Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

ik heb dus een 318 4bbl uit 1978 in mijn 69 valiant liggen.
nu kwam ik de vacuum amplifier tegen die origineel op mijn blok zat samen met de lean burn systeem.

ik heb het lean burn systeem eraf gegooid, zo heb ik de thermoquad vervangen door een edel 500cfm en een proform electronische ontsteking erin gezet.

ook heb ik de EGR afgekoppeld, want dit scheelt toch enkele pktjes (toch??)
Nu lees ik op het net dat de vacuum amplifier de EGR regelt, maar doet dit ding nog meer vacuum voor andere componenten regelen? of kan ik de amplifier eraf laten

Bvd,

bjorn
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Sjak Brak »

valiant318 wrote:ook heb ik de EGR afgekoppeld, want dit scheelt toch enkele pktjes (toch??)
Een goed werkende EGR zorgt voor beter lopende motor, maar op leeftijd is zon klep eerder een storingsbron.
valiant318 wrote:Nu lees ik op het net dat de vacuum amplifier de EGR regelt, maar doet dit ding nog meer vacuum voor andere componenten regelen? of kan ik de amplifier eraf laten
Wat voor vacuumgestuurde componenten zitten er op je wagen? Als je geen Autotemp-II hebt zal dat toch wel meevallen?

Volgens mij is die "amplifier" niet meer dan een vaatje met onderdruk toch?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

ik dacht misschien voor de hoofdremcilinder? ik heb ook een vacuum advanced ontsteking.
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Sjak Brak »

Je bedoelt de rembooster neem ik aan? Die zit normaal gezien direct op de intake aangesloten. Als je een nokkenas hebt met zeer laag vacuum, dan heb je wellicht een electrische vacuumpomp (ipv intake vacuum) nodig voor je booster.

Normale ontsteking gaat uit van intake-vacuum of vacuum vlak boven je kleppen (ported vacuum) en heeft dus zeker geen buffer nodig.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

ja sorry ik bedoelde rembooster.
maar dan laat ik hem eraf, heb standaard 318 4bbl, dus geen andere nokkenassen o.i.d.

dan laat ik de rembooster op het vacuum"boompje" op de intake net als de onsteking.

bedankt voor de snelle reactie. topic kan dicht
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Sjak Brak »

Ontsteking werkt in sommige gevallen beter als je m op ported vacuum hebt, maar dat is een heel andere discussie, en dat is ook makkelijk uit te proberen :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

oke maar ik heb hem nu op de intake vacuum, wat is ported dan
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Sjak Brak »

Vacuumpoortje dat net boven de gaskleppen van je carb zit. Maar niet iedereen is erover eens wat beter is, gaat te ver om hierover uit te wijden in deze topic.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

oke is goed, maar toch bedankt voor de tip.
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Sjak Brak »

Maar je kan altijd ff zoeken op "ported vacuum vs manifold vacuum", kom je best verhitte discussies tegen op carfora over heel de wereld :D
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

haha, ik wil eerst de motor fatsoenlijk laten draaien en dan pas "tunen".
sjak heb jij misschien een afbeelding van de senoren van een 318 uit 78 , ik heb 2 sensoren waar ik niet van weet waar het van is.
watertemp heb ik al aangesloten
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Sjak Brak »

Plaats eens een foto. Vermoedelijk oliedruksensoren, 1 voor metertje en 1 voor idiot light.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

rechts watertemp en links?
Image

rechts waar de kabelschoen opzit, weet niet waarvan
Image

ik denk de oil switch??
Image

het heeft even geduurd,moest fotos maken en aanmelden bij imageshack :p
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by BigBlockMopar »

Foto's kan je gewoon direct naar het forum uploaden :)
1e foto - links is Temp. Rechts kan ook als temp gebruikt worden.
3e foto is oliedruk.
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

ik had ze nog niet op het net staan, alleen op pc.
maar ik wil een oliedrukmeter en temp(ook brandstofdrukmeter) onder dashboard bouwen.
dus kan ik dan daar vanaf halen. dus 2de foto weet je niet waar die van is?

toch bedankt voor je reactie
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by seabass350 »

Inlaattemperatuur of vacuumsensor voor je lean burn systeem ? ( 2e foto)
Plymouth Valiant ´73
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Bean Bandit »

Dat inlaatspruitstuk is niet origineel, volgens mij. Lijkt op een aluminium aftermarket. Een Edelbrock Performer oid. Of is het gietijzeren OEM inlaatspruitstuk alumium kleurig geverft/gespoten?
Maar het is wel raden wat je precies bedoelt op de tweede foto.
318_1.jpg
De bout links van de vacuumpot, is gewoon een bout met een kabelschoen eronder lijkt het. Met deze bout samen met degene die een 10 - 12 cm naar rechts zit, net onder de vacuumslang, hoort een beugel tussen. Op deze beugel zit, bij het OEM inlaatspruitstuk, de bobine vast geschroeft.

=================================
Zo, even voor de duidelijkheid. Een foto van een Edelbrock Performer alu intake op een 318cui.
A. Is het gat voor de oliedruk sensor/drukschakelaar
B. Watertemperatuur sensor en vier afgedopte gaten waar ook een sensor of slangaansluiting geplaatst kan worden.
C. Vacuum aansluitingen. Voor je rembooster of interieurvacuum
D. Bevestigingsgaten voor OEM beugels tbv o.a. de airco
E. plek voor een onderdeel van de carburateur, ik denk een automatische choke oid.
DSCF0345.JPG
==================================
Omdat er op een OEM small block maar een (1) gat zit waar je de oliedruk kan meten en je soms twee sensoren wilt aansluiten, zonder een tweede gat te moeten boren in je blok Heb ik het volgende bij mijn small block gedaan:
Image
Werkt uitstekend. Die dikke cilinder is een oliedruksensor voor een drukmeter. De andere, met het rode stekkertje, is de oliedrukschakelaar, voor het zgn idiot light.
Alles 1/8" NPT. T-stukje kon ik gewoon bij Tyra kopen. Andere spul, de female en male koppelstukjes + het 45 graden stuk komen bij Rockauto vandaan.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

thnx voor je reactie,

dit is een OEM intake die gespoten is in aluminium kleur, het betreft een 4bbl uit 1978 (hoort bij de 318 lean burn, net als de geknepen/SMOG 360 koppen)

maar links is inderdaad een kabelschoen en de beugel voor de bobine zal ik eens gaan zoeken.

goed idee van je voor de druksensor, wil ik ook toepassen.
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

dit is hij, maar dan andere kleur :p

Image
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Bean Bandit »

Alleen een T-stuk is misschien al voldoende. Ik had het idee dat het Edelbrock inlaatspruitstuk iets anders gevormd is, vlakbij de oliedruk sensor.
Daardoor kon ik niet de oliedruksensor bovenop het T-stuk plaatsen.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Sjak Brak »

Bean Bandit wrote:Ik had het idee dat het Edelbrock inlaatspruitstuk iets anders gevormd is,
Dat, en roest niet. Denk dat die blauwe intake een originele gietijzeren spreadbore-intake is.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
valiant318
Posts: 286
Joined: 05 Oct 2010, 00:39
Location: tilburg

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by valiant318 »

Idd sjak is een originele spreadbore met egr.. die zit er bij mij op
..#UNDER CONSTRUCTION#.. Valiant signet 4-deurs 318 FourBarrel
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Vacuum amplifier nodig zonder EGR?

Post by Sjak Brak »

sorry, spraakverwarring van mijn kant :oops:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply