Plymouth Valiant Signet 4-deurs (1968)
Posted: 19 Aug 2011, 21:36
19 augustus 2011
Gisteren de auto overgeschreven en vandaag de auto naar zijn tijdelijke stalling gebracht dus een mooi moment om een topic te openen. Hoop dat ik jullie genoeg kan boeien met mijn geknutsel en de kunde van een vriend.
De auto verkeerd niet in een al te slechte staat en is eigenlijk helemaal hard. Hier en daar flinke roest plekken maar niks wat niet te doen is. Gelukkig heb ik de hulp van een vriend met gouden handjes die net zelf een Olds heeft gerestaureerd. Daarbij nog een goed adres voor hulp.
Zelf de eerste keer dat ik aan dergelijk iets begin dus, zal nog een hoop nieuwe dingen leren en daarbij vast nog wel een paar keer goed vastlopen. Het zal geen 2 weken project worden zoals de Junkyard mannen zien (wat een BS-programma trouwens). Vermoed dat we wel een jaar tot 2 jaar bezig zullen zijn....zal me iig van de straat houden! Ik weet iig hoe het eindresultaat eruit moet gaan zien dus een doel is iig gesteld.
Enkel nog nadenken over een paar details zoals: de achterlichten; deze of de originele, ander stuurhuis, etc.
Enfin, nog maar even de foto's van de huidige staat:
De draaiende Slant-Six:
Wat staat er voorlopig op het programma:
1. Ding uit elkaar trekken; alle roest verwijderen, gaten netjes weg werken, etc.
2. De Slant-six, die nog goed loopt, eruit halen.
3. Vering aanpassen
4. Schijfremmen monteren
5. Body behandelen; roestvrij maken en spuitklaar maken.
6. Spuiten in de gewenste kleur (originele grijze kleur, maar kan tot nu toe nergens een kleurcode vinden!!???)
7. Weer in elkaar zetten.
Enfin,.... dat worden gezellige avondjes sleutelen.
Uiteraard zal ik zo nu en dan foto's maken met een update. Hoop dat jullie me af en toe willen bijstaan als ik vastloop en wellicht dat ik sommige van jullie nog een keer in het echt ga ontmoeten.
Voor nu:
Morgen op zoek naar een goede schuurmachine en even kijken welke korrel ik het beste kan gebruiken. Begrijp dat ik iig het beste een excentrische schuurmachine kan kopen. Lucht is geen optie omdat de compressor niet al te veel volume heeft en de hele tijd dat lawaai....daar heb ik geen zin in.
Op de auto zitten nu volgens mij drie lagen lak op. De eerste donkergroen gespoten, daarop een blauw gespoten en daarop blauw geverfd/gerold.
Heb vroeger,... lang lang geleden weleens geholpen met vrachtwagens schuren en daarvan staat me bij dat het laatste gedeelte altijd nat geschuurd werd. Dat waren volgens mij wel plastic delen...
22 august 2011
Vandaag weer even tijd en de auto staat nog steeds op zijn plek. Gelijk aan de slag met de sierstrips van de voorruit en achterruit. Eerst even wat foto's gemaakt van enkele plekken die nu al te zien zijn. Op zich valt het allemaal wel mee.
De sierstrips zitten gemonteerd met enkele clipjes die er, althans de zijkanten en bovenkant, nog prima uit zien. Dus zal deze even moeten vinden, maar heb al een paar goede adressen dus dat komt goed en doe ik later wel een keer.
Zoals te zien is zal, zijn deze strips nog niet eerder eraf geweest. De originele groende kleur ziet er nog goed uit, maar dat mag ook wel met die dikke kit-laag die erop zat. ;-)
Verder geen spannende dingen aangetroffen, behalve dat de clips aan de onderkant allemaal vergaan zijn. Kortom weer een meevaller. Ga waarschijnlijk nog wel de ruiten eruit halen, mede omdat het nu niet veel werk meer is en de clips dan makkelijker te monteren zijn. Voorlopig blijven ze iig zitten.
Kortom even bezig geweest en de auto weer achter gelaten. Binnenkort maar weer eens tijd vinden. :-)
23 augustus 2011
Vandaag de moldings/sierstrips even gelaten voor wat het is. Mede omdat ik hoop dat iemand die het eerder heeft gedaan zich nog meldt. Wellicht dat ik de strips op de deur uiteindelijk toch maar moet afplakken.... enfin, komt later.
