LPG-injectie afstellen

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

LPG-injectie afstellen

Post by charger 73 se »

ik ben ook van plan om een megasquirt met dampgasinjectie in mijn charger te bouwen..ben nog aan het uitzoeken qua onderdelen en of het nog beetje betaalbaar is . die zou je dan ook kunnen mappen?
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

LPG-injectie afstellen

Post by BigBlockMopar »

Voor de moderne 5.7L Hemi welke ik ook op dampgas-LPG wil laten lopen in m'n Dart heb ik onlangs een MegaSquirt3 gekocht met dampgas injectie-spul.
Heb nog weinig ervaring ermee maar weet wel dat je met een Megasquirt vrijwel alles kan aanpassen en afstellen.
Wellicht een interessant item voor een apart topic?
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

LPG-injectie afstellen

Post by charger 73 se »

dat zou inderdaad wel intressant zijn herman! weet niet of er hier al mensen met een megasquirt/lpg rijden?
op de 5.7 hemi lijkt het me vrij eenvoudig. maar ik heb nog een oldskool v8 zonder sensoren dus moet alle sensoren erop bouwen..
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
Lennard
Posts: 441
Joined: 08 Jun 2007, 13:13

LPG-injectie afstellen

Post by Lennard »

je kan toch ook bij de uitgebreidere megasquirts ook een dual fuel curve instellen ? Zou ideaal zijn voor auto's op LPG ook.
is overigens zeer interresant om je in te gfaan verdiepen, ben alleen bang dat het met het mappen enzo snel de mist in kan gaan als zijnde 'leek'

Groeten lennard
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

LPG-injectie afstellen

Post by BigBlockMopar »

Met een oud-type V8 kan soms simpeler zijn aangezien je bij deze motoren de dingen ook stap-voor-stap kan opbouwen, ipv alles in 1 keer.
Je kan bijv. alleen je huidige ontsteking gebruiken als input-trigger voor de Megasquirt-box, en deze eerst alleen de inspuiting laten verzorgen bijvoorbeeld.
User avatar
LudwigPerformance
Adverteerder
Posts: 8
Joined: 29 Jun 2012, 15:38
Location: Hillegom
Contact:

LPG-injectie afstellen

Post by LudwigPerformance »

In een ander topic kwam de vraag of ik ook LPG-injectie kan afstellen, met bijvoorbeeld een MegaSquirt systeem. Dat is inderdaad mogelijk.
Ik werk samen met een bedrijf dat veel (oude) auto's ombouwt naar LPG injectie en deze worden dan bij mij op de bank afgesteld. Ik heb ze al benaderd en ze zijn zeker geïnteresseerd om samen dit op te pakken.

Hierboven de reacties die afgesplitst zijn van dat andere topic. (door de automatische schikking op datum is deze openingspost hier terecht gekomen)
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: LPG-injectie afstellen

Post by charger 73 se »

herman welk merk injectoren en verdampers heb jij? tot hoeveel kw gaan die?
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: LPG-injectie afstellen

Post by BigBlockMopar »

Ik heb injectoren van 'Magic'.
Het was voor mij een twijfelgeval tussen het bekendere ValTek of Magic. Maar omdat de Magic's geheel van metaal zijn gaf dat de doorslag voor mij. Ik hou niet zo van plastic (uitziende) dingen op een motorblok :)
Heb ergens een tabelletje van wat deze injectoren leveren. De tips van deze injectoren zijn verwisselbaar met tips met een grotere doorlaat, dus meer vermogen.

Edit: hier zijn de specs van de injectoren:
http://www.hlpropan.cz/english/news_eng3.htm


Image


Mocht een enkele set van 8 niet voldoende zijn dan zal er een extra set bij komen wellicht (of een paar extra injectoren ergens eerder in het inlaattraject mocht dat nodig en mogelijk zijn.)


Ook de single stage verdamper(s) zijn van Magic...

Image
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: LPG-injectie afstellen

Post by charger 73 se »

ik kwam i.d.d ook al op valtek uit die gingen tot 180 kw per cilinderrij.
zijn er trouwens ook pasklare bdp senors te koop voor een mopar sb ?
dan moet ik ook ff zoeken naar een gaskleppositie sensor zal waarschijnlijk wel complete throttle body worden..
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: LPG-injectie afstellen

Post by pieranja »

Bij het 'mengstuk-systeem' begrijp ik dat je voor de beste prestaties beter kan gaan voor een single fuel systeem (om met Sjak zijn woorden te spreken: eruit rotten die benzine-zooi :) )

Geldt dit ook voor een injectie-systeem zoals hierboven beschreven?
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: LPG-injectie afstellen

Post by Gijs »

BigBlockMopar wrote:Voor de moderne 5.7L Hemi welke ik ook op dampgas-LPG wil laten lopen in m'n Dart heb ik onlangs een MegaSquirt3 gekocht met dampgas injectie-spul.
Heb nog weinig ervaring ermee maar weet wel dat je met een Megasquirt vrijwel alles kan aanpassen en afstellen.
Wellicht een interessant item voor een apart topic?

Succes dan, eventueel kan ik je wel de maps zenden om je te starten, dit is dan waar mijn Hmi nu op draait.
ik moet alleen even uitzoeken of ik de waarden in MS kan omzetten zodat je ze kan omrekenen. Ontsteking heb ik ook kan wel 2-3 graden vroeger op gas.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: LPG-injectie afstellen

Post by BigBlockMopar »

Thanks, dat zou wel handig zijn.
Wat bedoel je met omrekenen?

Ik wil de Hemi eerst op een motorstand proberen goed lopend krijgen om de downtime van m'n daily te minimaliseren.
De inbouw van de motor zelf in de kleine motorruimte van de Dart zal ook nog wel de nodige kopzorgen geven hier en daar verwacht ik.
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: LPG-injectie afstellen

Post by Gijs »

Als ik een waarde heb in milliseconden dan moet je kijken wat dit betekend in brandstof. Een injector staat een tijd open. De benzinedruk en CC/min van de injector bepaald dan hoeveel brandstof in de motor gaat. Deze moet je matchen met je huidige injectors, waarbij je ook nog x 1.15 tot 1.2 moet compenseren voor benzine naar gas? Dit kan vrij gemakkelijk in Excel, ik wil dit ook wel doen, moet ik wel de opbrengst weten van je injector.

Daarbij is dit niet helemaal te berekenen, zaken zoals de tijd die het duurt om de injector te sturen en de hoe de injector opent zijn zaken waarvoor je moet compenseren. Voor nu is het belangrijk dat hij start en redelijk loopt zodat je met een wideband kan inregelen.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: LPG-injectie afstellen

Post by BigBlockMopar »

Ah ok, dat deel van de tuning had ik wel verwacht om zelf te moeten doen.
Ik dacht dat je iets anders wilde omrekenen.

Ik weet nog niet echt veel van de injectoren af behalve dan wat op de specsheet staat. Wel denk ik dat er grotere nozzles in moeten komen waarschijnlijk.
De max. doorlaat van de injector is 52 cc/m bij een werkdruk van 1 bar. Maar er staat niet bij met welke nozzle diameter dat is.
Heb de specs van de injectors als PDF bij de reply gevoegd.
Attachments
Magic_Jet_tech_spec.pdf
(53.23 KiB) Downloaded 262 times
Post Reply