Lawaaierige fan

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Lawaaierige fan

Post by spstrikwerda »

Hey guys, mijn fan maakt echt een tering herrie als ik wat toeren maak. Het is een directe fan die rechtstreeks aan de waterpomp zit. Dit koelt het beste maar ik wil van die irritante zoem af.

Kan ik dit probleem oplossen door er een viscose koppeling op te plaatsen, zodat ie pas aangrijpt als het blok op temperatuur komt? De extra PK's die hierdoor beschikbaar komen zijn ook mooi meegenomen.

Check onderstaand filmpje maar eens, dan hoor je wel wat ik bedoel (geluid goed hard zetten)

1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
mopargek
Posts: 218
Joined: 22 Oct 2007, 21:05
Location: Nijlen

Re: Lawaaierige fan

Post by mopargek »

ik heb een gelijkaardig probleem voorgehad maar toen raakte de fan de fan shroud dit maakt ook veel lawaai
als je dit niet hebt denk ik eerder dat de waterpomp stuk is

MVG, Geert
Dodge Challenger R/T '70 451ci
Dodge Challenger '70
Dodge Charger R/T '70
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Lawaaierige fan

Post by FEULFORALL »

leuk filmpje

idd een visco monteren...dan ben je er van af
1969 dodge coronet R/T
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Lawaaierige fan

Post by Dickdale »

FEULFORALL wrote:leuk filmpje

idd een visco monteren...dan ben je er van af
of gewoon elektrische fans met een thermostaat, dan heb je constant meer vermogen, ipv alleen wanneer de visco niet werkt...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Lawaaierige fan

Post by spstrikwerda »

Dickdale wrote:of gewoon elektrische fans met een thermostaat, dan heb je constant meer vermogen, ipv alleen wanneer de visco niet werkt...
Dat zou kunnen, maar ik zoek een betaalbare oplossing. Dus denk dat het toch een visco koppeling wordt. Ik lees dat er meerdere koppelingen zijn? Op basis van temperatuur of van RPM's? En is een flex fan ook iets?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Lawaaierige fan

Post by Dickdale »

twee losse fans en een thermostaat kosten nog geen 100 euro...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Lawaaierige fan

Post by spstrikwerda »

Dickdale wrote:twee losse fans en een thermostaat kosten nog geen 100 euro...
Valt me mee! Kan je die op een stock mopar radiator schroeven? Met zo'n speciale fan shroud?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Lawaaierige fan

Post by Dickdale »

Geen shroud, gewoon met strips door de radiator heen...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Lawaaierige fan

Post by spstrikwerda »

Waar koop jij 2 fans en een thermostaat voor 100 euro? Heb even gekeken bij moparshop.de en daar is't veel duurder...
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Lawaaierige fan

Post by Dickdale »

spstrikwerda wrote:Waar koop jij 2 fans en een thermostaat voor 100 euro? Heb even gekeken bij moparshop.de en daar is't veel duurder...
pm...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Lawaaierige fan

Post by jvdwolde »

:OO: Stuur mij die PM ook even, ik was dat ook van plan... :good:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Lawaaierige fan

Post by BigBlockMopar »

En dan kom je iedere keer als een stofzuiger aanrijden bij elk stoplicht. Dat is lekker stil en rustgevend... :lol:

Electrische fans zijn als backup voor als de normale fan het even niet aankan.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Lawaaierige fan

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:En dan kom je iedere keer als een stofzuiger aanrijden bij elk stoplicht. Dat is lekker stil en rustgevend... :lol:

Electrische fans zijn als backup voor als de normale fan het even niet aankan.
Twee elektrische fans, waarvan je er één als backup gebruikt, mocht er één kapot gaan of het niet trekken... Daarnaast kan je er één voorop je radiator zetten en één er achter... Maar bij normaal gebruik moet 1 zijde voldoende zijn...

En je kan met de thermostaat de temperatuur traploos instellen, mocht je in de bergen willen rijden bij een temperatuur van 30 graden... Of alleen maar in de stad...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Lawaaierige fan

Post by spstrikwerda »

En hoe zit het dan met een visco fan, of een Flex fan? Hoeveel lawaai maken die? Ik wil alleen m'n motor horen en voor de rest niets! :) En what about die verhalen van losschietende flex fan bladen die dwars door de motorkap heen gaan?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Lawaaierige fan

Post by jvdwolde »

:hmmm: ik heb een 4 bladerige fan met visco koppeling, dat ding maakt me toch een tering herrie niet normaal..dat ding gaat er bij mij nooit weer op!
ik had op mijn andere 300 een 7 bladerige fan zonder visco koppeling en die hoorde je helemaal niet..
Ik ga ook elektrisch :good:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Lawaaierige fan