Dus vandaag de gril en de bumpers verwijderd. Ging prima op een paar bouten die goed vast zaten maar een beetje WD40 en een lange arm met wat kracht et voila!
De beugels zien er aan de linkerkant er nog goed uit enkel de rechter is niet meer goed. Dus daar zullen we tzt een nieuwe stuk op lassen. Daarna kunnen de beugels naar de poedercoater net als alle andere onderdelen die we los kunnen halen. Echter doen we dat op een later tijdstip.
Aan de onderkant ziet alles, tot zover, er prima uit. Uiteraard wel genoeg te doen.
[note]
Even een foto van de hulp-camera. Deze wordt gebruikt om alles vast te leggen, zodat we straks terug kunnen kijken om te zien hoe het nu precies in elkaar zat.
[/note]
The beugels van de achterbumper zien er nog prima uit en kunnen zo mee naar de poedercoater dus dat komt goed.
Nog een paar foto's van de achterkant en met name ook van het achterlicht uit '72-'73 model. Weet nog niet of ik deze laat zitten en of toch de originele ga monteren. Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om daar over na te denken.
Aan de achterkant ziet het onder de auto, tot nu toe, ook niet verkeerd uit.
Voorlopig er maar weer even mee gestopt en de auto kijkt er een beetje sip bij, maar dat komt vast nog goed. Verder zal ik voor de grote (lang durende werkzaamheden) niet te veel foto's maken. Dus wees gerust! ;-)
24 august 2011
Vandaag niet te veel tijd, dus enkel wat onderdelen van de voorkant verwijderd. Morgen wellicht een zijscherm er af halen.
25 august 2011
Vandaag begonnen aan de voorschermen, ging niet al te makkelijk. Enkele bouten afgebroken en af moeten slijpen. Daaronder redelijk veel roest en moet genoeg weg geslepen worden..... Daarbij kwam ik nog een bout tegen op het einde die ik niet in het werkboek terug kon vinden. Kan natuurlijk (zal ook wel) dat ik die gemist heb, maar was wel even zoeken. Zat in het midden aan de achterkant dus daar was moeilijk bij te komen.
Merk vaak dat de 'clips' aan de achterkant meedraaien en met een schroevendraaier de punt te mee duwen helpt, maar is soms lastig bij te komen. Dus binnenkort maar een strip met een verzonken gat zodat het makkelijker gaat.
Het voorscherm zelf ziet er aan de voorkant netjes uit. De andere zijde is minder, maar ach dat houd je van de straat.
Dus uiteindelijk maar één kant kunnen verwijderen en morgen even kijken naar de andere kant. Merk wel dat de tijd vliegt als je zo bezig bent. Helaas heb ik telkens niet al te veel tijd.
26 august 2011
Vandaag de andere kant en die zat helaas aan de onderkant vast gelast. Dus maar even los geslepen. Verder zag deze kant er beter uit.
Sommige schroeven gaan lastig los, mede doordat de clips aan de achterkant dan meedraaien. Met de schroevendraaier het puntje van de schroef meedrukken helpt, maar die schiet er vaak van af. Dus vandaar een metalen stripje geregeld welke een hoop irritatie doet voorkomen.
Nadat het voorscherm eraf was, hadden we nog tijd over. Daarbij heeft er zicht een koper gemeld voor de Slant-Six dus gelijk maar aan de gang. Voordat we het wisten hing het blok al gedeeltelijk te bungelen.
Kortom blok staat klaar om opgehaald te worden. In de motorruimte gaat het straks krap worden, maar dat komt wel goed! :-)
Zojuist de auto in deze staat achtergelaten.
27 august 2011
Vandaag even naar Gooze Garage om daar ook eens een kijkje te nemen en wellicht wat info voor een V8. Paar mooie auto's gezien en tevens even kort gesproken met een medewerker. Iig zo enthousiast weer geworden dat ik toch even langs de Valiant moest. Gelijk even de achterlichten eruit gehaald en weer een paar foto's zodat ik er nog goed over na kan denken. '68 of '72-'73.
Vervolgens gelijk de tank eruit gehaald, want die is toch niet meer nodig. Althans deze niet. Ging allemaal redelijk makkelijk. Mede ook omdat we twee bouten hebben door geslepen. Bij de eerste wel even goed opgelet dat de spanband niet gelijk in iemands gezicht klapte. ;-)
Dus net de auto maar weer gedag gezegd.
