A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by Bean Bandit »

Hi All,

Ik heb een vraag over hoe je de slangen op de verwarming moet aansluiten. Als het al uitmaakt.
Ik heb een auto waar origineel een airco in zat (67 Dodge Coronet met 318cui). Ik heb deze er onlangs uitgesloopt.
Nu vraag ik me dus af hoe de koelwater slangen aangesloten dienen te worden?
Zie fotootje ter verduidelijking.

Om te beginnen letter C; volgens mij hoort dit bij de airco en kan ge-bypassed worden?
Zo ja, dan kan ook het U vormig slangetje tussen B en C verwijderd worden?

En sluit je de uitgang van de waterpomp aan op de ingang van de verwarming A.
En gaat de uitgang v/d verwarming B naar de ingang van de waterpomp.

Maakt het uberhaupt uit hoe het water door de kachel loopt, volgens manual, non-airco auto, A in en B uit?
Maar het lijkt erop dat een airco auto het net andersom heeft?

Alvast dank,
Groeten, Remco

Image
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by jvdwolde »

Je airco is alleen een verdamper, (daar gaan die 2 alu leidingen naar toe) die heeft verder niks met je kachel te maken, dus ik neem aan dat je slangen gewoon kunnen blijven zitten zoals ze zitten... :hmmm:

Ik snap trouwens niet dat je een airco eraf sloopt, heerlijk in de zomer!
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by Bean Bandit »

Ha, snelle reactie! De foto is v/d oude situatie. Die alu buizen etc. zijn er al uit.
Maar C hoort wel bij het airco systeem. Het wordt een "water valve assembly" genoemd. Misschien (net als bij een LPG systeem) om te voorkomen dat de airco troep bevriest?

Het verwarrende is dat er in het handboek twee versies bestaan van de stroom richting v/h water :? .

Bij een non-airco auto loopt het van A naar B en bij een airco auto gaat het van C naar B naar A...

Daaruit zou je kunnen concluderen dat het niet uitmaakt hoe je de slangen op de verwarming aansluit.
Maar ik zou het graag zeker willen weten.

Groeten, Remco

p.s. ik prefereer arko in de Dodge ;)
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by jvdwolde »

:hmmm: Water valve? ik neem dat dat je kachelkraan is, als je airco hebt is (bij een 300 tenminste) de kachelkraan op vacuüm i.p.v. met een kabel bediende kraan, zo te zien is dit ook geen handbediende kraan dus ik zou alles weer net zo aansluiten als het zat op je foto's.
Heeft niets te maken met je airco. (denk ik) :D

En als de kraan op C zit is dat de ingang van je kachel radiator.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Arnoldsat
Posts: 91
Joined: 08 Dec 2008, 05:01
Location: vlakbij Utrèg
Contact:

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by Arnoldsat »

Hey Jack en Remco,

Ik denk dat die water valve wel degelijk indirect met je airco te maken heeft.
Bij een non-ATC (en dat hebben we eigenlijk allemaal op een enkeling na) blijft de airco-pomp continue lopen en regel je de temperatuur door warme lucht bij de koude te mengen...
Ik kan mij zo voorstellen dat de bijmenging tijdens dienst van de airco in een ander kacheltje in het dashboard gebeurt dan de 'normale' verwarming? Iets anders kan ik niet verzinnen voor dit u-bocht slangetje :oops: Maar helaas weet ik niet genoeg van de '76 Coronet van Remco om die vraag kunnen te beantwoorden...

Groeten :good:
I love classic US built V8 powered automobiles! Arnold's 1971 Newport on arnoldsat.com
~ Just because you know how to work on it doesn't mean you know how it works ~
~ Clean it, if it's Dirty. Oil it, if it Squeaks. But: Don't fix it, if it Works! ~
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by mr bean »

ik heb bij mijn 68 satellite de airco eruit gehaald en de kachelslangen zelf verder intact gelaten.
Alles werkte perfect daarna,koud/warm schuif deed het nog steeds. :good:
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by jvdwolde »

Arnoldsat schreef:Hey Jack en Remco,

Ik denk dat die water valve wel degelijk indirect met je airco te maken heeft.
Bij een non-ATC (en dat hebben we eigenlijk allemaal op een enkeling na) blijft de airco-pomp continue lopen en regel je de temperatuur door warme lucht bij de koude te mengen...
Ik kan mij zo voorstellen dat de bijmenging tijdens dienst van de airco in een ander kacheltje in het dashboard gebeurt dan de 'normale' verwarming? Iets anders kan ik niet verzinnen voor dit u-bocht slangetje :oops: Maar helaas weet ik niet genoeg van de '76 Coronet van Remco om die vraag kunnen te beantwoorden...

Groeten :good:





BULLSHIT :letop:

De airco compressor is voorzien van een magneet klep die ingeschakeld word door de thermostaat of met een schakelaar.
Het zou niet best zijn als de compressor steeds mee zou lopen.. :lol:

:? Non- ATC? wattisdatnouweer?
Last edited by jvdwolde on 16 Jun 2011, 23:23, edited 1 time in total.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by Bean Bandit »

Natuurlijk heeft die water valve met de airco te maken, laat dat duidelijk zijn.
Zo'n ding zit namelijk niet in een non-A/C auto.

Waar het eigenlijk op neer komt is, doet de kachel het ook als ik de koelwater slangen rechtstreeks op de verwarming aansluitingen aansluit, nl. A en B?

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by jvdwolde »

Waarom zou je dat willen??

Sluit het gewoon aan zoals het zat, dan werkt alles! :letop:
Als je het op A+B aansluit krijg je waarschijnlijk héél erg warm omdat je je kraan dan ertussenuit haalt en de kachel radiator gloeiend heet word! :lol:
Of het spuit ergens uit..

Doe nou niet zo moeilijk en sluit het aan zoals het zat, je zult zien dat je hele kachel gewoon werkt.

Zoek het ook maar uit, ik heb er energie genoeg in gestoken.. :ohja:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by mr bean »

achter de rechter 2 aansluitingen zit de kachelkraan met bowdenkabel en de linker 2 is toevoer/retour kacheradiateur.
Als je de slangen rechtstreeks op de linker 2 zet blijft je kachel het interieur verwarmen
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: A/C verwijderd, hoe slangen kachel aansluiten?

Post by Bean Bandit »

Jack & mrbean, Bedankt! :good:
De water valve is dus noodzakelijk voor een goed/normaal functionerende kachel.

Groeten, Renco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply