Page 4 of 9

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 30 Sep 2014, 20:51
by Roadrunner 440+6
:yeah: :yeah:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 11 Oct 2014, 10:19
by Ary
Zo dan, erg goed bezig :yeah:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 11 Oct 2014, 12:07
by Dickdale
Thx!

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 11 Oct 2014, 14:31
by Stargazer
Wat een werk man, petje af!

Die kleine kachel unit is een mooie oplossing.
Mijn originele kachel unit ligt nog op zolder te wachten.
Denk dat hij daar nog lang kan wachten ;-)

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 25 Oct 2014, 22:38
by Dickdale
Na het vervangen van een aantal kleine delen heb ik de inner wheelhousing en de extension geplaatst.

Image

Hierna heb ik de kofferbakbodem op maat geslepen en vastgeschroefd.

Image

Image

Daarna de quarter skin.

Image

Image

Vervolgens heb de tailpanel uitgelijnd met beide quarters.

Image

Het begint weer een beetje op een complete auto te lijken. Nog een aantal kleine dingen uitlijnen en dan is het plaatwerk bijna klaar.

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 30 Oct 2014, 22:14
by Summerboy
Dickdale wrote:nog een mooi voorbeeld van waar ik heen wil:

Image

Image

http://link.marktplaats.nl/m857076904 :)

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 31 Oct 2014, 06:28
by Dickdale
Deze had ik al gezien Summerboy. Ze hebben zeker iets alleen wil ik velgen die meer op de kinesis K18/K19 velgen lijken. Bonspeed maakt ze alleen zijn ze erg prijzig.

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 26 Feb 2015, 11:41
by Dickdale
Het is alweer even gelegen dat ik mijn vorderingen geplaatst heb. Ik moet zeggen dat ik zeker niet stil gezeten heb, maar wel een klein beetje een "winterdipje" heb. Ik ben momenteel met de ophanging bezig omdat de body aangepakt moet worden en ik dit wil laten doen. Ik moet nog op zoek naar een plaatwerker/spuiter.

Zoals hij er nu bij staat:

Image

Image

Ik heb alles nu uitgelijnd om ze te bepalen hoe de quarter panels er op moeten. Dat is nog een heel klusje geweest en soms moet je genoegen nemen met het feit dat de toleranties in de 70'er jaren minder nauwkeurig waren dan die van tegenwoordig. Zeker als je hoge eisen stelt is dat lastig. Zowel de kofferbakbodem, quarter panels als de extensions zitten op dit moment op de auto geschroefd omdat deze nog uit elkaar moet om de body te laten stralen en in de primer te zetten.

Ook het uitlijnen van de bumper behoorde tot de taken:

Image

Motorkap:

Image

Image

Hierna ben ik verder gegaan met het K-member:

Image

Na het verwijderen van ca. 45 jaar aan zand en klei, heb ik hem gestraald om vervolgens enkele verstevigen aan te brengen.

Image

Image

Image

Image

De volgende stap is laten poedercoaten.

In die tussentijd had ik besloten om toch maar subframeconnectors en torqueboxen van Us Car Tools aan te schaffen ipv ze zelf van plaatstaal te maken. Dit scheelt een hoop tijd.

Image

Image

Ook heb ik zitten kijken hoe ik het beste de Dr.Dif/Brembo Z18 schijfremcombinatie in elkaar kan zetten. Dit valt nog niet mee omdat het geen radiaal gemonteerde remklauwen zijn.

Image

Image

Uiteindelijk zal er zoiets als dit voor gemaakt gaan worden:

Image

Image

Image

Image

Maar deze uitdaging laat ik nog even liggen totdat ik de ophanging weer in de verf heb en de auto kan opbouwen.

Als laatste ben ik bezig geweest met de draagarmen. Het vervangen van de rubbers is geen overbodige luxe. Het is dan ook maar goed dat ik de auto helemaal uit elkaar gehaald heb, want je komt gaandeweg steeds meer dingen tegen:

Image

Pivot shaft er uit met een poelietrekker:

Image

Image

Daarna gestraald en verstevigen:

Image

Image

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 19 Mar 2015, 09:13
by Mr4Speed
Dik!

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 19 Mar 2015, 10:20
by Dickdale
Thx! Vandaag lekker vrij en maar even wat onderdelen uitzoeken om te laten poedercoaten...

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 23 May 2015, 15:28
by Dickdale
En de onderdelen zijn terug! Ziet er mooi uit en motiveert weer om er tegen aan te gaan.

Image

Image

Image

Image

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 23 May 2015, 16:57
by I.D.K.
Nice!!

