Page 1 of 8
Dodge Charger SE 1970 440 CI
Posted: 04 Dec 2011, 21:30
by Peter Heesen
18 September 2011 heb ik een Dodge Charger uit 1970 gekocht vanuit Duitsland.
Ben hem op het spoor gekomen via Potomac auto's hier uit Terborg en later via Mobile.de
Eerst een keer wezen kijken en na wat onderhandelen aangekocht.
Wel veel werk, wil zoveel mogelijk zelf doen, staat bij mijn ouders gestald.
Vorige eigenaar was al deels begonnen met restauratie maar moest afscheid nemen met pijn in zijn hart vanwege een andere baan.
Moet veel nieuw plaatwerk in, achterkant is zoals bij vele Chargers slecht.
Vervangen moeten o.a.
* Achterschermen
* Kofferbodem
* Achterlichtpaneel
* Wielkuipen
* Chassisbalken achter
* Ophanging bladveren achterste
De Charger was (helaas) al voor een groot gedeelte gestript, maar inmiddels nu helemaal kaal en ook motor en versnellingsbak zijn verwijderd.
Heb al 2 nieuwe vloerplaatdelen aan voorzijde ingelast en ben nu begonnen aan operatie achterzijde, waar veel tijd in gaat zitten.
Zodra alle delen ingelast zijn wordt de body gestraald en in de epoxy gezet.
Op dit moment ben ik de nieuwe wielkuipen achter aan het inlassen, zal proberen regelmatig foto's te posten.
Meer foto's ook te zien via Hyves/Facebook/Twitter.
Weet er iemand nog een rotisserie te koop of te leen ?
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 06 May 2012, 21:51
by Peter Heesen
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 08 May 2012, 22:09
by challenger72
respect,als ik die roest zag was ik er nooit aan begonnen maar ik had een betere basis gezocht,maar gelukkig zijn er ook mensen die een hoop dingen heel positief bekijken
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 08 May 2012, 22:32
by TheDeputy
Ga zo door! En vooral niet opgeven, want dan kost het alleen maar meer geld.
Toon
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 09 May 2012, 08:12
by Peter Heesen
challenger72 wrote:respect,als ik die roest zag was ik er nooit aan begonnen maar ik had een betere basis gezocht,maar gelukkig zijn er ook mensen die een hoop dingen heel positief bekijken
Haha, vaak ben je te bang he !! Ik zie het als een uitdagende hobby en het mooie is elke keer als ik geweest
ben is er weer minder roest, zolang ik draad op de rol heb en gas in de fles gaan we gewoon door.
Frame rails zitten er iniddels ook aan achter, dus nu kunnen we echt weer gaan opbouwen aan de achterzijde.
Een goede basis vinden is niet echt simpel heb ik wel gemerkt, (goede) Chargers hier in de buurt staan er niet echt veel en ik kom helaas ook niet vaak in de States, dus ik moest wel toehappen toen ik deze tegenkwam.
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 09 May 2012, 09:20
by Dickdale
Waarom zijn die B-bodies toch altijd zo verrot aan de achterzijde??
Hebben ze dan echt nooit over het ontwerp nagedacht??
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 09 May 2012, 12:17
by Peter Heesen
Dickdale wrote:Waarom zijn die B-bodies toch altijd zo verrot aan de achterzijde??
Hebben ze dan echt nooit over het ontwerp nagedacht??
Doorgerrot bij raamstijl, waardoor kofferbak vol water komt te staan, met alle gevolgen van dien, zelfs de chassisbalken moeten er dan aan geloven.
Maar goed deze charger is van de ondergang gered, althans daar ben ik mee bezig.
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 13 May 2012, 13:49
by Peter Heesen
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 13 May 2012, 21:24
by moparfryslan
ziet er goed uit
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 19 May 2012, 08:03
by boyanka
knap werk hoor, in die staat zou ik er nooit aan begonnen zijn
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 19 May 2012, 10:41
by rvanderende
als je maar genoeg binnen ruimte hebt en niet te ver vanwaar je woond da
zijn veel projecten mogenlijk
maar de meeste onder ons hebben niet de tijd om het allemaal te doen
in iedergeval toch knap werk als je aan zoiets begint
we zullen het zeker volgen
groetjes rob/sa
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 19 May 2012, 11:00
by garger
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 19 May 2012, 19:40
by danny
respect hoor had m allang naar de ijzerboer gebracht, hoe weet je nu dat je de kont weer op de orginele maten hebt zitten? of heb je alles uitgemeten voordat je begon?
Danny
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 22 May 2012, 15:48
by Peter Heesen
Uiteraard heb ik alles opgemeten voordat ik begon, eerst 1 chassisbalk vastgezet, toen de andere vervangen, met de vastgezette balk als voorbeeld en vervolgens de vervangen balk vastzetten en de andere kant vervangen, kan
niet missen en elke keer maar passen en meten.
Oude wielkuipen exact aangetekend en nieuwe erin gezet, zit op de milimeter nauwkeurig.
