(klassieke) ontstekingsperikelen

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

(klassieke) ontstekingsperikelen

Post by NY69 »

Mensen, een mindcracker:

De vonk wil niet overslaan bij mijn trailerqueen :sucks: :oops:

Letterlijk jammer genoeg.
De auto start nog wel maar loopt niet meer.

Er komt geen vonk vanaf de bobinekabel.
Wel staat er aan de + van de bobine constant stroom als de sleutel op contact staat.

Vanaf de min van de bobine meet ik geen signaal of een constant signaal (ik ben er nog niet achter onder welke omstandigheden wel en onder welke omstandigheden niet) zowel tijdens het starten als wanneer de sleutel op contact staat, terwijl dat volgens mij een pulserend signaal moet zijn als ik de startmotor ronddraai. De contactpunten staan goed afgesteld.

Wat nog bijzonder is, is dat ik, zodra ik stop met het laten ronddraaien van de startmotor, er éénmaal een puls (vonk/signaal) vanaf de bobinekabel komt.

Ik heb de bobine al gewisseld voor een nieuwe. Geen resultaat. Bobinekabel getest, is goed.

De balast resistor wordt na een paar keer starten flink heet (kan hem nog net aanraken), maar dat is neem ik aan normaal?

Stroomverdeler + toebehoren is nieuw ( 0 km, 4 minuten gelopen)
Kabelboom idem

Suggesties, iemand?
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: (klassieke) ontstekingsperikelen

Post by FEULFORALL »

altijd lastig een forum diagnose

check je verdelerkap van binnen eens op slijtage..

start de wagen eens met de kap eraf,dan kun je zien of je puntjes goed werken "vonken"...
1969 dodge coronet R/T
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: (klassieke) ontstekingsperikelen

Post by Dickdale »

Dat een onderdeel nieuw is, wil niet zeggen dat ie ook goed is...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
rvanderende
Posts: 128
Joined: 11 Oct 2010, 20:47
Location: terneuzen

Re: (klassieke) ontstekingsperikelen

Post by rvanderende »

aan de bobine zit ook een condensator
of verkeerde bobine met een verkeerde spanning?
die kan ook problemen veroorzaken

afz rob/sa :hmmm:
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: (klassieke) ontstekingsperikelen

Post by B1cuda »

als het een electronische ontsteking betreft , heb je wel genoeg stroom in je accu , ik ben net ook twee dagen aan het zoeken geweest waarom er geen stroom op de bobine kwam , oorzaak was te weinig prik in de accu terwijl de startmotor goed rond ging.
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: (klassieke) ontstekingsperikelen

Post by Sjak Brak »

NY69 wrote:De balast resistor wordt na een paar keer starten flink heet (kan hem nog net aanraken), maar dat is neem ik aan normaal?
nee
NY69 wrote: Wat nog bijzonder is, is dat ik, zodra ik stop met het laten ronddraaien van de startmotor, er éénmaal een puls (vonk/signaal) vanaf de bobinekabel komt.
ik denk dat vanaf je contactslot/schakelaar naar je ontsteking iets niet goed geschakeld is. Vanaf je contact gaat IGN1 (voor als wagen op ontsteking staat, dus onder rijden) gaat de + via dat weerstandje naar je bobine, tijdens starten gebruik je IGN2 van de contactschakelaar en dan gaat t niet via de weerstand maar direct naar de + van de bobine
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: (klassieke) ontstekingsperikelen

Post by NY69 »

allen maar vooral Jack hartelijk dank voor de reacties.
Sjak Brak wrote: ik denk dat vanaf je contactslot/schakelaar naar je ontsteking iets niet goed geschakeld is. Vanaf je contact gaat IGN1 (voor als wagen op ontsteking staat, dus onder rijden) gaat de + via dat weerstandje naar je bobine, tijdens starten gebruik je IGN2 van de contactschakelaar en dan gaat t niet via de weerstand maar direct naar de + van de bobine
Dat klinkt plausibel! En dat wist ik niet :roll:
Het lijkt me dat ik dat kan controleren door tijdens het starten de plus van de bobine te meten. Komt daar geen stroom, dan zit daar het probleem. Toch?

Hoe de auto dan de eerste testrun een tijdje probleemloos heeft gelopen, blijft nog even een raadsel. :?

Wordt volgende week vervolgd...
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: (klassieke) ontstekingsperikelen

Post by Sjak Brak »

NY69 wrote: Hoe de auto dan de eerste testrun een tijdje probleemloos heeft gelopen, blijft nog even een raadsel. :?
ALS de oorzaak al in contactschakeling zit, dan nog is dat verklaarbaar, bv slecht contact, kabeltje dat intussen verrot is, of bv contactschakelaar helemaal naar de haaien.

Probeer anders bij wijze van test dit eens: trek de + kabels op de bobine los (even stukje tape omheen wikkelen) en trek een kabeltje van + accu naar + bobine, en kijk of de auto dan wel simpel start. Niet de motor lang laten lopen op die manier, alleen even testen of ie wil starten en blijft lopen.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: (klassieke) ontstekingsperikelen

Post by NY69 »

Dit probleem is vandaag opgelost.

De IGN2 kabelverbinding (contactslot => bobine) had thv het firewall stekkerblok een slechte verbinding.
Nieuwe kabel getrokken => klaar

Jack bedankt
there's no substitute for inches
live first, downsize later
Post Reply