318 Motor uit elkaar

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

318 Motor uit elkaar

Post by Polara69 »

Hallo allemaal

Mijn blok gaat deze week uit elkaar om pakkingen enzo te vervangen en de smerige Olie eruit te halen en block schoon maken.

jullie nog tips van dingen die dan beste ook meteen kan doen of vervangen of verbeterren?

ook bijvoorbeeld voor wat meer power onderin?

block gaat kompleet op gas lopen.

hoor het graag
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Sjak Brak »

Even evanuitgaande, dat onderblok en koppen in goede staat zijn:

Ligt aan je budget, maar andere nokkenas kan veel verschil maken. Let wel, bij een standaard 3-traps automaat heb je geen flikker aan een nokkenas die pas bv bij 6000rpm loskomt, omdat je 1-2 en 2-3 schakelpunten veel lager liggen.

Sowieso distributieketting+tandwielen vervangen.

Upgrade ontsteking reageert een gasblok ook goed op.

Als je wat meer te besteden hebt kunnen andere koppen en dikkere intake dan nog wat opleveren, eea ook afhankelijk van gekozen nokkenas.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Polara69 »

Naja bugget is laag. want al aardig wat kosten om alles weer goed te krijgen qua blok en apk. maar denk als er nog wat dingen zijn die niet al te prijsig zijn want block ligt zo ie zo toch uit elkaar dus kan meteen gedaan worden dan. en volgens mij heb ik een 3 bak automaat idd. maar vind het vermorgen onderin erg weinig. maar kan ook komen omdat alles niet op en top meer was. en misschien zo met goede gas onderdelen en alleen op gas dat dat ook al wat beter word. maar ideeen zijn welkom. en misschien ook een prijs indicatie.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Sjak Brak »

Zou dan even wachten met blok openhalen want je komt toch altijd dingen tegen die tegenvallen en kost altijd meer dan je inraamt...

Maar als je t echt niet laten kan, dan in ieder geval timing set (ketting + tandwielen), kost paar tientjes in de US, iets meer in NL.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Sjak Brak »

O en de waterpomp niet vergeten, en als je blok eruit trkt, ook de rear seal. Maar zou serieus even wachten tot je iets meer pesetas hebt, want dadelijk kan je de boel 2 keer opentrekken ipv 1 keer...
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Polara69 »

naja blok gaat zo ie zo deze week uit elkaar want moet weer kunnen rijden en voor apk. maar jij zegt dus zo ie zo ketting + tandwielen en waterpomp?
en wat is iets meer in NL?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Sjak Brak »

Informeer eens bij sixpack, hageman, pedal tt metal, enz. ZIjn redelijk standaard onderdelen :)

Vergeet de rear seal niet, en carterpakking, als blok uit de wagen gaat goed moment om deze te doen :)

Als t alleen voor de apk is, dan ff met kit dichtsmeren op tactische plekken ;)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by charger 73 se »

ik zou eerst nu je de motor nog in elkaar heb , een compressie test uitvoeren , of eventueel cilinderlek test. dan weet je alvast wat. als dat al helemaal niet in orde is weet je dat je al meer nodig heb dan alleen pakkingen en distr.setje.

als je eenmaal zo/n blokkie open haalt kom je van alles tegen wat zo goed als versleten is...
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Sjak Brak »

Idd, en als je t dan terug in mekaar zet blijft dat in je hoofd spoken... kan je beter het principe hanteren van wat niet weet, dat niet deert :D
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Rebel »

Vergeet de vriespluggen niet. Ik had het niet gedaan en een half jaar later begonnen er twee te lekken.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Polara69 »

oke zal het onhouden en ja weet ook nog niet wat ik tegen kom. kan ook gescheurde koppen tegen komen. in ergeste geval. maar het word gedaan voor me dus hoor van hem wat hij tegen komt. maar zal eens informeren naar:

Vriespluggen (wat had dat precies in en zitten die?)
timing set (ketting + tandwielen)
Waterpomp

en blok gaat er niet helemaal uit. maar word uit elkaar gehaald in de auto.
heeft ook te maken dat ik water bij me olie heb. is nu net frietsuas
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by moparwum »

Bestel dan gelijk deze :

http://www.vandijckusaparts.nl/a-242356 ... espluggen/

Bronzen vriespluggen , ben je voor altijd van het gelazer af. :yeah:

( nb. als je ze allemaal wilt vervangen, zal toch je blok eruit moeten )


Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by BigBlockMopar »

Brass = messing
Maar altijd beter dan ijzer inderdaad.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Sjak Brak »

En uiteraard alle slangen, v-snaren e.d., maar at had je zelf wel bedacht denk ik :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Polara69 »

Ja idd dat is waar maar block blijft er dus in tot nu toe dus moet ff kijken en bespreken met die gast die het gaat doen. moet ook beetje op geld letten enzo. dus ook ff kijken wat nog meer tegen komen.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Bean Bandit »

En nieuwe pakkingen uiteraard. Zeker als je de waterpomp en distributieketting huis eraf haalt.
Heb je de distributieketting annex achterkant waterpomp eraf, dan gelijk kijken of je krukas keerring (dit is dus aan de voorzijde motor) nog goed is. Ik gok van niet.
Het beste is een heel setje pakkingen voor waterpomp/distributieketting huis, krukasseal etc. aan te schaffen.
Je harmonic balancer (demper) heeft een rubber ring, deze is na 20 a 30 + jaar niet goed meer. Dus je graden aanduiding is niet meer juist. Je hebt er een speciale ring voor dat ie weer gemaakt kan worden. Maar wellicht is het beter een nieuwe harmonic balancer te kopen.
Indien nieuwe waterpomp ook twee nieuwe slang aansluitingen. Die oude zal je niet uit de oude waterpomp krijgen.

Kijk om een idee te krijgen wat je moet doen, of moet laten doen, eens op mijn site. Ik heb de nokkenas vervangen. En kwam wat leuke dingen tegen.
Versleten nokkenas lagers bijvoorbeeld.

http://www.crazysmopar.com/mycar_camblog.html

Groeten, REmco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
satellite 318
Posts: 144
Joined: 08 Jun 2007, 19:41
Location: Elsloo (frl)
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by satellite 318 »

en blok gaat er niet helemaal uit. maar word uit elkaar gehaald in de auto.
heeft ook te maken dat ik water bij me olie heb. is nu net frietsuas
kan het zijn dat je de laatste tijd heel veel korte stukjes hebt gereden? of alleen maar de motor even hebt laten draaien???
Dan stamp je het blok vol condens .. en krijg je ook van die mooie dikke witte olie.... dat kun je met een paar keer olie verversen en filter vervangen wel weer goed krijgen... en dan hopen dat je verder geen schade hebt..
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by ARLI »

en als je alle kosten optel die eerder genoemd zijn en je doe er nog een set pakkingen bij en honen en lagers en zuigerveren en 1250 euro dan heb je het zelfde uitgegeven als een goede 440 kost. Al weet ik dat niet zeker omdat ik geen SB revisie ervaring heb. Maar ik schat in dat een balancer en vriespluggen en distributie en olie en waterpomp en nokkenas en zo allemaal niet heel veel schelen in kosten.
Ik werk met plezier.
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by moparwum »

Je doet het goed , of je doet het niet ! er tussen zit namelijk niets :hmmm:
Richt je op de motor en drivetrain, en later op het optische gebeuren dan heb je in ieder geval een goede basis.
Zeg dat ook tegen "die gast" die dit allemaal voor je gaat doen :letop:
Het zal mij overigens niet verbazen ( zonder negatief te zijn !! ) , dat dit een banger project wordt :(


Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Polara69 »

naja ik wil op gegeven moment wel naar een 440 toe ja dus wil idd niet zoveel uit gaan gegeven dat ik net zo goed een 440 had kunnen kopen.. hij moet gewoon rijden enzo en van de zomer komt plaat werk aan de beurt enzo.

maar hoezo word het een banger project?...
zal vervagen wat nodig is. en zo ie zo is het voor mij mijn eerste wagen en moet ik alles nog leren en doen. en thuis worden in amerikanen. en daar zal geheid ook foute handelingen bij horen waar ik van moet leren. maar doe me best om zo veel mogelijk over te leren en info over te krijgen en jullie helpen me daar al goed mee. maar ik heb nu eenmaal niet alle geld van de wereld. was al grote stap om endelijk droom waar te maken om een amerikaan te hebben. en moet ergens beginnen he.

hoop dat jullie dat ook snappen.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Dickdale »

Polara69 wrote:naja ik wil op gegeven moment wel naar een 440 toe ja dus wil idd niet zoveel uit gaan gegeven dat ik net zo goed een 440 had kunnen kopen.. hij moet gewoon rijden enzo en van de zomer komt plaat werk aan de beurt enzo.

