past deze as onder mijn springhok?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
garger
Posts: 352
Joined: 13 Oct 2007, 23:41

past deze as onder mijn springhok?

Post by garger »

STANDARD MOTOR PRODUCTS Part # HP4090
even afgezien van de overbrenging verhouding..
gaat dit zonder problemen onder een b-body passen? en zo niet, wat zijn de problemen/is dit aan te passen?
thanx.
Jouw auto is mijn kreukelzone.

Charger '74 - New Yorker '70
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: past deze as onder mijn springhok?

Post by BigBlockMopar »

Verkeerd linkje?
Linkje gaat over een lamp-socket. :)
User avatar
garger
Posts: 352
Joined: 13 Oct 2007, 23:41

Re: past deze as onder mijn springhok?

Post by garger »

BigBlockMopar wrote:Verkeerd linkje?
:oops: oeps, je hebt gelijk.
deze bedoelde ik: http://link.marktplaats.nl/558893163
Jouw auto is mijn kreukelzone.

Charger '74 - New Yorker '70
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: past deze as onder mijn springhok?

Post by BigBlockMopar »

Jouw Charger heeft 1 van de breedste assen eronder zitten in deze jaren, dus een C-body as zal ook wel passen, en wellicht iets smaller zijn.
Maar dat betekent dat je dikkere wielen kan monteren.
Waarschijnlijk zal je de veervoetjes moeten verplaatsen wellicht, maar dat is niet veel werk.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: past deze as onder mijn springhok?

Post by SuperFlyTNT »

Assen van een 73 C-body zijn net zo breed als van een B-body wagon. En die zijn weer iets breder dan de achteras van een 71-78 Coronet sedan of Charger. Niet veel breder, overigens. Met de juiste backspacing op de velg kom je een heel eind. De veervoetjes moeten wel verplaatst worden.

Nog een "been there; done that" feitje; een as van een 69-71 C-body past 1 op 1 onder je 3rd generation Charger.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
garger
Posts: 352
Joined: 13 Oct 2007, 23:41

Re: past deze as onder mijn springhok?

Post by garger »

okee, top reacties. :good:
moet ik eigenlijk gewoon de totale breedte van de as opmeten? gewoon buitenkant trommel tot buitenkant trommel, of zijn er meer punten waar ik op moet letten?
zijn alle cardan aansluitingen gelijk?
reden dat ik dit vraag is dat ik op zoek ben naar aan achteras met een kleinere overbrenging.
ik ben op zoek naar iets meer trekkracht.
heb er nu een 8 1/4 as onder zitten met een 2.76 overbrenging.
ook iets beefy achterwielen. 265 / 60 / R15 banden er op. wel iets oversized dus.
op de snelweg rijdt hij wel lekker rustig, maar ik ben op zoek naar iets meer trekkracht onderin.
Jouw auto is mijn kreukelzone.

Charger '74 - New Yorker '70
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: past deze as onder mijn springhok?

Post by SuperFlyTNT »

Meet sowieso de as op van hart veervoet naar hart veervoet. Een 8 1/4 as heeft een kortere 'snuit', dus je tussenas zal te lang zijn voor de 8 3/4. Grote kans dat de 8 3/4 van die Chrysler een yoke voor de 7290' kruiskoppeling heeft op de pignonas, en da's de grote standaard maat. Meet de breedte van je eigen kruiskoppeling op, of de diameter van een lagercup en vergelijk dat met de yoke op de pignonas van de 8 3/4. Qua overbrenging heb je grote kans dat je er niet op vooruit gaat, aangezien de standaard ovb voor de Chryslers ook de 2.76:1 was. Optie was de 3.23:1.
Als de as met de trommels en pignonas vrijligt van de grond, zou je de daadwerkelijke ovb kunnen controleren door omwentelingen te tellen. Als het een sper is, dan staat het aantal omwentelingen van de pignonas bij 1 omwenteling van een trommel gelijk aan de ovb. Als het geen sper is en de andere trommel draait mee de andere kant op, dan staat het aantal omwentelingen van 1 trommel bij 1 omwenteling van de pignonas gelijk aan de "halve" ovb (als je ongeveer 1.6 pignon omwentelingen telt bij 1 trommel omwenteling, dan is de ovb 3.23:1 zonder sper). Oh, als de as een sper is, dan zou ik em sowieso meenemen. Ligt de as niet vrij, dan zou je kunnen kijken of het plaatje met de originele ovb aanduiding nog achter 1 van de moeren zit waarmee het differentieel aan de behuizing vast zit. Daar kan bijvoorbeeld 2.76 of 3.23 op staan.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: past deze as onder mijn springhok?

Post by BigBlockMopar »

garger wrote:... maar ik ben op zoek naar iets meer trekkracht onderin.
Dan moet je misschien aan de andere kant van de auto zoeken, onder de motorkap. :letop: :D
Maar een achter-asje wisselen is wellicht makkelijker inderdaad.
Met het oog op het aandrijf-as lengte-verschil is het nog makkelijker om wellicht een andere 8-1/4" as te zoeken, met een voor leukere overbrenging erin.
User avatar
garger
Posts: 352
Joined: 13 Oct 2007, 23:41

Re: past deze as onder mijn springhok?

Post by garger »

okee.
allen bedankt voor jullie tips en reacties.
vandaag ben ik even wezen kijken bij deze as.
hij bleek dezelfde overbrenging te hebben als mijn eigen as...
verder zoeken dus.
als iemand iets weet of hoort, houd ik mij aanbevolen.
misschien kunnen er ook andere tandwielen in mijn huidige as gezet worden?
thanks again.
Jouw auto is mijn kreukelzone.

Charger '74 - New Yorker '70
Post Reply