440 engine performance setup???
440 engine performance setup???
Ik ben al een tijdje aan het rond kijken naar leuke Engine setups op internet voor een 440 motor.
Maar toch staat niet altijd alles erbij.
Me motor is nu nog een stock 440 engine waar nog helemaal niets aan gedaan is(standaard vanaf de fabriek 370PK maar in de loop der jaren is de halve kudde paarden gestorven denk ik ). Ik heb al een 440 Sixpack set up gekocht helemaal compleet van manifold tot aircleaner(ben alles rustig bij elkaar aan het zoeken).
Nu is mijn vraag wat hebben jullie voor een leuke set up onder jullie kap zitten of weten jullie nog iets leuks waar door ik me motor weer een beetje kan oppeppen(ik wil geen blower want de auto is om op een zonnige dag te cruisen en af en toe even gas te geven bij het stoplicht).
Maar toch staat niet altijd alles erbij.
Me motor is nu nog een stock 440 engine waar nog helemaal niets aan gedaan is(standaard vanaf de fabriek 370PK maar in de loop der jaren is de halve kudde paarden gestorven denk ik ). Ik heb al een 440 Sixpack set up gekocht helemaal compleet van manifold tot aircleaner(ben alles rustig bij elkaar aan het zoeken).
Nu is mijn vraag wat hebben jullie voor een leuke set up onder jullie kap zitten of weten jullie nog iets leuks waar door ik me motor weer een beetje kan oppeppen(ik wil geen blower want de auto is om op een zonnige dag te cruisen en af en toe even gas te geven bij het stoplicht).
1972 Cuda Under Construction !!!..
.
http://www.classicperformancecars.nl
.
http://www.rvs-uitlaat.nl
.
http://www.classicperformancecars.nl
.
http://www.rvs-uitlaat.nl
Re: 440 engine performance setup???
Ik neem aan dat je dan ook het blok gaat reviseren? enne 370pk? SAE PK's kunnen niet in de schaduw staan van DIN Pk's die we hier gebruiken..
Gewoon een goeie nokkenas, bijpassende intake, headers, en goeie carburateur, elke van de sponsors kan je waarschijnlijk wel een goeie combinatie aanraden.
By the way...bij Gooze in Nunspeet zag ik een Edelbrock set, alu koppen, performer intake, nokkenas en lifters, en carburateur allemaal op elkaar afgestemd, (six pack intake weer te koop zetten! )
Als je blok aan revisie toe is, dan ook nieuwe zuigers met een hogere compressie!
Ik ben geen expert, geef alleen een voorzetje..
Gewoon een goeie nokkenas, bijpassende intake, headers, en goeie carburateur, elke van de sponsors kan je waarschijnlijk wel een goeie combinatie aanraden.
By the way...bij Gooze in Nunspeet zag ik een Edelbrock set, alu koppen, performer intake, nokkenas en lifters, en carburateur allemaal op elkaar afgestemd, (six pack intake weer te koop zetten! )
Als je blok aan revisie toe is, dan ook nieuwe zuigers met een hogere compressie!
Ik ben geen expert, geef alleen een voorzetje..
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Re: 440 engine performance setup???
Vraag je eerst af waar je heen wilt? Vermogen, bij welk toerental, street of strip? Welke bak/achteras heb je erachter? Kijk dan eens wat je er voor over hebt. Pas dan zou ik over gaan tot aanschaf...
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 440 engine performance setup???
Kan een blowermotor dan alleen in de regen gebruikt worden zeg je...?Leeman wrote:(ik wil geen blower want de auto is om op een zonnige dag te cruisen en af en toe even gas te geven bij het stoplicht).
Een supercharger op je motor zegt nog niets over de straatwaardigheid ervan. De gekozen nokkenas bepaalt dit.
Ik heb zelf een Longram intake systeem op een 500ci strokermotor zitten in m'n '60er Chrysler. Dit is voornamelijk een koppel-verhogend systeem, maar dat is eigenlijk precies wat je wilt op straat.
Kwa eye-candy kan daar alleen Roots-type supercharger nog tegenop denk ik zelf.
Re: 440 engine performance setup???
Vermogen rond de 400, Hij moet gewoon goed hard op trekken en meteen hoog in toeren zitten bij een klein beetje gasDickdale wrote:Vraag je eerst af waar je heen wilt? Vermogen, bij welk toerental, street of strip? Welke bak/achteras heb je erachter? Kijk dan eens wat je er voor over hebt. Pas dan zou ik over gaan tot aanschaf...
De achteras is standaard 3.32:1 en de automaatbak ook 727 3-speed Automatic Transmission Heavy Duty
Het lijkt me leuk om die Six pack er op te hebben omdat een maat(superbeerob) van me ook een Six Pack er op heeft.
Het blok moet er gewoon van buiten standaard uitzien maar er mogen best wat leuke spullen in zitten.
1972 Cuda Under Construction !!!..
.
http://www.classicperformancecars.nl
.
http://www.rvs-uitlaat.nl
.
http://www.classicperformancecars.nl
.
http://www.rvs-uitlaat.nl
Re: 440 engine performance setup???
een blower maakt JUIST straatwaardig...
dump die sixpack setup.. setje alu koppen erop een hydraulic rollercam en lekker INJECTIE erop zetten.. heb jij een dik in orde torretje die altijd in 1 keer start zonder 24 keer te pompen of warm te laten draaien... en altijd het meeste vermogen bij ieder toerental.. voor iets meer power bovenin een poortmatchje..
van Jokkebrock alleen intake en/of koppen gebruiken... rest lekker laten liggen...
dump die sixpack setup.. setje alu koppen erop een hydraulic rollercam en lekker INJECTIE erop zetten.. heb jij een dik in orde torretje die altijd in 1 keer start zonder 24 keer te pompen of warm te laten draaien... en altijd het meeste vermogen bij ieder toerental.. voor iets meer power bovenin een poortmatchje..
van Jokkebrock alleen intake en/of koppen gebruiken... rest lekker laten liggen...
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
Re: 440 engine performance setup???
ga gewoon met je wensen naar een goeie motorbouwer en bespreek het met hem , daar kom je verder mee dan deze vraag hier te stellen omdat iedereen andere ideeen heeft en er ook tientallen opties zijn .
Re: 440 engine performance setup???
What you pay is what you get!!
Als jouw 440 oud en moe is, is het alleen maar een kwestie van tijd voordat je de rest aan gort gaat draaien als je alleen maar een leuk nokkenasje en carburateurtje erin gooit.
Wil je het goed doen, moet je de hele motor reviseren en daarna kun je hem leuk opbouwen .
Vergis je niet in wat dit allemaal kost! Een alternatief is om er een andere motor in te gooien die doet wat jij fijn vindt
Bijvoorbeeld
Als jouw 440 oud en moe is, is het alleen maar een kwestie van tijd voordat je de rest aan gort gaat draaien als je alleen maar een leuk nokkenasje en carburateurtje erin gooit.
Wil je het goed doen, moet je de hele motor reviseren en daarna kun je hem leuk opbouwen .
Vergis je niet in wat dit allemaal kost! Een alternatief is om er een andere motor in te gooien die doet wat jij fijn vindt
Bijvoorbeeld
Het beste bewijs voor buitenaardse intelligentie is het feit dat ze nog nooit geprobeerd hebben kontakt met ons op te nemen.
Re: 440 engine performance setup???
Turbo?..........
Later,
~Alain~
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
~Alain~
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
Re: 440 engine performance setup???
Wat ik kan aanbevelen is een goed boek lezen. Of je nu turbo wil, koppen met meer CFM of hogere compressie. Hiermee krijg je zelf ook een goed idee wat je kan aanpassen en wat je kan verwachten aan resultaat. Hier een paar titels. Zelf heb ik geen idee hoe de boeken zijn maar de titels zijn goed.
How to Build Max-Performance Mopar Big Blocks - 383 440
Big Block Mopar Performance Book 383 400 413 426W 440
Mopar Performance 273 318 340 360 383 400 413 426 440
Ik kan wel aanbevelen om grote aanpassingen te laten doen bij een goede garage. En anders kan je natuurlijk ook een compleet blok met veel vermogen plaatsen, zoiets. Deze stond bij Gooze
In tuning is dit gangbaar voor NA
goede uitlaat dempers + 2-10 pk
Goede headers +10-25 pk
Intake +10-30 pk
Nokkenas +10-30 pk
Koppen +30-50 pk
Hoge compressie zuigers +50-200 pk
Dan kan je nog
Cc vergroten (Stroker) meer koppel en vermogen ?
Je roterende massa verkleinen (knife edging etc)
Charger, turbo of lachgas. zijn weer hele andere dingen maar werken ook.
En voor het vermogen in je huidige, zoek het internet eens op: net en gross horsepower. Het blok volgens mij heeft deze origineel +- 300 PK.
How to Build Max-Performance Mopar Big Blocks - 383 440
Big Block Mopar Performance Book 383 400 413 426W 440
Mopar Performance 273 318 340 360 383 400 413 426 440
Ik kan wel aanbevelen om grote aanpassingen te laten doen bij een goede garage. En anders kan je natuurlijk ook een compleet blok met veel vermogen plaatsen, zoiets. Deze stond bij Gooze
In tuning is dit gangbaar voor NA
goede uitlaat dempers + 2-10 pk
Goede headers +10-25 pk
Intake +10-30 pk
Nokkenas +10-30 pk
Koppen +30-50 pk
Hoge compressie zuigers +50-200 pk
Dan kan je nog
Cc vergroten (Stroker) meer koppel en vermogen ?
Je roterende massa verkleinen (knife edging etc)
Charger, turbo of lachgas. zijn weer hele andere dingen maar werken ook.
En voor het vermogen in je huidige, zoek het internet eens op: net en gross horsepower. Het blok volgens mij heeft deze origineel +- 300 PK.
Re: 440 engine performance setup???
Om boeken gedeeltelijk in te kunnen zien nog voordat je ze koopt vind ik Google Books een uitkomst:
http://www.google.nl/search?q=How+to+Bu ... =bks&tbo=1
http://www.google.nl/search?q=How+to+Bu ... =bks&tbo=1
I love classic US built V8 powered automobiles! Arnold's 1971 Newport on arnoldsat.com
~ Just because you know how to work on it doesn't mean you know how it works ~
~ Clean it, if it's Dirty. Oil it, if it Squeaks. But: Don't fix it, if it Works! ~
~ Just because you know how to work on it doesn't mean you know how it works ~
~ Clean it, if it's Dirty. Oil it, if it Squeaks. But: Don't fix it, if it Works! ~
Re: 440 engine performance setup???
Mijn mening is dat dit soort boeken vaak nog mijmeren in de dark age technology. Ze maken nog steeds gebruik van techniek wat er 30-40 jaar geleden al was, maar inmiddels achterhaald is. Natuurlijk zijn de block bewerkingen en aanpassingen voor stevigeheid e.d. nog steeds relevant, maar de manier van opvoeren is een beetje achtergebleven. Ze praten vaak over een 11:1 compressie motor met een nokkenas waarvan als je de doos openmaakt hij eruit springt over een goede straat motor. Ik heb nog zo'n ding in de schuur staan, maar ik kan je verzekeren dat het alles behalve lekker op straat is.Gijs wrote:Wat ik kan aanbevelen is een goed boek lezen. Of je nu turbo wil, koppen met meer CFM of hogere compressie. Hiermee krijg je zelf ook een goed idee wat je kan aanpassen en wat je kan verwachten aan resultaat. Hier een paar titels. Zelf heb ik geen idee hoe de boeken zijn maar de titels zijn goed.
