accuprobleem voor de pro, update 16-6
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
accuprobleem voor de pro, update 16-6
Hoi,
Ook maar eens hier proberen.
afgelopen zondag naar Hartwerd gereden. Nog op de A28 rook mijn vrouw een eigenaardige branderige lucht. Ik rook in 1e instantie niks maar het werd steeds erger en dus merkte ik het ook op. Aangezien ik net LPG getankt had en iets aan het klooien was geweest met de gastank vreesde ik een gaslek. Bij Pyt aangekomen bleek dat mijn accu kookte!
Afijn stand opgebouwd en wat later met Dris de accu gemeten. 12,5 V stationair maar zodra ik hoger stationair ging draaien liep hij naar 18V op.
Spanningsregelaar? Kortsluiting? Ik had ook last dat mijn accu na 1 week leeg was.
Thuisgekomen zonder dynamo de volgende avond weer gemeten.
Auto aan ---> na verloop van tijd meer als 16V
auto uit, 15 minuten later auto aan.
13,5V daarna lampen en ventilator aangezet zakte de spanning naar 10,5V. Verhoogd stationair draaien bleef hij 10,5 aangeven. Na de auto uitgezet te hebben liep de spanning weer naar 12,5 V
Vanavond gemeten 13,5 V met stilstaande motor zonder dynamo. Ik denk spanning zat proberen te starten maar die zakte snel weg. Startmotor ging binnen 10-15 seconden niet meer rond. Alles uit weer gemeten liep de spanning langzaam weer naar boven de 12V.
Wat is hier aan de hand? Spanningsregelaar kapot die mijn accu ook heeft gesloopt?
Alvast bedankt voor de tips en het meedenken.
Rene
Ook maar eens hier proberen.
afgelopen zondag naar Hartwerd gereden. Nog op de A28 rook mijn vrouw een eigenaardige branderige lucht. Ik rook in 1e instantie niks maar het werd steeds erger en dus merkte ik het ook op. Aangezien ik net LPG getankt had en iets aan het klooien was geweest met de gastank vreesde ik een gaslek. Bij Pyt aangekomen bleek dat mijn accu kookte!
Afijn stand opgebouwd en wat later met Dris de accu gemeten. 12,5 V stationair maar zodra ik hoger stationair ging draaien liep hij naar 18V op.
Spanningsregelaar? Kortsluiting? Ik had ook last dat mijn accu na 1 week leeg was.
Thuisgekomen zonder dynamo de volgende avond weer gemeten.
Auto aan ---> na verloop van tijd meer als 16V
auto uit, 15 minuten later auto aan.
13,5V daarna lampen en ventilator aangezet zakte de spanning naar 10,5V. Verhoogd stationair draaien bleef hij 10,5 aangeven. Na de auto uitgezet te hebben liep de spanning weer naar 12,5 V
Vanavond gemeten 13,5 V met stilstaande motor zonder dynamo. Ik denk spanning zat proberen te starten maar die zakte snel weg. Startmotor ging binnen 10-15 seconden niet meer rond. Alles uit weer gemeten liep de spanning langzaam weer naar boven de 12V.
Wat is hier aan de hand? Spanningsregelaar kapot die mijn accu ook heeft gesloopt?
Alvast bedankt voor de tips en het meedenken.
Rene
Last edited by 78tradesman on 16 Jun 2013, 20:02, edited 2 times in total.
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: accuprobleem voor de pro, update 1-6
Nou een nieuwe regelaar zit erin. In eerste instantie leek het goed maar binnen 5 minuten weer dik boven de 16V. %^#&^&%#$ dus...
Het is een universele regelaar zoals er ook in zat. Een met 3 aansluitingen, de originele heeft 4 aansluitingen heb ik me laten vertellen.
De vraag is nu wie weet hoe dit aangesloten moet worden? En wie heeft er een schema voor me? Het gaat om een 78er Dodge Tradesman B200.
