Koeling, pakking en druk
Koeling, pakking en druk
Hallo...
Sinds Maart dit jaar mag de Fury officieel de weg op en ik heb er veel schik mee alleen kom ik niet van die (mini) lekage af.
Er lekt koelvloeistof bij de thermostaat, zeg water neck. (zie foto) Ik heb de pakking al eens vervangen en dan gaat het een tijdje goed maar het lijkt wel of ie een beetje veel druk opbouwt..?
De waterneck heb ik inmiddels laten vlakken want die was ook aardig krom maar welke pakking kan ik het beste gebruiken? Die originele "papieren" pakking vindt ik niets..
Hoeveel druk bouwt het koelsysteem eigenlijk op? Wat is normaal of max..?
Groeten Giacomo
Sinds Maart dit jaar mag de Fury officieel de weg op en ik heb er veel schik mee alleen kom ik niet van die (mini) lekage af.
Er lekt koelvloeistof bij de thermostaat, zeg water neck. (zie foto) Ik heb de pakking al eens vervangen en dan gaat het een tijdje goed maar het lijkt wel of ie een beetje veel druk opbouwt..?
De waterneck heb ik inmiddels laten vlakken want die was ook aardig krom maar welke pakking kan ik het beste gebruiken? Die originele "papieren" pakking vindt ik niets..
Hoeveel druk bouwt het koelsysteem eigenlijk op? Wat is normaal of max..?
Groeten Giacomo
If you can't beat them, join them..
-
- Posts: 836
- Joined: 14 Jun 2007, 22:27
Re: Koeling, pakking en druk
papieren pakking moet er wel tussen met een beetje vloeibare pakking aan weerszijden en dan die neck niet heel erg vastzetten want dan gaat ie krom staan,vooral die chromen dingen,maar lekt t niet tussen de slang en neck door?Heb ikzelf wel eens gehad met zo'n chromen ding
Re: Koeling, pakking en druk
Het is echt de pakking die lekt vooral in het midden stuk. Je ziet de pakking bijna vol lopen. De gedachte was even een kurken-pakking maar gezien de druk en temperatuur..?challenger72 wrote:papieren pakking moet er wel tussen met een beetje vloeibare pakking aan weerszijden en dan die neck niet heel erg vastzetten want dan gaat ie krom staan,vooral die chromen dingen,maar lekt t niet tussen de slang en neck door?Heb ikzelf wel eens gehad met zo'n chromen ding
Er zijn dus niet standaard dikkere of pakkingen die misschien uitharden?
If you can't beat them, join them..
Re: Koeling, pakking en druk
Vlakken die handel en een pakking ertussen of zo laten en een beetje vloeibare pakking ertussen.
Re: Koeling, pakking en druk
De druk/temp zou t probleem niet moeten zijn.
Vaak zijn die waternekken niet helemaal recht, eerst ff vlakken voor montage.
Die met zo'n rubberen ring heb je meer kans dat ze in 1 keer afdichten.
Ik zie op je foto dat je een alu intake hebt, misschien is het pasvlak daar ook niet helemaal recht?
Wat betreft aandraaien, zeker niet te los, zoek anders even aanhaalmoment op. Bij een bigblock is dat 30lbs.ft (=ca. 40Nm), maar daar zit de thermostaatnek waar ie thuishoort (op de waterpomp), op een alu intake misschien is iets minder nodig/raadzaam.
Vaak zijn die waternekken niet helemaal recht, eerst ff vlakken voor montage.
Die met zo'n rubberen ring heb je meer kans dat ze in 1 keer afdichten.
Ik zie op je foto dat je een alu intake hebt, misschien is het pasvlak daar ook niet helemaal recht?
Wat betreft aandraaien, zeker niet te los, zoek anders even aanhaalmoment op. Bij een bigblock is dat 30lbs.ft (=ca. 40Nm), maar daar zit de thermostaatnek waar ie thuishoort (op de waterpomp), op een alu intake misschien is iets minder nodig/raadzaam.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Koeling, pakking en druk
Als je niet de juiste, of een defecte "radiator cap" (dop) op je radiateur hebt loopt je druk te hoog op.Just Fun wrote: Er lekt koelvloeistof bij de thermostaat, zeg water neck. (zie foto) Ik heb de pakking al eens vervangen en dan gaat het een tijdje goed maar het lijkt wel of ie een beetje veel druk opbouwt..?
Hoeveel druk bouwt het koelsysteem eigenlijk op? Wat is normaal of max..?
Zoek het juiste type dop in je werkplaats handboek en vervang hem (10 - 15 euro).
Mijn 440 heeft b.v. een dop nodig die bij een druk van 16 pounds opent.
Zoals al eerder vermeld hier werkt een waterneck met O-ring goed. Heb ik zelf ook goede ervaringen mee.
En zoals Sjak al zegt, als het pasvlak waarop je hem monteerd niet vlak is werkt niets goed....
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Koeling, pakking en druk
Die chinese chrome schijtdingen zullen nooit afdichten. Weggooien dat ding en een normale gietijzeren of aluminium waternek plaatsen.
Re: Koeling, pakking en druk
Je bijlage geeft het probleem al aan !!
Ik zie links en rechts bij de bouten de silliconen blubber er er al tussen vandaan prutten , en in het midden van de neck niets , het zootje is dus zo krom als een hoepel.
Gewoon een std neck al dan niet gepolijst monteren en klaar weer
Wum.
Ik zie links en rechts bij de bouten de silliconen blubber er er al tussen vandaan prutten , en in het midden van de neck niets , het zootje is dus zo krom als een hoepel.
Gewoon een std neck al dan niet gepolijst monteren en klaar weer
Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Re: Koeling, pakking en druk
Mooi, daat klinkt al beter..B1cuda wrote:er zijn ook waternecks met een O ring die dichten wel goed af.
If you can't beat them, join them..
Re: Koeling, pakking en druk
Het is een gietijzeren intake maar nu met een grijs jasje....Sjak Brak wrote:De druk/temp zou t probleem niet moeten zijn.
Vaak zijn die waternekken niet helemaal recht, eerst ff vlakken voor montage.
Die met zo'n rubberen ring heb je meer kans dat ze in 1 keer afdichten.
Ik zie op je foto dat je een alu intake hebt, misschien is het pasvlak daar ook niet helemaal recht?
Wat betreft aandraaien, zeker niet te los, zoek anders even aanhaalmoment op. Bij een bigblock is dat 30lbs.ft (=ca. 40Nm), maar daar zit de thermostaatnek waar ie thuishoort (op de waterpomp), op een alu intake misschien is iets minder nodig/raadzaam.
If you can't beat them, join them..
Re: Koeling, pakking en druk
Gaan we doen...BigBlockMopar wrote:Die chinese chrome schijtdingen zullen nooit afdichten. Weggooien dat ding en een normale gietijzeren of aluminium waternek plaatsen.
If you can't beat them, join them..
Re: Koeling, pakking en druk
Das geen silliconen blubber maar de "papieren" pakking. In het midden is het papier al verzadigt met koelvloeistof vandaar het kleurverschil. Maar zoals meerdere mensen aanraden ga ik een gewone neck plaatsen met een rubbere ring...moparwum wrote:Je bijlage geeft het probleem al aan !!
Ik zie links en rechts bij de bouten de silliconen blubber er er al tussen vandaan prutten , en in het midden van de neck niets , het zootje is dus zo krom als een hoepel.
Gewoon een std neck al dan niet gepolijst monteren en klaar weer
Wum.
Wat ik ook even zal checken is de radiateurdop. Ik wist niet dat je daar overdruk soorten in had...
Dit is mijn eerste Amerikaan dus ik heb nog wel wat te leren, maar komt goed..
If you can't beat them, join them..
-
- Posts: 83
- Joined: 10 Jul 2012, 15:49
- Location: Wateringen
- Contact:
Re: Koeling, pakking en druk
Inderdaad, die chrome prutdingen lekken 9 van de 10 keer. Zoals gezegd beter een 'gewone' gietijzeren of eventueel een billet waterneck. Zijn hardlopers dus helaas momenteel op bij ons, maar de nieuwe voorraad is weer onderweg.
Groeten,
Sixpack Speedshop
Groeten,
Sixpack Speedshop
Six-PackSpeedShop.nl
Wateringen, ZuidHolland
Wateringen, ZuidHolland
- seabass350
- Posts: 96
- Joined: 06 Nov 2010, 16:22
Re: Koeling, pakking en druk
Zit je pakking en je waterneck wel goed in het midden, dit luister ook wel nauw.
Op de eerste foto lijkt je pakking en waterneck niet goed te zitten, en een dun laagje vloeibare pakking helpt ook wel wat.
Op de eerste foto lijkt je pakking en waterneck niet goed te zitten, en een dun laagje vloeibare pakking helpt ook wel wat.
Plymouth Valiant ´73
Re: Koeling, pakking en druk
Net de water neck er af gehaald en idd weer krom... Aan de binnenzijde staat made in Taiwan en lijkt idd boter zacht materiaal. Ik ga een andere bestellen en als het ff kan één met een rubbere ring.
We gaan erachter komen, hopenlijk deze week nog.
We gaan erachter komen, hopenlijk deze week nog.
If you can't beat them, join them..
Re: Koeling, pakking en druk
Sluik reclame...
Ik heb nog nooit een lekke waterneck gehad, maar ik gebruik ook gewoon altijd de originele
Ik heb nog nooit een lekke waterneck gehad, maar ik gebruik ook gewoon altijd de originele
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Re: Koeling, pakking en druk
...juist, ennu wie maakt er nu reclame..jvdwolde wrote: Sluik reclame...
Ik heb nog nooit een lekke waterneck gehad, maar ik gebruik ook gewoon altijd de originele
If you can't beat them, join them..
Re: Koeling, pakking en druk
Soms zijn die originele weggerot en heel soms zelfs krom. Maar de meeste el-cheapo chrome zijn niet fantastisch.jvdwolde wrote:Ik heb nog nooit een lekke waterneck gehad, maar ik gebruik ook gewoon altijd de originele
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Koeling, pakking en druk
nou..IK maak geen reclame, ik heb namelijk nog NOOIT een waterneck gekocht...mijn originele waren altijd nog prima.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Re: Koeling, pakking en druk
jvdwolde wrote:Ik heb nog nooit een lekke waterneck gehad, maar ik gebruik ook gewoon altijd de originele
Mijn originele, 41 jaar oude, gietijzeren heeft altijd perfect afgedicht.Sjak Brak wrote:Soms zijn die originele weggerot en heel soms zelfs krom. Maar de meeste el-cheapo chrome zijn niet fantastisch.
Totdat ik het thermostaat wilde vervangen en erachter kwam dat er onder de slang een gat was ingeroest.
Ik kon er gelukkig na het vernieuwen van het thermostaat en de pakking nog een tijdje mee doorrijden nadat ik de slang met de slangklem precies over het gat heb gezet.
Ik heb daarna een gefreesde billet aluminium met O-ring aangeschaft zodat het doorroesten niet meer kan gebeuren.
Hij heeft nog nooit gelekt, maar was wel 4x zo duur als een originele gietijzeren.
Achteraf denk ik dat een nieuwe gietijzeren samen met het gereinigde koelsysteem en de verse koelvloeistof mij ook overleefd zou hebben, en er qua originaliteit beter had uitgezien in mijn survivar....
Re: Koeling, pakking en druk
Bij mij is er een overlooptankje bijgeplaats waarin het slangetje vanaf het overdruk pijpje van de radiateur tot op de bodem is ingestoken.Just Fun wrote: Wat ik ook even zal checken is de radiateurdop. Ik wist niet dat je daar overdruk soorten in had...
Dit is mijn eerste Amerikaan dus ik heb nog wel wat te leren, maar komt goed..
Nadat je de radiateur tot het randje hebt gevuld "spuugt" het koelsysteem het teveel aan koelvloeistof niet op straat maar in de tank, als de radiateurdop tegen de veerdruk in open gaat om teveel druk in het systeem te voorkomen.
Doordat er altijd een bodem van ongeveer 5 cm koelvloeistof in de tank staat bij een koude motor en de slang tot op de bodem in het tankje zit, zuigt het koelsysteem geen lucht aan bij afkoelen, maar wordt de koelvloeistof weer terug in de radiateur gezogen.
Voordeel is ook dat ik in 1 oogopslag zie dat er voldoende koelvloeistof in het systeem zit zonder de radiateurdop eraf te moeten draaien.
Tevens kun je aan de kleur van de koelvloeistof in het witte doorzichtige tankje meteen zien of het koelsysteem vervuilt raakt.
-
- Posts: 836
- Joined: 14 Jun 2007, 22:27
Re: Koeling, pakking en druk
dat koelvloeistofpeil op die manier controleren kan je beter afleren want als de radiateurdop niet meer goed werkt door een gaar rubbertje, defect klepje of verstopt slangetje,kan t ook gebeuren dat je radiateur aardig leeg is terwijl t expansietankje nog mooi op peil staat.Heb dat al menig keer ondervonden op mn werk.
Re: Koeling, pakking en druk
klopt helemaal, maar zolang als het pijl varieert met warme en koude motor heb ik toch een indicatie dat alles nog gewoon werkt.challenger72 wrote: dat koelvloeistofpeil op die manier controleren kan je beter afleren want als de radiateurdop niet meer goed werkt door een gaar rubbertje, defect klepje of verstopt slangetje,kan t ook gebeuren dat je radiateur aardig leeg is terwijl t expansietankje nog mooi op peil staat.Heb dat al menig keer ondervonden op mn werk.
Af en toe kijk ik inderdaad gewoon via de radiateurdop naar het pijl.