Gisteren de auto overgeschreven en vandaag de auto naar zijn tijdelijke stalling gebracht dus een mooi moment om een topic te openen. Hoop dat ik jullie genoeg kan boeien met mijn geknutsel en de kunde van een vriend.
De auto verkeerd niet in een al te slechte staat en is eigenlijk helemaal hard. Hier en daar flinke roest plekken maar niks wat niet te doen is. Gelukkig heb ik de hulp van een vriend met gouden handjes die net zelf een Olds heeft gerestaureerd. Daarbij nog een goed adres voor hulp.
Zelf de eerste keer dat ik aan dergelijk iets begin dus, zal nog een hoop nieuwe dingen leren en daarbij vast nog wel een paar keer goed vastlopen. Het zal geen 2 weken project worden zoals de Junkyard mannen zien (wat een BS-programma trouwens). Vermoed dat we wel een jaar tot 2 jaar bezig zullen zijn....zal me iig van de straat houden! Ik weet iig hoe het eindresultaat eruit moet gaan zien dus een doel is iig gesteld.
Enkel nog nadenken over een paar details zoals: de achterlichten; deze of de originele, ander stuurhuis, etc.
Enfin, nog maar even de foto's van de huidige staat:
De draaiende Slant-Six:
Wat staat er voorlopig op het programma:
1. Ding uit elkaar trekken; alle roest verwijderen, gaten netjes weg werken, etc.
2. De Slant-six, die nog goed loopt, eruit halen.
3. Vering aanpassen
4. Schijfremmen monteren
5. Body behandelen; roestvrij maken en spuitklaar maken.
6. Spuiten in de gewenste kleur (originele grijze kleur, maar kan tot nu toe nergens een kleurcode vinden!!???)
7. Weer in elkaar zetten.
Enfin,.... dat worden gezellige avondjes sleutelen.
Uiteraard zal ik zo nu en dan foto's maken met een update. Hoop dat jullie me af en toe willen bijstaan als ik vastloop en wellicht dat ik sommige van jullie nog een keer in het echt ga ontmoeten.
Voor nu:
Morgen op zoek naar een goede schuurmachine en even kijken welke korrel ik het beste kan gebruiken. Begrijp dat ik iig het beste een excentrische schuurmachine kan kopen. Lucht is geen optie omdat de compressor niet al te veel volume heeft en de hele tijd dat lawaai....daar heb ik geen zin in.
Op de auto zitten nu volgens mij drie lagen lak op. De eerste donkergroen gespoten, daarop een blauw gespoten en daarop blauw geverfd/gerold.
Heb vroeger,... lang lang geleden weleens geholpen met vrachtwagens schuren en daarvan staat me bij dat het laatste gedeelte altijd nat geschuurd werd. Dat waren volgens mij wel plastic delen...
22 august 2011
Vandaag weer even tijd en de auto staat nog steeds op zijn plek. Gelijk aan de slag met de sierstrips van de voorruit en achterruit. Eerst even wat foto's gemaakt van enkele plekken die nu al te zien zijn. Op zich valt het allemaal wel mee.
De sierstrips zitten gemonteerd met enkele clipjes die er, althans de zijkanten en bovenkant, nog prima uit zien. Dus zal deze even moeten vinden, maar heb al een paar goede adressen dus dat komt goed en doe ik later wel een keer.
Zoals te zien is zal, zijn deze strips nog niet eerder eraf geweest. De originele groende kleur ziet er nog goed uit, maar dat mag ook wel met die dikke kit-laag die erop zat. ;-)
Verder geen spannende dingen aangetroffen, behalve dat de clips aan de onderkant allemaal vergaan zijn. Kortom weer een meevaller. Ga waarschijnlijk nog wel de ruiten eruit halen, mede omdat het nu niet veel werk meer is en de clips dan makkelijker te monteren zijn. Voorlopig blijven ze iig zitten.
Kortom even bezig geweest en de auto weer achter gelaten. Binnenkort maar weer eens tijd vinden. :-)
23 augustus 2011
Vandaag de moldings/sierstrips even gelaten voor wat het is. Mede omdat ik hoop dat iemand die het eerder heeft gedaan zich nog meldt. Wellicht dat ik de strips op de deur uiteindelijk toch maar moet afplakken.... enfin, komt later.