Gr
Rene
Het is een universele regelaar zoals er ook in zat. Een met 3 aansluitingen, de originele heeft 4 aansluitingen heb ik me laten vertellen.
De vraag is nu wie weet hoe dit aangesloten moet worden? En wie heeft er een schema voor me? Het gaat om een 78er Dodge Tradesman B200.
Gr
Rene
Re: accuprobleem voor de pro, update 1-6
Om te beginnen, controleer goed de massa aansluitingen van de dynamo aan de motor, en de motor naar de body.
Toon
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: accuprobleem voor de pro, update 1-6
Hi, volgens mij zat er in 1978 nog steeds een twee polige spanningsregelaar in de voertuigen. Zo een dus:
Je heb het toch niet over dit kastje:
Dat hoort bij de ontsteking.
Groeten, Remco
Je heb het toch niet over dit kastje:
Dat hoort bij de ontsteking.
Groeten, Remco
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: accuprobleem voor de pro, update 1-6
Hoi Remco,
ze zitten er geen van beide in omdat er een universele in zit (zat) van Hella.
Op mijn dynamo zitten 3 aansluitingen, + en 2 keer Fld. Hoe moet dan de regelaar aangesloten worden en welke FLD moet ik hebben?
Gr
Rene
ze zitten er geen van beide in omdat er een universele in zit (zat) van Hella.
Op mijn dynamo zitten 3 aansluitingen, + en 2 keer Fld. Hoe moet dan de regelaar aangesloten worden en welke FLD moet ik hebben?
Gr
Rene
Re: accuprobleem voor de pro, update 1-6
je bedoelt dat witte blokje.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: accuprobleem voor de pro, update 1-6
Hi,
Het maakt niet uit welke field aansluiting je gebruikt.
Hier een schema. Let op, de behuizing van de voltage regulator (VR) MOET aan de massa! Anders werkt het niet.
Ignition-2 is de start stand op je contactslot.
De blauwe draad die op de VR input "I" aangesloten zit is de meet draad.
De groene draad die op de VR input "V" aangesloten zit gaat naar 1 van de field aansluitngen op de dynamo.
Het idee is dat de blauwe draad meet of de accu opgeladen moet worden. Dit doet de VR door de field draad die op de "F" input zit naar massa te schakelen. Daarom moet de behuizing van de VR ook goed geaard zijn.
Groeten, Remco
p.s. Als je niet een ECU hebt, heb je dan nog punten ontsteking? Of bedoel je dat beide Chrysler onderdelen waren vervangen door een "universeel" Hella onderdeel?
Het maakt niet uit welke field aansluiting je gebruikt.
Hier een schema. Let op, de behuizing van de voltage regulator (VR) MOET aan de massa! Anders werkt het niet.
Ignition-2 is de start stand op je contactslot.
De blauwe draad die op de VR input "I" aangesloten zit is de meet draad.
De groene draad die op de VR input "V" aangesloten zit gaat naar 1 van de field aansluitngen op de dynamo.
Het idee is dat de blauwe draad meet of de accu opgeladen moet worden. Dit doet de VR door de field draad die op de "F" input zit naar massa te schakelen. Daarom moet de behuizing van de VR ook goed geaard zijn.
Groeten, Remco
p.s. Als je niet een ECU hebt, heb je dan nog punten ontsteking? Of bedoel je dat beide Chrysler onderdelen waren vervangen door een "universeel" Hella onderdeel?
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: accuprobleem voor de pro, update 1-6
He daar hebben we wat aan , thanks Remco.
Het hella onderdeel is de spanningsregelaar. En de nieuwe zat goed aan de massa. Ik vermoed dat er ergens een kortsluiting zit. Er is veel aan de bedrading gekloot en het zou me niet verbazen als er allerlei draden NIET gezekerd zijn.
Gr
Rene
Het hella onderdeel is de spanningsregelaar. En de nieuwe zat goed aan de massa. Ik vermoed dat er ergens een kortsluiting zit. Er is veel aan de bedrading gekloot en het zou me niet verbazen als er allerlei draden NIET gezekerd zijn.
Gr
Rene
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: accuprobleem voor de pro, update 1-6
Zo weer eens verder gegaan.
Ik heb de draden eens nagelopen waar ze heen lopen.
De dynamo heeft 3 aansluitingen. 2 field en 1 + Nu heb ik mijn twijfels bij de aansluitingen, 1 field loopt naar de sp.regelaar en de andere field aan de massa???????????? De + zit aan de + geen probleem lijkt me.
Nu de spanningsregelaar, daar heb ik ook twijfels bij en ik weet niet of dit mijn fout is.
De massa zit aan de massa, ook geen probleem.
Maar nu, de ene aansluiting (D+ 61 15) daar zit een draad van de fld op van de dynamo.
En de (D DF EXC 67) zit aan de +.
Wie kan me zeggen of dit juist is? Ik heb het vermoeden dat de ene fld die aan de massa ligt er gewoon af moet. En de sp regelaar zit die niet verkeerd om aangesloten?
Gr
Rene
Ik heb de draden eens nagelopen waar ze heen lopen.
De dynamo heeft 3 aansluitingen. 2 field en 1 + Nu heb ik mijn twijfels bij de aansluitingen, 1 field loopt naar de sp.regelaar en de andere field aan de massa???????????? De + zit aan de + geen probleem lijkt me.
Nu de spanningsregelaar, daar heb ik ook twijfels bij en ik weet niet of dit mijn fout is.
De massa zit aan de massa, ook geen probleem.
Maar nu, de ene aansluiting (D+ 61 15) daar zit een draad van de fld op van de dynamo.
En de (D DF EXC 67) zit aan de +.
Wie kan me zeggen of dit juist is? Ik heb het vermoeden dat de ene fld die aan de massa ligt er gewoon af moet. En de sp regelaar zit die niet verkeerd om aangesloten?
Gr
Rene
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
Remco, je zegt dat het niet uitmaakt welke field je gebruikt maar dat spreek ik tegen. Dat maakt wel degelijk uit heb ik gemerkt!
Rene, de FLD die nu aan de massa zit, is prima. Laten zitten. Komt omdat jij een dual field dynamo hebt terwijl je naar alle waarschijnlijkheid eigenlijk een single field dynamo nodig hebt. Bestudeer het schema wat Remco heeft geplaatst eens aandachtig. Dat maakt e.e.a. wel helder.
Rene, de FLD die nu aan de massa zit, is prima. Laten zitten. Komt omdat jij een dual field dynamo hebt terwijl je naar alle waarschijnlijkheid eigenlijk een single field dynamo nodig hebt. Bestudeer het schema wat Remco heeft geplaatst eens aandachtig. Dat maakt e.e.a. wel helder.
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
@ Postman, we hebben het wel over de Mopar dynamo's uit de jaren 60 en 70. Niet over modernere versies waar meerdere aansluitingen op zitten (Sense, Ignition, Lamp)
De zgn "field" is gewoon een spoel, hier zit geen polariteit aan. Dus kan je bij de zgn "dual" field dynamo's willekeurig welke aansluiting gebruiken. En het maakt dus ook niet uit welke field aansluiting, van een "dual" field dynamo je aan de massa hangt, om een zogenaamde "single" field dynamo te creëren.
Nog even een plaatje ter verduidelijking, dit is een algemeen dynamo plaatje. De "rotor coil" is de spoel die op de field aansluitngen is aangesloten:
Oke nu weer verder.
78Tradesman, de spanningsregelaar die al eerder is afgebeeld is voor een zgn "dual" field dynamo. Deze is NIET te gebruiken i.c.m. een "single" field.
