Koeling, pakking en druk

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Koeling, pakking en druk

Post by Just Fun »

Hallo...

Sinds Maart dit jaar mag de Fury officieel de weg op en ik heb er veel schik mee alleen kom ik niet van die (mini) lekage af. :sucks:
Er lekt koelvloeistof bij de thermostaat, zeg water neck. (zie foto) Ik heb de pakking al eens vervangen en dan gaat het een tijdje goed maar het lijkt wel of ie een beetje veel druk opbouwt..?

De waterneck heb ik inmiddels laten vlakken want die was ook aardig krom maar welke pakking kan ik het beste gebruiken? Die originele "papieren" pakking vindt ik niets.. :(
Hoeveel druk bouwt het koelsysteem eigenlijk op? Wat is normaal of max..?

Groeten Giacomo
Attachments
IMG_0583.JPG
If you can't beat them, join them..
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Koeling, pakking en druk

Post by challenger72 »

papieren pakking moet er wel tussen met een beetje vloeibare pakking aan weerszijden en dan die neck niet heel erg vastzetten want dan gaat ie krom staan,vooral die chromen dingen,maar lekt t niet tussen de slang en neck door?Heb ikzelf wel eens gehad met zo'n chromen ding
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: Koeling, pakking en druk

Post by B1cuda »

er zijn ook waternecks met een O ring die dichten wel goed af.
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Just Fun »

challenger72 wrote:papieren pakking moet er wel tussen met een beetje vloeibare pakking aan weerszijden en dan die neck niet heel erg vastzetten want dan gaat ie krom staan,vooral die chromen dingen,maar lekt t niet tussen de slang en neck door?Heb ikzelf wel eens gehad met zo'n chromen ding
Het is echt de pakking die lekt vooral in het midden stuk. Je ziet de pakking bijna vol lopen. De gedachte was even een kurken-pakking maar gezien de druk en temperatuur..? :hmmm:
Er zijn dus niet standaard dikkere of pakkingen die misschien uitharden?
If you can't beat them, join them..
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Dickdale »

Vlakken die handel en een pakking ertussen of zo laten en een beetje vloeibare pakking ertussen.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Sjak Brak »

De druk/temp zou t probleem niet moeten zijn.

Vaak zijn die waternekken niet helemaal recht, eerst ff vlakken voor montage.

Die met zo'n rubberen ring heb je meer kans dat ze in 1 keer afdichten.

Ik zie op je foto dat je een alu intake hebt, misschien is het pasvlak daar ook niet helemaal recht?

Wat betreft aandraaien, zeker niet te los, zoek anders even aanhaalmoment op. Bij een bigblock is dat 30lbs.ft (=ca. 40Nm), maar daar zit de thermostaatnek waar ie thuishoort (op de waterpomp), op een alu intake misschien is iets minder nodig/raadzaam.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Mr. 900 »

Just Fun wrote: Er lekt koelvloeistof bij de thermostaat, zeg water neck. (zie foto) Ik heb de pakking al eens vervangen en dan gaat het een tijdje goed maar het lijkt wel of ie een beetje veel druk opbouwt..?

Hoeveel druk bouwt het koelsysteem eigenlijk op? Wat is normaal of max..?
Als je niet de juiste, of een defecte "radiator cap" (dop) op je radiateur hebt loopt je druk te hoog op.
Zoek het juiste type dop in je werkplaats handboek en vervang hem (10 - 15 euro).

Mijn 440 heeft b.v. een dop nodig die bij een druk van 16 pounds opent.

Zoals al eerder vermeld hier werkt een waterneck met O-ring goed. Heb ik zelf ook goede ervaringen mee.
En zoals Sjak al zegt, als het pasvlak waarop je hem monteerd niet vlak is werkt niets goed....
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Koeling, pakking en druk

Post by BigBlockMopar »

Die chinese chrome schijtdingen zullen nooit afdichten. Weggooien dat ding en een normale gietijzeren of aluminium waternek plaatsen.
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Koeling, pakking en druk

Post by moparwum »

Je bijlage geeft het probleem al aan !!
Ik zie links en rechts bij de bouten de silliconen blubber er er al tussen vandaan prutten , en in het midden van de neck niets , het zootje is dus zo krom als een hoepel.
Gewoon een std neck al dan niet gepolijst monteren en klaar weer :yeah:

Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Just Fun »

B1cuda wrote:er zijn ook waternecks met een O ring die dichten wel goed af.
Mooi, daat klinkt al beter.. :good:
If you can't beat them, join them..
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Just Fun »

Sjak Brak wrote:De druk/temp zou t probleem niet moeten zijn.

Vaak zijn die waternekken niet helemaal recht, eerst ff vlakken voor montage.

Die met zo'n rubberen ring heb je meer kans dat ze in 1 keer afdichten.

Ik zie op je foto dat je een alu intake hebt, misschien is het pasvlak daar ook niet helemaal recht?

Wat betreft aandraaien, zeker niet te los, zoek anders even aanhaalmoment op. Bij een bigblock is dat 30lbs.ft (=ca. 40Nm), maar daar zit de thermostaatnek waar ie thuishoort (op de waterpomp), op een alu intake misschien is iets minder nodig/raadzaam.
Het is een gietijzeren intake maar nu met een grijs jasje.... :happy:
Attachments
Intake.jpg
If you can't beat them, join them..
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Just Fun »

BigBlockMopar wrote:Die chinese chrome schijtdingen zullen nooit afdichten. Weggooien dat ding en een normale gietijzeren of aluminium waternek plaatsen.
Gaan we doen... :lol:
If you can't beat them, join them..
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Just Fun »

moparwum wrote:Je bijlage geeft het probleem al aan !!
Ik zie links en rechts bij de bouten de silliconen blubber er er al tussen vandaan prutten , en in het midden van de neck niets , het zootje is dus zo krom als een hoepel.
Gewoon een std neck al dan niet gepolijst monteren en klaar weer :yeah:

Wum.
Das geen silliconen blubber maar de "papieren" pakking. In het midden is het papier al verzadigt met koelvloeistof vandaar het kleurverschil. Maar zoals meerdere mensen aanraden ga ik een gewone neck plaatsen met een rubbere ring... :good:

Wat ik ook even zal checken is de radiateurdop. Ik wist niet dat je daar overdruk soorten in had... :hmmm:
Dit is mijn eerste Amerikaan dus ik heb nog wel wat te leren, maar komt goed..
If you can't beat them, join them..
Six-PackSpeedShop.nl
Posts: 83
Joined: 10 Jul 2012, 15:49
Location: Wateringen
Contact:

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Six-PackSpeedShop.nl »

Inderdaad, die chrome prutdingen lekken 9 van de 10 keer. Zoals gezegd beter een 'gewone' gietijzeren of eventueel een billet waterneck. Zijn hardlopers dus helaas momenteel op bij ons, maar de nieuwe voorraad is weer onderweg.

Groeten,
Sixpack Speedshop
Six-PackSpeedShop.nl
Wateringen, ZuidHolland
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: Koeling, pakking en druk

Post by seabass350 »

Zit je pakking en je waterneck wel goed in het midden, dit luister ook wel nauw.
Op de eerste foto lijkt je pakking en waterneck niet goed te zitten, en een dun laagje vloeibare pakking helpt ook wel wat.
Plymouth Valiant ´73
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Just Fun »

Net de water neck er af gehaald en idd weer krom... :sucks: Aan de binnenzijde staat made in Taiwan en lijkt idd boter zacht materiaal. Ik ga een andere bestellen en als het ff kan één met een rubbere ring.
We gaan erachter komen, hopenlijk deze week nog. :D
If you can't beat them, join them..
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: Koeling, pakking en druk

Post by B1cuda »

pedalttmetal verkoopt ze met O ring :good:
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Koeling, pakking en druk

Post by jvdwolde »

:hmmm: Sluik reclame... :lol:

Ik heb nog nooit een lekke waterneck gehad, maar ik gebruik ook gewoon altijd de originele :good:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Just Fun »

jvdwolde wrote::hmmm: Sluik reclame... :lol:

Ik heb nog nooit een lekke waterneck gehad, maar ik gebruik ook gewoon altijd de originele :good:
:sneaky: ...juist, ennu wie maakt er nu reclame.. :lol:
If you can't beat them, join them..
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Sjak Brak »

jvdwolde wrote:Ik heb nog nooit een lekke waterneck gehad, maar ik gebruik ook gewoon altijd de originele :good:
Soms zijn die originele weggerot :sick: en heel soms zelfs krom. Maar de meeste el-cheapo chrome zijn niet fantastisch.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Koeling, pakking en druk

Post by jvdwolde »

:D nou..IK maak geen reclame, ik heb namelijk nog NOOIT een waterneck gekocht...mijn originele waren altijd nog prima.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Mr. 900 »

jvdwolde wrote:Ik heb nog nooit een lekke waterneck gehad, maar ik gebruik ook gewoon altijd de originele :good:
Sjak Brak wrote:Soms zijn die originele weggerot :sick: en heel soms zelfs krom. Maar de meeste el-cheapo chrome zijn niet fantastisch.
Mijn originele, 41 jaar oude, gietijzeren heeft altijd perfect afgedicht.
Totdat ik het thermostaat wilde vervangen en erachter kwam dat er onder de slang een gat was ingeroest.
Ik kon er gelukkig na het vernieuwen van het thermostaat en de pakking nog een tijdje mee doorrijden nadat ik de slang met de slangklem precies over het gat heb gezet. :sneaky:

Ik heb daarna een gefreesde billet aluminium met O-ring aangeschaft zodat het doorroesten niet meer kan gebeuren.
Hij heeft nog nooit gelekt, maar was wel 4x zo duur als een originele gietijzeren.
Achteraf denk ik dat een nieuwe gietijzeren samen met het gereinigde koelsysteem en de verse koelvloeistof mij ook overleefd zou hebben, en er qua originaliteit beter had uitgezien in mijn survivar.... :hmmm:
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Mr. 900 »

Just Fun wrote: Wat ik ook even zal checken is de radiateurdop. Ik wist niet dat je daar overdruk soorten in had... :hmmm:
Dit is mijn eerste Amerikaan dus ik heb nog wel wat te leren, maar komt goed..
Bij mij is er een overlooptankje bijgeplaats waarin het slangetje vanaf het overdruk pijpje van de radiateur tot op de bodem is ingestoken.
Nadat je de radiateur tot het randje hebt gevuld "spuugt" het koelsysteem het teveel aan koelvloeistof niet op straat maar in de tank, als de radiateurdop tegen de veerdruk in open gaat om teveel druk in het systeem te voorkomen.
Doordat er altijd een bodem van ongeveer 5 cm koelvloeistof in de tank staat bij een koude motor en de slang tot op de bodem in het tankje zit, zuigt het koelsysteem geen lucht aan bij afkoelen, maar wordt de koelvloeistof weer terug in de radiateur gezogen.
Voordeel is ook dat ik in 1 oogopslag zie dat er voldoende koelvloeistof in het systeem zit zonder de radiateurdop eraf te moeten draaien.
Tevens kun je aan de kleur van de koelvloeistof in het witte doorzichtige tankje meteen zien of het koelsysteem vervuilt raakt.
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Koeling, pakking en druk

Post by challenger72 »

:letop: dat koelvloeistofpeil op die manier controleren kan je beter afleren want als de radiateurdop niet meer goed werkt door een gaar rubbertje, defect klepje of verstopt slangetje,kan t ook gebeuren dat je radiateur aardig leeg is terwijl t expansietankje nog mooi op peil staat.Heb dat al menig keer ondervonden op mn werk.
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: Koeling, pakking en druk

Post by Mr. 900 »

challenger72 wrote::letop: dat koelvloeistofpeil op die manier controleren kan je beter afleren want als de radiateurdop niet meer goed werkt door een gaar rubbertje, defect klepje of verstopt slangetje,kan t ook gebeuren dat je radiateur aardig leeg is terwijl t expansietankje nog mooi op peil staat.Heb dat al menig keer ondervonden op mn werk.
klopt helemaal, maar zolang als het pijl varieert met warme en koude motor heb ik toch een indicatie dat alles nog gewoon werkt.
Af en toe kijk ik inderdaad gewoon via de radiateurdop naar het pijl. ;)
Post Reply