Dus vandaag de gril en de bumpers verwijderd. Ging prima op een paar bouten die goed vast zaten maar een beetje WD40 en een lange arm met wat kracht et voila!
De beugels zien er aan de linkerkant er nog goed uit enkel de rechter is niet meer goed. Dus daar zullen we tzt een nieuwe stuk op lassen. Daarna kunnen de beugels naar de poedercoater net als alle andere onderdelen die we los kunnen halen. Echter doen we dat op een later tijdstip.
Aan de onderkant ziet alles, tot zover, er prima uit. Uiteraard wel genoeg te doen.
[note]
Even een foto van de hulp-camera. Deze wordt gebruikt om alles vast te leggen, zodat we straks terug kunnen kijken om te zien hoe het nu precies in elkaar zat.
[/note]
The beugels van de achterbumper zien er nog prima uit en kunnen zo mee naar de poedercoater dus dat komt goed.
Nog een paar foto's van de achterkant en met name ook van het achterlicht uit '72-'73 model. Weet nog niet of ik deze laat zitten en of toch de originele ga monteren. Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om daar over na te denken.
Aan de achterkant ziet het onder de auto, tot nu toe, ook niet verkeerd uit.
Voorlopig er maar weer even mee gestopt en de auto kijkt er een beetje sip bij, maar dat komt vast nog goed. Verder zal ik voor de grote (lang durende werkzaamheden) niet te veel foto's maken. Dus wees gerust! ;-)
24 august 2011
Vandaag niet te veel tijd, dus enkel wat onderdelen van de voorkant verwijderd. Morgen wellicht een zijscherm er af halen.
25 august 2011
Vandaag begonnen aan de voorschermen, ging niet al te makkelijk. Enkele bouten afgebroken en af moeten slijpen. Daaronder redelijk veel roest en moet genoeg weg geslepen worden..... Daarbij kwam ik nog een bout tegen op het einde die ik niet in het werkboek terug kon vinden. Kan natuurlijk (zal ook wel) dat ik die gemist heb, maar was wel even zoeken. Zat in het midden aan de achterkant dus daar was moeilijk bij te komen.
Merk vaak dat de 'clips' aan de achterkant meedraaien en met een schroevendraaier de punt te mee duwen helpt, maar is soms lastig bij te komen. Dus binnenkort maar een strip met een verzonken gat zodat het makkelijker gaat.
Het voorscherm zelf ziet er aan de voorkant netjes uit. De andere zijde is minder, maar ach dat houd je van de straat.
Dus uiteindelijk maar één kant kunnen verwijderen en morgen even kijken naar de andere kant. Merk wel dat de tijd vliegt als je zo bezig bent. Helaas heb ik telkens niet al te veel tijd.
26 august 2011
Vandaag de andere kant en die zat helaas aan de onderkant vast gelast. Dus maar even los geslepen. Verder zag deze kant er beter uit.
Sommige schroeven gaan lastig los, mede doordat de clips aan de achterkant dan meedraaien. Met de schroevendraaier het puntje van de schroef meedrukken helpt, maar die schiet er vaak van af. Dus vandaar een metalen stripje geregeld welke een hoop irritatie doet voorkomen.
Nadat het voorscherm eraf was, hadden we nog tijd over. Daarbij heeft er zicht een koper gemeld voor de Slant-Six dus gelijk maar aan de gang. Voordat we het wisten hing het blok al gedeeltelijk te bungelen.
Kortom blok staat klaar om opgehaald te worden. In de motorruimte gaat het straks krap worden, maar dat komt wel goed! :-)
Zojuist de auto in deze staat achtergelaten.
27 august 2011
Vandaag even naar Gooze Garage om daar ook eens een kijkje te nemen en wellicht wat info voor een V8. Paar mooie auto's gezien en tevens even kort gesproken met een medewerker. Iig zo enthousiast weer geworden dat ik toch even langs de Valiant moest. Gelijk even de achterlichten eruit gehaald en weer een paar foto's zodat ik er nog goed over na kan denken. '68 of '72-'73.
Vervolgens gelijk de tank eruit gehaald, want die is toch niet meer nodig. Althans deze niet. Ging allemaal redelijk makkelijk. Mede ook omdat we twee bouten hebben door geslepen. Bij de eerste wel even goed opgelet dat de spanband niet gelijk in iemands gezicht klapte. ;-)
Dus net de auto maar weer gedag gezegd.