Werkwijze verwijderen achteras

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Werkwijze verwijderen achteras

Post by pieranja »

Voor alles is een eerste keer, veiligheid voorop en domme vragen bestaan niet (nou ...), dus: wat is de juiste werkwijze om de achteras te verwijderen? Ik zou denken:

- auto op grond laten staan
- as loskoppelen v/d aandrijfas
- shocks los
- remleidingen los
- opkrikken
- en dan? bladveren ook los?

Dat ding is loeizwaar!
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Werkwijze verwijderen achteras

Post by SuperFlyTNT »

Als je twee losse stalen 15" velgen hebt liggen (of je kan er een paar lenen), dan moet je die op de trommels schroeven. Als je de bladveren aan de as laat zitten en de auto is hoog genoeg opgekrikt, dan kan je de as er zo onder vandaan rollen op de velgen. Als de draad van je U-bouten te ver onder de bladveren vandaan steken (wat volgens mij het geval is bij jouw auto), dan zou je ook een paar houten balken neer kunnen leggen onder de wielen als 'rails'.

Succes met demonteren:)

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Werkwijze verwijderen achteras

Post by SuperFlyTNT »

Om even terug te komen op je vraag:

- auto op grond laten staan
- auto opkrikken
- auto ondersteunen met assteunen onder chassisbalken
- gewicht van de auto op de assteunen laten zakken en gewicht van de achteras op de krik
- wielen eraf
- setje stalen velgen monteren (kan ook pas op het laatst, voordat de as eronderuit gaat)
- as loskoppelen v/d aandrijfas
- shocks los
- remleidingen los
handremkabel los
- eventueel opkrikken om de spanning uit de bladveren te halen
- en dan? bladveren ook los? zou ik wel doen
- krik rustig laten zakken en naar achteren bewegen om de draadeinden van de voorste schamels makkelijker door de gaten te krijgen
- as laten rusten op de velgen
- krik eronderuit
- as op de velgen onder de auto vandaan rollen door aan de achterste schamels van de bladveren te trekken
- as achter de auto opkrikken (let op dat bladveren helemaal vrij staan van de auto
- steunen/blokken onder beide bladveren, voor en achter de achteras
- as laten zakken op de steunen
- as losmaken van bladveren
- as wegtillen
- andere as op de bladveren
- etc....

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Werkwijze verwijderen achteras

Post by SuperFlyTNT »

En nog een tip; als je de bladveren later wilt verwijderen van de as, draai dan de moeren van de U-bouten alvast los als de bladveren nog met de schamels vastzitten aan de auto. Dan kan je beter kracht zetten om de moeren los te krijgen.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: Werkwijze verwijderen achteras

Post by pieranja »

Bedankt!
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Werkwijze verwijderen achteras

Post by Sjak Brak »

SuperFlyTNT wrote:En nog een tip; als je de bladveren later wilt verwijderen van de as, draai dan de moeren van de U-bouten alvast los als de bladveren nog met de schamels vastzitten aan de auto. Dan kan je beter kracht zetten om de moeren los te krijgen.
Die U-bouten zullen vaak met de slijptol los moeten, als het de originele zijn :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Werkwijze verwijderen achteras

Post by SuperFlyTNT »

Hoeft niet per se, maar de achteras van pieranja kennende bestaat de kans dat ze redelijk makkelijk los zouden kunnen komen. Met de slijptol komen ze altijd wel los:)

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Arnoldsat
Posts: 91
Joined: 08 Dec 2008, 05:01
Location: vlakbij Utrèg
Contact:

Re: Werkwijze verwijderen achteras

Post by Arnoldsat »

Beste,

Nog een kleine aanvulling:
Ik sluit mij aan bij het mooie lijstje van TNT, maar bij mijn auto wil de cardanas er niet uit als de achteras in de bladveren hangt... Dus dat punt verplaatst dan iets naar boven in het lijstje.

Succes :good:
I love classic US built V8 powered automobiles! Arnold's 1971 Newport on arnoldsat.com
~ Just because you know how to work on it doesn't mean you know how it works ~
~ Clean it, if it's Dirty. Oil it, if it Squeaks. But: Don't fix it, if it Works! ~
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Werkwijze verwijderen achteras

Post by SuperFlyTNT »

Dat was ook hoe ik het bedoelde, maar dat stond wellicht niet zo specifiek omschreven. Hopelijk is het nu wel duidelijk:)

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: Werkwijze verwijderen achteras

Post by pieranja »

Het blijkt dat ik net iets bredere U-bolts nodig heb om rondom de Dana60 te klemmen, namelijk 3 1/8 inch.

Ik zoek op internet, en kom ze tegen van 5 euro tot 30 euro. Wat ik me dus afvraag: hebben U-bolts voor bladveren speciale specicicaties, en kan ik niet 'zomaar' elke U-bolt nemen?
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
Post Reply