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 24 May 2015, 09:53
by Crash
Netjes hoor

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 17 Jun 2015, 13:41
by Dickdale
Het is een beetje de omgekeerde volgorde, maar ik ga nu de achteras en vooras weer onder de auto plaatsen om deze te ondersteunen alsof de auto weer op zijn wielen staat. Daarna wil ik de subframeconnectors en torqueboxen er onder lassen. Dat had eigenlijk gemoeten toen de auto nog in elkaar was, maarja... aldoende leer je...

Achteras onder de auto met Hotchkiss bladveren:

Image

Image

NIeuwe bushings in de bovenste draagarmen:

Image

Daarna het k-member weer opgebouwd met allemaal Polyurethane rubbers van Energy Suspension:

Image

Image

Old vs new:

Image

Ook ben ik bezig geweest met het vervangen van de draadeinden van de achterassen (waarvan ze vroeger dachten dat de moeren los zou draaien en daarom maar met de klok mee moesten draaien aan de enne kant van de auto en tegen de klok in aan de andere kant van de auto):

Image

Toch wel handig zo'n 20 tons werkplaatspers!

Daarna stralen en in de lak. Daarna het oude lager met retainer er af en nieuwe lager er op.

Image

Image

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 08 Oct 2015, 16:59
by 68reaper
nice! nog updates?

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 08 Oct 2015, 20:22
by Dickdale
Zeker. Binnenkort zal ik weer even een update plaatsen!

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 22 Nov 2015, 19:50
by Dickdale
Update!

Ter motivatie nog even het model gekocht:

Image

De subframeconnectors geplaatst. Voor:

Image

En na:

Image

Voorste torqueboxen geplaatst:

Image

Nog wat rotte delen vervangen in de spatborden:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De gaten van de sierlijsten dicht gemaakt.

Image

En weer in de primer.

Image

De lagers van de achterassen vervangen:

Image

Image

Image

Een andere kofferdeksel bij Marck Harteveld gekocht omdat de vorige eigenaar de mijne bij het slot tot pulp geslagen had.

Image

Image

Image

Bucket seats in Duitsland gekocht.

Image

De seals van de achteras vervangen.

Image

Image

Image

Image

Image

Meteen even gekeken met verf hoe het raakvlak van de tandwielen is. Op de foto kan je het niet goed zien, maar in het echt kon ik zien dat het raakvlak mooi in het midden van de tand zat.

Image

Image

De behuizing schoon gemaakt en van een kleurtje voorzien.

Image

Image

Twee een boutje geplaatst in de achteras zodat ze mooi op hun plek blijven.

Image

Image

Image

Image

De remklauwen worden nog gespoten.

Een A518 bak met overdrive op de kop getikt via een tip van het forum. Om in de toekomst een andere bellhousing op te plaatsen.

Image

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 22 Nov 2015, 19:59
by TheDeputy
Ziet er allemaal netjes uit hoor! Knap werk.

Wel een opmerking over de pignon seal. Nu je de yoke hebt verwijderd is de voorspanning van de lagers weg. Je mag de moer daarna niet meer zo vast zetten als ie van nieuw af aan hoort te staan. Het gevaar bestaat dat je de lagers kapot rijdt en daardoor ook je gears.
Het beste is dan ook om er nieuwe lagers in te zetten. Een rebuild kit kost rond de 100 dollar.

Toon

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 22 Nov 2015, 21:00
by BigBlockMopar
De 3rd member lijkt op een 489 behuizing. Daar zit standaard een crush sleeve in die je eigenlijk wil vervangen voor een solid spacer zodat deze nooit kan inklappen en de lagervoorspanning ook laten verdwijnen.

Lekker bezig in ieder geval. Leuk project.

Wat de bucketseats betreft, ik zou persoonlijk bij een auto met de focus op 'handling' de stoelen toch vervangen voor betere/modernere bucket-seats; Het type waar je niet vanaf glijdt als je scherp een bocht in gaat.
Of, de schuimpadding en bekleding in deze stoelen zodanig aanpassen dat je meer een bucket krijgt met betere zijdelingse steun.

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 22 Nov 2015, 21:32
by Dickdale
TheDeputy wrote:Ziet er allemaal netjes uit hoor! Knap werk.

Wel een opmerking over de pignon seal. Nu je de yoke hebt verwijderd is de voorspanning van de lagers weg. Je mag de moer daarna niet meer zo vast zetten als ie van nieuw af aan hoort te staan. Het gevaar bestaat dat je de lagers kapot rijdt en daardoor ook je gears.
Het beste is dan ook om er nieuwe lagers in te zetten. Een rebuild kit kost rond de 100 dollar.

Toon
Thx voor de tip, Toon!

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 22 Nov 2015, 21:34
by Dickdale
BigBlockMopar wrote:De 3rd member lijkt op een 489 behuizing. Daar zit standaard een crush sleeve in die je eigenlijk wil vervangen voor een solid spacer zodat deze nooit kan inklappen en de lagervoorspanning ook laten verdwijnen.

Lekker bezig in ieder geval. Leuk project.

Wat de bucketseats betreft, ik zou persoonlijk bij een auto met de focus op 'handling' de stoelen toch vervangen voor betere/modernere bucket-seats; Het type waar je niet vanaf glijdt als je scherp een bocht in gaat.
Of, de schuimpadding en bekleding in deze stoelen zodanig aanpassen dat je meer een bucket krijgt met betere zijdelingse steun.
Is idd een 489. Bedoel je met solid sleeve die van drdiff? http://www.doctordiff.com/8-3-4-489-cas ... nator.html

Thx! Vwb de buckets. Het is idd de bedoeling om deze zo te bekleden dat ze meer steun bieden dat je meer steun.

:yeah:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 11 Jan 2016, 16:19
by Dickdale
Update, update...

Achteras zit weer in elkaar met alles er op en er aan te wachten totdat deze gemonteerd kan worden.

Image

Nog een Wilwood HRC 7/8" gekocht maar zoals je ziet heeft deze een kortere push rod, dus heb ik via Dr.Diff een langere push rod en tevens een adapterplaat voor 2 bouts naar 4 bouts en een adjustable proportion valve besteld.

Image

Tevens heb ik mijn deuren weggebracht naar Marck en heeft hij bij deze de rotte plekken vervangen en de sierlijstgaten dichtgemaakt. Dit naar volle tevredenheid! :yeah:

Image

Image

Image

Op dit moment ben ik bezig met het maken van een Autocad tekening voor de adapters die ik nodig heb om de Brembo remklauwen, type Z18 te kunnen bevestigen.

Image

Image

Image

Is lang geleden dat ik met Autocad heb gewerkt, maar ook wel weer leuk om te doen. Ik wil, als de rendering klaar is, de adapter 3D laten printen in kunststof en als deze goed is gaat hij gefreesd worden.

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 11 Jan 2016, 16:40
by ARLI
Dickdale wrote:Update, update...

Acht
Image

Is lang geleden dat ik met Autocad heb gewerkt, maar ook wel weer leuk om te doen. Ik wil, als de rendering klaar is, de adapter 3D laten printen in kunststof en als deze goed is gaat hij gefreesd worden.
Die ophanging van de remklauwen kan relatief eenvoudig.
Gewoon strip 12 dik en dan uitsparing er in maken voor de klauw en dan andere kant op maat maken door te passen op de poms. ( wat is eigenlijk de echte naam waar je voorwielnaven op zitten ?)
ik doe er dan altijd een ring tussen ( tussen strip en klauw)
Dan dunnen plaatjes tussen schijf en klauw en druk em er op bijvoorbeeld met 1 mm plaatje of dikker als het nodig is. Zorg dat die een beetje klem zit als je gaat echten, en dan in de midden van de schijf gecentreerd.
Dan stripen hechten aan poms.
nog even een keer klauwen monteren om te checken en dan aflassen.
Heb dit al een aantal keren gedaan en dat gaat prima.
Adapters maken is mooi zeker maar ook tijdroven.
mijn manier is op 1 avond te doen.
mvg Arjan

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 11 Jan 2016, 16:53
by Dickdale
ARLI wrote: Die ophanging van de remklauwen kan relatief eenvoudig.
Gewoon strip 12 dik en dan uitsparing er in maken voor de klauw en dan andere kant op maat maken door te passen op de poms. ( wat is eigenlijk de echte naam waar je voorwielnaven op zitten ?)
ik doe er dan altijd een ring tussen ( tussen strip en klauw)
Dan dunnen plaatjes tussen schijf en klauw en druk em er op bijvoorbeeld met 1 mm plaatje of dikker als het nodig is. Zorg dat die een beetje klem zit als je gaat echten, en dan in de midden van de schijf gecentreerd.
Dan stripen hechten aan poms.
nog even een keer klauwen monteren om te checken en dan aflassen.
Heb dit al een aantal keren gedaan en dat gaat prima.
Adapters maken is mooi zeker maar ook tijdroven.
mijn manier is op 1 avond te doen.
mvg Arjan
Thx voor het meedenken, Arjan! :yeah:

12 mm gaat niet passen. Ik heb max 9mm ruimte tussen de spindle en de remschijf. De voorwielnaven heten Hubs.

Ik weet dat het misschien omslachtig is, maar goed... dat is het hele project... zucht... :OO:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Posted: 13 Jan 2016, 13:38
by ARLI
12 mm had ik van wege vlees voor schroefdraad
als je ruimte voor moeren er achter heb kan je de plaatjes ook wel 5 mm dik maken
blijft echt heel!