K zal regelmatig foto's posten.
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 05 Dec 2012, 21:46
by Peter Heesen
Weer even een update van de vorderingen aan de Charger, wat tot nu toe klaar is:
- Voorste vloerdelen bodemplaat
- Dorpels links en rechts
- Wielkuipen achter buitenste
- Framerails + bladveer ophanging achter
- Nieuwe kofferbakranden
- Onderste raamrand aan achterzijde
- Carosserie kaal geschuurd
AS zaterdag naar Pedall to the Metall om nieuwe sail panels en (zelfgemaakte) bovenste raamrand op te halen, dan kan ik de rest aan de achterzijde voor mekaar maken.
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 05 Dec 2012, 21:54
by Peter Heesen
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 06 Dec 2012, 08:10
by FEULFORALL
ziet ernaar uit dat de charger van de dood wordt gered.....
Waarom zit er een stuur op ???
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 06 Dec 2012, 10:59
by Peter Heesen
FEULFORALL wrote:ziet ernaar uit dat de charger van de dood wordt gered.....
Waarom zit er een stuur op ???
Hehe de voorwielophanging zit er nog onder dus een stuur is dan ook wel handig, deze gaat eruit op het moment dat de carosserie naar de straler gaat of dat ie aan een rottiserie bevestigd wordt.
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 09 Dec 2012, 17:38
by nr1freak
netjes! doet me gek genoeg een beetje denken aan m'n '70 cuda, ziet er op veel plaatsen exact hetzelfde uit! maar hoe zit dat met het subframe? loopt dat bij een charger in één stuk door tot vooraan of stopt het achter de bestuurder -en passagierskuip en loopt het daarna weer verder tot vooraan?
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 11 Dec 2012, 13:16
by Peter Heesen
Wat bedoel je met het subframe, het frame waar de motor op bevestigd zit? Deze zit zo'n beetje tussen de voorwielen en de torsiestangen lopen tot midden onder de auto ongeveer.
Deze haal ik als laatste weg, voordat ie naar de straler gaat, of voordat ie in een rotisserie gaat, maar die moet ik dan van iemand kunnen lenen of goedkoop kunnen kopen.
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 11 Dec 2012, 14:27
by nr1freak
neenee, dat is de K-member, het subframe of chassis loopt bij de cuda (E-body) niet in 1 stuk door van achter naar voor maar onderbreekt daar waar de bestuurder en passagier zitten.
op de foto zie je de ingelaste subframe connectors, maar origineel ontbreken die! daar werd naar et schijnt in de jaren 70 ook al op geprotesteerd door de werkers in de fabrieken waar ze de wagens assembleerden maar de ingenieurs hadden er blijkbaar geen oor naar...het geheel werd daar dus "samen gehouden" door de carroserie. gevolg is dat de kas door de jarenlange gevolgen van de torque (zeker bij bigblock en hemi- modellen) behoorlijk wat vervorming en eventueel zelf scheuren kan krijgen (vooral de naad tussen het quarterpanel en het dak)
aangeraden wordt dus om het subframe te "connecten") je ziet ook ingelaste torqueboxes achteraan en vooraan maar omdat jouw wagen een 400 had zouden die er denkik wel moeten inzitten (ook deze verstevigen het geheel)
maar nogmaals, dit geldt voor een cuda dus ik weet niet of het met chargers ook zo is!
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 11 Dec 2012, 14:28
by nr1freak
ze hoeven trouwens niet ingelast worden zoals hier, je kan ook bolt-on systemen krijgen van bijv. hotchkiss, dan moet je enkel een beugeltje op het frame lassen
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 11 Dec 2012, 14:31
by Streetrod
Hee Peter, lekker bezig
Had al gehoord dat je je niet hoeft te vervelen maar Johnny heeft echt gelijk werk genoeg
Je pakt het wel goed aan ga vooral zo door
Ronnie (zwager van Johnny)
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 11 Dec 2012, 17:09
by Peter Heesen
nr1freak wrote:ze hoeven trouwens niet ingelast worden zoals hier, je kan ook bolt-on systemen krijgen van bijv. hotchkiss, dan moet je enkel een beugeltje op het frame lassen
Ik zal eens kijken hoe dat bij mijn Charger zit, ik kan het mij zo even niet voor de geest halen, maar met een 440 Magnum,
is dat misschien niet onverstandig
thnx voor de tip.
Re: Dodge Charger 500 1970 440 CI
Posted: 11 Dec 2012, 17:12
by Peter Heesen
Streetrod wrote:Hee Peter, lekker bezig
Had al gehoord dat je je niet hoeft te vervelen maar Johnny heeft echt gelijk werk genoeg
Je pakt het wel goed aan ga vooral zo door
Ronnie (zwager van Johnny)
Hee Ronnie, inderdaad genoeg werk zoals je ziet, is aardig krokant, maar stukje bij beetje komt het goed.
Strax met Johnny de 440 Magnum als nieuw maken