palladium dynamo aansluiting

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

palladium dynamo aansluiting

Post by chrisnr10 »

Graag wil ik weten hoe het zit met de field draden van een palladium alternator, al een tijdje heb ik veel last van schommel spanning, er zit een nieuwe spanningsregelaar in maar dat helpt nul, ergens in dit forum heb ik een schema gevonden waar alles duidelijk op staat.
Nu blijkt dat de field draden zijn verwisseld, de fielddraad het dichts bij de laaddraad zat op de f kant van de voltregulator.
Nu is mijn vraag, kan ik ongestraft de draden wisselen en dan testen?
Ik heb alles nu goed zitten alles 3 x nagemeten ook naar de ballast resistor, alles klopt nu, en ik heb er ook spanning op gehad(op contact)

Een tijd terug heb ik meters bijgeplaatst en daar is na 2 lange ritten de temp meter zomaar uitgevallen, de spanning geen op toeren 14 v aan.
Bij stationair schommelt de spanning (op de meter) tussen de 12,5 en 14,5 volt.
Ik denk dat daardoor de temp meter het begeven heeft.

Hopelijk heeft iemand een goede tip
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: palladium dynamo aansluiting

Post by chrisnr10 »

hwt is een dual field 2 draads 7509 alternator

Grtzz Chris
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: palladium dynamo aansluiting

Post by FEULFORALL »

het is normaal dat je dynamo spanning iets schommelt..

Als je je spanning schommelt zou je je koolborstels of aansluitingen kunnen checken op corrosie
1969 dodge coronet R/T
User avatar
banaantje
Posts: 11
Joined: 24 May 2013, 12:31

Re: palladium dynamo aansluiting

Post by banaantje »

hmm maar niet als de dynamo spanning ENORM schommelt, neem ik aan?
Nasim Vliet - 26 - Rotterdam
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: palladium dynamo aansluiting

Post by chrisnr10 »

FEULFORALL wrote:het is normaal dat je dynamo spanning iets schommelt..

Als je je spanning schommelt zou je je koolborstels of aansluitingen kunnen checken op corrosie

Ik ga vanavond even testen en als het me niet zint dan haal ik de dynamo los om te kijken of er iets mee is
Ik laat de uitkomst nog wel horen :good:
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: palladium dynamo aansluiting

Post by chrisnr10 »

nou ik heb alles getest en de voltage regulator nog gewisseld met een oude, dat haalde dus niets uit, de spanning werd daarmee zelfs 16 volt.(deze is dus stuk)
Ik heb de bedrading volgens schema aangepast, de spanning schommelt bij stationair 800 rpm nog tussen de 13,5 en 14,8 volt
Bij 1100 rpm word de spanning nu stabieler rond de 14 volt.
Volgens het werkplaats boek en een amerikaans mopar forum word de spanning stabieler als de motor ruimte warmer word, ook met een electronische regulator.
Het lijkt beter nu, ik hoop dat mijn extra meters nu heel blijven.
Ik vond ook 12 vdc stabilizer op het internet, 12-30 vdc in en 12 v dc out met 2 amp, deze kosten niet veel en ik denk eraan om deze aan te schaffen, hij is in ieder geval goedkoper als een nieuwe meter

Misschien heeft iemand nog een betere tip?
Grtzz Chris

Ook vond ik Palladium alternator7509, mmm is dus goedkope aftermarket 40 usd shit....... zegt ook genoeg
Dus als iemand nog een goeie dual field alternator heeft liggen dan hou ik me aanbevolen
User avatar
Dots
Posts: 55
Joined: 19 Jun 2012, 06:44

Re: palladium dynamo aansluiting

Post by Dots »

dat hij bij lage toeren erg varieert in spanning komt doordat de dynamo dan heel weinig vermogen heeft. bij mij zakte de spanning soms stationair ook terug naar 12 volt.
beter is om een kleinere poelie te gebruiken zodat de dynamo stationair wat sneller draait. maar dat is nog niet zo simpel.
De B+ kabel rechtstreeks naar de accu en niet via de ampère meter
nog beter een moderne dynamo met inbouw regelaar
Attachments
P1030103.JPG
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: palladium dynamo aansluiting

Post by BigBlockMopar »

Die standaard Mopar dynamo's en spanningsregelaren zijn inderdaad niet stabiel te noemen bij lage toerentallen.
Als je echt een strakke laad- en boordspanning wil hebben dan moet je simpelweg upgraden naar een modernere dynamo.

In m'n '73 Dart heb ik een retestrakke 14.4V boordspanning. Zelfs met 500rpm motortoerental in Drive.
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: palladium dynamo aansluiting

Post by chrisnr10 »

Dots wrote:dat hij bij lage toeren erg varieert in spanning komt doordat de dynamo dan heel weinig vermogen heeft. bij mij zakte de spanning soms stationair ook terug naar 12 volt.
beter is om een kleinere poelie te gebruiken zodat de dynamo stationair wat sneller draait. maar dat is nog niet zo simpel.
De B+ kabel rechtstreeks naar de accu en niet via de ampère meter
nog beter een moderne dynamo met inbouw regelaar
Ik heb de laadstroom kabel al direct op de dynamo gezet, 3 jaar geleden heb ik een probleem gehad met de schutbord stekker en slechte contacten daarin. bijna brand gehad helaas.
Je hebt gelijk wat betreft een geregelde dynamo.
Ik ga morgen weer een stuk rijden en kijken hoe alles zich nu houd want het lijkt nu stabieler, wel hopen dat mijn nieuwe meters nu heel blijven :lol:
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: palladium dynamo aansluiting

Post by chrisnr10 »

BigBlockMopar wrote:Die standaard Mopar dynamo's en spanningsregelaren zijn inderdaad niet stabiel te noemen bij lage toerentallen.
Als je echt een strakke laad- en boordspanning wil hebben dan moet je simpelweg upgraden naar een modernere dynamo.

In m'n '73 Dart heb ik een retestrakke 14.4V boordspanning. Zelfs met 500rpm motortoerental in Drive.
Klopt,
Als het echt een drama blijft ga ik de dynamo upgraden naar een geregelde dynamo, zo blijf je wel bezig haha
Post Reply