Bij een "single" field dynamo moet het e.a. anders worden aagesloten. En gebruik je een andere spanningsregelaar. Zie hieronder, de linkerkant v.d. afbeelding is voor een "single" field oplossing:
Zoals je misschien ziet, is de rechterkant v.h. plaatje de al eerder getoonde "dual" field oplossing.
Ik weet eigenlijk niet over welk bouwjaar auto we het hebben (of ik heb het over het hoofd gezien )? De "dual" field dynamo werd, volgens mij, in 1970 voor het eerst toegepast i.c.m. die nieuwe, en al eerder getoonde, spanningsregelaar.
Ik zou te allen tijde de zgn "dual" field oplossing gebruiken. Ook in een "single" field auto kan je dit met minimale aanpassingen realiseren (mijn 67-er bijvoorbeeld).
De "dual" field i.c.m. de "nieuwe" spanningsregelaar is een veel betere methode dan de "oude" "single" field oplossing. Vandaar dat Chrysler is overgegaan naar de "dual" field methode.
Overigens zat er in mijn 67-er "single" field auto, een andere dan originele, spanningsregelaar. Ook een aftermarket, made in azie, product. Deze deed zijn werk naar behoren. Zolang de specs hetzelfde of hoger zijn is dit oke.
Groeten, Remco
[edit] ik zie net dat het om een 78-er gaat. Wil je het Mopar houden dan moet je de "dual" field oplossing toepassen.[/edit]
De zgn "field" is gewoon een spoel, hier zit geen polariteit aan. Dus kan je bij de zgn "dual" field dynamo's willekeurig welke aansluiting gebruiken. En het maakt dus ook niet uit welke field aansluiting, van een "dual" field dynamo je aan de massa hangt, om een zogenaamde "single" field dynamo te creëren.
Nog even een plaatje ter verduidelijking, dit is een algemeen dynamo plaatje. De "rotor coil" is de spoel die op de field aansluitngen is aangesloten:
Oke nu weer verder.
78Tradesman, de spanningsregelaar die al eerder is afgebeeld is voor een zgn "dual" field dynamo. Deze is NIET te gebruiken i.c.m. een "single" field.
Bij een "single" field dynamo moet het e.a. anders worden aagesloten. En gebruik je een andere spanningsregelaar. Zie hieronder, de linkerkant v.d. afbeelding is voor een "single" field oplossing:
Zoals je misschien ziet, is de rechterkant v.h. plaatje de al eerder getoonde "dual" field oplossing.
Ik weet eigenlijk niet over welk bouwjaar auto we het hebben (of ik heb het over het hoofd gezien )? De "dual" field dynamo werd, volgens mij, in 1970 voor het eerst toegepast i.c.m. die nieuwe, en al eerder getoonde, spanningsregelaar.
Ik zou te allen tijde de zgn "dual" field oplossing gebruiken. Ook in een "single" field auto kan je dit met minimale aanpassingen realiseren (mijn 67-er bijvoorbeeld).
De "dual" field i.c.m. de "nieuwe" spanningsregelaar is een veel betere methode dan de "oude" "single" field oplossing. Vandaar dat Chrysler is overgegaan naar de "dual" field methode.
Overigens zat er in mijn 67-er "single" field auto, een andere dan originele, spanningsregelaar. Ook een aftermarket, made in azie, product. Deze deed zijn werk naar behoren. Zolang de specs hetzelfde of hoger zijn is dit oke.
Groeten, Remco
[edit] ik zie net dat het om een 78-er gaat. Wil je het Mopar houden dan moet je de "dual" field oplossing toepassen.[/edit]
Last edited by Bean Bandit on 08 Jun 2013, 16:45, edited 2 times in total.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
Oke, toch nog ff wat extra geleuter .
Je hoeft helemaal geen Chrysler dynamo te gebruiken, natuurlijk. Er zijn alternatieven.
