Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
ik heb dus een 318 4bbl uit 1978 in mijn 69 valiant liggen.
nu kwam ik de vacuum amplifier tegen die origineel op mijn blok zat samen met de lean burn systeem.
ik heb het lean burn systeem eraf gegooid, zo heb ik de thermoquad vervangen door een edel 500cfm en een proform electronische ontsteking erin gezet.
ook heb ik de EGR afgekoppeld, want dit scheelt toch enkele pktjes (toch??)
Nu lees ik op het net dat de vacuum amplifier de EGR regelt, maar doet dit ding nog meer vacuum voor andere componenten regelen? of kan ik de amplifier eraf laten
Bvd,
bjorn
nu kwam ik de vacuum amplifier tegen die origineel op mijn blok zat samen met de lean burn systeem.
ik heb het lean burn systeem eraf gegooid, zo heb ik de thermoquad vervangen door een edel 500cfm en een proform electronische ontsteking erin gezet.
ook heb ik de EGR afgekoppeld, want dit scheelt toch enkele pktjes (toch??)
Nu lees ik op het net dat de vacuum amplifier de EGR regelt, maar doet dit ding nog meer vacuum voor andere componenten regelen? of kan ik de amplifier eraf laten
Bvd,
bjorn
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Een goed werkende EGR zorgt voor beter lopende motor, maar op leeftijd is zon klep eerder een storingsbron.valiant318 wrote:ook heb ik de EGR afgekoppeld, want dit scheelt toch enkele pktjes (toch??)
Wat voor vacuumgestuurde componenten zitten er op je wagen? Als je geen Autotemp-II hebt zal dat toch wel meevallen?valiant318 wrote:Nu lees ik op het net dat de vacuum amplifier de EGR regelt, maar doet dit ding nog meer vacuum voor andere componenten regelen? of kan ik de amplifier eraf laten
Volgens mij is die "amplifier" niet meer dan een vaatje met onderdruk toch?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
ik dacht misschien voor de hoofdremcilinder? ik heb ook een vacuum advanced ontsteking.
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Je bedoelt de rembooster neem ik aan? Die zit normaal gezien direct op de intake aangesloten. Als je een nokkenas hebt met zeer laag vacuum, dan heb je wellicht een electrische vacuumpomp (ipv intake vacuum) nodig voor je booster.
Normale ontsteking gaat uit van intake-vacuum of vacuum vlak boven je kleppen (ported vacuum) en heeft dus zeker geen buffer nodig.
Normale ontsteking gaat uit van intake-vacuum of vacuum vlak boven je kleppen (ported vacuum) en heeft dus zeker geen buffer nodig.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
ja sorry ik bedoelde rembooster.
maar dan laat ik hem eraf, heb standaard 318 4bbl, dus geen andere nokkenassen o.i.d.
dan laat ik de rembooster op het vacuum"boompje" op de intake net als de onsteking.
bedankt voor de snelle reactie. topic kan dicht
maar dan laat ik hem eraf, heb standaard 318 4bbl, dus geen andere nokkenassen o.i.d.
dan laat ik de rembooster op het vacuum"boompje" op de intake net als de onsteking.
bedankt voor de snelle reactie. topic kan dicht
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Ontsteking werkt in sommige gevallen beter als je m op ported vacuum hebt, maar dat is een heel andere discussie, en dat is ook makkelijk uit te proberen
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
oke maar ik heb hem nu op de intake vacuum, wat is ported dan
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Vacuumpoortje dat net boven de gaskleppen van je carb zit. Maar niet iedereen is erover eens wat beter is, gaat te ver om hierover uit te wijden in deze topic.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
oke is goed, maar toch bedankt voor de tip.
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Maar je kan altijd ff zoeken op "ported vacuum vs manifold vacuum", kom je best verhitte discussies tegen op carfora over heel de wereld
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
haha, ik wil eerst de motor fatsoenlijk laten draaien en dan pas "tunen".
sjak heb jij misschien een afbeelding van de senoren van een 318 uit 78 , ik heb 2 sensoren waar ik niet van weet waar het van is.
watertemp heb ik al aangesloten
sjak heb jij misschien een afbeelding van de senoren van een 318 uit 78 , ik heb 2 sensoren waar ik niet van weet waar het van is.
watertemp heb ik al aangesloten
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Plaats eens een foto. Vermoedelijk oliedruksensoren, 1 voor metertje en 1 voor idiot light.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
rechts watertemp en links?
rechts waar de kabelschoen opzit, weet niet waarvan
ik denk de oil switch??
het heeft even geduurd,moest fotos maken en aanmelden bij imageshack :p
rechts waar de kabelschoen opzit, weet niet waarvan
ik denk de oil switch??
het heeft even geduurd,moest fotos maken en aanmelden bij imageshack :p
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Foto's kan je gewoon direct naar het forum uploaden
1e foto - links is Temp. Rechts kan ook als temp gebruikt worden.
3e foto is oliedruk.
1e foto - links is Temp. Rechts kan ook als temp gebruikt worden.
3e foto is oliedruk.
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
ik had ze nog niet op het net staan, alleen op pc.
maar ik wil een oliedrukmeter en temp(ook brandstofdrukmeter) onder dashboard bouwen.
dus kan ik dan daar vanaf halen. dus 2de foto weet je niet waar die van is?
toch bedankt voor je reactie
maar ik wil een oliedrukmeter en temp(ook brandstofdrukmeter) onder dashboard bouwen.
dus kan ik dan daar vanaf halen. dus 2de foto weet je niet waar die van is?
toch bedankt voor je reactie
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
- seabass350
- Posts: 96
- Joined: 06 Nov 2010, 16:22
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Inlaattemperatuur of vacuumsensor voor je lean burn systeem ? ( 2e foto)
Plymouth Valiant ´73
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Dat inlaatspruitstuk is niet origineel, volgens mij. Lijkt op een aluminium aftermarket. Een Edelbrock Performer oid. Of is het gietijzeren OEM inlaatspruitstuk alumium kleurig geverft/gespoten?
Maar het is wel raden wat je precies bedoelt op de tweede foto. De bout links van de vacuumpot, is gewoon een bout met een kabelschoen eronder lijkt het. Met deze bout samen met degene die een 10 - 12 cm naar rechts zit, net onder de vacuumslang, hoort een beugel tussen. Op deze beugel zit, bij het OEM inlaatspruitstuk, de bobine vast geschroeft.
=================================
Zo, even voor de duidelijkheid. Een foto van een Edelbrock Performer alu intake op een 318cui.
A. Is het gat voor de oliedruk sensor/drukschakelaar
B. Watertemperatuur sensor en vier afgedopte gaten waar ook een sensor of slangaansluiting geplaatst kan worden.
C. Vacuum aansluitingen. Voor je rembooster of interieurvacuum
D. Bevestigingsgaten voor OEM beugels tbv o.a. de airco
E. plek voor een onderdeel van de carburateur, ik denk een automatische choke oid.
==================================
Omdat er op een OEM small block maar een (1) gat zit waar je de oliedruk kan meten en je soms twee sensoren wilt aansluiten, zonder een tweede gat te moeten boren in je blok Heb ik het volgende bij mijn small block gedaan:
Werkt uitstekend. Die dikke cilinder is een oliedruksensor voor een drukmeter. De andere, met het rode stekkertje, is de oliedrukschakelaar, voor het zgn idiot light.
Alles 1/8" NPT. T-stukje kon ik gewoon bij Tyra kopen. Andere spul, de female en male koppelstukjes + het 45 graden stuk komen bij Rockauto vandaan.
Groeten, Remco
Maar het is wel raden wat je precies bedoelt op de tweede foto. De bout links van de vacuumpot, is gewoon een bout met een kabelschoen eronder lijkt het. Met deze bout samen met degene die een 10 - 12 cm naar rechts zit, net onder de vacuumslang, hoort een beugel tussen. Op deze beugel zit, bij het OEM inlaatspruitstuk, de bobine vast geschroeft.
=================================
Zo, even voor de duidelijkheid. Een foto van een Edelbrock Performer alu intake op een 318cui.
A. Is het gat voor de oliedruk sensor/drukschakelaar
B. Watertemperatuur sensor en vier afgedopte gaten waar ook een sensor of slangaansluiting geplaatst kan worden.
C. Vacuum aansluitingen. Voor je rembooster of interieurvacuum
D. Bevestigingsgaten voor OEM beugels tbv o.a. de airco
E. plek voor een onderdeel van de carburateur, ik denk een automatische choke oid.
==================================
Omdat er op een OEM small block maar een (1) gat zit waar je de oliedruk kan meten en je soms twee sensoren wilt aansluiten, zonder een tweede gat te moeten boren in je blok Heb ik het volgende bij mijn small block gedaan:
Werkt uitstekend. Die dikke cilinder is een oliedruksensor voor een drukmeter. De andere, met het rode stekkertje, is de oliedrukschakelaar, voor het zgn idiot light.
Alles 1/8" NPT. T-stukje kon ik gewoon bij Tyra kopen. Andere spul, de female en male koppelstukjes + het 45 graden stuk komen bij Rockauto vandaan.
Groeten, Remco
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
thnx voor je reactie,
dit is een OEM intake die gespoten is in aluminium kleur, het betreft een 4bbl uit 1978 (hoort bij de 318 lean burn, net als de geknepen/SMOG 360 koppen)
maar links is inderdaad een kabelschoen en de beugel voor de bobine zal ik eens gaan zoeken.
goed idee van je voor de druksensor, wil ik ook toepassen.
dit is een OEM intake die gespoten is in aluminium kleur, het betreft een 4bbl uit 1978 (hoort bij de 318 lean burn, net als de geknepen/SMOG 360 koppen)
maar links is inderdaad een kabelschoen en de beugel voor de bobine zal ik eens gaan zoeken.
goed idee van je voor de druksensor, wil ik ook toepassen.
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
dit is hij, maar dan andere kleur :p
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Alleen een T-stuk is misschien al voldoende. Ik had het idee dat het Edelbrock inlaatspruitstuk iets anders gevormd is, vlakbij de oliedruk sensor.
Daardoor kon ik niet de oliedruksensor bovenop het T-stuk plaatsen.
Groeten, Remco
Daardoor kon ik niet de oliedruksensor bovenop het T-stuk plaatsen.
Groeten, Remco
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Dat, en roest niet. Denk dat die blauwe intake een originele gietijzeren spreadbore-intake is.Bean Bandit wrote:Ik had het idee dat het Edelbrock inlaatspruitstuk iets anders gevormd is,
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 286
- Joined: 05 Oct 2010, 00:39
- Location: tilburg
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
Idd sjak is een originele spreadbore met egr.. die zit er bij mij op
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?
sorry, spraakverwarring van mijn kant
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop