap. Zie je niks bijzonders, dan zijn de kabels goed. Als je mooie lichtshow krijgt, dan zijn kabels klaar voor de prullenbak.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Misfire??

Post by ARLI »

zit er oude benzine in?

bp ultimate tanken en dan weer proberen.
Ik werk met plezier.
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Misfire??

Post by valiant318 »

Nogmaals strobo er aan gehangen, nu met max afstand tussen andere bougiekabels, maar helaas nog niet goed
we hebben 3 bougiekabels doorgemeten en we zagen waardes tussen de 8 en 9 KOhm?
multimeter piept ook niet met de doorschakeltest?(met een normaal audiokabeltje wel)
hij loopt opzich wel lekker, reageerd goed op gasgeven(valt niet uit), met hoge toeren backfired hij(zonder dempers)(had mijn peugeot 406 coupe 3.0 v6 ook)

@ sjak: nee de vacuum zijn niet afgedopt, maar dan zou de strobo toch niet zo vaak moeten flitsen, ik zal jouw test doen met planten spuit.

@arli: deze benzine (98 ongelood) staat er inderdaad al wel even, zo'n 2 a 3 maanden. maar dit kan dan ook niet het probleem zijn van de multi flitsende strobolamp
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Misfire??

Post by MoparJW »

Ik heb dit ook, na het schoonmaken van alle contactjes van de verdeler werd het beter, maar het bleef wat onregelmatig.

Op moparts.com las ik dat dit veroorzaakt kan worden door axiale speling van de verdeleras.
Deze moet je shimmen naar de fabriekswaarde, dat moet ik nog doen want bij mijn verdeler is de speling idd veel te groot.
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Misfire??

Post by challenger72 »

het is slim om ook even te kijken of er ook een pijltje op de bougiekabelklem staat,zo ja pijltje richting bougie
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Misfire??

Post by Sjak Brak »

valiant318 wrote:@ sjak: nee de vacuum zijn niet afgedopt
Zou dat wel doen, anders ben je alles met valse lucht aan het doen, loopt de motor ook beroerder van.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Misfire??

Post by valiant318 »

@moparJW: deze ontsteking is nieuw, heb daar niks aan verandert.

@challenger72: daar zal ik morgen eens naar kijken, maar ik denk zelf dat het ook niks verandert, want het blijft gewoon een kabel.

@sjak: deze zal ik morgen eens afdoppen.

morgen eerst mijn flowmaster 40 serie demper monteren, heb al een klacht gehad van een overbuurman, "hij kon niet genieten van zijn klassieke muziek". hahah en nee, ik woon niet in een chique buurt, maar gewoon een volksbuurtje(in de buurt van Roy Donders :P ).


hier een filmpje, kabelboom moet nog verfraaid worden


http://youtu.be/KCZPUK0piso
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Misfire??

Post by TheDeputy »

Gezien je filmpje en je antwoorden zou ik je toch willen adviseren nog eens goed te gaan lezen hoe en wat je allemaal moet afstellen.
Even een snelle handleiding;
-stel eerst je ontsteking af. ongeveer 34 graden voorontsteking bij 2500 rpm met de vacuum op de verdeler afgedopt (op het inlaatspruitstuk natuurlijk ook anders trek je valse lucht). Controleer of het BDP op je balancer ook het echte BDP van de motor is.
-stationair moet dat overeen komen met ongeveer 15 graden. De motor moet in ieder geval goed starten/aanslaan en een goed vacuum hebben.
-max vervroeging inclusief vacuum is ongeveer 55 graden, maar bij pingelen moet je je vacuum vervroeging beperken.
-stel vervolgens je carb stationair af. De fast idle stel schroef mag de throttle blades maar heel weinig openen zodat deze niet in het deellast gebied staat.
Stel het toerental af mbv de fast idle schroef, de mengselschroeven en een vacuum meter waarbij je het hoogste vacuum probeert te bereiken bij een vooraf gesteld toerental (bijv. 600 rpm) met de fast idle schroef zo ver mogelijk uit en de mengselschroeven zo ver mogelijk in.
Begrijp je dit niet probeer dan eerst zoveel mogelijk te lezen en te experimenteren.

Succes,

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Misfire??

Post by valiant318 »

bedankt man.
hier ga ik morgen mee aan de gang.
ik kan je zo al zeggen dat de motor met choke goed start.
maar ik vind het wel klote dat er zo weinig "kijk" ruimte is bij de timing tag, je moet echt goed kijken.
maar dat gaat goed komen, de motivatie is er ;)
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Misfire??

Post by Sjak Brak »

valiant318 wrote: maar ik vind het wel klote dat er zo weinig "kijk" ruimte is bij de timing tag, je moet echt goed kijken.
Heb je een lamp waarop je de voorontsteking op de display kan lezen, of een lamp die alleen maar flitst?

Even in aanvulling op Toon zn verhaal: Begin met uitsluiten van vacuumlek / valse lucht. Pas als je dat hebt gedaan kan je gaan afstellen.

Verder kleine opmerking mbt pingelen: dit kan diverse oorzaken hebben, ligt eraan wanneer/hoe dit ontstaat.

En verder inderdaad ook kwestie van beetje uitproberen en rijden. Noteer iedere keer wat je verandert, zodat je het kan terugdraaien als het niet goed werkt.

Een algemene stelregel bij stationair afstellen is, als je toerental toeneemt door hetgene je doet, dan werk je de goede kant op, neemt je toerental af, dan werk je de verkeerde kant op. In principe moet een redelijk standaard V8 (bij warme motor) netjes stationair draaien bij pak m beet 6-700rpm. Als dat niet wil lukken, dan is er iets niet goed, vaak veel te rijk mengsel of bv valse lucht, of voorontsteking ver zoek.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Misfire??

Post by valiant318 »

Nee ik heb alleen een flitsende lamp.
Oke bedankt voor de aanvulling
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Misfire??

Post by Sjak Brak »

OK met een lamp die alleen flitst kan het wat lastiger zijn inderdaad, zeker als je bv 34 graden moet meten. Anders moet je eens kijken of er iemand in de buurt is met een verstelbare lamp, dat werkt echt een heel stuk makkelijker, zeker als die ook toerenteller in de display heeft.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Misfire??

Post by valiant318 »

Ja ik zal eens rondvragen. Want inderdaad je ziet het nauwelijks
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
Post Reply