Lees het bijgevoegde PDF bestand eens door. Dit had ik ooit eens gevonden op het www en offline op de hardeschijf gedownload. Ik heb er maar een pdf van gemaakt, voor het gemaakt .
Groeten, Remco
Je hoeft helemaal geen Chrysler dynamo te gebruiken, natuurlijk. Er zijn alternatieven.
Lees het bijgevoegde PDF bestand eens door. Dit had ik ooit eens gevonden op het www en offline op de hardeschijf gedownload. Ik heb er maar een pdf van gemaakt, voor het gemaakt .
Groeten, Remco
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
Hoi Remco,
bedankt voor de heldere uitleg en je reaktie.
Bij mij hebben ze dus van de dynamo een single field gemaakt door er 1 aan de massa te leggen.
De regelaar die ik erop heb gezet zal naar alle waarschijnlijkheid alweer kapot zijn? Ik heb ook een regelaar liggen zoals afgebeeld. En heb hiervoor dus de dual field aansluiting nodig. Klopt toch?
De ene field sluit ik dus rechtstreeks aan op de rechteraansluiting v/d regelaar.
De andere field dan parallel op de + v/d bobine.
Goede massa en dan moet het werken.
Correct me if I'm wrong en als ik het goed heb dan graag even een bevestiging.
Gr
Rene
bedankt voor de heldere uitleg en je reaktie.
Bij mij hebben ze dus van de dynamo een single field gemaakt door er 1 aan de massa te leggen.
De regelaar die ik erop heb gezet zal naar alle waarschijnlijkheid alweer kapot zijn? Ik heb ook een regelaar liggen zoals afgebeeld. En heb hiervoor dus de dual field aansluiting nodig. Klopt toch?
De ene field sluit ik dus rechtstreeks aan op de rechteraansluiting v/d regelaar.
De andere field dan parallel op de + v/d bobine.
Goede massa en dan moet het werken.
Correct me if I'm wrong en als ik het goed heb dan graag even een bevestiging.
Gr
Rene
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
er zijn 2 soorten regelaars nl. massa schakelend dat wil zeggen de rotor(field) zit op de D+ aangesloten en de regelaar schakelt hem aan massa.
de andere is plus schakelend dan wordt de D+ geschakeld en ligt de andere kant permanent aan massa.
deze regelaars kun je niet door elkaar gebruiken.(De transistor stelt de regelaar voor)
dit komt omdat de transistors verschillend zijn zie tekening (NPN en PNP)
jij moet dus een plus schakelende regelaar hebben. een regelaar moet minimaal 3 aansluitingen hebben nl. massa (D-), plus(D+) en field(DF)
de D+ is bij mopar gewoon de plus via contact(15)
de regelaar hoeft niet stuk te zijn ze kunnen vaak heel wat hebben.
universeel of niet er blijven 2 soorten
misschien heb je een massa regelende regelaar dat werkt niet of je moet de borstel die nu aan massa ligt aan de plus(D+) leggen
de andere is plus schakelend dan wordt de D+ geschakeld en ligt de andere kant permanent aan massa.
deze regelaars kun je niet door elkaar gebruiken.(De transistor stelt de regelaar voor)
dit komt omdat de transistors verschillend zijn zie tekening (NPN en PNP)
jij moet dus een plus schakelende regelaar hebben. een regelaar moet minimaal 3 aansluitingen hebben nl. massa (D-), plus(D+) en field(DF)
de D+ is bij mopar gewoon de plus via contact(15)
de regelaar hoeft niet stuk te zijn ze kunnen vaak heel wat hebben.
universeel of niet er blijven 2 soorten
misschien heb je een massa regelende regelaar dat werkt niet of je moet de borstel die nu aan massa ligt aan de plus(D+) leggen
- Attachments
-
- regelaar.jpg (10.75 KiB) Viewed 4681 times
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Re: accuprobleem voor de pro, update 1-6
in dit schema kun je zien dat de ene field aan de plus zit de andere via de regelaar aan massa. deze is dus massa geschakeldBean Bandit wrote:Hi,
Het maakt niet uit welke field aansluiting je gebruikt.