How to Build Max-Performance Mopar Big Blocks - 383 440
Big Block Mopar Performance Book 383 400 413 426W 440
Mopar Performance 273 318 340 360 383 400 413 426 440
Welkom in de 21e eeuw. Het is niet een geval van "werken ook", maar meer een geval van "werken beter". Een goed uitgedachte turbo motor met EFI is ongeveer het neusje van de zalm. Je hebt het vermogen wanneer je het wilt hebben, werkt op ALLE toerentallen altijd goed en je behoud de manieren van een redelijk standaard motor zodat het cruisen over de snelweg naar een meeting ofzo is alsof je met een standaard motor rijdt.Gijs wrote: Charger, turbo of lachgas. zijn weer hele andere dingen maar werken ook.
Later,
~Alain~
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
~Alain~
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
Re: 440 engine performance setup???
Alian Ik weet niet of de mensen hier al wel toe zijn aan EFI en Turbo`s.
Mij hoef je overigens niet te overtuigen, ik hou het lekker bij moderne EFI, Hemi-tjes.
Mij hoef je overigens niet te overtuigen, ik hou het lekker bij moderne EFI, Hemi-tjes.
Re: 440 engine performance setup???
Daar heb je wel gelijk in Gijs. Zolang het merendeel van de mensen hier zelf geen motoren en auto's bouwen, maar dit ergens in den landen laten doen, zal het ook niet snel gebeuren dat ze met turbo en EFI motoren gaan rijden. "Onze bouwers" blijven een beetje te lang aan de dark age technology hangen.
Later,
~Alain~
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
~Alain~
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
Re: 440 engine performance setup???
ik ben gekneveld door reglementen aan dark-age techno.
als zuigers en krukas beste tijd hebben gehad dan kan je gaan stroken.
Voordeel van edelbrock koppen is dat blok een 20 kilo lichter wordt ( en je portomonee ook )
Vaak kan je sneller leuke dingen bedenken dan dat je het geld bij elkaar gespaard heb.
Als ik jouw was zou ik motorrevisie doen van 5000euro dan is alles weer voor elkaar en levert die zeker 400 pk met meer pit en dat is voor rondjes om de kerk wel voldoende.
als zuigers en krukas beste tijd hebben gehad dan kan je gaan stroken.
Voordeel van edelbrock koppen is dat blok een 20 kilo lichter wordt ( en je portomonee ook )
Vaak kan je sneller leuke dingen bedenken dan dat je het geld bij elkaar gespaard heb.
Als ik jouw was zou ik motorrevisie doen van 5000euro dan is alles weer voor elkaar en levert die zeker 400 pk met meer pit en dat is voor rondjes om de kerk wel voldoende.
Ik werk met plezier.
Re: 440 engine performance setup???
Er speelt ook ziets als bv budget mee, en tijd.alain wrote:Daar heb je wel gelijk in Gijs. Zolang het merendeel van de mensen hier zelf geen motoren en auto's bouwen, maar dit ergens in den landen laten doen, zal het ook niet snel gebeuren dat ze met turbo en EFI motoren gaan rijden. "Onze bouwers" blijven een beetje te lang aan de dark age technology hangen.
Ik kan me bv niet herinneren, dat jouw turbo-EFI-blok in 3 dagen was afgerond
Een EFI-blok heeft dezelfde basis-onderdelen met grofweg dezelfde kosten als een "traditioneel" blok (krukas, zuigers, koppen, ...) maar daar komen nog aardige kosten bovenop voor bv ECU, sensoren, injectors, enz enz enz. terwijl je met traditionele goodies sneller klaar bent (meestal carbje van paar honderd euro en gassen maar)
Verder heeft het ook zijn charme om old school een motor op te voeren.
In feite is het een vraag waar verschillende goede antwoorden op bestaan. Maw, voor beide varianten (traditioneel of hitech) valt wat te zeggen, allebei leuk
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: 440 engine performance setup???
Bedankt voor de reacties
1972 Cuda Under Construction !!!..
.
http://www.classicperformancecars.nl
.
http://www.rvs-uitlaat.nl
.
http://www.classicperformancecars.nl
.
http://www.rvs-uitlaat.nl