Post by Sjak Brak »

Fans gewoon van de sloop halen, van bv gecrashte benz, audi etc. Geen aftermarket made-in-usa-meuk.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Lawaaierige fan

Post by spstrikwerda »

mopargek wrote:ik heb een gelijkaardig probleem voorgehad maar toen raakte de fan de fan shroud dit maakt ook veel lawaai
als je dit niet hebt denk ik eerder dat de waterpomp stuk is

MVG, Geert
Heb de motor even gestart zonder fan en wat toeren gemaakt. Wat een wereld van verschil! Waterpomp is dus niet stuk. Die stock 4-bladige (small block?) fan maakt dus echt een tering herrie :hammer: Ik denk dat er een visco fan op gaat, maar weet niet of dat gaat passen want de ruimte tussen pulley en radiator is erg beperkt, ik schat zo'n 9 cm. Zo'n 7 bladige mopar fan met visco koppeling lijkt me wel wat :)
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
mopargek
Posts: 218
Joined: 22 Oct 2007, 21:05
Location: Nijlen

Re: Lawaaierige fan

Post by mopargek »

op mijn /6 challenger staat ook een fan met 4 bladen en maakt totaal geen herrie dusja :)
maar dat komt misschien omdat het dan weer een /6 is en geen SB
Dodge Challenger R/T '70 451ci
Dodge Challenger '70
Dodge Charger R/T '70
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Lawaaierige fan

Post by Rebel »

PM mij dat ook maar even ;)
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Lawaaierige fan

Post by jvdwolde »

Correctie....

Ik heb de dingen in een vorige post door elkaar gehaald..

Ik had in mijn 300 convertible een vaste fan met 4 bladen, die hoorde je dus niet!
in mijn huidige 300 coupe zit een 5? bladige visco fan en die hoor je boven de motor uit!

Momenteel ben ik bezig het zaakje om te bouwen naar 2x elektrische fans, hoewel ik die fans ook wel behoorlijk lawaai vind maken :hmmm: misschien kan ik ze nog toeren geregeld maken, dan ben je er vanaf.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
moparfrd
Posts: 854
Joined: 09 Jun 2007, 07:15
Location: Ridderkerk

Re: Lawaaierige fan

Post by moparfrd »

Zevenbladsven met visco heb ik nog wel te koop.


Fred
Dodge D100 Sweptline ( Utiline ) "71 HEMI powerd Dodge Dakota V8 5spd "88"


Duc M900S4

Puppy-Power.
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: Lawaaierige fan

Post by chrisnr10 »

Nou ik heb een 5 blads fan met visco, deze werkt op zich goed en maakt zeker geen lawaai. Alleen op advies van iemand heb ik een fanshroud gemonteerd. op zich goed plan dacht ik.....maar tijdens het vol vermogen wegtrekken met een leuke streep :good: heeft mijn fan de shroud opgevreten en had voor 1000 euries schade :? de motor mounts waren prima en niet los of verdroogd en ik had rondom de fan nog 18-20 mm ruimte.
Een beetje gekietelde motor trekt dus behoorlijk omhoog in de motor ruimte.
Alles is nu weer in orde maar een shroud monteer ik nooit meer :sucks:
Mocht ik koel problemen krijgen ga ik ook voor electrisch
Grtzz Chris
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Lawaaierige fan

Post by Rebel »

Die dingen horen erop. Dan ben ik bang dat er bij jou toch iets niet goed gezeten heeft.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
jeroen.68coro
Posts: 445
Joined: 08 Jun 2007, 23:57

Re: Lawaaierige fan

Post by jeroen.68coro »

Waarschijnlijk de ouderwetse rubber motorsteunen die erop zitten, met die steunen met poly geen probleem.

( hmmmm, bij mij zijn die poly steunen er trouwens af nu :roll: )

Gr jeroen
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack


Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: Lawaaierige fan

Post by chrisnr10 »

jeroen.68coro wrote:Waarschijnlijk de ouderwetse rubber motorsteunen die erop zitten, met die steunen met poly geen probleem.

( hmmmm, bij mij zijn die poly steunen er trouwens af nu :roll: )

Gr jeroen
Waarschijnlijk wel ja, maar ze zijn niet los of uitgedroogd, dat is wel gecontroleerd.
Ik zat al wel te denken om nieuwe te monteren.
Ik hoorde van PTTM iets over schumacher motor mounts, dit zijn rubbers met inwendig 2 stalen strippen die in elkaar grijpen als de motor heel veel kantelt.
Ken je die? misschien heb je een andere betere tip?
Grtzz chris
Post Reply