Hier een schema. Let op, de behuizing van de voltage regulator (VR) MOET aan de massa! Anders werkt het niet.
Ignition-2 is de start stand op je contactslot.
De blauwe draad die op de VR input "I" aangesloten zit is de meet draad.
De groene draad die op de VR input "V" aangesloten zit gaat naar 1 van de field aansluitngen op de dynamo.
Het idee is dat de blauwe draad meet of de accu opgeladen moet worden. Dit doet de VR door de field draad die op de "F" input zit naar massa te schakelen. Daarom moet de behuizing van de VR ook goed geaard zijn.
Groeten, Remco
p.s. Als je niet een ECU hebt, heb je dan nog punten ontsteking? Of bedoel je dat beide Chrysler onderdelen waren vervangen door een "universeel" Hella onderdeel?
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
Moet ik hem dan wel of niet volgens dat schema aansluiten? Remco zegt van wel en jij Dots van niet?
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
Hi,
Jaja, elektronica is niet makkelijk .
Als je een Chrysler model spanningsregelaar hebt, zie hieronder, dan moet je deze aansluiten volgens het schema hierboven. Heb je een aftermarket model, dus niet een regelaar die eruit ziet zoals hierboven, dan zijn er blijkbaar twee types, volgens Dots.
Je moet dus uitzoeken welk type jij hebt. Of bij de aanschaf van een nieuwe, goed de specs controleren opdat je weet welk type het is, of een meegeleverd aansluitschema controleren.
Oh ja, voor zo'n Chrysler regelaar heb je eigenlijk een speciale plug nodig. Heb je deze niet, is dit een oplossing: Volgens mij zijn dit gewoon twee van die ronde aanknijp connectors, waarmee je normaliter twee draden kunt verbinden.
Deze dus, die met de rode cirkel: Groeten, Remco
Jaja, elektronica is niet makkelijk .
Als je een Chrysler model spanningsregelaar hebt, zie hieronder, dan moet je deze aansluiten volgens het schema hierboven. Heb je een aftermarket model, dus niet een regelaar die eruit ziet zoals hierboven, dan zijn er blijkbaar twee types, volgens Dots.
Je moet dus uitzoeken welk type jij hebt. Of bij de aanschaf van een nieuwe, goed de specs controleren opdat je weet welk type het is, of een meegeleverd aansluitschema controleren.
Oh ja, voor zo'n Chrysler regelaar heb je eigenlijk een speciale plug nodig. Heb je deze niet, is dit een oplossing: Volgens mij zijn dit gewoon twee van die ronde aanknijp connectors, waarmee je normaliter twee draden kunt verbinden.
Deze dus, die met de rode cirkel: Groeten, Remco
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
dat hangt dus van het type regelaar af. vermeld even de regelaar met nummer en/of even een foto.
trouwens je schreef:
Maar nu, de ene aansluiting (D+ 61 15) daar zit een draad van de fld op van de dynamo. DEZE MOET ALTIJD NAAR DE PLUS (via contact)
En de (D DF EXC 67) zit aan de +. DEZE MOET ALTIJD NAAR EEN KOOLBORSTEL
een regelaar meet de spanning tussen (D+ 61 15) en massa (D-). afhankelijk daarvan laat hij wel of geen stroom door de rotor lopen
welke fld op de dynamo je gebruikt maakt niet uit
trouwens je schreef:
Maar nu, de ene aansluiting (D+ 61 15) daar zit een draad van de fld op van de dynamo. DEZE MOET ALTIJD NAAR DE PLUS (via contact)
En de (D DF EXC 67) zit aan de +. DEZE MOET ALTIJD NAAR EEN KOOLBORSTEL
een regelaar meet de spanning tussen (D+ 61 15) en massa (D-). afhankelijk daarvan laat hij wel of geen stroom door de rotor lopen
welke fld op de dynamo je gebruikt maakt niet uit
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
Hoi
De regelaar die erop zit is een universeel ding
De regelaar die ik erop wil zetten is de volgende.
Dit is de regelaar:
En dit is het type:
En de regelaar zit verkeerd om aangesloten? Dat heb ik dan waarschijnlijk gedaan met mijn &^(*&( harses
En dit is een greep uit de creatieve oplossingen om draden aan te sluiten.
Gr
Rene
Oja zou de regelaar nog goed zijn?
De regelaar die erop zit is een universeel ding
De regelaar die ik erop wil zetten is de volgende.
Dit is de regelaar:
En dit is het type:
En de regelaar zit verkeerd om aangesloten? Dat heb ik dan waarschijnlijk gedaan met mijn &^(*&( harses
En dit is een greep uit de creatieve oplossingen om draden aan te sluiten.
Gr
Rene
Oja zou de regelaar nog goed zijn?
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
Wat een spaghetti... Dit is vragen om problemen... Netjes alles aanleggen scheelt een hoop zoekwerk... En problemen...
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
Die Standard regelaar is een aftermarket Chrysler vervang type, die moet gewoon werken i.c.m. een volledig aangesloten "dual" field systeem.
Hier een PDF voor de aanslutingen, just in case. Oei , dat ziet er niet lekker uit die draden troep. Die aftak heeft geen isolatie?! En een kroonsteentje, dat zegt eigenlijk wel genoeg...
Even over de hoeveelheid aansluitingen op de accu plus pool (tenminste is dit wel de plus, de dikste kabel is zwart!), daar heb ik zo'n soortgelijk ding voor gekocht. Deze hebt ik vlakbij de accu gemonteerd en met een kort stukje 6mmq verbonden met de accu:
Dit is er een met schroef bevestigingen, je hebt ze ook met steek verbindingen. Ik prefereer de schroefverb., daar kan meer vermogen door mijns inziens.
En gelijk een zekering bij de aftak. Dan heb je nog maar 3 of 4 kabels op de plus pool;
Groeten, Remco
Hier een PDF voor de aanslutingen, just in case. Oei , dat ziet er niet lekker uit die draden troep. Die aftak heeft geen isolatie?! En een kroonsteentje, dat zegt eigenlijk wel genoeg...
Even over de hoeveelheid aansluitingen op de accu plus pool (tenminste is dit wel de plus, de dikste kabel is zwart!), daar heb ik zo'n soortgelijk ding voor gekocht. Deze hebt ik vlakbij de accu gemonteerd en met een kort stukje 6mmq verbonden met de accu:
Dit is er een met schroef bevestigingen, je hebt ze ook met steek verbindingen. Ik prefereer de schroefverb., daar kan meer vermogen door mijns inziens.
En gelijk een zekering bij de aftak. Dan heb je nog maar 3 of 4 kabels op de plus pool;
- Startmotor
- Dynamo (alleen als je de dynamo BAT pool rechtstreeks op de accu hebt/wilt)
- Rest v.d. auto via het startrelais/schutbord connector
- naar de zekering/aftak kast
Groeten, Remco
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: accuprobleem voor de pro, update 6-6
He Remco,
er zat wel wat isolatie omheen hoor. Dat hadden ze dan wel weer goed gedaan. Ik heb komend weekend een beurs dus alles netjes maken gaat hem niet worden. Ik tape alle blootliggende delen weer af en ga er daarna of in de vakantie mee aan de gang.
Er lopen draden via het schutbord (gewoon gaatje geboord) en verder zonder bescherming er doorheen.
Ook 3 zwevende zekeringhouders, 1 goed, 2e stukje ijzer erin, 3e doorverbonden. echt technische lichten die daarmee bezig zijn geweest.
Ik heb nog liever kroonsteentjes ertussen als die scotch blokjes.
