Mensen, een mindcracker:
De vonk wil niet overslaan bij mijn trailerqueen
Letterlijk jammer genoeg.
De auto start nog wel maar loopt niet meer.
Er komt geen vonk vanaf de bobinekabel.
Wel staat er aan de + van de bobine constant stroom als de sleutel op contact staat.
Vanaf de min van de bobine meet ik geen signaal of een constant signaal (ik ben er nog niet achter onder welke omstandigheden wel en onder welke omstandigheden niet) zowel tijdens het starten als wanneer de sleutel op contact staat, terwijl dat volgens mij een pulserend signaal moet zijn als ik de startmotor ronddraai. De contactpunten staan goed afgesteld.
Wat nog bijzonder is, is dat ik, zodra ik stop met het laten ronddraaien van de startmotor, er éénmaal een puls (vonk/signaal) vanaf de bobinekabel komt.
Ik heb de bobine al gewisseld voor een nieuwe. Geen resultaat. Bobinekabel getest, is goed.
De balast resistor wordt na een paar keer starten flink heet (kan hem nog net aanraken), maar dat is neem ik aan normaal?
Stroomverdeler + toebehoren is nieuw ( 0 km, 4 minuten gelopen)
Kabelboom idem
Suggesties, iemand?
(klassieke) ontstekingsperikelen
- FEULFORALL
- Posts: 499
- Joined: 14 Sep 2007, 18:14
Re: (klassieke) ontstekingsperikelen
altijd lastig een forum diagnose
check je verdelerkap van binnen eens op slijtage..
start de wagen eens met de kap eraf,dan kun je zien of je puntjes goed werken "vonken"...
check je verdelerkap van binnen eens op slijtage..
start de wagen eens met de kap eraf,dan kun je zien of je puntjes goed werken "vonken"...
1969 dodge coronet R/T
Re: (klassieke) ontstekingsperikelen
Dat een onderdeel nieuw is, wil niet zeggen dat ie ook goed is...
-
- Posts: 128
- Joined: 11 Oct 2010, 20:47
- Location: terneuzen
Re: (klassieke) ontstekingsperikelen
aan de bobine zit ook een condensator
of verkeerde bobine met een verkeerde spanning?
die kan ook problemen veroorzaken
afz rob/sa
of verkeerde bobine met een verkeerde spanning?
die kan ook problemen veroorzaken
afz rob/sa
Re: (klassieke) ontstekingsperikelen
als het een electronische ontsteking betreft , heb je wel genoeg stroom in je accu , ik ben net ook twee dagen aan het zoeken geweest waarom er geen stroom op de bobine kwam , oorzaak was te weinig prik in de accu terwijl de startmotor goed rond ging.
Re: (klassieke) ontstekingsperikelen
neeNY69 wrote:De balast resistor wordt na een paar keer starten flink heet (kan hem nog net aanraken), maar dat is neem ik aan normaal?
ik denk dat vanaf je contactslot/schakelaar naar je ontsteking iets niet goed geschakeld is. Vanaf je contact gaat IGN1 (voor als wagen op ontsteking staat, dus onder rijden) gaat de + via dat weerstandje naar je bobine, tijdens starten gebruik je IGN2 van de contactschakelaar en dan gaat t niet via de weerstand maar direct naar de + van de bobineNY69 wrote: Wat nog bijzonder is, is dat ik, zodra ik stop met het laten ronddraaien van de startmotor, er éénmaal een puls (vonk/signaal) vanaf de bobinekabel komt.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: (klassieke) ontstekingsperikelen
allen maar vooral Jack hartelijk dank voor de reacties.
Het lijkt me dat ik dat kan controleren door tijdens het starten de plus van de bobine te meten. Komt daar geen stroom, dan zit daar het probleem. Toch?
Hoe de auto dan de eerste testrun een tijdje probleemloos heeft gelopen, blijft nog even een raadsel.
Wordt volgende week vervolgd...
Dat klinkt plausibel! En dat wist ik nietSjak Brak wrote: ik denk dat vanaf je contactslot/schakelaar naar je ontsteking iets niet goed geschakeld is. Vanaf je contact gaat IGN1 (voor als wagen op ontsteking staat, dus onder rijden) gaat de + via dat weerstandje naar je bobine, tijdens starten gebruik je IGN2 van de contactschakelaar en dan gaat t niet via de weerstand maar direct naar de + van de bobine
Het lijkt me dat ik dat kan controleren door tijdens het starten de plus van de bobine te meten. Komt daar geen stroom, dan zit daar het probleem. Toch?
Hoe de auto dan de eerste testrun een tijdje probleemloos heeft gelopen, blijft nog even een raadsel.
Wordt volgende week vervolgd...
there's no substitute for inches
live first, downsize later
live first, downsize later
Re: (klassieke) ontstekingsperikelen
ALS de oorzaak al in contactschakeling zit, dan nog is dat verklaarbaar, bv slecht contact, kabeltje dat intussen verrot is, of bv contactschakelaar helemaal naar de haaien.NY69 wrote: Hoe de auto dan de eerste testrun een tijdje probleemloos heeft gelopen, blijft nog even een raadsel.
Probeer anders bij wijze van test dit eens: trek de + kabels op de bobine los (even stukje tape omheen wikkelen) en trek een kabeltje van + accu naar + bobine, en kijk of de auto dan wel simpel start. Niet de motor lang laten lopen op die manier, alleen even testen of ie wil starten en blijft lopen.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: (klassieke) ontstekingsperikelen
Dit probleem is vandaag opgelost.
De IGN2 kabelverbinding (contactslot => bobine) had thv het firewall stekkerblok een slechte verbinding.
Nieuwe kabel getrokken => klaar
Jack bedankt
De IGN2 kabelverbinding (contactslot => bobine) had thv het firewall stekkerblok een slechte verbinding.
Nieuwe kabel getrokken => klaar
Jack bedankt
there's no substitute for inches
live first, downsize later
live first, downsize later