maar hoezo word het een banger project?...
zal vervagen wat nodig is. en zo ie zo is het voor mij mijn eerste wagen en moet ik alles nog leren en doen. en thuis worden in amerikanen. en daar zal geheid ook foute handelingen bij horen waar ik van moet leren. maar doe me best om zo veel mogelijk over te leren en info over te krijgen en jullie helpen me daar al goed mee. maar ik heb nu eenmaal niet alle geld van de wereld. was al grote stap om endelijk droom waar te maken om een amerikaan te hebben. en moet ergens beginnen he.

hoop dat jullie dat ook snappen.
Gewoon zelf uit elkaar trekken, desnoods met een "ervaren" persoon erbij. Daar leer je het meeste van, small block of big block, maakt niet uit... :yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Polara69 »

ja ik ga ook zeker samen doen maar staat bij hem in ze garage en hij heeft door de weeks ook meer tijd en ik alleen in het weekend dus vandaar dat hij er even meer aan zal doen en hij is er ook ervaren mee. maar wil ik dus ook maja wil ook wel keer lekker in kunnen rijden haha. en in dit geval blijft de motor ook gewoon in de auto en gaat hij er niet helemaal uit. maar dat zal misschien evengoed nog wel een keer gebeuren maar dan later dit jaar. eerst zo maar ff goed en goed voor APK
jeroen.68coro
Posts: 445
Joined: 08 Jun 2007, 23:57

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by jeroen.68coro »

als die 318 nog gewoon loopt zou ik er niks aan doen, alleen nieuwe bougies en kabels, olie , V-snaren.

de APK punten aanpakken, en dan gewoon lekker vd zomer ermee rijden , en dan sparen voor een 440 , als je die toch later erin wil hebben. zou zelf niet teveel geld in die ouwe 318 gooien als er toch (later) een 440 in gaat.

moet op mn zolder ff kijken , volgens mij heb ik nog een nagenoeg complete pakkingset voor een 318 liggen die ik nooit meer gebruik en alleen maar stof lig te vangen

gr jeroen
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack


Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Bean Bandit »

Als je toch wat wil vervangen, moet je de al eerder genoemde distributieketting en tandwielen vervangen. En een setje pakkingen voor waterpomp en distributieketting-huis.
Helaas is het distributieketting/tandwielen vervangen bij een small block niet 'even' gedaan. Het kost veel tijd om bij die ketting te komen. Omdat je nogal wat moet verwijderen.

iig succes :good: !

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Frenkie
Posts: 152
Joined: 15 Jun 2008, 01:02

Re: 318 Motor uit elkaar

Post by Frenkie »

Polara69 wrote:naja ik wil op gegeven moment wel naar een 440 toe ja dus wil idd niet zoveel uit gaan gegeven dat ik net zo goed een 440 had kunnen kopen.. hij moet gewoon rijden enzo en van de zomer komt plaat werk aan de beurt enzo.

maar hoezo word het een banger project?...
zal vervagen wat nodig is. en zo ie zo is het voor mij mijn eerste wagen en moet ik alles nog leren en doen. en thuis worden in amerikanen. en daar zal geheid ook foute handelingen bij horen waar ik van moet leren. maar doe me best om zo veel mogelijk over te leren en info over te krijgen en jullie helpen me daar al goed mee. maar ik heb nu eenmaal niet alle geld van de wereld. was al grote stap om endelijk droom waar te maken om een amerikaan te hebben. en moet ergens beginnen he.

hoop dat jullie dat ook snappen.
Ja begrijpelijk :) heb zelf de 318 van me Dodge een nieuwe distributie, intake, 4barrel, nokkenas en headers gegeven en die rijd echt een stuk leuker nu.
weet niet hoe je dat wil doen met LPG only? moet je dan niet sowieso een andere intake?

onderdelen voor je blok zou ik trouwens even mee wachten tot je zeker weet wat je nodig hebt, je weet waarschijnlijk niet goed wat de history is van de auto. toch zonde als blijkt dat bijvoorbeeld de distributie vorig jaar al was gedaan ;)

gewoon stukje bij beetje aan het werk gaan, dan verdeel je de kosten en kan je lekker blijven rijden, ga je direct grondig te werk dan loop je het risico in een eindeloos/moedeloos project te belanden en daar zit je niet op te wachten zo voor de zomermaanden.
Chrysler 300 69
Dodge W200 76
Furd mustang 67
Post Reply