Dan nog bij 1 van de zekeringhouders een stukje draad ertussen van 5 cm terwijl ze hem ook direct aan de plus hadden kunnen hangen. Allemaal zo krom aangelegd, niet te geloven.
Van de week het spul weer monteren. Als het dan goed is komt er nog 1 berichtje van me hahaha
Remco, en de anderen bedankt voor het meedenken en de hulp!
Gr
Rene
er zat wel wat isolatie omheen hoor. Dat hadden ze dan wel weer goed gedaan. Ik heb komend weekend een beurs dus alles netjes maken gaat hem niet worden. Ik tape alle blootliggende delen weer af en ga er daarna of in de vakantie mee aan de gang.
Er lopen draden via het schutbord (gewoon gaatje geboord) en verder zonder bescherming er doorheen.
Ook 3 zwevende zekeringhouders, 1 goed, 2e stukje ijzer erin, 3e doorverbonden. echt technische lichten die daarmee bezig zijn geweest.
Ik heb nog liever kroonsteentjes ertussen als die scotch blokjes.
Dan nog bij 1 van de zekeringhouders een stukje draad ertussen van 5 cm terwijl ze hem ook direct aan de plus hadden kunnen hangen. Allemaal zo krom aangelegd, niet te geloven.
Van de week het spul weer monteren. Als het dan goed is komt er nog 1 berichtje van me hahaha
Remco, en de anderen bedankt voor het meedenken en de hulp!
Gr
Rene
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: accuprobleem voor de pro, update 16-6
Zo vandaag naar Emmer Compascuum geweest na een kleine testrit gisteren. Spanningsmeter in de auto geeft max 12.5 V aan. Lijkt me wat weinig maar in ieder geval geen gevaar voor een accu die gaat koken.
Het hele zooitje weer aangesloten als dual field.
Tevens gister 2 ledlampen als stadsverlichting/knipperlicht erin gezet want de originele waren lichtelijk weggerot en niet meer te redden. Originele glaasjes er weer voor en klaar was ik.
Mensen bedankt voor de adviezen en de tips!!
Gr
Rene
Het hele zooitje weer aangesloten als dual field.
Tevens gister 2 ledlampen als stadsverlichting/knipperlicht erin gezet want de originele waren lichtelijk weggerot en niet meer te redden. Originele glaasjes er weer voor en klaar was ik.
Mensen bedankt voor de adviezen en de tips!!
Gr
Rene
Re: accuprobleem voor de pro, update 16-6
12.5 volt is te laag tijdens het laden. Een accu bestaat uit 6 cellen met 2.1V per cel. Bij 12.5V betekent het dat je accu in goede staat is. Om hem goed te kunnen laden heb je toch minimaal 13,8 V nodig. Wel op de accu meten tijdens het laden. Ik had ditzelfde probleem en toen stond ik na een aantal keer starten en stoppen toch weer met een lege accu in mijn woonplaats.78tradesman wrote:Zo vandaag naar Emmer Compascuum geweest na een kleine testrit gisteren. Spanningsmeter in de auto geeft max 12.5 V aan. Lijkt me wat weinig maar in ieder geval geen gevaar voor een accu die gaat koken.
Het hele zooitje weer aangesloten als dual field.
Tevens gister 2 ledlampen als stadsverlichting/knipperlicht erin gezet want de originele waren lichtelijk weggerot en niet meer te redden. Originele glaasjes er weer voor en klaar was ik.
Mensen bedankt voor de adviezen en de tips!!
Gr
Rene
Met mijn nieuwe spanningsregelaar en de bedrading 100 keer nagekeken te hebben zit ik op 15V stationair. Overigens heb ik wel een verschil van 1 Volt tussen de accu en de regelaar. Zaterdag ga ik er ook weer verder in door die hele zooi eraf te flikkeren!
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Mooi verhaal, lekker kort ook!